زهرا رادا همسر دکتر علی اکبر صالحی +عکس

0

خانم زهرا رادا همسر دکتر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و سه فرزند دارند

دکتر صالحی میگوید همسرش در ۳۰-۴۰ درصد سفرهای خارجی همراه او می رود

آن ۶۰ – ۷۰ درصد دیگر را چرا با خودتان نمی برید؟

چون پایش درد می کند و خیلی نمی تواند راه بیاید. آنهایی که مثلا صبح می روم و عصر برمی گردم دیگر نمی ارزد که بیاید. خودش بیشتر کشور های آفریقایی و اسلامی را دوست دارد بیاید و خیلی راغب نیست در سفرهای اروپایی همراهم باشد.

همسر وزیران همسر علی اکبر صالحی همسر سیاسیون سوابق علی اکبر صالحی سخنان علی اکبر صالحی سازمان انرژی اتمی دولت تدبیر و امید خانواده علی اکبر صالحی Ali Akbar Salehi

 علی‌اکبر صالحی Ali Akbar Salehi معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است. صالحی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ وزیر امور خارجه ایران بود.  او استاد دانشگاه صنعتی شریف است و دو دوره رئیس این دانشگاه بوده‌است. او از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود، بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹، معاونت دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی را بر عهده داشت، سپس از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شد.همسر وزیران همسر علی اکبر صالحی همسر سیاسیون سوابق علی اکبر صالحی سخنان علی اکبر صالحی سازمان انرژی اتمی دولت تدبیر و امید خانواده علی اکبر صالحی Ali Akbar Salehi

زندگینامه علی اکبر صالحی

علی‌اکبر صالحی روز ۴ فروردین ۱۳۲۸ هـ. ش در شهر کربلا در عراق به دنیا آمد. او از نوادگان محمدصالح برغانی قزوینی است. وی همچنین نسب از عمادالکتاب می‌برد. احمد صالحی (پدر علی‌اکبر صالحی) خواهرزاده عمادالکتاب است. برادرش جواد صالحی نیز عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است.

علی‌اکبر صالحی در سن ۹ سالگی از زادگاهش کربلا به ایران بازگشت. پس از اخذدیپلم متوسطه، در سال ۱۹۶۸ میلادی(۱۳۴۷) به دانشگاه آمریکایی بیروت رفت و سه سال بعد لیسانس فیزیک گرفت(۱۳۵۰). وی یک سال بعد فوق لیسانس فیزیک خود را در سال ۱۳۵۱ خورشیدی در دانشگاه AUB گذراند و نهایتاً در ۱۳۵۶ از MIT آمریکا به اخذ درجه دکتری در رشته مهندسی هسته‌ای نائل آمد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۸ قائم مقام معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف شد.

در اواسط دهه شصت همراه هیأتی به آمریکا رفت تا از میان ایرانیهای مقیم برای دانشگاه‌های کشور، هیئت علمی جذب کند. مدتی معاون آموزشی وزیر وقت علوم (دکتر ایرج فاضل) شد. امّا پس از مدتی استعفاء کرد و به بخش مهندسی هسته‌ای دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شریف بازگشت. صالحی در سال ۱۳۶۷ به عنوان اولین رئیس دانشگاه بین‌المللی اسلامی امام خمینی قزوین انتخاب شد. اما به دلیل بیماری رئیس وقت دانشگاه صنعتی شریف نتوانست در این سمت بماند و مجدداً به ریاست دانشگاه صنعتی منصوب شد.

وی بین سالهای ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴ و ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ ریاست دانشگاه صنعتی شریف را بر عهده داشت. او پس از دو دور ریاست بر این دانشگاه، به عنوان نمایندهٔ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب شد که تا سال ۱۳۸۲ در این سمت مشغول کار بود.

همسر وزیران همسر علی اکبر صالحی همسر سیاسیون سوابق علی اکبر صالحی سخنان علی اکبر صالحی سازمان انرژی اتمی دولت تدبیر و امید خانواده علی اکبر صالحی Ali Akbar Salehi
علی اکبر صالحی و همسرش

هم‌اکنون، علی‌اکبر صالحی با مرتبهٔ علمی استاد، عضو هیئت علمی دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف است. او عضو فرهنگستان علوم ایران و مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام(ICTP) در تریست ایتالیا است. گرایشهای تحقیقاتی او محاسبات توزیع نوترون در سلولهای سوخت راکتور، دینامیک رآکتور، مدیریت سوخت رآکتور، پردازش داده‌ها و انرژی هستند.

وی به اتّفاق دیگر همکاران دانشگاهی، در سال ۱۳۶۷ با اخذ مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی خاتم را در تهران تأسیس نموده و از آن تاریخ تا کنون در هیئت مؤسس آن عضویت دارد. صالحی مسلط به زبانهای انگلیسی، عربی و اسپانیولی است و با زبانهای ترکی، فرانسوی و آلمانی آشنایی دارد. پروژه غنی سازی ۲۰ درصدی سوخت هسته‌ای و تبدیل آن به صفحات سوخت برای بکارگیری در راکتور تحقیقاتی تهران که از افتخار آمیزترین پروژه‌های علمی تحقیقاتی دانشمندان هسته‌ای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی شمرده می‌شود، بنا به پیشنهاد دکتر صالحی آغاز و تحت راهنماییهای وی با موفقیت به انجام رسید.

اما در دولت تدبیر و امید حسن روحانی از اقدامات داوطلبانه ایران به موضوع غنی سازی ۲۰ درصد اشاره دارد: «نیمی از اورانیوم موجود غنی شده ۲۰ درصد را به صورت اکسید ۲۰ درصد برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ذخیره نماید. بقیه UF6 20 درصد را به مواد کمتر از ۵ درصد رقیق نماید. خط برگشت پذیر وجود نداشته باشد. (نتوان دوباره آن را به ۲۰ درصد تبدیل کرد)»

دومین بند نیز به موضوع غنی سازی ۲۰ درصد اشاره دارد:«ایران اعلام می‌کند برای این دوره ۶ ماهه اورانیوم را به سطح بالا‌تر از ۵ درصد غنی سازی نکند.»

بر اساس بند سوم نیز ایران پذیرفت تاسیسات نطنز و فردو که در آن غنی سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد صورت می‌گرفت را گسترش ندهد. یعنی ایران این اجازه را نمی‌یابد حتی سانترفیوژهای مورد نظر خود را در این تاسیسات بدون آنکه بخواهد آنان را به راه بیاندازد، نصب کند. ایران در ژنو ۳، ۲۷ امتیاز داد که یکی از بزرگ‌ترین این امتیاز‌ها تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد و اکسید کردن ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی بود. امتیازی که در آلماتی ۲ به تنهایی با رفع تحریم‌های بانکی و نفتی متوازن بود.

حال پس از این همه فراز و نشیب سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی در اجلاسیه خبرگان گفته است غنی سازی ۲۰ درصد را هم که متوقف کردیم چون به آن نیاز نداشتیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ