گفتگو با نیما محسنی موسس سایت همگردی Hamgardi

0

سایت همگردی Hamgardi از شهریور سال ۱۳۹۳ راه اندازی شد.این سایت اکنون یکی از برترین و موفق ترین استارتاپهای حوزه گردشگری می باشد. نیما محسنی، صاحب و مدیر همگردی به عنوان مهمان مصاحبه ما انتخاب شده که دعوت می کنم نظرات و تجریبات ارزشمند ایشان را مطالعه نمایید.

لطفاً خودتان را معرفی کرده و در صورت تمایل، سوابق و سمت های کاری خودتان را بیان کنید.

نیما محسنی مدیر و پدیدآورنده همگردی هستم. دکتری مدیریت کسب و کار دارم و نزدیک به ۱۰ سال در حوزه تهیه اسناد بالادستی فناوری اطلاعات ملی و سرمایه­ گذاری بخصوص در کسب و کارهای نوین فعال هستم.

همگردی کسب درآمد از سایت کارآفرینی اینترنتی صاحب و موسس سایت همگردی بیوگرافی نیما محسنی بیوگرافی ثروتمندان ایران برترین و موفق ترین استارت آپ ها استارت آپ چیست استارت آپ ایرانی Hamgardi

در مورد سایت تان توضیح دهید.سایت شما با چه مدل کسب و کاری فعالیت کرده و چه خدمتی را ارائه می دهد.

سایت همگردی با هدف ارزش آفرینی برای مخاطبان حوزه گردشگری و تفریح ایجاد شده و در ابتدا با ارایه محتوای کاربردی سعی در شناساندن جاذبه های تفریحی – گردشگری ایران و جهان دارد. هدف کمک به مخاطبان در هر جای ایران و جهان است تا بتوانند با استفاده از این پلتفرم، جاذبه­های گردشگری، رستوران­ها و کافه ها، مراکز خرید، مراکز اقامتی و سایر نقاط و رویدادهای جذاب اطراف خود را پیدا کنند و از تجربیات و محتواهای تولید شده توسط کاربران جهت انتخاب بهتر استفاده کنند. در حقیقت همگردی یک شبکه اجتماعی است که به کاربران این امکان را می دهد تا با به اشتراک گذاری تجربیات خود به دوستانشان کمک کنند تا انتخاب بهتری داشته باشند.مدل کسب و کار محصول بسته به مراحل بلوغ آن طراحی شده است و گستره متنوعی از مدل­های درآمدزایی را پوشش می دهد.

قبل از راه اندازی سایتتان، چه مراحل تحقیقاتی و امکان سنجی را انجام دادید؟ چه نتایجی از آن تحقیقات به دست آورده که نسبت به راه اندازی سایت مطمئن شدید؟

ایده اولیه محصول در شرکت و توسط همکاران به صورت خام مطرح شده بود. همچنین بنده این محصول را به عنوان یک مورد مطالعاتی زیر مجموعه تز دکترا انتخاب کردم. تز دکترای من در مورد رفتارشناسی کاربران شبکه اجتماعی در ایران و کسب و کارهای مبتنی بر آن بود که پس از مطالعه بر روی این طرح و به بلوغ رسیدن آن طی مراحل اجرا به شکل فعلی درآمد.مهمترین علل انتخاب این موضوع، علاقه ایرانیان به مقوله سفر و تفریح و نبودن محتوای مناسب برای آنها بود که ما را ترغیب کرد تا سعی کنیم  به عنوان اولین مجموعه منسجم به این حوزه ورود پیدا کنیم.

در صورت تمایل بفرمایید هزینه های راه اندازی، مدیریت و توسعه کسب و کار اینترنتی خود را از چه روشهایی تامین کردید؟

پس از تهیه چارچوب­های اجرای طرح، دوستان ما در شرکت پیک برتر برای ورود به عنوان سرمایه­گذار ابراز تمایل کردند و به ما کمک کردند تا به این مرحله برسیم و لازم است در اینجا از آنها بخاطر اعتماد و صبرشان تشکر کنم.

مهم ترین موانع و مشکلاتی که بر سر راه اندازی و توسعه کسب و کار اینترنتی شما بوجود آمد چه بودند و آنها را چطور پشت سر گذاشتید؟

قطعا همه استارت آپ ها در زمان راه اندازی تا رسیدن به مرحله بلوغ محصول دچار مشکلات فراوانی می­شوند. شاید در این حوزه، بیش ترین مشکلات و ظرافت ها در تهیه چارچوب های فنی، طراحی تجربه کاربری مناسب و انتخاب ارزش های جذاب برای مشتریان باشد که حل و فصل آنها جز با داشتن یک تیم مناسب و توانمند انجام شدنی نیست و خوشبختانه ما از این شانس برخوردار بودیم که تیم خوبی داشته باشیم. نکته بعدی هم عدم بلوغ گردشگری آنلاین در ایران بود که کار ما را برای ارایه محصول مناسب و ایده برداری سخت می­کرد. محصولات خارجی معروف در این بخش هم به علت مشکلات زیر ساختی کشور قابلیت پیاده سازی نداشتند و ما مجبور بودیم طی فرآیندهای پیچیده تحقیق و توسعه و شناخت دقیق مخاطب به چارچوب های مناسب محصول دست پیدا کنیم. قطعا همچنان در این راه باید مسیر توسعه و بهبود را طی کنیم تا بتوانیم نیاز مخاطبان خود را بهتر رفع کنیم.

همگردی کسب درآمد از سایت کارآفرینی اینترنتی صاحب و موسس سایت همگردی بیوگرافی نیما محسنی بیوگرافی ثروتمندان ایران برترین و موفق ترین استارت آپ ها استارت آپ چیست استارت آپ ایرانی Hamgardi

در ابتدای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود، پیش بینی شما برای رسیدن به نقطه سر به سر مالی چند ماه / سال بود؟ آیا این پیش بینی محقق شد؟

در زمان تدوین بیزنس مدل فکر می کردیم زمان سربسری یکساله باشد اما پس از اجرای طرح به سبب به تعویق انداختن اجرای برخی از لاین های کسب و کار تعریف شده این زمان قدری بیشتر شد.

 

در ارتباط با نحوه نظارت بر عملکرد رقیبان خود و نحوه رقابت با آنها توضیح بدید.

ما به صورت منظم کار همه فعالان این حوزه را بررسی می کنیم. البته پلت فرم گردشگری آنلاین در یک قالب منسجم و جامع و به صورت شبکه اجتماعی برای اولین بار توسط همگردی پیاده سازی شد ولی ما همچنان از فعالین این حوزه و رقبای نوظهور در حال آموختن هستیم و امیدواریم این رقابت در نهایت به نفع گردشگری ملی و مخاطبین تمام شود.

مهم ترین نتایج و تجاربی که از برنامه های بازاریابی اینترنتی خود کسب نمودید چه مواردی هستند؟(در صورت تمایل پاسخ دهید)

رشد و فراگیر شدن شبکه­ های اجتماعی اهمیت بازاریابی دیجیتال به خصوص در شبکه های اجتماعی را افزایش داده است. همگردی از روز های ابتدایی حضور فعال در این حوزه را مد نظر قرار داد و به صورت منظم در فیس بوک و اینستاگرام حضور داشت. امروز صفحات ما در شبکه های اجتماعی جزو پربیننده ترین صفحات گردشگری محسوب می شوند و همچنین هشتگ همگردی نیز در اینستاگرام کاملا بین افراد علاقه مند به این حوزه شناخته شده است به طوریکه طی یکسال گذشته نزدیک به ۶۰ هزار عکس فقط در اینستاگرام با هشتگ همگردی منتشر شده که بازخورد بسیار خوبی محسوب می شود.

فشارهای روانی ناشی از مشکلات و سختی های کار، هزینه های نگهداری و توسعه، عدم سوددهی و … چه تاثیری بر شما می گذاشت و چگونه بر آنها غلبه می کردید؟

ما با علم این مشکلات و فشارها وارد کار شدیم و تمام ریسک های مادی و معنوی راه اندازی یک استارت آپ را پذیرفته بودیم. هرچند هنوز هم در ابتدای راه قرار داریم و قطعا مشکلات و چالش های بیشتری پیش روی ما خواهد بود اما تلاش داریم همچنان پرقدرت به مسیر ادامه بدهیم.

 

چگونه از نیازها و تقاضاهای جدید کاربرانتان آگاه می شوید و رویکرد شما برای برآورده کردن این نیازهای جدید چیست؟

ما یک سیستم جمع آوری و داده کاوی داده از کاربران در داخل سایت و سایر رسانه های مرتبط داریم و براساس آن تصمیم می گیریم که رویکردهای توسعه را بر چه مبنایی طراحی کنیم. همچنین اقبال کاربران به محصولات فعال در حوزه گردشگری آنلاین هم از دیگر شاخص­های تعیین کننده محسوب می­شود.

شما به عنوان یک فعال تجارت آنلاین، برای کسانی که می خواهند وارد کسب و کارهای اینترنتی شوند اما تجربه، دانش و سرمایه مالی اندکی دارند چه توصیه ای دارید؟

احساس می کنم مهمترین موضوع تولید محصول یا خدمتی است که زندگی را برای مشتری یا مخاطب ساده تر و شیرین تر کند. تجربه و دانش موضوعاتی اکتسابی است و افراد باید خودشان در امر یادگیری تلاش کنند. طبیعتا استفاده از کتاب های مناسب، کسب دانش فنی مورد نیاز و استفاده از تجربیات افرادی که این مسیر را رفته اند حایز اهمیت و زیرساخت کار محسوب می­شود. در مورد جذب منابع مالی هم توصیه میکنم حتما از اکوسیستم های جدید تامین مالی استارت­آپ ها که اخیرا در کشور گروه های متعددی در آن فعال شده­اند استفاده کنند و تا بتوانند با عرضه مناسب طرح خود به آنها منابع اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند و همچنین از تجارب آنها در بخش­های مدیریتی بهره ببرند.

منبع : آیتی سلام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ