بیوگرافی سجاد مردانی (تکواندوکار المپیکی) +حریفان

0

سجاد مردانی Sajjad Mardani (متولد ۱۰ تیر ۱۳۶۷ قد : ۱۹۸ ، وزدن ۹۶) در جونقان از توابع استان چهارمحال و بختیاری و در نزدیکی شهرکرد است. مادر، خواهر و برادری تکواندوکار دارد که وی معتقد است خانواده‌ای کاملاً ورزشی دارد و همین موضوع باعث شده تا تکواندو را بیشتر از رشته‌های دیگر دوست داشته باشد. مردانی تکواندو را از ۷ سالگی با برادرش آغاز کرده است.

قهرمان تکواندو بیوگرافی سجاد مردانی اینستاگرام سجاد مردانی ایرانیان در المپیک 2016 المپیک 2016 ریودوژانیرو اخبار تکواندو Sajjad Mardani

instagram sajjad_mardani

سجاد مردانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ در مرحله یک چهارم نهایی مردان در مقابل جو چولو از کره جنوبی با نتیجه ۶-۵ شکست خورد و از راه یافتن به نیمه نهایی باز ماند.

  • مدال نقره المپیک ارتش‌ها (سیزم) در سال ۲۰۱۱ برزیل
  • مدال طلای تورنمنت ویتنام در سال ۲۰۱۱
  • مدال طلا مسابقات ۲۰۱۲ ارتش‌های جهان در ویتنام
  • مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا سال ۲۰۱۲ ویتنام
  • مدال طلای تورنمنت هلند در سال ۲۰۱۲
  • مدال طلای تورنمنت کلاس A اسپانیا سال ۲۰۱۳
  • مدال نقره تورنمنت تونس در سال ۲۰۱۳
  • مدال طلای مسابقات جایزه بزرگ مکزیک سال۲۰۱۵

قهرمان تکواندو بیوگرافی سجاد مردانی اینستاگرام سجاد مردانی ایرانیان در المپیک 2016 المپیک 2016 ریودوژانیرو اخبار تکواندو Sajjad Mardani

سجاد مردانی در المپیک ۲۰۱۶ ریو

سجاد مردانی تکواندوکای کم امیدتر تیم ملی آخرین شانس این رشته سابقا پرمدال ورزش ایران است که در این دوره موفقیت چندانی نداشته است. مردانی در دور اول رقابت های تکواندو مقابل حریفی قرار می گیرد که قبلا یک بار مقابل او شکست خورده اما برای فتح مدال المپیک چاره ای جز موفقیت نیست. ۱۵ هوگوپوش از کشورهای ازبکستان، گابن، آذربایجان، فرانسه، کره جنوبی، چین، قزاقستان، بریتانیا، بلاروس، تونس، نیجر، تونگا، کوبا، امریکا و برزیل حریفان مردانی در این رقابت‌ها هستند که سجاد در اولین مبارزه‌اش در بازیهای المپیک ریو، باید به مصاف نماینده تونگا برود. «پیتا تافاتوفوا»ی خبرساز که پرچمدار کاروان تونگا در بازیهای المپیک ریو بود. با ۳۳ سال سن با مدال طلای مسابقات کسب سهمیه المپیک در قاره اقیانوسیه به برزیل آمده است. نماینده کشورمان در صورت پیروزی در این دیدار، باید در گام دوم و در دیداری سخت یا با «ماهاما چو» بریتانیایی رقابت کند و یا رو در روی «انتونی اوبامه» از گابن قرار بگیرد. نماینده بریتانیا هرچند عناوین قاره‌ای ندارد اما همیشه در مسابقات گرندپری یک پای سکو بوده است و حریف دست و پا بسته‌ای نخواهد بود. از آن طرف تکواندوکار گابن، مدال نقره المپیک را دارد اما در دو سال اخیر بدلیل آسیب، بسیار کم فروغ ظاهر شده است. در این وزن تنها تکواندوکاران کشورهای، گابن و کره‌جنوبی سابقه شرکت در بازیهای المپیک را دارند که هر دو هم موفق به کسب مدال شده‌اند.

پیتا توفاتوفا از کشور تونگا را باید یکی از چهره های خاص حاضر در جمع مراسم افتتاحیه المپیک ریو دانست. تکواندوکاری ۳۳ ساله که پرچم کشورش را در دست داشت.

پیتا به دلیل نوع پوشش خاص خود و البته بدنی ورزیده که آغشته به روغن بود مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفت. مبارزی که در وزن ۸۰+ اولین حریف سجاد مردانی نماینده پرامید کشورمان هم به حساب می آید.

اما سابقه این مبارز عاشق ماهیگیری؛ در تکواندو چیست و آیا می تواند برای سجاد تکواندو ایران خطری جدی به حساب بیاید؟

پرچمدار ورزش تونگا در تکواندو تنها دو مرتبه موفق به کسب مدال شده است و البته که هر دو نشان یاد شده از آبهای قاره اقیانوسیه صید شده است.

 

قهرمان تکواندو بیوگرافی سجاد مردانی اینستاگرام سجاد مردانی ایرانیان در المپیک 2016 المپیک 2016 ریودوژانیرو اخبار تکواندو Sajjad Mardani

شیر در اقیانوسیه

در واقع حریف اول سجاد مردانی در المپیک ریو یک شیر در قاره اقیانوسیه به حساب می آید. قاره ای که در جغرافیای تکواندو مردان تا حدودی با نام استرالیا شناخته می شود و نه بیشتر.

توفاتوفا سال ۲۰۱۱ اولین مدال معتبر خود را با ایستادن روی سکوی دوم رقابتهای انتخابی المپیک لندن بدست آورد. هر چند که کسب این عنوان برای رسیدن به شیاپ چانگ مبارزات المپیک ۲۰۱۲ لندن کافی نبود.

قابل توجه اینکه این مبارز در مسابقات انتخابی المپیک پکن هم تا شیاپ چانگ رقابتهای انتخابی منچستر ۲۰۰۷ رفته بود که تلاشش فایده ای نداشت.

قهرمان تکواندو بیوگرافی سجاد مردانی اینستاگرام سجاد مردانی ایرانیان در المپیک 2016 المپیک 2016 ریودوژانیرو اخبار تکواندو Sajjad Mardani

به هر تقدیر این مبارز پر سن و سال و با تجربه سال ۲۰۱۵ برای رسیدن به المپیک ریو موفق شد ابتدا در نیمه نهایی رقابتهای انتخابی قاره اقیانوسیه جاناتان پاسچالیس را ۳-۴ شکست دهد. مبارزی از گینه نو پاپوآ که البته عنوان قابل توجهی را در دنیای تکواندو بدست نیاورده بود.

پیتا برای برآورده شدن آرزوی حضور در المپیک در فینال هم میلی متری از سد ساندرز نیوزلندی ۲-۱ گذشت تا حالا حریف سجاد مردانی ما باشد.

ساندرز بر خلاف پیتا در دنیای تکواندو به خاطر مدالهای برنز پرشماری که از تورنمنت های گوناگون گرفته شناخته شده است. جالب اینکه همین ساندرز سال گذشته در مرحله یک شانزدهم گرند پریکس سامسون ترکیه ۱۳ – ۱ برابر مردانی تکواندو ایران زانو زده بود.

به این ترتیب شواهد و آمار می گوید نباید پیتا را حریفی سرسخت برای سجاد در دور اول مبارزات وزن ۸۰+ ریو ۲۰۱۶ دانست.

سجاد مردانی با انشتار عکس زیر در اینستاگرامش نوشت :

قهرمان تکواندو بیوگرافی سجاد مردانی اینستاگرام سجاد مردانی ایرانیان در المپیک 2016 المپیک 2016 ریودوژانیرو اخبار تکواندو Sajjad Mardani
آن هنگام که مادرت پیرتر میشود؛
و چشمهای گرانبها و با ایمان او،
زندگی را آنگونه که [زمانی میدید ] نمیبینند؛
زمانیکه پاهایش فرسوده میگردند،
و برای گام برداشتن نمیتوانند او را یاری دهند؛

در آن هنگام بازوانت را برای یاری او به کار گیر،
با خوشی و سرمستی از او نگاهبانی کن،
زمانی که اندوهگین است،
بر توست که تا آخرین گام او را همراهی کنی،

اگر از تو چیزی میپرسد،
او را پاسخگو باش،
و اگر دوباره پرسید،
باز هم پاسخگو باش،
و اگر دگربار پرسید، دگربار پاسخش گو،
نه از روی ناشکیبایی، بلکه با آرامشی مهربانانه،

واگر تو را به درستی درنمی یابد،
شادمانه همه چیز را برای او بازگو،
ساعتی فرا میرسد، ساعتی تلخ،
که دهان او دیگر هیچ درخواستی را بیان نمیکند

مصاحبه با سجاد مردانی

گویا سجاد مردانی در یک خانواده کاملا ورزشی زندگی می‌کند.

بله، مادر و خواهرم سال‌های زیادی است که تکواندو را به صورت جدی پیگیری می‌کنند، خب به هر حال جو و شرایط خانواده ما طوری بود که من و برادرم همه وارد این رشته پرتحرک شویم.

فارس: پله‌های رسیدن به تیم ملی را هم گویا یکی پس از دیگری طی کردی؟

بله، چند سال عضو تیم جوانان بودم، اما همیشه نفراتی بهتر از من بودند که برای فیکس شدن به من فرصت نمی‌رسید و همین موضوع باعث شد تا مدالی را در رده جوانان نتوانم کسب کنم. البته در تیم ملی امید هم حضور داشتم و در آن مقطع مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا را کسب کردم.

فارس: گویا عملکردت به قدری خوب بود که سرانجام در بین تکواندوکاران حال حاضر در وزن هشتم به عنوان بهترین تکواندوکار به اردوها دعوت شدی و سرانجام فیکس تیم ملی شدی؟

اینکه بهترین هستم را نمی‌‌دانم و این نظر لطف شما و همه افرادی است که این‌طور فکر می‌کنند، اما باید این را هم بگویم که برای رسیدن به پیراهن تیم ملی واقعا سختی‌های زیادی را کشیدم.

قهرمان تکواندو بیوگرافی سجاد مردانی اینستاگرام سجاد مردانی ایرانیان در المپیک 2016 المپیک 2016 ریودوژانیرو اخبار تکواندو Sajjad Mardani

فارس: این حرف ما نیست که شما در وزن هشتم بهترینی و صحبتی است که کادر فنی در مورد شما اعلام کرده است. البته گویا شما در اینکه بهترین هستی شک داری؟

(با خنده) اگر کادر فنی اینچنین نظر داده است که خیلی خوشحالم و این نشان می‌دهد که مسئولیت من خیلی بیشتر از آنچه که تصور می‌کردم است. آرزوی قلبی من ابتدا کسب عنوان قهرمانی برای دومین بار در جهان است و پس از آن کسب بهترین و خوشرنگ‌ترین مدال برای خودم و همه دوستانم است.

فارس: برای اولین بار است که راهی مسابقات جهانی می‌شوی؟

برای دومین سال است که عضو تیم ملی شده‌ام، در این مدتی که عضو تیم ملی بوده‌ام مدال نقره المپیک دانشجویان جهان در سال ۲۰۱۱ برزیل را با مربیگری زوار کسب کرده‌ام، اما سابقه حضور در آوردگاه جهانی را در کارنامه ندارم.

فارس: قبول داری با مدالی که کورش رجلی در مسابقات دوره قبل کسب کرده انتظار کادر فنی هم از شما کسب مدال است؟

دوره قبل که تیم ملی در خاک کره جنوبی قهرمان جهان شد کورش رجلی مدال برنز مسابقات را کسب کرده و قطعا کادر فنی از من انتظار کسب مدال را دارد. همه تلاشم را می‌کنم تا انتظارات آنها را برآورده کنم.

فارس: شناختی از تکواندوکاران اوزان هشتم که قرار است در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کنند داری؟

همه نفرات که قرار است در مکزیک در وزن هشتم وارد شیاپ چانگ شوند را نمی‌شناسم، اما کره جنوبی، ‌آلمان، ایتالیا، روسیه، گابن و کوبا که از حریفان اصلی من در مکزیک هستند را تقریبا با راهنمایی کادر فنی می‌شناسم. البته نمایندگان کشورهایی که اسم آنها را آورده‌ام همه در رنکینگ جهانی جایگاه خوبی را دارند. فیلم مبارزات برخی از آنها را بارها تماشا کرده‌ام و اصلا از هیچکدام از آنها ترسی ندارم. البته بنده معتقدم که نباید از کنار نام تکواندوکارانی که گمنام هستند به راحتی عبور کنیم.

فارس: پس شما هم قبول داری که در مسابقات قهرمانی جهان تنها نباید روی چهر‌ه‌های سرشناس تمرکز کرد؟

بله، من هم قبول دارم که نباید در مسابقات جهانی تنها روی چهر‌‌ه‌های سرشناس تمرکز کرد چرا که بارها شاهد بوده‌ایم که در میادینی مثل جهانی چهر‌ه‌های گمنام مدال‌های خوشرنگی را برای تیم‌شان کسب کرده‌اند. نام مسابقات جهانی خیلی بزرگ است، اما احساس می‌کنم در حال حاضر زمان آن فرا رسیده که ما یک‌بار دیگر بزرگی تکواندوی ایران را به همه دنیا نشان دهیم.

فارس: روحیه‌ بسیار خوبی را داری و فکر می‌کنی با این شرایطی که داری چه مدالی را برای تیم ملی کسب کنی؟

شبانه‌‌روز برای کسب خوشرنگ‌ترین مدال در مسابقات جهانی مکزیک تلاش کرده‌ام و هدفم موفقیت در مسابقات قهرمانی جهان است. من زحماتم را کشیده‌ام، پس از آن همه چیز دست خداست.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ