پول گندم کشاورزان /دعوای زرگری دولتمردان صدای اعتراض کشاورزان را درآورد

0

زمان واریز و پرداخت پول گندم کشاورزان ۹۵ ، پول گندم کی واریز میشود

بدعهدی دولتمران دوباره صدای اعتراض کشاورزان را درآورده است. ماجرا از آنجا کلید خورد که دولت در سال‌جای با یک رکورد شکنی، فراتر از ۱۱ میلیون تن گندم از کشاورزان به ارزش بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت تضمینی خریداری کرده است.

اما براساس اطلاعات رسیده، دولت تاکنون بابت خرید تضمینی گندم ۷۲۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کرده است، درواقع دولت همچنان ۷۳۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان که در یکی از سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور – رکود شدید- به‌سر می‌بریم، بدهکار است.

حال خبر می‌رسد نامه‌نگاری محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در این باره تاکنون منج به نتیجه نشده و همچنان تکلیف پرداخت مابقی مطالبات کشاورزان از دولت نامشخص است.

برهمین اساس، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت در نامه‌ای به محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی با اشاره به تامین نقدینگی مورد نیاز خرید تضمینی گندم در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، نوشته است: این سازمان بازپرداخت منابعی را که آن وزارت برای خرید تضمینی گندم سال ۹۵ از طریق بازارهای پولی و مالی تجهیز می‌نماید در سقف ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سررسید ۶ ماهه از محل اعتبارات ردیف نان جدول شماره ۹ قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور و با رعایت قوانین و مقررات تضمین می‌کند.
[divider]

واریز پول گندم 96 سوابق محمد باقر نوبخت دولت حسن روحانی دولت تدبیر و امید پول گندم کی واریز میشود
 در همین حال، ماجرای نحوه تامین اعتبار خرید تضمینی گندم به نامه‌نگاری ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به مدیرعامل بانک کشاورزی نیز منجر شده است.
در این نامه با اشاره به انتشار اوراق سلف موازی جهت خرید گندم از طریق شرکت کارگزاری بانک کشاورزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، آمده است: از آنجایی که سازمان برنامه و بودجه کشور (به نیابت از سوی دولت) به عنوان بالاترین نهاد تضمین کننده اوراق بهادار نسبت به ارائه تضمین نامه برای اوراق یادشده به وزارت جهادکشاورزی به عنوان ناشر اقدام نموده است، ارائه تضمین از سوی آن بانک علاوه بر ضمانتنامه صادره سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور توجیه مناسبی ندارد.
در این نامه می‌خوانیم: اصولا زمانی این روش می‌تواند منطقی باشد که اعتبار بانک کشاورزی را بالاتر از اعتبار دولت بدانیم که این امر به هیچ وجه درست نبوده و طرح چنین تقاضایی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار موجب خدشه به اعتبار دولت می‌شود.
سیف به مدیرعامل بانک کشاورزی یادآور شده است که قاعدتا تضمین سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر بازپرداخت اوراق سررسید شده از اعتبار و جایگاه کافی و بالاتری برخوردار است.
رئیس کل بانک مرکزی در پایان این نامه می‌نویسد: باتوجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور در سال ۹۵ و تدوین سیاست‌های اقتصادی در جهت حراست از دستاوردهای تورمی و کنترل نقدینگی برای دستیابی به نرخ تورم تک رقمی، تامین منابع مورد نیاز برای خرید تضمینی گندم با استفاده از ابزارهای رایج بازار سرمایه از جمله انتشار اوراق سلف موازی براساس ضوابط و مقررات مربوط همواره مورد تاکید و حمایت بانک مرکزی خواهد بود.

نامه سیف درباره انتشار اوراق سلف موازی برای خرید گندم
واریز پول گندم 96 سوابق محمد باقر نوبخت دولت حسن روحانی دولت تدبیر و امید پول گندم کی واریز میشود

به گزارش پارسینه، عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهادکشاورزی هم در نامه‌ای، خواستار انجام مراحل اجرایی فروش اوراق سلف از طریق سازمان بورس با قید فوریت شده است.

 واریز پول گندم 96 سوابق محمد باقر نوبخت دولت حسن روحانی دولت تدبیر و امید پول گندم کی واریز میشود
باوجود این نامه‌نگاری‌ها در بین اعضای دولت که می‌توانست خوشحالی را سرسفره کشاورزان بیاورد اما همچنان در این باره منابع تراشی می‌شود و پرداخت مطالبات ۷۳۰۰ میلیارد تومانی کشاورزان توسط دولت به تعویق می‌افتد. برهمین اساس، بدعهده دولتمردان، صدای اعتراض کشاورزان را درآورده است.
منبع : پارسینه
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ