چرا نباید ال ۹۰ (تندر ۹۰) بخریم! +معایب ،قیمت و مشخصات
رنو لوگان ال ۹۰ یا تندر ۹۰ خودرویی است که در ایران توسط شرکت رنو پارس که کنسرسیومی از شرکتهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو است.
تندر ۹۰ یا داچیا لوگان ساخت شرکت داچیای رومانی است. نسل اول این اتومبیل از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ تولید شد (خودرهایی که در بازار ایران است).
نسل دوم از اوایل سال ۲۰۱۳ آغاز به تولید نمود.
تندر ۹۰ E2 یکی از خودروهایی است که شاید بتواند لقب بهترینهای بازار را به خود اختصاص دهد اما در واقع شاید چندان هم این چنین نباشد. چند دلیل دیگر برای این محصول ذکر خواهیم کرد که شاید با شنیدن آنها قصد خرید این خودرو از ذهن شما خارج شود.
صندلی یا نیمکت؟
بدون شک یکی از اصلیترین بخشهای هر خودرو صندلیهای آن هستند. صندلیها اصولا میبایست راحت و به اندازه کافی بزرگ باشند (از لحاظ جا پا و…) تا مسافران در حین یک مسیر طولانی احساس خستگی نکند. اما شاید این بخش چیزی است که رنو در طراحی تندر ۹۰ به هیچ وجه به آن توجه نداشته است. صندلیهای این محصول چندان که باید راحت نیستند و این موضوع در صندلیهای عقب بیشتر به چشم میخورد و شاید بتوان صندلیهای بخش عقب خودرو را با نیمکت مقایسه کرد. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که در نسخههای پایین این محصول صندلیهای عقب حتی از پشت سری نیز بیبهره هستند و این موضوع در سفرهای طولانی بسیار خسته کننده خواهد بود.
طراحی تندر ۹۰
باید قبول کنیم که تندر ۹۰ زیبا نیست! این محصول با وجود اینکه قیمت نسبتا بالایی دارد اما چه از لحاظ طراحی داخلی و چه طراحی خارجی به هیچ وجه چشم نواز نیست و نمیتواند حتی با محصولات روز بازار ایران رقابت کند. در بخش خارجی خودرو اگر خود را به طراحی قسمت جلویی تندر ۹۰ عادت دهید هرگز نمیتوانید میزان زشتی چراغها و طراحی بخش پشتی را فراموش کنید (البته اخیرا نسخهای تحت عنوان تندر پارس عرضه شده است که طراحی بخش پشتی دستگاه تاحدودی تغییر یافته اما باز هم نمیتوان لقب زیبا را به آن نسبت داد).
سیستم صوتی تندر ۹۰
تندر ۹۰ از ۴ اسپیکر بهره میبرد که دو اسپیکر در بخش جلو و دو اسپیکر در بخش پشتی دستگاه قرار گرفتهاند اما هر چقدر هم که زور میزنند نمیتوانند عالی باشند. البته نکته مهمتر اینکه سیستم پخش این خودرو قابلیت اتصال USB و بلوتوث را ندارد و شما نمیتوانید آهنگهای خود را از طریق گوشی یا فلش پخش کنید. علاوه بر این، راننده نمیتواند از طریق خودرو به مکالمه بپردازد.
اما نکتهای که کمی عجیب است به زمانی باز میگردد که آهنگی با صدای کم در حال پخش باشد و تمام شیشهها نیز بسته باشند. اکنون در این حالت اگر در بیرون از خودرو قرار بگیرید صدای موسیقی کاملا از بیرون قابل درک است.
قیمت قطعات تندر ۹۰
البته شاید این موضوع را چندان هم نتوان ایراد شمرد و در مقاله پیشین در خصوص تندر ۹۰ گفته بودیم که این محصول بسیار کم خرج است اما حال زمانی را تصور کنید که خودرو شما به مشکلی برخورد کرده که میبایست قطعهای تعمیر یا تعویض شود در این هنگام است که قیمت قطعات شاید کمی زیاد جلوه کند. البته در زمینه قیمت قطعات این خودرو در دایره قیمتی سایر محصولات بالارده بازار است اما همانند آنها قیمت قطعات تندر ۹۰ نیز بالاست. البته پژو ۲۰۶ قطعات به نسبت گرانتری دارد.
آپشنهای تندر ۹۰
تندر ۹۰ در چند تیپ و نسخه روانه بازار شده است که میتوان به E1، E0 و E2 اشاره کرد که در واقع E2 کاملترین نسخه و E0 پایینترین نسخه است. شما میتوانید در نگاه از جلو به خودرو نوع تیپ این محصول را تشخیص دهید. (در E0 کل سپر خودرو به رنگ مشکی است، در E1 سپر خودرو به رنگ خود ماشین بوده ولی جلو پنجره آن که در پشتش رادیاتور قرار گرفته مشکی رنگ است. در نسخه E2 نیز هم سپر و هم جلوپنجره به رنگ ماشین است و نوارهایی به رنگ استیل نیز در جلو پنجره به چشم میخورد)
اما نکتهای که در خصوص این تیپها چندان خوش آیند نیست به آپشنهایی باز میگردد که از آنها کاسته میشود. برای مثال نسخه E0 حتی در داشبورد خود چراغی برای اوقات تاریک ندارد و یا حتی شیشههای جلو نیز به صورت دستی باز و بسته میشوند. (شیشههای عقب که بماند) البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که این سه تیپ در نوع رینگها نیز متفاوت هستند. البته به جز موارد ذکر شده تفاوتهای بسیار زیادی در خصوص آپشنهای این خودرو وجود دارد.
نظر شما در خصوص تندر ۹۰ چیست؟ آیا با وجود این مشکلات همچنان مایل به خرید آن هستید؟
مشخصات تندر ۹۰ در سایت ایران خودرو
تندر ۹۰ از موتور ۱۶۰۰ سی سی با توان ۱۰۵ اسب بخار بهره می برد که این میزان قدرت در این کلاس از خودروها قابل توجه است. این موتور دارای ۱۶ سوپاپ بوده و از سیستم سوخت رسانی انژکتوری الکترونیکی سود می برد. این خودرو دارای ۵ دنده در مدل دستی و ۴ دنده در مدل اتومات می باشد . تندر۹۰ دارای شاسی و ساختار بدنه بسیارمحکم است که ضربات وارده به اتاق رادر تصادفات به کلیه قسمت های بدنه تقسیم کرده و از ورود مستقیم انرژی به سرنشینان جلوگیری می کند.
ازنظر جادار بودن همین بس که سه نفر با قد ۱۸۰ سانتی متر می توانند به راحتی در صندلی عقب تندر ۹۰ بنشینند. صندوق عقب این خودرو نیز با ظرفیت ۵۱۰ لیتر برای هر خانوده ای در سفرهای طولانی مناسب است. کلیه مراحل بدنه سازی ،رنگ آمیزی،مونتاژ و تکمیل کاری تندر۹۰در خطوط مجهز تولید شرکت ایران خودرو انجام می پذیرد. بکارگیری اتوماسیون سطح بالا در خطوط تولید شرکت که بزرگترین و پیشرفته ترین خودروساز خاورمیانه است، بازدیدکنندگان و صنعتگران سراسر جهان را به شگفتی و تحسین وا می دارد.
کد کلاس(های) خودرو | ۵۶۰۷۷ | |
نوع موتور | K4M | |
حجم موتور (cc) | ۱۶۰۰ | |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۰۵@۵۷۵۰ rpm | |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۰NM at 3750rpm | |
نسبت تراکم | ۹٫۸ | |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان۸۷ و ۹۵ | |
سیستم انژکتوری | چندنقطه ای | |
استاندارد حد آلایندگی | یورو ۴ | |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۷۵ | |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۰٫۲ | |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی | |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) در شهر (لیتر) | ۹ | |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) خارج شهر (لیتر) | ۵٫۶ | |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) | ۶٫۹ | |
طول خودرو (mm) | ۴۲۵۰ | |
عرض خودرو(mm) | ۱۷۴۰ | |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۵۲۵ | |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۳۰ | |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۱۱۵ | |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | ۵۰ | |
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب) | ۵۱۰ | |
آخرین بروزرسانی | ۱۳۹۵/۳/۲۶ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ | |
ترمز | ABS و EBD (چهارکاناله)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری، ترمز عقب کاسه ای | |
کیسه هوای ایمنی | راننده و سرنشین | |
فرمان | هیدرولیک | |
سیستم تهویه | دستی | |
سیستم صوتی | MP3,CD,USB | |
چراغها | مه شکن عقب و جلو ، چراغ داخل صندوق عقب، چراغ ترمز سوم | |
آیینهها | آیینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی و دارای گرمکن | |
شیشه ها | برقی با گرم کن | |
تزئینات | تریم خاکستری, سپرهای همرنگ بدنه, زه های جانبی مشکی, تزیین کروم روی جلو پنجره, قاب کرومی پشت آمپر | |
تجهیزات ایمنی | ایموبلایزر، قفل مرکزی ، کمربند ایمنی ۳ نقطه ای جلو با تنظیم ارتقاع، کمربند سه نقطه ای عقب، بوق هشدار روشن ماندن چراغ های جلو | |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچ آلومینیومی | |
صندلی | صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع , پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع , پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع | |
سایر تجهیزات | چراغ داخل صندوق عقب، بلندگوی درب های جلو، جای لیوان صندلی جلو، گرمکن شیشه عقب،پارکابی با لوگوی رنو، بلندگوی طاقچه عقب، ریموت کنترل سوییچ،بوق ۲ شیپوره، نمایشگر اطلاعات سفر( اطلاعات مسافت و مصرف سوخت)، چراغ داخل داشبوردف جای نقشه برای صندلی جلو،آفتاب گیر سمت مسافر با آیینه، کفپوش . |
واقعا ماشین بیریختیه .. بخصوص کنسول جلوش که انگار سوار مینی بوسی .. طراحیش افتضاحه
ضخامت ورقه های بدنه ال٩٠ خیلی کم و بسیار ضعیفه ،فکر کنم از ورقه هایی که برای ساختن پراید استفاده میشه، تو ال٩٠ هم بکار میره.
این اقا فکر کنم سازنده ی خودرو های بیکیفت مصل پراید پژو هست که اینقدر از ال ۹۰ بد تعریف میکنه اهه مردم شمارو که خودرو بیکیفت تولید میکنید میگیره با ال۹۰به تیر برق زدم تیر برق کج شد ولی من هنوز دارم با همون ال۹۰ دنیارو میگردم
من چندین ساله ال نود دارم وراضیم. محض اطلاع داخل داشبورد روشنایی داره. هرچهارشیشه ماشین اتومات هستن. ضبطشم هم فلش میخوره وهم USB. وقتی اطلاعاتتون کمه مردمو گمراه نکنید
میشه بفرمایید کدام مدل مال من که نداره
ظبط ال نود مال قرن ۱۸ میلادیه کجا فلش میخوره؟؟؟
. من سه ماه قبل ال نود۸۹ گرفتم با ۱۲۲ هزار تا کارکرد . تا حالا ۷۰۰۰ هزارتا باهاش کار کردم . از شمال تا اصفهان رفت و برگشت دو ماه قبل با کولر روشن همه سربلایی ها رو با دنده ۵ و سرعت بالای ۱۳۰ رفتم بجز جلوی دوربین .ماشین ذره ای کم نیاورد . فقط دوجا بخاطر پیچ های تند و زیاد با دنده ۴ رفتم . از پل ورسک تا گردنه گدوک و از سه راه امیری فیروزکوه تا سرخه سمنان . . حسابی به ماشین فشار آوردم . با ۵ سرنشین بزرگسال و صندوق پر وسیله . توی گرمای وحشتناک ورامین و گرمسار حتی توی بزرگراه تا ۱۶۰ هم با کولر روشن تحت فشار گذاشتم ماشین ۷ سال قبل رو . برای خودم هم باورش سخت بود . هیچکدوم از ماشینهای تولیدی داخل به گردپاش نمی رسند . توی سبقت باید روی قدرت موتورش حساب باز کنی نه رو قیافه ماشین . چرا ۹۵ درصد کسانی که ال نود سوار شدند ازش راضی اند ؟ حتما یه چیزی هست . البته من تولیدی جدید رو نمی دونم . متاسفانه خودروها به مرور زمان از کیفیت تولیدش کم میشه توی کشورمون . دوستم مدل ۹۱ داره کولر که روشن میشه ، کمپروسورش صدای تراکتور میده و قابل تعمیر هم نیست . سال۹۱ بعلت تحریم جنس چینی گذاشتند رو ماشین .
ماشین خشکیه میگن کمک فرانسوی بزاری خوب میشه .دراشم صدا مده هرجا میبری خوب نمیشه حتی از در رانندش تو زمستون سرما تومیومد که صافکار یه خورده بهترش کرد.بعد ضبطش تو نمونه ای۲ e یا اتوناتش فک کنم فلش میخوره. عجیبه مدل е ۱ ش فلش نمیخوره.
سلام. ال ۹۰ e2 را از سال ۸۷ دارم، حدود ۳۰۰۰۰۰ هم باهاش پیمودم، از شمال تا جنوب از غرب تا شرق ایران. شانس ام این بود که تمام قطعات اصل بودند، حتی برطرف! از ظاهرش خوب خیلی دل نشین نیست، ولی با قیمت اون موقع همه امکانات یک وسیله ایمن برای همه سرنشینان را داشت. دید مسلط، ترمز ای بی اس، بدنه نسبتا محکم، مصرف کم، کولر، جادار برای یک خانواده ۵ نفره! و راحت تا ۲۰۰۰۰۰ فقط قطعات مصرفی تعویض شدند. در اروپا هم خودرو متوسطی معرفی شد ۶۰۰۰ یورو! شاید الان با قیمت حدود ؟ میلیون دیگر خودروهای بهتری بشود سوار شد! فکر کنم با کمی هزینه و تعویض بعضی قطعات راحت ۲۰۰۰۰۰ تای دیگه هم کار کنه و از ریخت نیفته!