بیوگرافی سعید ملایی (جودوکار المپیکی) +عکس

2

سعید مولایی متولد ۱۳۷۰ ساکن محله تهرانسر و عضو تیم‌ملی جودوی کشور است.

سعید ملایی، جودوکار المپیکی کشورمان گفت: شاید تا چهار سال دیگر شرایط اینطور نباشد و هرچه دارم را در مسابقات می‌گذارم. تمام حریفانم که به المپیک آمده‌اند، خوب هستند. تمام زحمات لازم را کشیده‌ام و آمده‌ام که در المپیک بهترین نتیجه را کسب کنم.

قهرمان جودو عکس المپیک 2016 برزیل بیوگرافی سعید ملایی ایرانیان در المپیک 2016 المپیک 2016 ریودوژانیرو اخبار جودو

زندگینامه سعید ملایی جودوکار اهل استان تهران

وقتی صحبت از ورزش می‌شود ، پوشیدن لباس تیم‌ملی آرزوی همه ورزشکارانی است که سال‌ها در رشته‌های مختلف ورزشی تلاش کرده تا به این مهم یعنی راهیابی به تیم‌ملی دست یابند.
این افتخار زمانی به اوج خود می‌رسد که این ورزشکاران در صحنه‌های ملی خوش درخشیده و پرچم کشور را در عرصه‌های جهانی به اهتزاز درآورند. یکی از این ورزشکاران سعید مولایی، ورزشکار جوان ساکن محله تهرانسر است. وی متولد ۱۳۷۰ و عضو تیم‌ملی جودوی کشور است که موفق به کسب سهمیه المپیک شده است. مولایی جودو را در سال ۱۳۸۲ و از باشگاه مدرسه خلیج فارس آغاز کرد و اکنون در وزن ۸۱‌کیلوگرم در حال تمرین در اردوی تیم‌ملی است و خود را برای قهرمانی در مسابقات جهانی آماده می‌کند. با او درباره فعالیت‌های ورزشی اش گفت‌وگو کرده‌ایم.
قهرمان جودو عکس المپیک 2016 برزیل بیوگرافی سعید ملایی ایرانیان در المپیک 2016 المپیک 2016 ریودوژانیرو اخبار جودو

 شروع ورزش با کشتی
من از کودکی و سنین کم ورزش را با کشتی شروع کردم. ورزشی که به نوعی مورد علاقه خانواده من بود و برادرانم نیز در آن فعالیت می‌کردند، اما ۱۰ سالم بود که به تشویق مهدی حاجی‌زاده قهرمان جودو که در همسایگی ما بود، به رشته ورزشی جودو متمایل شدم و در این زمینه فعالیت خود را شروع کردم. سعید مولایی قهرمان هم‌محله‌ای‌مان ادامه می‌دهد: «ابتدا فعالیت در این رشته ورزشی به دلیل تمرینات سخت برایم مشکل بود، اما از همان ابتدا تشویق خانواده و انگیزه رقابت و کسب مقام و افتخار باعث شد تا با پشتکار هرچه بیشتر تمرینات خود را در این رشته ورزشی دنبال کنم که در نهایت در سال ۱۳۸۲ به بزرگ‌ترین هدف ورزشی خود یعنی کسب مدال در المپیک نونهالان رسیدم و این مدال جرقه‌ای شد تا این مسیر را تاکنون ادامه دهم.»

جودو ورزشی فکری
مولایی در ادامه به ویژگی‌های ورزش جودو اشاره کرد و گفت: «هنر رزمی جودو جزو هنر‌های رزمی مثل کاراته، تکواندو و کونگ‌فو است، با این تفاوت که در آن مشت زدن و لگد زدن در مسابقات ممنوع است. گلاویز شدن در آن زیاد بوده و هدف آن زمین زدن،‌گیرانداختن، مهارکردن و حتی از کار انداختن بازوان حریف است به گونه‌ای که منتهی به تسلیم شدن وی شود. تأکید اصلی جودو روی توانایی به کار بردن نیروی حریف است. جودو تنها یک مبارزه فیزیکی نیست بلکه یک مبارزه فکری است بدین‌گونه که یک جودو کار موفق باید قادر باشد حرکات حریف را از قبل پیش‌بینی کرده و با عکس‌العمل خود پاسخ مناسبی به آن بدهد.» وی در ادامه گفت: «جودو ورزشی است که نه تنها باعث بهبود سطح آمادگی عمومی بدن همراه با افزایش قدرت بدنی می‌شود بلکه حس اعتماد به نفس، نظمی درونی و خویشتن‌داری و احترام به دیگران را نیز افزایش می‌دهد. تمام افرادی که به سمت این ورزش می‌آیند، نخستین چیزی که از مربیان خود می‌آموزند، درس صبر و استقامت است.»

 عناوین مختلف جهانی
سعید مولایی در ادامه به مسابقات و مدال‌هایی که تاکنون کسب کرده، اشاره می‌کند و می‌گوید: «من در سال ۲۰۰۸ موفق به کسب مدال نقره ترنومتر نوجوانان در کشور آذربایجان شدم. در سال ۲۰۰۹ نیز در ترنومتر جوانان و در مسابقات جهانی ترکیه مدال نقره را برای کشور به ارمغان آوردم. کسب مدال برنز سال ۲۰۱۰ در مسابقات قهرمانان جوانان آسیا، کسب مدال نقره در سال ۲۰۱۱ در مسابقات لبنان، کسب مدال برنز مسابقات ۲۰۱۳ همراه با تیم تهران در کشور ارمنستان از افتخارات و مقام‌هایی بوده که طی این چند سال به دست آورده‌ام.» وی ادامه داد: «من همچنین در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان مرد جوان سال شناخته شدم؛ چون در آن سال باید برای مقام سومی با اسرائیل مسابقه می‌دادم، اما با وجود اهمیت کسب مقام سومی از مسابقه دادن خودداری کردم و به همین دلیل این عنوان نصیب من شد.»

 امکانات خوب ورزشی در محله
سعید مولایی در میان صحبت‌های خود به امکانات محله اشاره می‌کند و می‌گوید: «من فعالیت‌های خود را از باشگاه خلیج فارس و زیر نظر دکتر مهرداد حسن‌زاده شروع کردم که زحمت‌های بسیاری برای من کشیدند تا اینکه به مرحله جوانان رسیده و به عضویت تیم‌ملی درآمدم.» وی ادامه می‌دهد: «به‌عنوان یک ورزشکار می‌توانم بگویم که لازمه هر موفقیتی وجود امکانات است. اگرچه اکنون به دلیل شرایط اقتصادی هزینه زیادی در رشته‌های ورزشی مانند جودو نمی‌شود و بیشتر هزینه‌ها صرف ورزش‌های توپی مانند فوتبال می‌شود، اما در سال‌های اخیر ساخت مجموعه‌های ورزشی از سوی شهرداری کمک شایانی به ورزش‌های رزمی کرده و این ستودنی است.» مولایی می‌گوید: «این مجموعه‌های ورزشی که تعداد آنها در منطقه ما نیز کم نیست، با برخورداری از امکانات خوب و مربیان مجرب پتانسیل لازم را برای قشر علاقه‌مند به ورزش به‌ویژه کودکان و نوجوانان فراهم کرده است و امیدواریم در این زمینه مسئولان بیشتر تلاش کرده تا انگیزه بیشتری برای ورزشکاران ایجاد شود.»

 جایگاه ورزش در میان جوانان
در سال‌های اخیر رشته‌های ورزشی رزمی جایگاه خود را در میان جوانان پیدا کرده‌اند. سعید مولایی در این‌باره می‌گوید: «جودو رشته ورزشی پر طرفداری است. به‌ویژه در سال‌های اخیر افراد بسیاری به این رشته ورزشی روی آورده‌اند. این علاقه‌مندی در منطقه ما هم در میان جوانان بسیار قابل توجه است. حضور پیشکسوتان و مربیان باتجربه و همچنین قهرمانان ورزشی در این منطقه گویای این واقعیت است.» وی ادامه می‌دهد: «شاید یکی از دلایلی که منطقه حاشیه‌ای مانند منطقه ما باعث شده تا قطب ورزش‌های رزمی همچون جودو شود، برگزاری مسابقاتی است که در محله‌ها همه ساله برگزار می‌شود و شرایطی فراهم می‌شود تا نوابغ ورزشی بسیاری از دل این مسابقات بیرون آمده و به جامعه ورزش کشور معرفی شوند.»

حضور در المپیک
سعید مولایی این روزها توانسته سهمیه المپیک را کسب کند؛ سهمیه‌ای که آرزوی همه ورزشکاران است، اما دستیابی به آن برای همگان اتفاق نمی‌افتد، اما مولایی با پشتکار بسیار توانست خود را به المپیک برساند. وی در این‌باره می‌گوید: « درسال ۱۳۹۴ آغازی خوب برای من داشته است. من در مسابقات ترکیه سوم شدم و در نهایت سهمیه المپیک را کسب کردم. سهمیه‌ای که افتخاری بزرگ برای همه ورزشکاران است.» وی در ادامه گفت: «من از وقتی به عضویت تیم‌ملی جوانان درآمدم بزرگ‌ترین هدفم حضور در میادین بزرگ المپیک بوده است. بنابراین تمام سختی‌ها را به جان خریدم تا به هدف خود دست یابم. برای این مسابقات خیلی زحمت کشیده بودم. همه روزهای قبل ازمسابقه را تمرین کرده بودم. اکنون در اردوی تیم‌ملی هستم و تمرینات به‌صورت فشرده انجام می‌شود. کار بسیار سخت است و رقابت‌های بسیار سختی پیش رو داریم؛ به همین دلیل باید تمرینات مستمر و سنگینی داشته باشیم.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. علی می گوید

    سلام . متنتون چند تا جا ایراد املایی داره . یکی از اونها
    سعید ملایی نه مولایی

  2. س ر و ش می گوید

    من چاکر هرچی جودو کاره بشم❤❤❤