راههای سریع درمان خانگی سرفه /۴ معجون ضد سرفه

0

درمان سریع انواع سرفه خلط دار شبانه و خشک طولانی مدت با طب سنتی در خانه و منزل ،درمان خانگی سرفه کودکان ، معجون ضد سرفه

سرفه علت های مختلفی دارد از جمله عفونت تنفسی مانند برونشیت، ذات الریه، واکنش به حساسیت، عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا و مصرف داروهایی مانند داروهای فشارخون نیز می تواند به سرفه منجر شود. علت هر چه باشد، سرفه های مداوم می تواند زندگی فرد را مختل کند به ویژه اگر هنگام خواب باشد. اگرچه شربت های سرفه متنوعی در بازار یافت می شود اما می توان از راه های طبیعی هم آن را تسکین داد.

طب سنتی درمان سرماخوردگی درمان سرفه درمان خانگی سرفه با طب سنتی درمان خانگی coughing

coughing

١- شیربادام؛ ضدسرفه ای همه کاره

این شیر سفید، چرب، شیرین و بسیار خوش مزه است. این نوشیدنی برای رفع سرفه و خشونت سینه، حلق، حنجره و تنگی نفس و تسهیل خروج اخلاط سینه بسیار مؤثر است.
طرز تهیه:
شیر بادام را از مغز بادام بو نداده و خام تهیه می کنند. مقدار ۵۰ گرم بادام پوست کنده، یک لیتر آب و ۵۰ گرم عسل یا شکر را در داخل مخلوط کن برقی بریزید و آن قدر ادامه دهید تا مایعی مانند شیر به دست آید.

شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صداست

برای پوست کندن بادام می توانید بادام را به مدت چند ساعت در آب جوش بگذارید تا پوستش کنده شود یا اینکه بادام را در آب، بجوشانید تا آب به جوش آید و به مدت یک دقیقه می جوشانیم.

نوع دیگر شیر بادام که برای کودکان شیرخوار و اطفال بسیار مفید است و می تواند مکمل شیر مادر باشد بدین ترتیب به دست می آید که مقدار ۵۰ گرم بادام را به مدت چند دقیقه در آب گرم قرار می دهند تا پوست آن کنده شود سپس آن را آسیاب کرده و به صورت پودر در می آورند و مقدار کمی آب (آب جوشیده بهتر است) را به آن اضافه می کنند و به هم می زنند تا به شکل خمیر در آید سپس خمیر حاصل را با یک لیتر آب مخلوط و به هم می زنند و سپس مقدار ۵۰ گرم عسل (البته عسل برای کودکان زیر یک سال منع مصرف دارد) به آن اضافه می کنند تا کاملاً حل شود. این مایع را از پارچه ململ می گذرانند تا مایعی مانند شیر از آن باقی بماند.

***

٢- نوشیدنی آناناسی؛ ۵ برابر قوی تر از شربت های سرفه

در سال ۲۰۱۰ محققان هندی تأثیر شربت تهیه شده با مخلوطی از آب آناناس، نمک، فلفل سیاه و عسل را روی بیماران مبتلا به سل آزمایش کردند. نتایج نشان داد که این نوشیدنی نسبت به شربت سرفه در آرام کردن سرفه و رفع ناراحتی گلو مؤثرتر است. بروملین نوعی آنزیم با خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهاب است که آزردگی گلو را کاهش می دهد. آناناس حاوی این آنتی اکسیدان و ویتامین های A و C، منیزیم، منگنز و پتاسیم است که با تقویت سیستم دفاعی بدن، مقابله با عفونت را برای بدن آسان تر می کند.

طب سنتی درمان سرماخوردگی درمان سرفه درمان خانگی سرفه با طب سنتی درمان خانگی coughing

مواد لازم:
آب آناناس تازه      یک لیوان
آب لیموی تازه       یک چهارم فنجان
زنجبیل                یک تکه حدودا ۶ سانتی متری
عسل                 یک قاشق غذاخوری
فلفل کاین            یک دوم قاشق چایخوری
روش تهیه:
همه ی ترکیبات فوق را با هم کاملاً مخلوط کنید و روزی ۲ تا ۳ بار به مقدار یک چهارم فنجان میل کنید و آثار مفیدش را مشاهده کنید.

***

٣- چای پیاز؛ داروی سرفه

مواد لازم:
آب                 ۳ لیتر
پیاز               ۱ کیلو
عسل            یک قاشق غذاخوری
آبلیموی تازه    کمی
روش تهیه:
پیازها را شسته و تمیز می کنیم و به چهار قطعه برش می زنیم. قطعات را در یک کاسه ریخته، آب می ریزیم و در حرارت قرار می دهیم تا زمانی که نیمی از آب آن تبخیر شود. سپس می گذاریم خنک شود. بر روی ۵۰ میلی لیتر از مایع حاصل یک قاشق عسل و کمی آبلیموی تازه می ریزیم. معمولاً علائم سرفه بعد از دو بار خوردن کاهش می یابد.

طب سنتی درمان سرماخوردگی درمان سرفه درمان خانگی سرفه با طب سنتی درمان خانگی coughing

۴- نوشیدنی سیب

شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صداست.
مواد لازم
سیب      یک کیلو
آب          یک لیتر
عسل      کمی
روش تهیه:
برای تهیه شربت سیب یک کیلو سیب را شسته و با پوست قطعه قطعه کنید و در یک لیتر آب بپزید. سپس آن را با پارچه نازکی صاف کنید و مقداری عسل یا چند حبه قند به آن اضافه کنید و دوباره روی آتش ملایم قرار دهید تا قوام بیاید و آن را از روی آتش بردارید. روزی دو تا سه قاشق غذا خوری از این شربت را میل کنید و یا آن را در یک لیوان آب رقیق کرده و سپس بنوشید.

طب سنتی درمان سرماخوردگی درمان سرفه درمان خانگی سرفه با طب سنتی درمان خانگی coughing

صرف نظر از زمان و رطوبت، هنگامی‌ که ویروس‌ها، باکتری‌ها‌، گرد و غبار، گرده، و سایر مواد خارجی راه تنفسی در گلو و ریه‌ها‌ را تحریک می‌کنند حالت سرفه ایجاد می‌شود. سرفه واکنشی است که بدن برای پاکسازی معابر تنفسی از این مزاحمان انجام می‌دهد. سرفه می‌تواند یک ماده خارجی را با سرعت بالا (۱۰۰ مایل در ساعت) از بدن خارج کند. سرفه وقتی طولانی می‌شود دردناک و خسته کننده شده و بیمار را از حوصله می‌برد. گاهی شدت و تکرار سرفه‌ها‌ باعث دل درد هم می‌شود. در اغلب موارد، می‌توان هنگام سرفه با داروهای خانگی گلو را تسکین داد تا تنفس آسان تر و در نتیجه سرفه کمتر شود.

برای اینکه راه درمان مناسب را پیش بگیرید لازم است که نوع سرفه را تشخیص دهید زیرا هدف برخی از داروها مرطوب نگه داشتن گلوی خشک است؛ در حالی که داروهایی مانند اکسپکتورانت، به سرفه کردن و خارج شدن مخاط کمک می‌کنند. بسیاری از درمان‌های خانگی برای هر دو نوع سرفه مفیدند.

جلوگیری از خشک شدن مخاط گلو سرفه‌ها‌ی مداوم و زجرآور، زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهند. سرفه می‌تواند توسط مدت زمان بروزش تعریف شود. سرفه مختصر توسط عواملی مانند هوای سرد، گازهای تحریک کننده، تنفس گرد و غبار، یا رسیدن غذا به راه‌ها‌ی هوایی ایجاد می‌شود. سرفه مداوم به طور معمول همراه با خلط و ترشحات ناشی از اختلالات تنفسی بیماری‌ها‌یی مانند سرماخوردگی آنفلوانزا، ذات الریه یا سل است. توجه داشته باشید سرفه مداوم همیشه باید توسط پزشک بررسی شود زیرا در مواردی سرفه ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی باشد. بعضی از سرفه‌ها‌ خشک هستند و معمولا با گلو درد همراهند. اما نشانه سرفه‌ها‌ی مرطوب خلط است.

نوشیدن آب و مایعات گرم
آب زیاد بنوشید. مصرف مایعات باعث می‌شود باکتری‌ها‌ی مضر و ویروس‌ها‌ از گلو شسته شوند. در ضمن مرطوب بودن محیط گلو مانع تحریک بیشتر و تکرر سرفه می‌شود. نوشیدن چای یا آب لیمو همراه با آب گرم و یک قاشق مربا خوری عسل بسیار مفید است. مایعات گرم خلط گلو را کاهش می‌دهد و عسل نیز سطح گلو را پوشش می‌دهد و مانع تحریک آن و تشدید سرفه می‌شود.

دارچین
دو تکه چوب دارچین را در یک فنجان آب آهک بجوشانید و چند قطره آب لیموترش به آن اضافه کنید. دارچین خلط آور است. لیموترش هم دارای ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند تا بدن بتواند به مبارزه با بیماری و در نتیجه سرفه ادامه دهد . یک قاشق غذا خوری عسل گرم را با یک چهارم قاشق چایخوری پودر دارچین مخلوط کنید.این معجون در درمان سرفه، سرماخوردگی و سینوزیت موثر است.

شیرین بیان
ریشه شیرین بیان برای درمان سرفه و مشکلات برونشیت توصیه می‌شود. این گیاه نه تنها به عنوان طعم دهنده بلکه به عنوان یک تسکین دهنده نقش مرهم را برای گلو ایفا می‌کند. شیرین بیان گلوی ملتهب را آرام و به رفع خلط‌ها‌ی آن کمک می‌کند. شیرین بیان واقعی یا آبنبات‌ها‌یی که در واقع با آن تهیه شده اند برای این منظور مفیدند. به دم کرده شیرین بیان یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید و در طول روز چند بار بنوشید.

سیر
یکی از بهترین درمان‌ها‌ی طبیعی برای سرفه سیر است. سیر سرشار از خواص آنتی بیوتیکی و ضدویروسی است. به علاوه سیر کمک می‌کند تا با سرفه کردن باکتری‌ها‌ را بیرون بریزید. برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که برای رهایی از شر سرما خوردگی و استفاده از خواص سیر باید آن را به صورت خام بخورید. آنها بلع ۴ تا ۸ حبه سیر خام رادر روز توصیه می‌کنند. این روش برای بسیاری از افراد سخت است. این افراد می‌توانند سیر خام را با ماست مخلوط کرده و با اضافه کردن مقداری سبزی معطر آن رامصرف کنند. حتی می‌توان سیرخام را به سالاد فصل اضافه کرد. یک فنجان از عصاره سیر مشکل سرفه را برطرف می‌کند و به سادگی آماده می‌شود. به ۱ تا ۳ خوشه سیر ۲ لیتر آب اضافه کرده روی حرارت کم به مدت یک ساعت بگذارید تا بجوشد. محلول را از صافی بگذرانید و استفاده کنید.

عسل
عسل مدت هاست که در طب سنتی چینی برای سرفه استفاده می‌شود زیرا خلط آور طبیعی است. عسل به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی و التیام دادن زخم ها در کاهش التهاب مجاری تنفسی و کاهش سرفه موثراست. ۱ قاشق غذاخوری عسل را در ۱ فنجان آب گرم حل کرده و بنوشید این نوشیدنی مناطق حساس گلو را پوشش داده و در مجموع گلو را نرم می‌کند.

زنجبیل
زنجبیل دارای خواص ضدویروسی است و ترکیب آن همراه با شیرین بیان و رازیانه در درمان سرفه کاربرد دارد. برای تهیه دم کرده زنجبیل ، شیرین بیان و رازیانه ، ترکیب ۲ قاشق چایخوری ریشه تازه زنجبیل خرد شده ، ۲ قاشق چایخوری رازیانه و یک قاشق چایخوری ریشه شیرین بیان خشک را در ۲ فنجان آب جوش بریزد. سر آن را پوشانده و به مدت ده دقیقه بگذارید بجوشد یک یا ۲ قاشق چای خوری عسل برای شیرین کردن دم کرده استفاده کنید. یک تا دو فنجان، هر یک تا دو ساعت، بنوشید اما در روز بیش از ۳ فنجان ننوشید. روش دیگر این است که بر روی یک قطعه از زنجبیل کمی‌نمک پاشیده و آن را بجوید. زنجبیل در کاهش سوزش گلو نقش دارد.

دانه خردل
دانه خردل به طور کلی به عنوان ادویه ای مفید شناخته شده و در واقع غنی از مواد مغذی گیاهی مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. دانه این گیاه محرک است اما برای سرفه مرطوب مفید است. دانه خردل حاوی ترکیبات گوگرد است که مخاط آور است. برای استفاده از این خاصیت باید دانه‌ها‌ی خردل را خرد کرده و یک قاشق چایخوری از پودر دانه‌ها‌ را به مدت ۱۵ دقیقه دریک فنجان آب گرم قرار دهید.

فلفل سیاه
فلفل سیاه هم تا حدودی محرک است و برای افرادی که سرفه‌ها‌ی خلطی شدید دارند مفید است. یک قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه را در یک فنجان ریخته و روی آن آب جوش بریزید؛ سپس با یک قاشق چایخوری عسل شیرین کنید.

غرغره با آب نمک
ساده ترین راه حل برای کاهش سرفه غرغره آب نمک است. هر یک یا دو ساعت غرغره را تکرار کنید. بهتر است نمک را با آب گرم مخلوط کنید. آب نمک خاصیت جمع کنندگی دارد و برای کمک به کاهش تحریک و التهاب گلو موثر است.

آویشن
اغلب شربت‌ها‌ی ضد سرفه موجود در داروخانه‌ها‌ حاوی عصاره آویشن هستند. ترکیب آویشن و نعناع به باز شدن لوله‌ها‌ی تنفسی کمک می‌کند. همچنین خواص ضد عفونی کننده و ضد انقباض هم دارد. برای تهیه شربت خانگی دو قاشق چایخوری از آویشن نعنا وریشه شیرین بیان را در یک فنجان آب جوش بریزید درآن را گذاشته و بگذارید یک ساعت و نیم بماند. سپس یک یا دو فنجان عسل اضافه کنید. در صورتیکه عسل حل نمی شود روی حرارت بگذارید و هم بزنید. شربت تهیه شده را در یخچال نگهداری کرده و در مواقع لازم یک قاشق چای خوری میل کنید.

سوپ مرغ
این توصیه بزرگترها را جدی بگیرد زیرا واقعا سوپ مرغ برای سرفه ناشی از سرماخوردگی مفید است. سوپ مرغ دارای خواص ضد التهابی است که از اثرات بد ناشی از سرفه جلوگیری می‌کند.
به علاوه، سوپ مرغ حاوی سیستئین است، که رقیق کننده و دفع کننده خلط است.

بخور آب گرم
یکی از آسان ترین و در عین حال موثرترین راهکارهای خانگی کاهش سرفه بخور است. تنفس بخار گرم کمک می‌کند که راه‌ها‌ی تنفسی نرم و مرطوب شده و خلط‌ها‌ خارج شوند. یک ظرف آب گرم را روی اجاق گاز قرار دهید، وقتی شروع به جوشیدن کرد می‌توانید چند قطره عصاره اوکالیپتوس داخل آن بریزید. ظرف آب جوش را در مقابل خود قرار دهید، یک حوله روی سرتان به گونه‌ای بگذارید که مجبور باشید حرارت و بخار آب را تنفس کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به این حالت بمانید. تاثیر بخور را بلافاصله با نرم شدن مجاری سینه خود احساس می‌کنید. خانواده‌ها‌یی که بزرگسالان و یا کودکان مبتلا به سرفه‌ها‌ی مزمن دارند بهتر است با قرار دادن ظرف آب روی اجاق یا استفاده از دستگاه‌ها‌ی بخور همواره محیط داخل خانه را مرطوب نگه دارند.

چند راهکار دیگر

آبنبات‌ها‌ی سرد بمکید. خشکی گلو باعث خارش شده اما این آبنبات‌ها‌ با سرد کردن،التهاب و خارش گلو را کاهش می‌دهند.

یک قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک فنجان آب مخلوط کنید و آن را بنوشید. سرکه به عنوان ضد التهاب و ضد عفونی کننده در پاکسازی گلو موثر است.

زیاد استراحت کنید. استراحت بدن را قادر می‌سازد تا با ذخیره کردن انرژی به اندازه کافی برای مبارزه با عفونتی که باعث سرفه شده مبارزه کند.

هوای اطراف خود را تمیز نگه دارید . اطمینان حاصل کنید که هوا ی خانه- محل تنفس – از مواد محرک موجود در هوا مانند دود سیگار و یا دود شومینه عاری است. ناخالصی هوا به ریه‌ها‌ آسیب می‌زند و سرفه را تشدید می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ