مسئولینی که عاشق سفر به فرنگ هستند

0

با آغاز بازیهای پارالمپیک ریو، یکبار دیگر شاهد رفتن مسئولین و افراد غیر مرتبط به سفر فرنگ در قالب کاروان اعزامی به مسابقات بودیم.

میل به سفر و بویژه رفتن به سفر فرنگ، موضوعی است که از سابقه‌ی تاریخیِ طولانی در میان مسئولان کشورمان برخوردار است. این سفرها تحت عناوین و توجیهات مختلف به اقصی نقاط جهان صورت گرفته و می‌پذیرد تا نشان دهد؛ علاقه مندی به سفر در میان مسئولین مسئله‌ای متداول و همه گیر است.

لیست امید کمیته ملی پارالمپیک سوابق محمدرضا تابش سوابق فاطمه ذوالقدر سوابق غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی سوابق غلامرضا تاجگردون سوابق طیبه سیاوشی شاه عنایتی خانواده محمدرضا تابش حقوق محمدرضا تابش پارالمپیک 2016 ریو بیوگرافی محمدرضا تابش بیوگرافی غلامعلی جعفرزاده‌ اصلاح طلبان چه کسانی هستند

ماهیت این سفرها حضور افراد بی ربط را توجیه نمی‌کند و خود آنها مترصد یافتن چنین موقعیت‌هایی هستند. جنس سفرهای مذکور از سفر هیئت‌های سیاسی و اقتصادی گرفته و به سفر کاروان‌های ورزشی و یا حتی المپیادهای علمی ختم می‌شود. سفر کردن این افراد با سازو کارهای خاصی صورت می‌گیرد؛ به نحوی که گاهی به عنوان میهمان برده می‌شوند و گاهی نیز خود را یک سفر فرنگ میهمان می‌کنند!

سفر کردن در دین، تاریخ و فرهنگ ما همواره سفارش شده است؛ همانگونه که تناول و استفاده از مال حلال نیز امری است که توصیه و تذکره‌های دینی و اخلاقی در باب آن فراوان است. همانند هر رفتار و پدیده‌ی دیگری، سفر کردن هم باید براساس نیاز و برای پاسخگویی به موضوعی باشد؛ حتی اگر صرفاً یک سفر تفریحی باشد.

این را باید یاد آور شد که موضوع این بحث سفرهای متداول مسئولین مربوطه‌ی کشور به دیگر کشورها نیست؛ بلکه صحبت از آن کسانی است که به نوعی اضافه بار این سفرها هستند و هیچ کارکردی ندارند. این افراد عمدتاً از لحاظِ جایگاه و مسئولیت کاری و یا از حیث مأموریت‌های تعریف شده توسط خودشان؛ مسافران تشریفاتی هستند که طبعاً جای افراد مرتبط را نیز تنگ می‌کنند!

در ماه گذشته رویداد بزرگ المپیک پشت سر گذاشته شد و این روزها هم درگیر مسابقات پارالمپیک ریو هستیم. در بازی‌های المپیک، بازهم شاهد سفر اشخاص سیاسی و غیر ورزشی به ریو بودیم که بعضی از آنان هیچ سنخیتی با حوزه‌ی ورزش نداشتند.

در روزهای گذشته اخیر خبر و عکسهایی از حضور تعدادی از نمایندگان مجلس در بازیهای پارالمپیک ریو در رسانه‌ها اعلام شد و از همان ابتدا رسانه‌ها به پیگیری و نشر اخبار مختلف از این ماجرا پرداختند که در مواردی مطالب چهره تخریب به خود گرفت.

در این میان پایگاه خبری الف که در روزهای ابتدایی تنها به بازنشر اخبار خبرگزاری‌ها در این موضوع پرداخته بود، پس از بازگشت نمایندگان از برزیل تلاش کرد تا با گفتگو با نمایندگان مذکور، در کنار پرسش از دستاوردها و نتایج سفر آنها، پاسخی را برای شبهات موجود دریافت کند تا به وسیله‌ی جویا شدن از ماجرا، نیاز مخاطبان خود را نسبت به شفاف شدن موضوع برطرف سازد.

از این رو خبرنگار الف تلاش کرد تا با هر یک از پنج نماینده‌ی اعزامی ارتباط برقرار کرده و نظرات و مطالب آنها را جویا شود؛ اما نتیجه‌ی پیگیریهای خبرنگار الف با عدم پاسخ گویی از سوی ۴ تن از آنها و کلی گویی یکی از نمایندگان همراه بود. نحوه‌ی پاسخگویی هریک از نمایندگان به خبرنگار الف بدین شرح است:

محمدرضا تابش
و غلامرضا تاجگردون بعد از دو روز تماس‌های مکرر (بالای ۱۰ تماس با هریک از افراد) ، تلفن خود را پاسخ ندادند.

مسئول دفتر خانم فاطمه ذوالقدر در گفتگو با خبرنگار الف، زمانی که متوجه محتوای سئوالات شد، اظهار داشت که سئوالات را بوسیله تلگرام فرستاده و درصورت تشخیص پاسخ خواهند داده شد.

خانم طیبه سیاووشی بعد از آنکه در جریان سئوالات قرار گرفتند، قول مصاحبه دادند اما دیگر پاسخ تلفن خود را ندادند.

از میان نمایندگان تنها غلامعلی جعفرزاده پاسخگو بود و در گفتگو با خبرنگار الف، در این خصوص گفت: «هیچ کدام از نماینده‌ها بی ارتباط به این سفر نرفتند، شما و افرادی که این مطلب را منتشر کرده‌اید، بی تقوایی کرده‌اید. بنده شخصاً خودم این مسئله را با اقای دکتر توکلی در میان می‌گذارم. سال‌هاست این مسابقات وجود دارد و افراد مختلفی به این سفرها می‌روند.»

اگرچه پیگیری‌های الف برای پاسخگویی آنها به نتیجه مطلوبی نرسید؛ اما آنچه مهم بود حرکت الف براساس رسالت رسانه‌ای خود و به دور از هرگونه بحث حزبی و سیاسی در راستای شفاف سازی اخبار بود.

روز گذشته غلامعلی جعفرزاده مصاحبه‌ای را با برنا انجام داد و گفت: من عضو هیأت رئیسه فدراسیون ورزش جانبازان و معلولان هستم و دیگران هم به نوعی با این موضوع مرتبط بودند،” هیچ‌کدام از ما به تقاضای خود به این سفر نرفتیم و زمانی که با من تماس گرفتند و مرا به این سفر دعوت کردند”…”این سفر یک سفر کاری و بدون حق مأموریت و در عین حال شفاف بوده است”… تصویب بودجه ورزش نیز در دستان نمایندگان قرار دارد اگر قرار است نمایندگان نباشند پس نقش نظارتی آنها چه می‌شود؟!… دیدارهایی با بازیکنان در جهت تقویت روحیه آنها داشتیم که مؤثر بود… بنابراین مشخص است که تنها دلیل این هجمه‌ها، سیاسی است.»

نکته جالب دیگری که در ترکیب مسافران این سفر وجود دارد، حضور شخصی است که خود روزگاری مخالف سرسخت رفتن نمایندگان مجلس به این گونه سفرها بود. علیرضا تابش نماینده‌ی مجلس دهم، دو سال پیش و در جریان مسابقات جام جهانی فوتبال که اتفاقاً آنهم در کشور برزیل برگزار شد، به مخالفت شدید با سفر حمید رسایی نماینده‌ی مجلس نهم پرداخت. سفر رسایی در آن روزها با مخالفت و پیگیری سایت الف نیز روبرو شد و رفتار آن روز تابش واکنش صحیحی بود.

اگرچه که او تنها فرد مرتبط با حوزه‌ی ورزش و رئیس فراکسیون ورزش مجلس می‌باشد؛ اما باید از این نماینده پرسید که آیا فقط سفر رفتن دیگران اشکال دارد؟ اگرچه که در مورد سفر مسئولین به دیگر کشورها و بازدیدهای آنها انتقادات زیادی وجود دارد؛ اما آیا شما برای این سفر توجیه و برنامه‌ی خاصی داشته‌اید؟ آیا شما هم برای دادن روحیه به ورزشکاران رفته بودید؟ آیا بازگشت غریبانه و عدم استقبال مسئولین از سیامند رحمان؛ قهرمان پارالمپیک کشور با توجیه سفر برای روحیه دادن به ورزشکاران همخوانی دارد؟

نکته‌ی بعدی مطالبی است که جبار کوچکی نژاد عضو فراکسیون ورزش مجلس در واکنش به این سفر بیان کرد. وی در این رابطه به میزان گفته بود ” برای اعزام این ۵ نماینده به برزیل جهت تماشای مسابقات پارالمپیک، هیچگونه مشورت و تبادل نظری با هیئت رئیسه فراکسیون ورزش صورت نگرفت و آن‌ها بر اساس روابطی که داشتند به این سفر اعزام شدند؛ ضمن آنکه برخی از آن‌ها نیز عضو فراکسیون ورزش نیستند.” بیان این مطلب از سوی یکی از همکاران این نمایندگان که خود از اعضای فراکسیون ورزش می‌باشد، گویای مسائل است.

در هر حالاین گونه سفرها اتفاق جدیدی نیست و توجیهات نخ نمایی هم که از سوی برخی ارائه می‌شود تکراری است. اینپیگیری ها نیز بواسطه ی یک دعوای حزبی و یا به نفع یک جریان متبوع نمی‌باشد؛ حال بخواهد همراهان پر تعداد سفر نیویورک احمدی نژاد باشد و یا سفر به شهر خوش آب و هوای ریو! مسئله‌ی اصلی سفرهای بی دلیل مسئولین از جیب ملت است که چنان به امری عادی تبدیل شده که در صورت پرسش از آنها، عصبانی شده و دیگران را به بی تقوایی متهم می‌کنند.

هنوز مدت زیادی از جفای مسئولین متعدد حاضر در المپیک ریو به کیمیا علیزاده نگذشته است و به یاد داریم که از میان آن هیئت بلند و بالا از مسئولین اعزامی، هیچ کس در زمان مسابقه‌ی کیمیا علیزاده در سالن حاضر نبود و معلوم هم نشد که آقایان در کدام نقطه از برزیل در حال الگو برداری برای احیای ورزش ایران بوده‌اند!

علاقه‌ی زیاد مسئولان اینچنینی به سفر به فرنگ در کنار مخالفت آنان با سفرهای مشابه دیگران به بهانه حراست از بیت المال تناقض تلخی است که این روزها با آن مواجهیم.

 

منبع : الف

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ