دلایل عدم رفع گره معاملاتی «رمپنا»

0

معاون بازار شرکت بورس با بیان اینکه سهام شناور نماد معاملاتی مپنا ۱۰ درصد است، گفت: سهامداران عمده باید نسبت به عرضه سهام برای افزایش درصد شناور آن اقدام کنند.

 فارس، نماد معاملاتی گروه مدیریت پروژه نیروگاهی مپنا برای هفتمین روز پیاپی پس از صف خرید سنگین مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی نشد.

در این باره معاون بازار شرکت بورس درباره دلایل عدم شمول گره رفع معاملاتی سهام این شرکت به خبرنگار فارس، گفت: درصد سهام شناور این شرکت پایین بوده و باید سهامداران عمده آن سهام شناور را از ۱۰ به ۲۰ درصد افزایش دهند.

وی ادامه داد: در شرایط مثبت بورس، اگر اکنون سهامداران عمده عرضه نمی‌کنند، بنابراین چه زمانی قصد عرضه خواهند داشت؛ در عین حال سهامداران عمده قول‌هایی برای عرضه سهام داده‌اند.

صحرایی تصریح کرد: همچنان با سهامداران عمده در حال رایزنی هستیم تا سهام شناور خود را افزایش دهند.

وی همچنین درباره شرکت‌های مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی تاکید کرد: رفع گره معاملاتی شرکت‌‌های بورسی در اختیار شرکت بورس است.

به گزارش فارس، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب، شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا(سهامی خاص)، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا(سهامی عام)،

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا و شرکت آینده‌نگر توسعه خاورمیانه(سهامی خاص) از سهامداران عمده این شرکت هستند.

 به گزارش فارس، طبق بندهای یک تا سه ماده ۲۵ دستورالعمل رفع گره معاملاتی، گره معاملاتی وضعی است که در آن یک نماد معاملاتی به رغم برخورداری از صف سفارش خرید یا فروش در پایان جلسه مـعامـلاتی حـداقل مـعادل یک بـرابر حجم مبنا برای شرکت‌هایی با ۳ میلیارد سهم و بیشتر و دو برابر حجم مبنا برای سایر شرکت‌ها، به علت نبود تقارن قیمت‌های درخواست خرید و فروش، حداقل به مدت پنج جلسه معاملاتی متوالی مورد معامله قرار نگیرد یا متوسط معاملات روزانه آن در این دوره (به استثنای معاملات در بازار معاملات عمده)، کمتر از ۵ درصد حجم مبنا باشد.

همچنین براساس دو بند دیگر این دستورالعمل در صورتی که تمامی معاملات یک نماد معاملاتی در پنج جلسه معاملاتی متوالی در سقف دامنه نوسان روزانه قیمت باشد یا تمامی معاملات یک نماد معاملاتی در جلسات معاملاتی متوالی در کف دامنه نوسان روزانه قیمت باشد هم مشمول گره معاملاتی می‌شوند.

گفتنی است برای رفع گره معاملاتی دامنه نوسان قیمت سهم در مرحله گشایش ابتدای صبح، دو برابر خواهد شد تا با شرایط جدید قیمت سهم کشف شود ، قیمت جدید نیز مبنای معاملات آن روز قرار خواهد گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ