تعدیل مثبت سود گروه غذایی بورس تا چه اندازه محتمل است؟

0
تثبیت بهای دلار و عدم رشد قیمت جهانی برخی مواد مورد نیاز تولید همچون روغن خام، همزمان با تأمین به موقع و کافی مواد اولیه مصرفی طی دو الی سه ماه گذشته، منجر به افزایش فضای رقابتی در بازار عرضه محصولات غذایی و ارایه تخفیف در قیمت فروش تولیدات کارخانجات این صنعت شده است.

به گزارش بورس نیوز، در ماه های گذشته به ویژه ابتدای سال جاری، تلاطم قیمت ها در بازار کالاهای اساسی از جمله قیمت مواد غذایی مشاهده شد که این اوضاع با مدیریت بازار از جنبه عرضه و تأمین به موقع کالای مصرفی در ماه های قبل برطرف گردید.

در حال حاضر اما سرمایه گذاران بورسی منتظر اعلام گزارش های عملکرد میان دوره ای شرکت های این صنعت هستند و اعتقاد دارند این شرکت ها می توانند با توجه به افزایش تولید در ماه های سپری شده سال جاری، تعدیل های مثبت را در سود سهام خود گزارش دهند.

بطوریکه با نزدیک شدن به پایان آذر ماه، سرمایه گذاران در انتظار اعلام گزارش های عملکردی شرکت های این گروه هستند و باید دید آیا روند مثبت سودآوری این گروه در گزارش های قبلی، می تواند دوباره در گزارش های پیش روی آنها نیز مشاهده شود؟

در خصوص عملکرد این صنعت نظر کارشناسان بر این امر استوار است که تهیه مواد اولیه خارجی به ویژه روغن خام مصرفی از سوی تولیدکنندگان روغن خوراکی با نرخ ارز مبادله ای بوده و کاهش و سپس تثبیت بهای ارز طی چند ماه گذشته، بهای تمام شده تولید آنها را با ثبات نسبی همراه ساخته است.

بدین ترتیب با تأمین به موقع مواد اولیه مورد نیاز صنعت، افزایش تولید و عرضه محصولات کارخانجات مواد غذایی منجر به افزایش فضای رقابتی شرکت های این گروه در قیمت های فروش شده و طی هفته های اخیر کاهش قیمت فروش محصولات را در پی داشته است.

آنچنان که کارشناسان فعال این صنعت معتقدند فزونی عرضه بر تقاضای محصولات در حال حاضر جنگ ارایه تخفیف قیمت ها را در میان صنعتگران این حوزه در پی داشته که نتیجه آن، کاهش بهای فروش محصولات در حدود دو تا ۱۰ درصد بوده است. چراکه تولید و عرضه کارخانجات پاسخگوی نیاز بازار مصرفی بوده و موجودی شرکت ها نیز نشان از تولید فراتر از تقاضا دارد که این امر خود به کاهش قیمت فروش محصولات دامن زده است.

ارایه تخفیف در قیمت فروش شرکت ها در شرایطی این روزها بسیار تشدید شده که قیمت تمام شده آنها چندان تفاوتی نسبت به ماه های گذشته نداشته و بیشتر با ثبات همراه بوده است. از این رو انتظار افزایش رقم سود برآوردی شرکت های گروه در عملکرد میان دوره ای آنها چندان محتمل نیست و کارشناسان براساس این شواهد، معتقدند در بهترین شرایط شرکت ها تنها تا پایان سال مالی جاری موفق به پوشش بودجه های برآوردی خود خواهند بود.

این نظرات در حالی از سوی کارشناسان صنعت مواد غذایی عنوان می شود که به اعتقاد آنها تا پایان سال جاری نمی توان تغییری در بهای تمام شده محصولات را مشاهده کرد که در صورت تداوم چنین شرایطی دریافت مجوزهای افزایش نرخ فروش برای سال آتی آنها نیز بعید به نظر می رسد.

مگر آنکه اتفاقی جدید در بهای ارز، روند تأمین مواد اولیه و یا تقاضای مصرف کننده ایجاد شود که در نظر گرفتن چنین سناریویی نیز چندان محتمل نیست.

این پیش بینی ها در حالی پیرامون وضعیت گروه مواد غذایی مطرح است که طی سال جاری سهام شرکت های گروه مذکور بازدهی های قابل توجهی را محقق کرده اند. بطوریکه میانگین بازدهی شرکت های فعال در صنعت غذایی به جز قند و شکر در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۲۱۵ درصد بوده، حال آنکه شرکت های این گروه در کل سال ۹۱ به طور متوسط تنها ۵۸ درصد بازدهی مثبت را محقق کردند.

در پایان این گزارش می افزاید، در صورت تحقق این پیش بینی ها، سرمایه گذاران باید در گزارش های عملکرد میان دوره ای شرکت های فعال در صنعت مواد غذایی تنها تحقق بودجه های برآوردی آنها را انتظار داشته باشند، بطوریکه ارایه تعدیل های مثبت سودآوری از این گروه در گزارش های آتی آنها بعید به نظر می رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ