بیوگرافی حسن تفتیان (دونده المپیکی) +عکس

0

حسن تفتیان Hassan Taftian (متولد۱۴ اردیبهشت ۱۳۷۲ در تربت حیدریه ، قد : ۱۸۷ ، وزن : ۶۸) دوندهٔ دوهای سرعت ایرانی است.

او رکورددار دو ۱۰۰ متر ایران با زمان ۱۰٫۰۴ ثانیه در ۲۴ ژوئیهٔ سال ۲۰۱۶ (۴ تیر ۱۳۹۵) در سی‌وچهارمین دورهٔ رقابت‌های دوومیدانی World Challenge اسپانیا در شهر مادرید است. پیشتر نیز رکورد ملی این ماده با زمان ۱۰٫۱۰ ثانیه در اختیار خود او بود. پیش از حسن تفتیان، رکورد ۱۰۰ متر ایران در اختیار رضا قاسمی، با زمان ۱۰٫۱۴ ثانیه (در مسابقات دوومیدانی جام کازانف قزاقستان) بود.

بیوگرافی حسن تفتیان بیوگرافی اوسین بولت ایرانیان در المپیک 2016 المپیک 2016 ریودوژانیرو اخبار دوومیدانی Hassan Taftian

رکورد تفتیان در دو ۲۰۰ متر ۲۰٫۷۲ ثانیه (سال ۲۰۱۵، تهران) است. او همچنین در مسابقات دو ۱۰۰ متر، پانزدهمین دورهٔ مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان، توانست برای اولین بار در تاریخ ایران، به مرحلهٔ نیمه‌نهایی این رشته راه پیدا کند.

بیوگرافی حسن تفتیان بیوگرافی اوسین بولت ایرانیان در المپیک 2016 المپیک 2016 ریودوژانیرو اخبار دوومیدانی Hassan Taftian

المپیک ۲۰۱۶ ریو

دور مقدماتی دو صدمتر المپیک ریو به پایان رسید تا صعودکنندگان به نیمه نهایی مشخص شوند. حسن تفتیان دونده ایرانی که با رکورد ۱۰٫۱۷ سوم گروه خود شده بود در انتظار نمایش پایانی گروه‌های دیگر ماند.
او در پایان به عنوان یکی از بهترین سوم‌های گروه ۸ تیمی راهی نیمه نهایی شد تا این صعود مهم برای دو و میدانی ایران رقم بخورد.

در حالی روز گذشته پس از پایان دور مقدماتی و صعود ۲۷ دونده به نیمه نهایی، گروه بندی این مرحله مشخص شد، اما به دلایل نامعلوم این گروه بندی پس از چند ساعت دچار تغییر شد.

تفتیان در گروه بندی نخست در گروه سوم با دوندگان مشهوری همچون گاتلین و یوهان بلیک جامائیکایی رقابت می‌کرد، اما پس از تغییر در گروه اول قرار گرفت.

او در این گروه با جیمی ویکات از فرانسه، نیکل اشمید از جامائیکا، آکانی سیمبین از آفریقای جنوبی، ژنی زی از جین، بن یوسف میت از ساحل عاج، ماروین براکی از آمریکا و جک علی هاروی از ترکیه همگروه شد.

Full name Hassan Taftian
Date of birth May 04, 1993 (Age 23)
Height and weight ۱٫۸۷ m /6′ 2” — ۶۸ kg / 150 lbs
Events Athletics Men’s 100m
حسن تفتیان درباره شرایط حضور در المپیک ریو در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: خوشحالم که در این مدت خوب تمرین کردم و کم‌کاری نکردم تا به موفقیت برسم. سختی زیادی کشیدم و حالا همه چیز به روز مسابقه بستگی دارد. امیدوارم بهترین‌ها رقم بخورد. آرزوی من دویدن در المپیک است که چند روز دیگر محقق می‌شود.
بیوگرافی حسن تفتیان بیوگرافی اوسین بولت ایرانیان در المپیک 2016 المپیک 2016 ریودوژانیرو اخبار دوومیدانی Hassan Taftian
وی در خصوص اینکه آیا به مدال المپیک هم فکر می‌کنی یا خیر،‌گفت: اوسین بولت سریع‌ترین دونده جهان هم از حالا فکر نمی‌کند که صد در صد مدال می‌گیرد. المپیک میدان بزرگی است که باید آمادگی بالایی داشته باشید. نمی‌توانم پیش‌بینی مدال بکنم.
سریع‌ترین دونده ایران با اشاره به نتایج کاروان ایران در سه روز اول المپیک گفت: بچه‌های ما با جان و دل تلاش کردند اما به هرحال نتوانستند نتیجه بگیرند. وقتی این شرایط را دیدم ناراحت شدم. برای ادامه مسابقات کاروان ایران آرزو موفقیت دارم.
تفتیان درباره شرایط دوومیدانی ایران گفت: خوشحالم که انتظار‌ها از دوومیدانی بالا رفته است و به من می‌گویند زیر ۱۰ ثانیه هم می‌توانم بدوم. این واقعا خوشحال‌کننده است که دوومیدانی در بین مردم بیشتر شناخته شده است.
ثانیه‌ها مهمترین حریفم هستند
سریع‌ترین دونده ایران درباره حریفان خود گفت: غیر از ثانیه‌های ساعت رقیب دیگری ندارم چون آنها به سرعت سپری می‌شوند. باید بتوانم در المپیک عملکرد خوبی داشته باشم. به هرحال دویدن کنار دوندگانی مانند بولت افتخار بزرگی است اما او که نمی‌خواهد جلوی پایم تک بزند و کاری انجام دهد.
وی افزود: من هم باید در کنار بولت بدوم و خودم را برسانم. البته یک بار با او مسابقه دادم که او اول و من سوم شدم. در حالی که در آن مسابقه من تنها ۲ ساعت پیش از رقابت به آن شهر رسیدم و به علت پرواز استراحت کافی نداشتم.
تفتیان تاکید کرد: دوست دارم با بولت رقابت کنم و خودم را نشان دهم. در مسابقات مجارستان حتی مربی آسافا پاول از من اطلاعاتی گرفت و نام کشورم را پرسید و گفت؛ عملکرد خوبی داشتی و می‌توانی پیشرفت کنی.
بیوگرافی حسن تفتیان بیوگرافی اوسین بولت ایرانیان در المپیک 2016 المپیک 2016 ریودوژانیرو اخبار دوومیدانی Hassan Taftian
از راست به چپ:کیومرث هاشمی، رضا قاسمی، لیلا رجبی، پیمان رجبی(همسر لیلا رجبی)، حسن تفتیان، محمد حسین ابارقی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ