نوه ستارخان درگذشت /۴ نوه دیگر ستارخان، زنده و در ایران اند

0
پروین سردارملی نوه پسری ستارخان، رهبر آزاداندیش و قهرمان ملی نهضت مشروطه ایران، دار فانی را وداع گفت.
بانو پروین سردارملی فرزند تنها پسر ستارخان مرحوم یدالله خان سردار ملی است که در سن ۸۴ سالگی به دلیل کهولت سن در شهر سانفرانسیسکو آمریکا درگذشت.
یدالله خان سردارملی ستارخان و باقر خان پروین سردارملی بیوگرافی ستارخان بهروز سردارملی
از وی دو فررند دختر و پسر به نام های میترا و مسعود به یادگار مانده که هر دو ساکن ایالات متحده هستند.
مراسم ترحیم نوه ستارخان امروز / پنجشنبه/ از ساعت ۱۸ الی ۲۰ در مسجد رسوال الله واقع در خیابان شمس تبریز، کوی امیرخیزی انتهای خیابان سردارملی برگزار می شود.
مسجد رسول الله از موقوفات مرحوم یدالله خان سردار ملی است.
خبر درگذشت «‌پروین سردار ملی» نوه ستارخان انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و برای برخی جالب بود که خبری از دو نسل بعد در خانواده یک چهره ملی می‌شنیدند.

 در همین کامنت‌های  بعضی پرسیده‌اند چرا نوه ستارخان سردار ملی باید در آمریکا چشم از دنیا فروبندد یا نوه جهان پهلوان تختی دور از وطن در آمریکا تحصیل و زندگی کند؟

چرا نسل های بعد قهرمانان ملی از کشور کوچ می‌کنند و می‌روند و چرا تنها هنگام مرگ خبری درباره آنان می‌شنویم؟

به همین خاطر خالی از لطف نیست که یادداشت  «مهدی پور حسین» را از تبریز نقل ‌کنیم که از نزدیک با خانواده سردار ملی آشناست و دل مشغول ایران و افتخارات آن است:

اواخر بهن ماه سال ۱۳۹۱  آقای «بهروز سردار ملی»  نوه  پسری « ستارخان» درگذشت و سه ماه بعد – در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ خانم «نگار عذاری» عروس ستارخان و همسر سوم سرهنگ یدالله خان سردار ملی تنها پسر ستارخان دار فانی را وداع گفت.

چنان که می دانیم همین چند روز قبل هم خانم پروین سردار ملی نوه ستارخان درگذشت که انگیزه همین نوشتار است:

او یکی از دو دختر  یدالله خان بود که در سانفرانسیسکوی آمریکا زندگی می‌کرد و روز پنج شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۵ در محله امیر خیز تبریز که زمانی یگانه سنگر مشروطه بوده و در مسجد رسول الله که یکی از موقوفات سرهنگ یدالله خان سردار ملی  است به همین مناسبت مراسمی برگزار شد.

خانه ستارخان که در کوچه ستارخان و در محله  امیرخیز قرار دارد اکنون از طرف میراث فرهنگی خریداری شده و به عنوان موزه استفاده می‌شود. امیرخیز محله‌ای است خاطره انگیز و تاریخی و چنانچه گفته شد در جنبش مشروطه تنها سنگر در ایران بود که در برابر قوای دولتی وروس مقاومت کرد و در نهایت مشروطه را به پیروزی رساند.

خانواده ستارخان سال‌ها در این محله زندگی کرده اند و اکنون هم یکی از نوه های ستارخان در این محله سکونت دارند.

از نسل سوم ستارخان به جز مرحوم سیروس سردار ملی که سال‌ها پیش درگذشت و مرحوم بهروز سردار ملی که چنانچه گفته شد دربهمن ۱۳۹۱ فوت کرد چهار پسر به نام های فرهاد، ستار، بهزاد و بهرام سردار ملی در قید حیات هستند . این چهار همگی فرزند یدالله خان اند؛ یگانه  پسر ستارخان که در سینه خود بخش اعظمی از تاریخ معاصر این مرزو بوم را به یادگار دارند و از پدر – یدالله خان -شنیده اند.

از این رو شایسته است تا  برادران سردار ملی در قید حیات هستند به سراغ آنها بروند و قبل از آن که خاطرات آنها – که خاطرات همه مردم و میراث ناملموس فرهنگی به حساب می‌آید –  زیر خروارها خاک برای همیشه دفن شود گرد و غبار سال‌ها دوری و انزوا را بزدایند و به صورت مستند این بخش مهم تاریخ ایران را مستند‌سازی کنند.

۲۵ آبان ماه سال ۹۳ مصادف بود  با یکصدمین سال درگذشت  ستار خان سردار ملی . با این که در گاه‌شماری‌های تاریخ معمولا سده‌ها و هزاره‌ها بهترین بهانه است برای این گونه یادکردها اما این مناسبت  را از دست دادیم و حال که هیچ یک از ما نمی‌توانیم دویستمین سال مرگ ستار‌خان را گرامی بداریم، باید فرصت را مغتنم شمریم  و به بهانه‌هایی دیگر همایش‌ها و گفت و گوهایی برپا کنیم و بازماندگان ستارخان را برای بیان خاطرات شنیده از پدر – فرزند ستارخان- سر شوق آوریم…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ