داشتن دانش آموزانی نابغه با این تغذیه و خوراکی ها

0
با آغاز سال تحصیلی جدید و فعالیت دانش آموزان استفاده از تغذیه مناسب مهم ترین عامل موثر در سلامتی و رشد ذهنی آنان است.
مصرف صبحانه کامل یکی از وعده های مهم غذایی برای دانش آموزان است که باعث جلوگیری از بروز بیماری های قلبی، عروقی و مغزی در سنین بزرگتر می شود.
متخصص تغذیه دانش آموزان نخبه تغذیه مناسب برای مطالعه تغذیه سالم دانش آموزان در مدارس تغذیه روز کنکور
کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تغذیه دانش آموزان گفت: با چالش های مهم در خصوص عادات غذایی خانواده ها و انتخاب مواد غذایی توسط کودکان روبرو هستیم و والدین و مسئولان مدرسه درباره مصرف نوع مواد غذایی دانش آموزان یا یکدیگر تصمیم گیری می کنند که البته قسمتی از آن تحت تاثیر دوستان و وسایل ارتباط جمعی تعیین می شود.
وی اظهار کرد: تغذیه مناسب از سه وعده اصلی و دو میان وعده تشکیل می شود که در آن مصرف شکر، نمک و لبنیات را کاهش و مصرف میوه و سبزیجات، گوشت بدون چربی را افزایش دهیم.
این متخصص تغذیه و رژِیم درمانی افزود: دانش آموزان برای تمرکز بیشتر در دروس و تامین یک سوم انرژی روزانه صبحانه خوب و کافی شامل غلات(نان)، غذاهای حاوی پروتئین(تخم مرغ)، لبنیات(شیر و پنیر) و میوه های حاوی ویتامین ث(مرکبات) را مصرف کنند.
پرخوری شب و کمبود حافظه 
آزاده آراوند روانشناس اظهار داشت: برای خوردن یک صبحانه کامل فرزندتان را زودتر بیدار کنید زیرا مصرف صبحانه قبل از رفتن به مدرسه از اهمیت بالایی برخوردار است.
صمدپور تصریح کرد: مطالعات متعدد نشان داده است کودکانی که شب ها پرخوری دارند و صبحانه نمی خورند دچار عدم تمرکز و مشکل حافظه در مدرسه می شوند.
وی با بیان اینکه دانش آموزان باید غذاهای سالم مصرف کنند، ابراز داشت: برای دانش آموزان مصرف غذاهای کم چرب، اسید چرب اشباع کم، بدون کلسترول و میان وعده هایی مانند میوه های خشک شامل (انجیر، توت، برگه زردآلو و هلو)، انواع مغزها شامل(بادام، پسته، گردو، فندق) و انواع سبزیجات مفید است.
اهمیت مصرف آهن برای دانش آموزان!
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه دریافت آهن برای تقویت بدن دانش آموزان موثر است، اظهار داشت: برای جلوگیری از کم خونی، دانش آموزان باید از منابع غذایی حاوی آهن شامل گوشت قرمز، مرغ، جگر، تخم مرغ، حبوبات، غلات، سبزی های برگ سبز و مغزها استفاده کنند.
وی بیان کرد: دانش آموزان باید مصرف شکر، نمک، دسرهای شیرین، نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی، چیپس و آبنبات که دارای ارزش غذایی پایین هستند را کاهش دهند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه آموزش سالم خوردن به دانش آموزان ضروری است، عنوان کرد: والدین و اولیا مدرسه با عرضه ی غذاهای مناسب بر سر سفره در خانه و در مدرسه برای جلوگیری از مصرف مواد مضر برای سلامتی، خوردن و سالم نوشیدن را به دانش آموزان آموزش دهند.
به کاهش استرس فرزندتان کمک کنید!
آراوند اذعان داشت: توجه به کاهش استرس، رسیدگی به مسائل سلامتی، آماده سازی روحی روانی، تنظیم ساعات خواب و خوراک دانش آموزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی درباره دانش آموزان کلاس اولی ابراز داشت: دانش آموزان کلاس اولی باید از نظر روحی و روانی برای پذیرش دنیا و دوستان جدید با پیش زمینه های مثبت آماده شوند و والدین با بازگوی خاطرات خوب خود از مدرسه به این امر کمک می کنند.
این روانشناس بالینی درباره تاثیر دیر خوابیدن بر دانش آموزان گفت: دیر خوابیدن عوارضی مانند جلوگیری از احیای درست سلول های مغز، سلب تمرکز، کاهش هوشیاری و شادابی دانش آموزان دارد.
وی درباره تشویق دانش آموزان افزود: برای انجام فعالیت هایی مانند درس خواندن و انجام تکالیف، رفتارتان با فرزند به گونه ای تشویقی و روحیه بخش باشد زیرا این امر موجب کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ