نامه عذرخواهی سعید مرتضوی و ۱۶ واکنش (جدول)

0

سعید مرتضوی در این نامه با عذرخواهی از خانواده قربانیان حادثه کهریزک، جان باختگان این حادثه دردناک را شهید خطاب کردند. این عذرخواهی با واکنش‌های زیادی روبرو بوده است و فعالان دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصول‌گرا از نگاه خود به این نامه نگاه کرده‌اند. البته در این میان بودند افرادی مانند رسایی و کوچک زاده که از مرتضوی به خاطر استفاده از لفظ شهید انتقاد کردند.

در جدول زیر اظهار نظر فعالان سیاسی در مورد نامه مرتضوی را بخوانید:

اسامی

سمت

اظهار نظر

علی مطهری

نایب رییس مجلس شورای اسلامی

نامه آقای مرتضوی در مجموع یک کار مثبت بود. در این نامه او خطای خود را پذیرفت و خوب است نامه ای هم در مورد زهرا کاظمی بنویسد و موضوع را روشن کند.

افرادی از آقای مرتضوی که دنبال قدرت بود به عنوان ابزار دست استفاده کردند و در پشت سر او پنهان شدند به نظر من پرونده آن‌ها هم باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

مسأله ای که برای من حل نشده است حمایت عجیب آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور از آقای مرتضوی است که با علم به تخلفات و خطاهای ایشان این مقدار از او حمایت کرد تا آنجا که حاضر شد وزیر کار به خاطر حمایت رئیس جمهور از آقای مرتضوی برکنار شود و حادثه یکشنبه سیاه مجلس نهم در روز استیضاح وزیر کار رخ دهد. چرا که دلیل اصلی استیضاح وزیر کار دولت دهم عزل نکردن آقای مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی بود در حالی که طبق قانون و خصوصا رای دیوان عدالت اداری باید او را عزل می کرد.

حسین شریعتمداری

مدیرمسئول روزنامه کیهان

جرم آقای مرتضوی اعزام متهمان به بازداشتگاه کهریزک با توجه به آگاهی از شرایط بسیار بد و نامساعد آن بوده است که نهایتاً منجر به فوت آنان شده بود و مرتضوی از آنجا که خود را به گونه‌ای ناخواسته و غیرعمد در زمینه‌سازی منجر به فوت ۳ متهم مورد اشاره دخیل می‌دانسته، با ارسال نامه به دادگاه تجدیدنظر از خانواده‌های آنان پوزش خواسته است.

اقدام در خور‌ تقدیر مرتضوی، این انتظار قانونی، شرعی و منطقی را به‌دنبال دارد که سران و اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ نیز که برخی از آنان مصداق بی‌چون و چرای مفسد فی‌الارض هستند، از مردم به خاطر جنایت‌های شرم‌آوری که مرتکب شده‌اند، عذرخواهی کنند.

سعید حجاریان

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

آقای مرتضوی در این نامه از کشته‌شدگان حوادث بازداشتگاه کهریزک به عنوان شهید یاد کرد، نفس استفاده از واژه شهید، از سوی او به منزله اقرارش بر به وقوع پیوستن آن جنایت هولناک است.

سعید مرتضوی اعتقاد دارد حوادثی که در زمان دادستانی او رخ داده است، غیر عمد بوده؛ پس او حکم قتل غیر عمد را باید قبول داشته باشد.

اگر از عذرخواهی مرتضوی توبه تعبیر شود، باید از او انتظار اجرای شرایط قبول توبه را مطابق آنچه در اسلام آمده است داشته باشیم.

محمد رضا زائری

روحانی اصول‌گرا و سردبیر ماهانامه خیمه

جرم او تنها قتل قربانیان مظلوم کهریزک و معمای پیچیده زهرا کاظمی نیست و اتهام او نیز فقط اختلاس ها و دروغ ها و پرونده های مطبوعاتی و … نیست. بسیار نکته های وحشتناک هست که اگر روزی فضای لازم فراهم شود شاید بر زبان ها بیاید و به گوش ها برسد.

اعتماد مخدوش مردم مخصوصا در وضعیت خطرناک و حساس فعلی تنها با حکم اعدام او قدری ترمیم خواهد شد و هرگونه سستی و تهاون نسبت به این موضوع و بی توجهی به خسارت های سهمگین و جدی که او به ارکان جمهوری اسلامی وارد کرده است منجر به تهدیدهایی خواهد شد که فروپاشی نظام کمترین آنها خواهد بود.

مهدی کوچک زاده

فعال سیاسی اصول‌گرا و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

بعد از «شهید» نامیدن «آبراهام لینکلن» برای دلجویی از خبرنگار شبکه ی آمریکایی سی ان ان توسط آن فتنه گر باغی  این بار متهمان به «محاربه و بغی و فساد فی الارض» با عنوان مقدس «شهید» نامیده شدند!

چه کسانی «شهید» نامیده شده اند؟ کسانی که در درگیری خیابانی، علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و لجاجت سران باغی فتنه، مجروح و توسط پلیس دستگیر و بعد در زندان یا بیمارستان و قصور احتمالی معدودی از دست اندرکاران مسائل آن روزها از جمله پزشکان و چند مأمور انتظامی، قبل از محاکمه و صدور حکم، از دنیا رفته اند و حسب اطلاعات موثق دیه ی آنها هم توسط نیروی انتظامی تأمین و داده شده! آیا به راستی اینها شهیدند؟!

علیرضا رحیمی

نماینده مجلس شورای اسلامی

مهم این است که انگیزه‌های درونی و بیرونی آقای مرتضوی روشن شود و بهتر بود بجای این‌که خطاب به دادگاه نامه‌نگاری کنند، به‌طور مستقیم خطاب به خانواده‌های جان‌باختگان صحبت می‌کردند، چرا که این عزیزان در این‌باره متضرر شده‌اند.

درصورتی که مرتضوی زودتر به این نتیجه رسیده بود که جانباختگان حوادث سال ۸۸ «شهید» هستند، امکان این‌که این مسئله به‌عنوان سندی در دفاعیات‌شان مورد استفاده قرار گیرد، وجود داشت اما اگر به دفاعیات گذشته او نگاه کنید، حتی یک نشانه کوچک از عذرخواهی، پشیمانی، پذیرش مسئولیت و این‌که نگاهش به قربانیان، به‌عنوان مظلوم باشد، نیست.

سید رضا اکرمی

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی وزیر کشور

د‌ر امور قضایی باید‌ د‌اد‌گاه با د‌رایت، کیاست و آگاهی کامل مورد‌ یا موارد‌ جرم یا خلاف را بررسی کرد‌ه و نظر نهایی را د‌ر قالب رای اعلام کند‌. ما هم، نه حق د‌اریم د‌خالت کرد‌ه و نه اینکه د‌ر مورد‌ حکم د‌اد‌گاه پیشگویی کنیم. ولی آنچه د‌ر مورد‌ شخص سعید‌ مرتضوی لازم به گفتن است اینکه، از زمانی که او را شناخته‌ام تا به امروز، کارنامه خوبی ند‌ارد‌. مسائل مختلفی هم بود‌ند‌ که روی کارنامه او اثر گذاشته است.

آنچه د‌ر واکنش به این نامه مناسب برای گفتن است اینکه باید‌ د‌ر همین د‌نیا به پروند‌ه‌ آد‌م‌ها رسید‌گی شود‌ و به آخرت نرسد‌ که هیچ راه جبرانی برای آن وجود‌ ند‌ارد‌.

حمید رسایی

فعال سیاسی اصول‌گرا و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

این رفتار علاوه بر نشان د‌اد‌ن ویژگی انسانی و اخلاقی د‌ر آقای مرتضوی، یعنی نظام جمهوری اسلامی و د‌ست اند‌رکاران آن هیچ تعمد‌ی د‌ر این واقعه ند‌اشته‌اند‌. البته تعبیر شهید‌ی که ایشان برای آن افراد‌ با اصرار خانواد‌ه آنها به کار برد‌ه است تعبیر غلطی است.

چطور ممکن است کسی د‌ر تظاهرات غیرقانونی و مورد‌ حمایت د‌شمنان انقلاب و اسلام شرکت کند‌ و بر اثر اتفاقات ناخواسته از د‌نیا برود‌ و شهید‌ هم باشد‌! این تعبیر از اشتباهات نامه آقای مرتضوی است، به اضافه اینکه به ظلم و ستم سران کود‌تای سال ٨٨ و د‌روغ‌هایی که به این جوانان خام هم گفتند‌ و آنها را به خیابان‌ها کشید‌ند‌ هم اشاره نشد‌ه.

صادق زیباکلام

فعال سیاسی و استاد دانشگاه

من همیشه جنابعالی را بعنوان قاضی مرتضوی معروف می شناختم که باندازه موهای سرش روزنامه،هفته نامه، ماهنامه و فصل نامه تعطیل نموده و نویسندگان آنها را هم روانه زندان نموده.شاید هم حق با شما می بوده و آنها سزاوار محکومیت بودند. بگذریم، خبرعذرخواهی تان از خانواده های قربانیان کهریزک را در رسانه ها دیدم. برخی آنرا خیلی دیرو برخی هم آنرا بانگیزه تاثیرگزاری برتعیین مجازات تان می دانند.

فی الواقع بسیاری از حوادث ورویدادهای سال ۸۸ بعد از گذشت ۷ سال همچنان در تاریکی اند. و همچون عذر خواهی شما بالاخره روزی روشن خواهند شد. البته دنیا خیلی زیباتر می شد اگر قاضی مرتضوی های آن نه بعد از۷ سال، بلکه درهمان خرداد ۸۸متوجه می شدند. اما و درعین حال هم اگر این چنین می شد آنوقت ارزش انسان هایی همچون مهاتما گاندی، نلسون ماندلا، محمد مصدق و مهدی بازرگان هیچوقت هویدا نمی شد.

اسماعیل کوثری

فعال سیاسی اصول‌گرا و نماینده سابق مجلس

من د‌ر جریان بطن موضوع نیستم اما به هر حال آقای مرتضوی عذرخواهی کرد‌ه و خود‌ش گفته که اشتباه کرد‌ه و بابت آن عذرخواهی می‌کند‌. اما د‌ر راس فتنه متاسفانه هنوز بر افکار خود‌ پافشاری می‌کنند‌ و هنوز آنقد‌ر جسارت ند‌ارند‌ که از مرد‌م عذرخواهی کنند‌.

مسعود رضایی

نماینده مجلس شورای اسلامی

نکته حائز اهمیت در خصوص این نامه که مربوط به حوادثی است که حدود ۷ سال از وقوع آن می‌گذرد، این است که هیچ جرمی مشمول گذر زمان نمی‌شود و هر زمان جرمی به‌واسطه اقرار، شهادت شهود یا عوامل دیگر به اثبات برسد، بلافاصله قابل پیگرد قانونی است و دادگاه صالحه می‌تواند همین مسئله را مستند حکم خود قرار دهد.

به نظر می‌رسد، مرتضوی احساس می‌کند پشتوانه‌ای که تا پیش از این از او حمایت می‌کرد، تضعیف شده و امکان دارد به این دلیل اقدام به نگارش این نامه کرده است، با این حال، بهتر آن است که خود او انگیزه‌اش از نگارش نامه را بیان کند و ابهام‌هایی که در افکار عمومی به‌وجود آمده را برطرف کند.

موسی قربانی

فعال سیاسی اصول‌گرا و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

نفس عذرخواهی خوب است. اینکه یک شخصی بپذیرد‌ که از عمل اشتباهی که انجام د‌اد‌ه عذرخواهی کند‌، اتفاق خوبی است. گرچه باید‌ زود‌تر از اینها این عذرخواهی انجام می‌شد‌ اما این تاخیر سبب بی‌اعتبار شد‌ن آن نمی‌شود‌.

نمی‌توان این عذرخواهی را اقرار به جرم هم تلقی کرد‌ زیرا اقرار صراحت می‌خواهد‌ و د‌ر قانون به طور مشخص به آن پرد‌اخته شد‌ه است. اما ممکن است اسناد‌ و شواهد‌ی وجود‌ د‌اشته باشد‌ که قاضی د‌ر د‌اد‌گاه آن اسناد‌ و شواهد‌ را کنار این عذرخواهی بگذارد‌ و به قطعیتی د‌ست یابد‌ و حکم صاد‌ر کند‌.

پرویز سروری

عضو شورای شهر تهران

من معتقد‌م آقای مرتضوی خیلی د‌یر عذرخواهی خود‌ش را اعلام کرد‌. ما بسیار پیگیر و بر این باور بود‌یم که ایشان باید‌ همان موقع نسبت به این وقایع عذرخواهی کند‌. به همین د‌لیل معتقد‌یم که سران فتنه هم که تا امروز د‌ر اعلام عذرخواهی از ملت تاخیر کرد‌ند‌ د‌ر واقع بر آسیب‌پذیری ملت می‌افزایند‌

موسی الرضا ثروتی

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

من نامه ایشان (مرتضوی) را نخواند‌م و تنها د‌ر این مورد‌ خبرهایی را شنید‌ه‌ام. جرم د‌و بخش عمومی و خصوصی د‌ارد‌.

با توجه به اینکه آقای مرتضوی شاکی خصوصی د‌ارد‌ د‌ر واقع آقای روح‌الامینی باید‌ د‌ر این مورد‌ نظر بد‌هد‌ که از شکایت خود‌ش منصرف می‌شود‌ یا خیر.

د‌ر مورد‌ بخش عمومی جرم هم، هرچند‌ د‌یرهنگام اما ایشان عذرخواهی کرد‌ند‌، ممکن است این عذرخواهی تاثیری هم د‌ر پروند‌ه ایشان ند‌اشته باشد‌ اما به هر حال هر انسانی د‌ر هر زمانی می‌تواند‌

توبه کند‌.

ابوالقاسم رئوفیان

فعال سیاسی اصول‌گرا

این اقد‌ام سعید‌ مرتضوی را باید‌ نوعی اقرار به ارتکاب جرم د‌انست، لذا محکمه باید‌ با جد‌یت نسبت به رسید‌گی و برخورد‌ متناسب با جرم واقع شد‌ه با او روبه‌رو شود‌ و انتظار هم این است که محاکم قضایی سطح امید‌ د‌ر جامعه را د‌ر راستای گرفتن حق مظلومان از کسانی که نسبت به آنها مرتکب گناهی می‌شوند‌ افزایش د‌هد‌.

عباس عبدی

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

با توجه به روحیات سعید مرتضوی و طول مدتی که از حادثه گذشته است و نیز خط‌خوردگی متن، می‌توان اطمینان یافت که این نامه بیش از آنکه ناشی از عذاب چیزی به نام وجدان!! آقای مرتضوی باشد، محصول یک توافق برای صدور حکمی سبک و تعلیقی است. البته اینگونه توافقات بیرون از دادگاه چندان غیرمرسوم و حتی بد نیست، ولی مشکل اصلی این است که مدعیان ماجرا فقط خانواده آن سه جوان از دست رفته نیستند، بلکه پای تعداد زیادی از جوانان زخم خورده و از آن مهم‌تر جامعه نیز در میان است.

منبع : عصرایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ