عربستان از لغو سفر حج ایرانیان چقدر ضرر می کند؟

0

بنا بر آمار اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت، سال ۹۴ قریب به ۸۵۰ هزار نفر از ایرانیان به حج عمره و حج تمتع مشرف شده اند. در این سال قیمت پایه حج تمتع برای هر متقاضی با سقف ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و کف هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. همچنین قیمت حج عمره نیز برای متقاضیان بین دو میلیون تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تمام می‌شد.

سال گذشته بالغ بر ۵/۱ میلیون نفر برای تشرف به حج تمتع و بالغ بر ۵/۵ میلیون نفر برای تشرف به حج عمره ثبت نام کرده اند. از این تعداد به طور میانگین سالانه ۸۵۰ هزار نفر به حج مشرف می شوند که قریب به ۱۰۰ هزار نفر آنها را زائران تمتع و مابقی را زائران عمره تشکیل می‌دهند. در واقع هر ساله بالغ بر هزار میلیارد تومان از سوی زوار تمتع و بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سوی زوار عمره برای این سفر هزینه می شود.

درآمدهای حج برای عربستان

عربستان سعودی به دلیل واقع شدن کعبه در این کشور، از بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری دینی در جهان است. بررسی «نشنال ژئو گرافی» در سال ۲۰۱۴ پیش بینی می‌کرد که حدود دو میلیون زائری که در آن سال به حج مشرف می شدند، بالغ بر هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای این کشور درآمد ارزی ایجاد کنند، اما بعد از آن نشریه «فوربس» طی گزارشی اعلام کرد که عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۶/۱۸ میلیارد دلار درآمد ارزی از محل برگزاری مراسم حج کسب کرده است.

مبلغی که به نوشته این نشریه برابر با ۱۰ درصد از درآمد ارزی این کشور از محل صادرات نفت طی آن سال بوده است. صادرات نفت عربستان سعودی بالغ بر ۱۰ میلیون بشکه در روز است که با قیمت ۳۰ تا ۴۰ دلار در هر بشکه، این کشور روزانه از این محل بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار درآمد ارزی کسب می‌کند که این مبلغ طی یک سال بالغ بر ۱۲۷ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار می شود. در واقع درآمد موسم حج برای عربستان طی یک ماه تقریبا برابر با دو ماه فروش مداوم نفت با نرخ متوسط ۳۵ دلار در هر بشکه می شود.

هزینه ایرانیان برای حج

در حال حاضر هر دلار آمریکا برابر با ۷۵/۳ ریال عربستان است، حال آنکه در برابر واحد پول ایران، هر دلار برابر با ۳۵۰۰ تومان قیمت گذاری می شود. با این حساب هر ریال سعودی حدودا معادل ۹۰۰ تومان برای ایرانیان محاسبه می شود. چنانچه در نظر بگیریم که سالانه دست کم معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان از ناحیه ایرانیان برای حج عمره و تمتع هزینه می شود، در واقع سالانه بالغ بر ۳/۳ میلیارد ریال سعودی از سوی ایرانیان به اقتصاد تک محصولی و شکننده سعودی ها ترزیق مالی می شود.

حالا با اقدامات تخریبی که طی یک سال گذشته، حاکمان سعودی در روابط بین این کشور با ایران انجام داده اند، سالانه حدود ۸۵۰ میلیون دلار از قهر ایرانیان و عدم مسافرت به این کشور زیان مستقیم متحمل می‌شود. نشریه فوربس در گزارشی در این باره نوشت:«اگر زوار ایران به مکه نروند، قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران میلیاردها دلار برای ریاض ضرر به همراه خواهد داشت.» علاوه بر این مبلغ که به طور مستقیم صرف بلیت هواپیما و هزینه های مربوط به اقامت و هتل می شود، زائران ایرانی هر ساله مبلغ زیادی هم بابت خرید سوغات و تبرکات در عربستان خرج می‌کنند.

اگر در نظر بگیریم که هر زائر ایرانی که به حج تمتع یا عمره می رود، دست کم بالغ بر ۲ میلیون تومان صرف خرید سوغات یا تبرکات کند، مجموع ۸۵۰ هزار زائر ایرانی بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان نیز اینگونه به اقتصاد عربستان تزریق می‌کنند. به عبارت دیگر عربستان سعودی به دلیل قطع ارتباط با ایران، سالانه بالغ بر ۸۵۰ میلیون دلار به طور مستقیم و بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار به طور غیر مستقیم زیان مالی متحمل می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ