طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی +عکس تزیین زرشک پلو

0

تفت دادن زرشک ،تزیین ، طرز تهیه و مواد لازم  برای زرشک پلو با مرغ مجلسی:

امروزه در بازار، برنج های خارجی بسیاری موجود است که هم به خاطر قیمت و هم این که پخت راحتی دارد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع برنج ها موقع جوشیدن بسیار قد می کشد و شکل ظاهری زیبایی دارد ولی نه عطرش خوب است و نه طعم خوبی دارد، ولی برنج اصیل ایرانی این طور نیست و ممکن است موقع جوشیدن خیلی قد نکشد ولی عطر و طعم منحصر به فردی دارد.
طرز تهیه زرشک پلو با مرغ خواص زرشک تفت دادن زرشک تزیین زرشک پلو با مرغ مجلسی بهترین سایت آشپزی آموزش غذا مجلسی آموزش آشپزی آشپزی ساده سریع و آسان آشپزی با مرغ

برنج خوش عطر ایرانی:

پس برای تهیه زرشک پلو حتما از برنج ایرانی استفاده کنید. همچنین بهتر است برنج، آبکش شود. ( البته کته آن هم خوشمزه است.) پلو را مانند همیشه آبکش کرده و دم کنید. یکی دیگر از نکات مهم در طبخ این غذا تهیه زرشک است. وقتی برای خرید زرشک به بازار می روید، دقت کنید که زرشک فاسد و مانده به شما ندهند. زرشک خوب، قرمز روشن و خوشرنگ است.

بنابراین از خریدن زرشک هایی که رنگ تیره دارد خودداری کنید. زرشک را یک ربع در آب سرد خیس کنید. بعد درون یک آبکش بریزید و داخل یک کاسه بزرگ تر بگذارید و آب سرد روی آن باز کنید، مدتی بگذارید داخل آب باشد تا شن آن ته نشین شده و زرشک ها تمیز شود. بعد فرصت دهید تا زرشک ها خوب خشک شود.

سه راه تفت دادن زرشک :

دو عدد پیاز متوسط را ریز رنده کنید و در روغن سرخ کردنی بریزید و بگذارید طلایی شود. پس از طلایی شدن، زرشک های شسته را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید و زیر آن را خاموش کنید.

راه دیگر این است که زرشک را در روغن ریخته و به نسبت زرشک یک یا دو عدد هویج را رنده ریز کرده و همراه با زرشک ها تفت دهید.

روش سومی هم هست که طی آن زرشک را درون روغن می ریزید و اندازه یک قاشق غذاخوری آب سرد به آن اضافه می کنید و مقداری شکر و زعفران هم روی زرشک ها می ریزید و می گذارید تا یک ربع بماند بعد آن را کمی تفت می دهید. در هر صورت یادتان باشد زرشک نیاز به سرخ شدن زیاد ندارد. همین که زرشک کمی پف کرد آماده شده است.

مقداری برنج داخل زرشک سرخ شده بریزید و با آن مخلوط کرده و موقع کشیدن برنج از این زرشک و پلو برای تزئین استفاده کنید.

سه روش برای پخت مرغ :

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ خواص زرشک تفت دادن زرشک تزیین زرشک پلو با مرغ مجلسی بهترین سایت آشپزی آموزش غذا مجلسی آموزش آشپزی آشپزی ساده سریع و آسان آشپزی با مرغ

اغلب خانواده ها زرشک پلو را با مرغ میل می کنند. هر خانمی برای طبخ مرغ روش خودش را دارد. ما سه روش پخت مرغ را توضیح می دهیم.

اگر می خواهید مرغ رژیمی تهیه کرده و میل کنید، دو عدد پیاز را پوست کنده، حلقه حلقه کرده و در قابلمه بگذارید. چند حبه سیر را هم پوست بکنید و ریز کنید و داخل ظرف بریزید. سپس مقداری آب درون قابلمه ریخته و کمی زعفران هم به آن اضافه کنید و به همراه نمک بگذارید تا آرام بجوشد و مرغ کاملا بپزد. یادتان باشد وقتی مرغ پخت، نباید آب زیادی در قابلمه باشد.

روش دیگر آن است که مرغ را درون روغن سرخ کنید. بعد مرغ را بیرون آورده و مقداری رب گوجه فرنگی و زردچوبه درون روغن ریخته و آنها را تفت دهید تا رنگ رب گوجه عوض شود. حالا مقداری آب، آبلیمو، نمک و فلفل سیاه درون رب ریخته و پس از مخلوط شدن آنها را روی مرغ بریزید و بگذارید به آرامی بجوشد تا مرغ بپزد.

در روش سوم مرغ ها را با پوست شسته، برش دهید. ته ظرفی نچسب ( پیرکس ) را مقداری روغن بریزید و برش های مرغ را درون آن بگذارید. دو عدد پیاز متوسط و سه عدد هویج را حلقه حلقه کرده و اطراف مرغ بریزید. دو عدد ساقه کرفس و یک عدد فلفل دلمه را خلالی خرد کنید و روی پیاز و هویج بریزید. دو عدد کدو سبز را هم با پوست خوب بشویید و کنار بقیه سبزیجات حلقه حلقه کنید. نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین و زنجبیل را هم در نصف لیوان آب حل کرده و روی مرغ ها بریزید. نسبت به اندازه مرغ، حدود یک لیوان آب هم روی مواد ریخته و در ظرف را با فویل بپیچید و ظرف را روی درجه ۲۰۰ سانتیگراد در پنجره وسط فر قرار دهید. بعد از یک ساعت و نیم ظرف مرغ را بیرون بیاورید. در صورت پخته شدن مرغ، مقداری زعفران داخل نصف استکان آب جوش حل کنید و روی آن بریزید و شعله گریل را روشن کرده و بگذارید تا روی مرغ کمی برشته شود.

با هر یک از این شیوه ها که زرشک پلو با مرغ را تهیه کردید، آن را در جمع گرم خانواده میل کنید و از یک ناهار دور هم لذت ببرید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ خواص زرشک تفت دادن زرشک تزیین زرشک پلو با مرغ مجلسی بهترین سایت آشپزی آموزش غذا مجلسی آموزش آشپزی آشپزی ساده سریع و آسان آشپزی با مرغ

روش چهارم

آماده سازی: ۱۲ ساعت
مدت انتظار: ۲ ساعت
مجموعاً: ۱۴ ساعت

این دستور پخت زرشک پلو با مرغ واقعا فوق العاده است. مزش حتی از نوع رستورانی هم بهتره و مطمئن باشید بعد از پختش همه از مزه و عطر اون تعریف میکنن.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ خواص زرشک تفت دادن زرشک تزیین زرشک پلو با مرغ مجلسی بهترین سایت آشپزی آموزش غذا مجلسی آموزش آشپزی آشپزی ساده سریع و آسان آشپزی با مرغ

مواد اولیه برای ۶ نفر :

آبلیمو ۴قاشق غذاخوری (تازه)

برنج ۶پیمانه

زرشک ۱ونیم تا ۳پیمانه

گلاب به میزان لازم

شکر ۱تا۵قاشق غذاخوری (بستگی به ذائقه)

خلال بادام به میزان لازم

زردچوبه ۲قاشق چایخوری

برگ بو ۵عدد

پوست پرتقال ۱عدد

خلال پسته به میزان لازم

زعفران به میزان لازم(حدودا ۱پیمانه) (هر چه بیشتر بهتر)

مرغ  ۱عدد

چوب دارچین ۱قطعه (بزرگ)

هل ۳عدد

کره به میزان لازم

آب پیاز ۱لیوان

کرفس ۳ساقه

زنجبیل ۱قطعه (متوسط)

هویج ۲عدد

رب گوجه فرنگی ۲قاشق سوپ خوری

لیمو ترش ۲عدد

فلفل دلمه ای ۲عدد

پوست نارنج ۱عدد

طرز تهیه مرغ :

در ابتدا پوست پرتقال و نارنج رو کاملا از قسمت سفید جدا کنید چون باعث تلخ شدن پوست همون قسمت سفید هست. بعد اونها رو ۳مرتبه با آب بجوشونید و آبکش کنید و بعد داخل آب سرد بریزید و ۲۴ساعت داخل یخچال یا جای خنک قرار بدید و چند بار هم آبش رو عوض کنید و بار آخر ۲قاشق شکر و کمی گلاب هم داخل آب بریزید تا خوشمزه تر بشه.
مرغ رو پاک کنید و بشورید و اجازه بدید کامل خشک بشه یک ظرف در دار انتخاب کنید و داخلش کمی کره آب کنید و زردچوبه رو اضافه کنید تا کمی از خامی بیوفته و بعد شعله رو خاموش کنید.

توجه داشته باشید نیازی به سرخ کردن زردچوبه نیست چون ممکنه تلخ بشه.حالا فلفل دلمه ای،هویج و کرفس رو درشت خرد کنید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ خواص زرشک تفت دادن زرشک تزیین زرشک پلو با مرغ مجلسی بهترین سایت آشپزی آموزش غذا مجلسی آموزش آشپزی آشپزی ساده سریع و آسان آشپزی با مرغ

مرغ های تکه شده رو روی زردچوبه قرار بدید طوری که فقط یک لایه باشن و روی هم چیده نشن!

این نکته بسیار مهمه!حالا همه مواد رو لا به لای مرغ قرار بدید طوری که همه جا پخش بشن مثلا چوب دارچین رو ریز کنید تا همه جا باشه و لیمو ترش رو هم حلقه کنید و لا به لای مرغ ها قرار بدید و در انتها یک لیوان آب پیاز و زعفران آب کرده و آبلیمو رو داخل مواد بریزید و در ظرف رو کاملا چفت کنید و بعد بذاریدش توی یخچال.زعفران هرچه بیشتر باشه بهتره برای یک عدد مرغ به نظرم حتی تا ۱پیمانه زعفران آب شده هم بریزید خوبه!

مواد شما میتونه از حداقل ۴ساعت تا ۲۴ساعت داخل یخچال بمونه و به نظر من اگر از شب قبل بذاریدش داخل یخچال خیلی خوشمزه تر میشه.بعد از مدت زمان استراحت مرغ اون رو روی شعله بسیار ملایم قرار بدید و حواستون باشه نیازی به ریختن آب اضافه نیست.مرغ های رستورانی هیچ وقت آبدار نیستن و سس اونها جدا طبخ میشه.برای تهیه سس مرغ رب گوجه فرنگی رو با کره داخل ظرف کاملا تفت بدید و به اون مقداری آبلیمو و زعفران اضافه کنید.وقتی مرغ شما بعد از ۱ونیم تا ۲ساعت پخته شد مواد اضافی رو ازش جدا کنید و آبش رو بگیرید و اون رو با سس مخلوط کنید.

 

طرز تهیه زرشک پلو

ابتدا خلال پسته و بادام رو با کمی شکر و گلاب و در صورت تمایل هل در آب سرد بریزید و ۴تا ۵ساعت اجازه بدید خیس خورده و مزه دار بشن .

زرشک رو بشورید و داخل ابکش خشک کنید و با کره و شکر مخلوط کنیدو روی حرارت ملایم قرار بدید تا شکر آب شده و زرشک پف کنه.توجه داشته باشید زرشک رو نباید زیاد سرخ کنید.
زرشک آماده رو از روی حرارت بردارید و خلال پسته و بادام آبکش شده رو بهش اضافه کنید و کمی هم زعفران آب کرده بهش اضافه کنید.
برنج رو به شیوه معمول آبکش کنید و بعد از پخت با خلال ها و زرشک تزیین کنید و با مرغ خوشمزه و آماده شده سرو کنید.

نکات:

۱)توجه داشته باشید میزان شکر و زرشک کاملا بسته به ذائقه شما داره و اگر از شیرینی زیاد خوشتون نمیاد میزان شکر رو کم کنید یا باالعکس!
۲)به نظر من بهتر پوست مرغ گرفته نشه چون باعث خوشمزگی مرغ میشه ولی اگر دوست دارید موقع پاک کردن پوست رو جدا کنید.
۳)در صورت تمایل بعد از استراحت کردن مرغ ابتدا اون رو جداگانه کمی با کره تفت بدید و بعد بپزید البته به نظر من این روش بهتر و اصولی تر هست.
۴)در صورت تمایل از رب گوجه فرنگی بیشتری استفاده کنید ولی بهتره میزان زعفران بیشتر بشه تا رب گوجه فرنگی!
۵)بهتره زعفران شما زیاد باشه و کاملا غلیظ تهیه بشه و خوب هم دم بکشه تا رنگ بهتری به غذای شما بده.
۶)میتونید مقداری آلوچه ترش هم به غذا اضافه کنید.
۷)لیمو ترش رو بعد از مزه دار شدن مرغ ازش خارج کنید و بعد مرغ رو بپزید.

نوش جان

خواص زرشک:

نوعی داروی سنتی گیاهی چین برای دیابت نوع ۲ و لاغری مفید است. در ادبیات چنین گفته شده، بربرین، که در ریشه و ساقه بعضی از گیاهان وجود دارد می تواند قند خون بیماران دیابتی را کاهش دهد.

حالا دانشمندان با آزمایش روی موش و جوندگان دیگر به درستی این نظر پی برده اند.

دانشمندان در نشریه دیابت نوشته اند؛ بربرین وزن بدن حیوانات تحت آزمایش را نیز کم کرد یعنی برای درمان چاقی نیز می توان از آن استفاده کرد. بربرین از جمله در زرشک وجود دارد که مصرف آن در فرهنگ های مختلف از جمله برای درمان اسهال تجویز شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ