درآمد خیاطی چقدر است؟ /چگونه می توانم خیاط شوم؟

1

هنر ظریف خیاطی Sewing از دیرباز در ایران به عنوان یک هنر اصیل همیشه مورد توجه بوده است. تنوع طرحها ، رنگها و مدلها در مناطق ایران نیز گویای این مطلب است. فراگیری این فن نه تنها گامی ملی در جهت خودکفایی است بلکه هنری است که زندگی فردی را هم آراسته می‌نماید.

طرح توجیحی خیاطی شغل پر درآمد سایت شغل یابی سایت استخدام آموزش مشاغل خانگی آموزش خیاطی آسان Sewing

خیاطی هنر و حرفه دوخت انواع منسوجات است. خیاط فردی است که بر اساس سفارشات مشتریان به دوخت انواع لباس، پرده و … می پردازد. برخی از خیاط‌ها به صورت فردی و برخی در کارگاه‌های خیاطی یا شرکت‌های تولید لباس، همراه گروهی از خیاط‌های دیگر کار می‌کنند.

اصول مقدمات خیاطی عبارت است از شناخت کار و بکارگیری صحیح ابزار و لوازم اولیه و تبدیل آن به طرح و لباس مورد نظر. هنر خیاطی در بسیاری موارد با هنرهای دیگر مانند بافتنی، رودوزی، تکه دوزی، قلاب بافی، سنگ دوزی، مروارید دوزی و … در ارتباط است و خیاط در دوخت سفارشات خود از آنها استفاده می‌کند.

کار خیاط آمیخته با هنر، خلاقیت و مهارت است. خیاط باید انواع پارچه را شناخته و در دوخت‌و‌دوز مهارت داشته باشد. همچنین داشتن خلاقیت و مهارت در طراحی برای این شغل لازم است. در کنار همه این‌ها شاید بتوان داشتن تجربه را مهم‌ترین عامل موفقیت در شغل خیاطی دانست. هرچه خیاط تجربه بیشتری داشته باشد، در کارش موفق‌تر خواهد بود.

طرح توجیحی خیاطی شغل پر درآمد سایت شغل یابی سایت استخدام آموزش مشاغل خانگی آموزش خیاطی آسان Sewing

خیاط معمولا از طرح‌های جدید در دوخت لباس‌ها، پرده‌ها و… استفاده می‌کند. در مجموع وظایف خیاط عبارتند از :

    توافق با مشتری درباره نوع پارچه و مدل لباس یا پرده

    گرفتن اندازه مشتری

    تعیین زمان و هزینه لازم برای سفارش مشتری

    ایجاد طرح (مطابق نمونه‌های موجود یا ایجاد طرح‌های جدید)، تهیه الگو، برش پارچه و دوخت اولیه

    انجام پرو اولیه

    دوخت نهایی سفارش مشتری

نحوه ورود به شغل خیاطی

برای آموزش حرفه‌ای در این شغل می‌توانید پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد رشته خیاطی شاخه کار و دانش (گرایش‌های لباس زنانه، لباس‌شب و عروس، دوخت‌های تزئینی، وسایل منزل، ضخیم دوزی، ظریف دوزی، لباس مردانه)  یا فنی و حرفه‌ای (رشته‌های طراحی و دوخت) شوید. افراد علاقه‌مند نیز می‌توانند در این رشته‌ها تا مقاطع بالاتر در دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

همچنین افراد علاقه‌مند با هر سن و سال و تحصیلاتی می‌توانند به آموزشگاه‌های معتبر خیاطی زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای مراجعه و با گذراندن دوره‌های خیاطی مدرک معتبر دریافت کنند. بیشتر این دوره‌های آموزشی برای خانم‌ها برگزار می‌شود.

در کنار همه این موارد، روش استاد و شاگردی نیز برای یادگیری این شغل امکان پذیر است. علاقه‌مندان می‌توانند در کنار یک خیاط ماهر به شکل تجربی کار خیاطی را یاد بگیرند.

درآمد خیاط به عوامل مختلفی بستگی دارد و لذا مقدار آن بسیار متفاوت است. میزان تجربه، مهارت و نوع کار خیاط و منطقه‌ای که در آن به کار خیاطی مشغول است از مهمترین عوامل در تعیین میزان درآمد او محسوب می‌شود. هر چه فرد توانمندتر و ماهرتر باشد، سفارشات بیشتری گرفته و درآمد بهتری خواهند داشت.

از طرفی درآمد خیاط سنتی که مثلاً در یک کارگاه کوچک مشغول خیاطی است با درآمد خیاط حرفه‌ای که به صورت صنعتی و وسیع با شرکتهای پخش کار می‌کند، متفاوت خواهد بود.حتی صفات و خصوصیات شخصی خیاط (نظیر آراستگی ظاهر، خوش قولی، مردم داری، صداقت، انصاف،…) سهم موثری در کاهش یا افزایش درآمد خیاط دارد.

تحلیل کسب و کار

سرمایه‌گذاری ثابت شامل رهن یک مغازه حداقل هجده متری ۱۵ میلیون تومان، دکوراسیون و تجهیزات کار مانند میز کار و صندلی مغازه مبلغ ۵ میلیون تومان و همچنین برای سرمایه در گردش که در این شغل مبلغ زیادی نیست و معمولا دوره مصرف نخ نسبتا طولانی است و پارچه هم بعد از گرفتن مبلغ پیش پرداخت از مشتری می‌تواند خریداری شود مبلغ یک میلیون تومان و کنارگذاشتن حداقل دوماه اجاره به مبلغ ماهانه۵۰۰ هزار تومان نیاز است که در مجموع ۲۲ میلیون تومان به عنوان مبلغ کل سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک خیاطی معمولی نیاز است.

هزینه‌ها عبارتند از اجاره‌بها مغازه به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان ماهانه و حداقل ۳ میلیون تومان هم برای خود صاحب مغازه به عنوان هزینه ثابت و همچنین خرید حداقل ۱ میلیون تومان هزینه‌های جاری مغازه مانند لوازم برای به روز بودن و جور بودن نمونه پارچه‌ها و مدل‌ها در مغازه و هزینه انرژی و … .

با در نظر گرفتن این موضوع که درآمد اصلی خیاطی در ارائه کارهای خدماتی است که بسیار متنوع می‌باشند. بزرگترین سرمایه یک خیاط تجربه و مهارت اوست و با گذشت زمان روز به روز به سبد ارائه خدمات او با بالا رفتن مهارتش اضافه می‌شود تا جایی که پیش‌بینی کردن درآمد این شغل را غیر ممکن می‌کند. دست مزد دوختن لباس با توجه به نوع و پیچیدگی مدل می‌تواند از ۵۰ هزار تومان شروع شود و تا ۱ میلیون تومان و یا حتی بیشتر هم برسد.

تعمیرات انواع لباس‌ها نیز از دیگر منابع درامدی یک خیاط است که دستمزد آن هم متغیر است و به نوع کار بستگی دارد اما در مجموع باید توجه داشت خیاطی شغلی نیست که خیلی زود به بازدهی برسد و یک خیاط باید زحمت زیادی برای جلب رضایت مشتریان خود بکشد و با گذشت زمان لازم و ارائه کارهای با کیفیت کم کم تعداد مشتریان ثابت خود را زیاد کند اما با این وجود یک خیاط معمولی با ارائه همان خدمات معمولی می‌تواند به درآمد روزی ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برسد که در ماه می‌شود بین ۶ تا ۱۲ میلیون تومان درآمد که با کم کردن هزینه ۴٫۵ میلیون تومان در ماه از آن به سودی معادل ۱٫۵ تا ۶٫۵ میلیون تومان در ماه می‌رسیم و دلیل این اختلاف بین حداقل و حداکثر سود میزان خدمات و مهارت خیاط و همچنین قدمت مغازه او در محله و تعداد مشتریان ثابت او می‌باشد. بنابراین حدود یکسال حداقل زمان بازگشت سرمایه کسب و کار خیاطی می‌باشد.

بنابراین با در نظرگیری علاقه شخصی و کسب مهارت‌های لازم می‌توان با شروع از شاگردی در کنار یک استاد ماهر، کسب و کاری با مبلغ سرمایه‌گذاری کم و سوددهی مناسبی را از شغل خیاطی رقم زد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. کیان می گوید

    باسلام ممنون از مطالب خوب شما