قیمت انواع پژو پارس ELX ،tu5 ،LX ،سال و داشبورد جدید+مشخصات

2

قیمت و مشخصات فنی  و معایب پژو پارس داشبورد جدید ، دوگانه سوز، tu5 ،  elx ، پژو پارس سال ، پژو پارس lx

پژو پارس peugeot Pars خودرویی محصول ایران خودرو است. این خودرو تغییر چهره یافتهٔ پژو ۴۰۵ است که در طرح ظاهری آن از بدنه پژو ۴۰۶ الهام گرفته شده است.

مشخصات پژو پارس LX قیمت و مشخصات پژو پارس tu5 قیمت محصولات ایران خودرو قیمت پژو پارس دوگانه سوز قیمت پژو پارس LX پژو پارس سال پژو پارس داشبورد جدید پژو پارس LX پژو پارس elx eugeot Pars

نخستین خودرو لوکس در بازار ایران – در سال ۱۳۷۹ در شرکت ایران خودرو متولد شد.

قیمت انواع پژو پارس

نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان )
پژو پارس سال . کد ۲۸۲۲۸ ۳۶,۵۰۰,۰۰۰ ۳۵,۴۸۴,۰۰۰
پژو پارس سال . کد ۲۸۲۲۹ ۳۷,۲۰۰,۰۰۰ ۳۵,۶۵۲,۰۰۰
پژو پارس سال . کد ۲۸۲۳۰ ۳۷,۴۰۰,۰۰۰ ۳۵,۷۶۴,۰۰۰
پژو پارس سال . کد ۲۸۲۳۲ ۳۶,۸۰۰,۰۰۰ ۳۵,۴۸۴,۰۰۰
پژو پارس سال . دوگانه سوز . کد ۲۸۳۱۴ ۳۸,۶۰۰,۰۰۰ ۳۶,۷۷۰,۰۰۰
پژو پارس سال . دوگانه سوز . کد ۲۸۳۱۶ ۳۸,۸۰۰,۰۰۰ ۳۶,۹۲۵,۰۰۰
پژو پارس LX . کد ۲۸۵۱۲ ۴۰,۸۰۰,۰۰۰ ۳۷,۴۶۸,۲۰۰
پژو پارس LX . کد ۲۸۵۱۳ / مالتی پلکس ۴۰,۹۰۰,۰۰۰ ۳۷,۴۶۸,۲۰۰
پژو پارس ELX . کد ۲۱۰۰۲ ۴۰,۶۰۰,۰۰۰ ۳۹,۰۸۷,۰۰۰
پژو پارس اتوماتیک . ELX ۴۹,۰۰۰,۰۰۰ ۴۵,۳۳۰,۰۰۰

خودرو پژو پارس با نام داخلی اکس۹ (به انگلیسی: X9) در ابتدا با نام پژو سفیر به بازار عرضه شد ولی چندی بعد به پژو پرشیا تغییر نام دادو هم اکنون در بازار با نام پژو پارس عرضه می‌شود. پژو پارس تاکنون در چهار نوع پارس معمولی، پارس ۱۶ سوپاپ (Pars 16V)، پارس اِگزک (Pars Exec) و پارس ئی‌ال‌اکس (Pars ELX) تولید و عرضه شده است.

پیشرانهٔ پژو پارس معمولی همان XU7JP پژو-سیتروئن است که در اروپا LFZ و در ایران ال۳ (L3) خوانده می‌شود. ال۳ یک پیشرانهٔ ۴ سیلندر خطی به حجم ۱٫۸ لیتر با تنفس طبیعی و سوخت رسانی تزریقی است که دارای میل سوپاپ تکی از بالا  و ۸ سوپاپ و حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاو ۱۵۳ نیوتن. متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه است.
این پیشرانه توسط یک رایانهٔ ساژم مدل اس‌ال۹۶ (SAGEM SL96) (در مدلهای قدیمی) کاربری و هدایت می‌شود. این پیشرانه پیش از پارس، سمند و ۴۰۵ توسط پژو-سیتروئن در پژو ۳۰۶ ۱٫۸آی ۸ سوپاپ، سیتروئن زانتیا ۱٫۸آی ۸ سوپاپ (که در ایران عرضه نشد) و سیتروئن سارا ۱٫۸آی ۸ سوپاپ بکار برده شده بود. این پیشرانه بهمراه مبدل کاتالیزوی اصلی دارای سطح استاندارد یورو۲ (به لاتین: Euro II) است.
از دیگر موارد قابل ذکر: طراحی قدیمی بدنه مربوط به دهه ۹۰ میلادی، و فاقد امکانات خودروهای جدیدتر ساخت ایران و عملکرد بد ترمزها در سرعتهای بالا است.
اطلاعات فنی این خودرو: حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر ودارا بودن رینگهای ۱۴ اینچی. همچنین ایراد دیگر در طراحی بدنه، صاف و یکنواخت بودن درها و گلگیرها است. در صورتی که در طراحی خودروهای سواری جدیدتر سعی بر آنست تا گلگیرها و درها داری انحنا هم در جهت افقی و هم عمودی باشند. یعنی اگر از جلو به خودرو نگاه کنیم قسمت درها نسبت به جلوی خودرو باید عریض تر باشد و نیز از قسمت پایین شیشه تا پایین در باید انحنای قابل توجهی باشد و اینگونه باعث می‌شود تا خوردوهای سواری با طراحی جدیدتر کمی به شکل تخم مرغ درآید و علت آن امنیت بیشتر در هنگام تصادف است. در واقع با این کار نیروی وارد شده در کل نواحی پخش می‌شود و از آسیب بیشتر جلوگیری می‌شود. این نکته در خودروهای سواری مانند مرسدس بنز، بی ام دبلیو، تویوتا کمری، هیوندای آزرا و حتی در خودرهای ایرانی مانند آوانته، مگان، سمند و تا حدی در پراید قابل مشاهده است.
مشخصات پژو پارس LX قیمت و مشخصات پژو پارس tu5 قیمت محصولات ایران خودرو قیمت پژو پارس دوگانه سوز قیمت پژو پارس LX پژو پارس سال پژو پارس داشبورد جدید پژو پارس LX پژو پارس elx eugeot Pars
پزو پارس داشبورد قدیم

نمای داخلی

شباهت عینی فضای داخلی پارس با پژو ۴۰۵ می‌تواند یک امتیاز منفی برای این خودرو باشد به طوری که داشبورد در داخل کابین تقریباً همان پژو ۴۰۵ است البته با کمی تغییرات. گاهی اوقات نمی‌توان تفاوت چند میلیون تومانی این خودرو را با پژو ۴۰۵ درک کرد ولی به هرحال راحتی بیشتر صندلی‌ها، فرمان پذیری برتر، طراحی مناسب غربیلک فرمان، عملکرد بهتر جعبه دنده و کلاچ از جمله چهره خودرو تغییراتی هستند که این برتری نسبی را برای این خودرو فراهم کرده است.

مشخصات پژو پارس LX قیمت و مشخصات پژو پارس tu5 قیمت محصولات ایران خودرو قیمت پژو پارس دوگانه سوز قیمت پژو پارس LX پژو پارس سال پژو پارس داشبورد جدید پژو پارس LX پژو پارس elx eugeot Pars
پژو پارس داشبور جدید

پژو پارس داشبورد جدید

پس از تولید سال‌ها پژو پارس با داشبورد قدیم و امکانات پایین شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت که تغییراتی در داشبورد و داخل آن دهد که در این مدل امکاناتی چون کیسه هوا ۲ ایربگ ، سیستم صوتی پیشرفته با بلوتوث و USB و AUX, کولر برای سر نشینان عقب، کولر اتوماتیک , سسنسور دنده عقب و… که در مدل‌های Lx و ELX دارای تنظیم برقی پشتی صندلی و غربیلک فرمان چرمی را نیز دارا می‌باشد. این مدل از سال ۱۳۹۳ شروع به تولید شده است که از سری داشبورد قدیم یک دوره تولید شده و سپس قطع تولید شد.

پژو پارس TU5

در این مدل موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که به موتور TU5 معروف می باشد بر روی پژو پارس نصب شده است که به مدل LX معروف است. این موتور دارای ۴ سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ و حجم ۱۶۰۰ سی سی است که مصرف سوخت آن در داخل شهر هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ و در خارج شهر ۷ لیتر می باشد. این مدل در دو نوع جعبه دنده اتوماتیک و دستی بر روی پژو پارس تولید می شد که گیربکس اتوماتیک آن از سال ۹۲ قطع شد ولی گیربکس دستی آن هنوز هم تولید می شود.

پارس ۱۶ سوپاپ

این نمونه که به اندازهٔ ELX مجهز و آراسته نیست، تنها یک پارس بهبود یافته در زمینه‌های پیشرانه و ترمز عقب است. ۱۶ سوپاپ از پیشرانهٔ پرقدرت‌تر ۱۶ سوپاپه و ترمزهای دیسکی در عقب سود می‌برد، اما ABS حتی بصورت اختیاری هم توسط ایران خودرو ارائه نمی‌شد. تولید ۱۶ سوپاپ تنها در سال ۱۳۸۲ صورت پذیرفت و بلافاصله با ELX جایگزین شد. بسیاری از منتقدان صنعت خودروی ایران بر این باورند که تولید و عرضهٔ نمونهٔ ۱۶ سوپاپ، یک پژوهش موردی تشنگی بازار ایران برای نمونهٔ مجهزتر و پرقدرت‌تری از پارس بوده است. این خودرو بواسطهٔ وزن کمتر نسبت به زانتیا و ئی‌ال‌اکس از شتاب بهتری برخوردار است و به دلیل سادگی قطعات استهلاک کمتری دارد.

سامانهٔ ترمز

بعنوان بهبودی نسبت به پارس، پارس ۱۶ سوپاپ از ترمزهای دیسکی توپُر در عقب سود می‌برد، اما بر خلاف ئی‌ال‌اکس دارای ای‌بی‌اس و ئی‌بی‌دی نیست. ۱۶ سوپاپ از همان تقویت کنندهٔ خلأ (به انگلیسی: vacuum booster)، سیلندر اصلی، توزیع کننده و خطوط هیدرولیک پارس معمولی استفاده می‌کند.

۱۶ سوپاپ‌های دولتی

شتاب و سرعت مؤثر بهبود یافتهٔ پارس ۱۶ سوپاپ که بواسطهٔ حضور پیشرانهٔ ال۴ بدست آمده بود، توجه مقامات دولتی ایران که همواره به‌دنبال خودروهای خدمت ارزان اما پرتوان هستند را به خود جلب کرد. حجم زیادی از تولید پارس‌های ۱۶ سوپاپ تحویل ادارات دولتی، مجلس و قضات دادگستری شد و همچنین بعنوان خودروی بدرقه  تشریفات دولت ایران نیز بکار می‌رود.

تفاوت‌های ظاهری

پارس ۱۶ سوپاپ هیچ تفاوت ظاهری با پارس معمولی ندارد. تنها در صورتی که از پشت و از زاویهٔ کمی پایین‌تر به قسمت داخلی چرخ‌های عقب آن نگاه کنید، با کمی دقت می‌توانید شلنگ ترمز هیدرولیک هر طرف که بصورت خمیده و آویزان از اکسل به سمت قسمت زیرین پیستون ترمز دیسکی همان طرف رفته را مشاهده کنید. بجای این شلنگ، یک لولهٔ نازک در پارس معمولی (مانند ۴۰۵) بطور مستقیم و از بالا وارد محفظهٔ ترمز کاسه‌ای می‌شود که در نگاه به پشت خودرو نمایی ندارد. این سریع‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای تفکیک پارس ۱۶ سوپاپ از پارس معمولی بدون نیاز به بازکردن درب موتور است.

پارس ELX (اِگزک سابق)

در مقایسه با پارس، امکانات اضافی پارس ئی‌ال‌اکس شامل صفحهٔ ادوات هوشمند با امکانات مختلف از جمله سنجش مصرف سوخت لحظه‌ای و کلی، تلمتیکس فارسی چند منظوره، دزدگیر، حسگرهای کمک به پارک، صندلی‌های برقی ورزشی ریکارو بهمراه گرم‌کن و سردکن، داشبورد طرح چوب، آفتابگیر چراغ‌دار سرنشین، پیشرانهٔ پر قدرت‌تر ۱۶ سوپاپه، ترمزهای دیسکی در هر ۴ چرخ بهمراه ای‌بی‌اس و ئی‌بی‌دی و بالاخره رینگ‌های آلومینیومی است.

پارس ELX در ابتدای تولید با نام پارس اِگزک که مختصر executive بمعنی خودروی مدیران است به بازار عرضه شد، اما به سرعت به ئی‌ال‌اکس تغییر نام یافت. حرف ئی (به انگلیسی: E) در ابتدای نام ئی‌ال‌اکس کماکان اشاره به گروه خودروهای تجملی مدیران (به انگلیسی: executive sedans) دارد.

مشخصات پژو پارس LX قیمت و مشخصات پژو پارس tu5 قیمت محصولات ایران خودرو قیمت پژو پارس دوگانه سوز قیمت پژو پارس LX پژو پارس سال پژو پارس داشبورد جدید پژو پارس LX پژو پارس elx eugeot Pars

تفاوت‌های ظاهری انواع پژو پارس

چون ELX دارای تایرهایی هم اندازهٔ سیتروئن زانتیا است (‎۱۸۵/۶۵R15) که قطر آن ۶۲٫۱۲ سانتی‌متر (۲۴٫۴۶ اینچ) است، بالاتر می‌ایستد. قاب پشتی آینه بغل‌های ئی‌ال‌اکس دارای قسمت رنگی در بالا هستند، در حالی که پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ پشت آینهٔ کاملاً رنگی دارند. ئی‌ال‌اکس آنتن رادیویی کوتاه‌تری دارد. چراغ سوم ترمز عقب ئی‌ال‌اکس در بالای شیشه قرار گرفته و از نوع آرایهٔ ال‌ئی‌دی است، در حالی که در پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ این چراغ در پایین شیشه و از نوع لامپی است. چهار حسگر کمک به پارک (که بگونهٔ ناشیانه‌ای بزرگ و برجسته طراحی شده‌اند) روی سپر عقب مشخص هستند. دیسک‌های ترمز عقب ئی‌ال‌اکس از لابلای پره‌های رینگ آلومینیومی آن خودنمایی می‌کنند. ردیف بالایی چراغ‌های عقب در ئی‌ال‌اکس‌های تیره رنگ با سایهٔ تیره و در ئی‌ال‌اکس‌های با رنگ بدنهٔ روشن نیمه شفاف هستند، درحالیکه این قسمت در پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ صورتی رنگ می‌باشد.

مشخصات پژو پارس LX قیمت و مشخصات پژو پارس tu5 قیمت محصولات ایران خودرو قیمت پژو پارس دوگانه سوز قیمت پژو پارس LX پژو پارس سال پژو پارس داشبورد جدید پژو پارس LX پژو پارس elx eugeot Pars

مقایسه انواع پژو پارس

مشخصات فنی پژو پارس ELX پژو پارس سال
کد کلاس(های) خودرو ۲۸۴۱۴- ۲۸۴۰۹ ۲۸۲۲۹-۲۸۲۳۲
نوع موتور XU7J4P/L4 XU7JP/L3
حجم موتور (cc) ۱۷۶۱ ۱۷۶۱
حداکثر توان موتور (hp) ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۵۵ نیوتن متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۱۰٫۴ ۹٫۳
تعداد سوپاپ ۱۶ ۸
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان۸۷ و ۹۵ بنزین بدون سرب اکتان۸۷ و ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای پاشش چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگی کلاس ۲۸۴۰۹: یورو۳، کلاس ۲۸۴۱۴: یورو۴ یورو۴ بهینه
حداکثر سرعت (km/h) ۱۹۵ ۱۹۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۹ ۱۱
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی (BE3) ۵ دنده دستی (BE3)
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) در شهر (لیتر) ۱۱٫۳ ۱۳٫۸
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) خارج شهر (لیتر) ۶٫۲ ۷
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) ۸٫۱ ۹٫۱
طول خودرو (mm) ۴۴۹۸ ۴۴۹۸
عرض خودرو(mm) ۱۷۰۴ ۱۷۰۴
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۱۰ ۱۴۱۰
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) ۲۶۶۹ ۲۶۶۹
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۱۶۵ ۱۱۶۵
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) ۷۰ ۷۰
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب) ۴۷۰ ۴۷۰
آخرین بروزرسانی ۱۳۹۵/۷/۱۰ ۱۳۹۵/۷/۱۰
کد کلاس(های) خودرو ۲۸۴۱۴- ۲۸۴۰۹ ۲۸۲۲۹-۲۸۲۳۲
استاندارد آلایندگی یورو۴ بهینه
ترمز ABS و EBD (چهارکاناله)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری،  ترمز عقب دیسکی ABS و EBD (چهارکاناله)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری،  ترمز عقب کاسه ای
کیسه هوای ایمنی راننده کیسه هوای راننده و سرنشین
فرمان هیدرولیک هیدرولیک
سیستم تهویه دستی اتوماتیک
سیستم صوتی – آنتن اکتیو, بلندگوی عقب سیستم صوتی پیشرفته مجهز به موبایل هندزفری, بلندگوی عقب،دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان
چراغها چراغ مه شکن جلو و عقب- چراغ نقشه خوان- چراغ عقب دودی- چراغ خطر سوم بالا چراغ مه شکن جلو و عقب, چراغ نقشه خوان
آیینه‌ها آیینه های جانبی برقی آیینه های جانبی برقی راهنمادار
شیشه ها شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات تریم بژ تریم بژ و مشکی (دو رنگ)، قطعات دکوراتیو طرح چوب رودری بهینه، جلوآمپر جدید
تجهیزات ایمنی سنسور دنده عقب، سیستم هوشمند، قفل مرکزی با ریموت رادیویی, کلاس ۲۸۴۰۹: ایموبیلایزر ندارد، کلاس ۲۸۴۱۴: ایموبیلایزر دارد سنسور دنده عقب، قفل میکروسوییچی درها، قفل مرکزی با ریموت, ایموبیلایزر
رینگ و لاستیک اسپرت آلومینیومی ۱۵ اینچ سایز ۱۸۵ فولادی۱۴ اینچ
صندلی تنظیم برقی پشتی صندلی جلو تنظیم اهرمی پشتی صندلی جلو
سایر تجهیزات دماسنج روی داشبورد دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق (همه مدل ها) {کلاس ۲۸۲۲۹: سیستم اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت) و مستر لاک ( با یک دکمه همه درها قفل و باز می شوند) و اتوفلاشر (در ترمزهای شدید با کاهش ناگهانی سرعت، فلاشرها روشن می شوند) و تایمر چراغ سقف و آگاه کردن راننده از وضعیت باز و بسته شدن درب خودرو توسط چراغهای راهنما و چراغ سقفی و LED داخل جلوآمپر و سیستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو بجای آژیر دزدگیر}

مشخصات خودرو پژو پارس LX پژو پارس دوگانه سوز
کد کلاس(های) خودرو ۲۸۵۱۲-۲۸۵۱۳ ۲۸۳۱۴-۲۸۳۱۶
نوع موتور TU5 XU7JP/L3
حجم موتور (cc) ۱۵۸۷ ۱۷۶۱
حداکثر توان موتور (hp) ۱۰۸ در ۵۶۰۰ دور در دقیقه ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (بنزین) ۸۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (گاز)
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه (بنزین) ۱۳۵ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه (گاز)
نسبت تراکم ۱۰٫۵ ۹٫۳
تعداد سوپاپ ۱۶ ۸
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان۸۷ و ۹۵ گاز سی ان جی + بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای پاشش چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگی یورو۴ بهینه یورو۴ بهینه
حداکثر سرعت (km/h) ۱۹۰ ۱۹۰ (بنزین), ۱۸۰ (گاز)
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۳٫۲ ۱۳٫۸
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی (BE3) ۵ دنده دستی (BE3
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) در شهر (لیتر) ۱۰٫۱ ۱۳٫۸ (بنزین) ، ۴۳٫۶ (گاز)
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) خارج شهر (لیتر) ۶ ۸ (بنزین)، ۲۷٫۸ (گاز)
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) ۷٫۵ ۹٫۱ (بنزین)، ۳۱٫۳ (گاز)
طول خودرو (mm) ۴۴۹۸ ۴۴۹۸
عرض خودرو(mm) ۱۷۰۴ ۱۷۰۴
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۱۰ ۱۴۱۰
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) ۲۶۶۹ ۲۶۶۹
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۱۸۵ ۱۲۴۸
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) ۷۰ ۷۰ (بنزین)-۷۵ (گاز)
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب) ۴۷۰ ۳۹۵
آخرین بروزرسانی ۱۳۹۵/۷/۱۰ ۱۳۹۵/۷/۱۰
کد کلاس(های) خودرو ۲۸۵۱۲-۲۸۵۱۳ ۲۸۳۱۴-۲۸۳۱۶
استاندارد آلایندگی یورو۴ بهینه یورو۴ بهینه
ترمز ABS و EBD (چهارکاناله)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری، ترمز عقب دیسکی ABS و EBD (چهارکاناله)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری، ترمز عقب کاسه ای
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین کیسه هوای راننده و سرنشین
فرمان هیدرولیک هیدرولیک
سیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک
سیستم صوتی سیستم صوتی پیشرفته مجهز به موبایل هندزفری, بلندگوی عقب،آنتن اکتیو, دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان سیستم صوتی پیشرفته مجهز به موبایل هندزفری, بلندگوی عقب, دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان
چراغها چراغ مه شکن جلو و عقب،چراغ نقشه خوان چراغ مه شکن جلو و عقب, چراغ نقشه خوان
آیینه‌ها آیینه های جانبی برقی راهنمادار، آیینه های جانبی تاشونده اتوماتیک آیینه های جانبی برقی , راهنمادار
شیشه ها شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات غربیلک فرمان چرمی، تریم دورنگ(بژ/مشکی)،قطعات دکوراتیو طرح چوب، رودری بهینه، جلوآمپر جدید تریم بژ و مشکی (دو رنگ)، قطعات دکوراتیو طرح چوب رودری بهینه، جلوآمپر جدید
تجهیزات ایمنی سنسور دنده عقب، قفل میکروسوییچی درها، قفل مرکزی با ریموت، ایموبیلایزر ،۲۸۵۱۳ :سیستم مالتی پلکس سنسور دنده عقب، قفل میکروسوییچی درها، قفل مرکزی با ریموت, ایموبیلایزر
رینگ و لاستیک اسپرت آلومینیومی۱۵ اینچ فولادی۱۴ اینچ
صندلی تنظیم برقی پشتی صندلی جلو تنظیم اهرمی پشتی صندلی جلو
سایر تجهیزات دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق

معایب پژو پارس:

 در تولیدات قبل از سال ۱۳۹۰ ، تنظیم زاویه صندلی این خودرو با پیچاندن یک پیچ انجام می شود که بسیار سخت است به شکلی که حتی تنظیم زاویه پشتی پیکان سال ۴۸ هم از این صندلی راحتر بود . خوشبختانه در صندلی های جدید ، تنظیم زاویه پشتی اهرمی شده و تازه می توان گفت همانند سایر خودرو ها گشته !!

 یکی از معایب پژو پارس ، ایجاد گرمای زیاد موتور می باشد . در حالتی که سیستم خنک کننده موتور به خوبی عمل کند هیچ مشکلی نیست ولی اگر سیستم خنک کننده برای مدت کوتاهی معیوب گردد و گرمای موتور بیش از اندازه گردد، سریعا واشر سرسیلندر می سوزاند و یا گاهی به اصطلاح پیستون می چسباند که در این حالت ، باز کردن قسمت بالایی موتور و تراش دادن سر سیلندر و تعویض پیستون ها الزامی می گردد و هزینه تعمیر زیادی به مصرف کننده وارد می سازد.

از ضعف های تولیدات قبل از سال ۹۰ آن ، عدم وجود شیشه بالابر سر نشین های عقب بر روی درب یا استراحتگاه دست سرنشین است. کلید های شیشه به طرز غیر اصولیی بر روی کنسول وسط بین صندلی راننده و صندلی جلو سرنشین قرار دارد که تنظیم شیشه را برای افراد سالمند و یا افراد نا آشنا با این خودرو سخت می کند

سیستم روغنکاری پژو پارس:

روغن مورد استفاده در موتور پژو پارس روغنی با درجه گرانروی SAE 20 W 50 با کیفیت و سطح کارایی API SJ است. حجم روغن موتور مورد نیاز با فیلتر ۴،٨۵ لیتر است.

انتخاب درست موجب افزایش طول عمر موتور و کاهش مصرف سوخت می شود.

کارکرد مثبت و طولانی، کاهش سایش قطعات، نقطه جوش بالا، جلوگیری از اکسیداسیون موتوری و عدم آلودگی محیط زیست از مزایای یک روغن مناسب است.

زمان مناسب برای تعویض روغن وابسته به کیلومتر کارکردی خودرو است و باید روغن در زمان پیشنهادی تعویض شود. البته کیلومتر خودرو نشان دهنده مسیر سپری شده است و باید دانست روغن موتور در خودروهایی شهری به دلیل وجود ترافیک و پرفشار بودن موتور روغن زودتر خراب می شود در صورتی که کیلومتر ثبت شده برابر زمانی است که خودرو بدون ترافیک حرکت میکرد.

هنگام چک کردن روغن خودرو توسط گیج، موتور باید خاموش باشد و خودرو در سطح صافی قراربگیرد، سپس گیج را پاک کنید و در قلاف خود قرار دهید. باید روغن تاخط بالایی باشد و اگر روغن کم شود از خط پایین کمتر نشود.

روغن به مرور زمان از رنگ شفاف کهربایی یا سبز خود به حالت تیره و سیاه درمیآید و نه تنها سیاه شدن رنگ دلیل بد بودن آن نیست بلکه نشان دهنده کارکرد درست روغن است ، روغن هیچگاه سفید یا شیری رنگ نشود زیرا علامت قاطی کردن آب با روغن است.

به یاد داشته باشید خروج دود آبی از اگزوز نشانه روغن سوزی است.(که در قسمت مقالات سایت قید شده است).

سرعت زیادخودرو، رانندگی پر بار، ترافیک سنگین، رانندگی در سرما قبل از گرم شدن موتور، خاموش و روشن کردن موتور به ویژه در سرما، رانندگی در هوائی مرطوب و پرگرد و غبار باعث کاهش عمر روغن می شود.

سیستم خنک کاری پژو پارس:

آب کم کردن در موتور امری عادی نیست و باید بررسی شود. معمولا آب کم کردن دلایل مختلفی دارد ولی احتمال خرابی درب رادیاتور زیاد است سعی کنید در طول رانندگی به آمپر آب توجه کنید. بالا رفتن آمپر آب علتی دارد که باید بر طرف شود. موتور پارس بنا به ارتفاع بیشتر نسبت به رادیاتور نیاز به هواگیری دارد بنابراین هیچگاه هنگام گرم بودن موتور درب رادیاتور را باز نکنید.

آمپر آب به ۵ قسمت تقسیم می شود که از حالت C یعنی سرد تا به حالت H یعنی گرم مشخص شده است. آب به کمک ترموستات که مانع خروج آن از موتور به رادیاتور می شود زود گرم می شود و درجه آب به حالت وسط آمپر می رسد در این حالت ترموستات باز شده و آب خنک می شود و اگر آب گرم تر از حد نرمال شود فن رادیاتور روشن شده و رادیاتور و آب را خنک می کند.

در سیستم خنک کاری میزان دما توسط یک سنسور سنجیده شده و به قسمت ECU اطلاع داده می شود سپس واحد پردازش با مقایسه این دما با مقدارهایی که در واحد حافظه خود از قبل توسط استانداردهای معرفی شده توسط طراح موجود است، فرمانی را به پایه های مناسب مدار مجتمع ارسال می کند و رله مناسب توسط فرمان واحد پردازش فعال شده و با فعال شدنش رله و مدار فن شروع به کارمی کند به این بوسیله کنترل بیشتر و بهتری را در زمان خاموش و روشن بودن فن ها خواهیم داشت.

در این سیتم از دو فن استفاده شده که با توجه به شرایط متفاوت دمای موتور راه اندازی شده و با دور مناسبی جهت خنک کاری رادیاتور توسط کنترل رله ها بکار میروند.

جوش آوردن موتور پژو پارس :

اگر آمپر آب تا خط چهارم بالا رفت موتور گرم است در این حالت اگر موتور را خاموش کنید فن به نشانه گرمای غیر معمول روشن می مانند اگر چراغ قرمز باطری روشن شده است به کناری بروید و قبل از گرمتر شدن موتور آن را خاموش کنید خواهید دید که تسمه پاره شده است. سعی کنید آن را تعویض کنید ولی اگر چراغ باطری روشن نیست موتور را خاموش نکرده و به حرکت خود ادامه دهید. با روشن کردن بخاری حرارت موتور را کم کنید این کار مثل پاشو کردن فردیست که تب دارد و اگر حرارت پایین نیامد به کناری بروید، پیاده شوید و بدون خاموش کردن موتور شرایط آن را بازدید کنید.

اگر نتوانستید موتور را خنک کنید و آمپر نیز به خط پنجم یعنی HOT رسید بدون خاموش کردن موتور با ریختن آب بر روی رادیاتور بدنه آن را خنک کنید توجه کنید که به هیچ وجه نباید بر روی موتور آب ریخته شود زیرا باعث ترک برداشن سرسیلندر و موتور میشود.

در این شرایط درب رادیاتور را شل کنید و با گذاشتن دستمالی خیس که آب آن گرفته نشده است بر روی رادیاتور مانع از سوختن دستتان و پاشش آب به سمت خود شوید.

دقت کنید که سوختگی حاصل از پاشش آب موتور بسیار شدید است و باید فاصله خود را از موتور در این شرایط حفظ کنید.

به این نکته خوب دقت کنید گاهی خودرو به علت خطایی جوش می آورد که در آن لحظه جبران پذیر نیست مثلا پارگی شلنگ آب یا سوراخ شدن رادیاتور، که روشن نگه داشتن موتور در این شرایط خطرناک است بنابراین موتور را باید خاموش کرد ولی اگر حرارت موتور بالاست باید هر ۲۰ ثانیه تک استارت بزنید تا مانع از چسبیدن قطعات و سوختن موتور شوید. برای اینکه موتور روشن نشود باید سیم کوئل دوبل قطع کنید تا شمعها جرقه نزنند این کار را تا ۱۵ دقیقه انجام دهید.

این خودرو همانند دیگر خودروها از نوع آب خنک است و با گردش آب توسط واتر پمپ که آب را از موتور به رادیاتور میرساند خنک می شود. حجم سیستم خنک کننده ۴،٧ لیتر است. نیمی از این حجم را ضد یخ و نیم دیگر را آب مقطر تشکیل می دهد.

به این نکات توجه کنید:

– درجه حرارت نرمال آب موتور در حدود ۸۰ تا ۹۳ درجه سانتیگراد است.
– درب رادیاتور را هنگام گرم بودن موتور باز نکنید.
– ضد یخ در هر چهار فصل استفاده می شود زیرا علاوه بر کاهش نقطه انجماد آب باعث افزایش نقطه جوش، جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی نیز می شود.
– ضد یخ از خانواده الکلها بوده و در دو نوع اتانول و متانول گلیکول استفاده می شود.
– بهترین زمان تعویض ضد یخ ابتدای فصل سرما است.
– در مسافرتهای پر کار و گرم موتور را ناگهان خاموش نکنید.
– اگر با خاموش کردن موتور فن سیستم خنک کننده روشن بماند موتور را خاموش نگذارید و روشن کنید و بعد از چند دقیقه و چند بار گاز دادن موتور را خاموش کنید و مطمئن شوید که فن خاموش شده است.
– ترموستات موتور چهار فصلی است و هیچگاه برداشته نمی شود.
– بخاری موتور با آب گرم فعال می شود و ترموستات باعث زود گرم شدن بخاری می شود.
– هر ۱۵ روز یا بعد از گذشت ۱۰۰۰ کیلومتر، سطح آب را در رادیاتور بازدید کنید.
– هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر سالم بودن تسمه پروانه را بررسی کنید توجه کنید که خلاصی تسمه بافشار دادن انگشت دست بر روی آن به اندازه ۱cm قابل قبول است.

سیستم انتقال قدرت پژو پارس:

کلاچ این خودر از نوع تک صفحه ای خشک بوده و سیستم انتقال نیروی پدال از نوع سیمی می باشد.

گیربکس ۵ سرعته می باشد یا ۵ دنده دستی طراحی آلمان است. دیفرانسیل در محور جلو نیرو را به چرخها می رساند.

بیشترین گشتاوری که این گیربکس می تواند انتقال دهد ۱۸۰نیوتن بر متر می باشد. جنس پوسته ی این گیربکس از آلومینیوم بوده و وزن آن بدون روغن ۷.۳۲ کیلوگرم می باشد.

حجم روغن گیربکس مورد نیاز ۲.۵ لیتر با درجه گرانروی SAE 75 دبیلو ۸۰ است.

در خودروهای اتومات

هرگز هنگام حرکت خودرو را در دنده N قرار ندهید. در سرعتهای بالای ۱۵۰ کیلومتر دسته دنده را در وضعیت ۳ یا ۲ و ۱ قرار ندهید.

قبل از توقف کامل دسته دنده را در وضعیت R یا P قرار ندهید.

برای دستیابی به حداکثر قدرت پدال را تا انتها فشار دهید. این عمل باعث کاهش دنده یا معکوس می شود که به این عمل کیک دان می گویند.

در خودرو های گیربکسی اتومات باید جلوی خودرو را بلند کرد. در غیر این صورت می توان با اضافه کرن ۲ لیتر روغن گیربکس اتومات با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت در مسافت ۵۰ کیلومتر خودرو را بکسل کرد در این حالت دسته دنده در حالت N خواهد بود و د ر انتها باید روغن اضافی را تخلیه نمود.

نوع تایر ۱۸۵/۶۵R14 فشار باد تایر در ۲۹ تا ۳۰ PSI است که در خودرو های گاز سوز تا ۳۴ PSI نیز باد زده می شود که باید هنگام سرد بودن باد تایر را تنظیم کرد.

•هیچگاه پای خود را بی جهت برای مدت طولانی روی پدال کلاچ نگه ندارید زیرا بلبرینگ کلاچ درگیری بیشتری پیدا می کند و عمر آن کم می شود.
•نیم کلاچ طولانی باعث سوختن صفحه کلاچ می شود.
•اگر پدال کلاچ بالا و بالاتر عمل می کند لنت صفحه کلاچ ضعیف شده و در حال تمام شدن است.
•اگر در حالت حرکت در دنده های بالا بخصوص هنگام شتابگیری خودور بی جهت گاز می خورد صفحه در حال تمام شدن است.
•اگر در ابتدای نیم کلاچ کردن خودرو میلرزد دیسک کلاچ خودروی شما تاب دارد که با گرم تر شدن کلاچ و کولر کشیدن در سر بالاییها بیشتر دیده می شود.
•اگر دنده به سختی جا می رود کلاچ را رها کنید و یک بار دیگر کلاچ بگیرد.
•اگر دنده در سرما بد جا رفته و با گرم شدن خودرو دنده راحت جا می رود روغن واسکازین غلیظ است.
•اگر دنده راحت جا می رود ولی با گرم شدن موتور بد جا می رود فنرهای دیسک کلاچ ضعیف شده است.
•پس‌ از طی ‌هر ۴۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ کیلومتر لازم‌ است‌ میزان‌ واسکازین بازدید شود و در فاصله‌ ۸۰۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰ کیلومترکاملا تعویض‌ گردد.
•دنده برنجی در گیربکس وظیفه هم سرعت کردن دو دنده درگیر شونده را دارد.
•دنده عقب به علت استفاده از یک دنده آزاد در ارتباط بین دنده ها معمولا بد جا می رود و با صدای زوزه خاصی کار می کند در صورت جا نرفتن دنده عقب ابتدا دنده ۲ یا ۳ رابگیرد وسپس به دنده عقب بروید.
•صدای زوزه در دورهای بالا ناشی از خلاصی دنده های دیفرانسیل است ولی اگر صدای زوزه در دورهای پایین شنیده می شود نشانه خلاصی دنده های گیربکس است.
•نشتی روغن در پارکینک خودرو از قسمت گیربکس و دیفرانسیل نشانه نشتی واسکازین است که ناشی از خرابی کاسه نمد یا ترک پوسته آن می باشد.
•هیچ وقت بادنده مرده بخصوص هنگامی که موتور زیر بار است رانندگی نکنید.

سیستم کنترل حرکت پژو پارس:

فرمان پارس از نوع دنده شانه ای با سیستم هیدرولیکی ست که قابلیت تغییر ارتفاع بر حسب قد راننده را دارد.

تعداد دور چرخش فلکه فرمان ۱/۳ دور است یعنی از وسط فرمان ۱.۵ دور به سمت راست و ۱.۵دور به سمت چپ می چرخد و قطر دایره چرخش خودرو۱۱ متر است.

ترمز این خودرو هیدرولکی دومداری ضربدری است. به این مفهوم که یک لوله از سه راهی پمپ ترمز به چرخ سمت راست جلو و سمت چپ عقب و از لوله دیگر به چرخ سمت چپ جلو و چرخ راست عقب ارتباط می یابد.

سیستم ترمز مجهز به بوستر خلائی بوده که نیروی پای راننده را به هنگام ترمز گیری افزایش می دهد. در پارس معمولی ترمز چرخ های عقب از نوع کفشکی و ترمز چرخ های جلو از نوع دیسکی است که در نوع پارس ۱۶ سوپاپ ترمز های عقب نیز دیسکی توپر و جلو دیسکی پردار استفاده شد و در پارس ELX از سیستم ABS استفاده شد.

لاستیکها در پارس سال و دوگانه سوز ۶۵/۱۸۵ R14 و در ELX تایر ‎۱۸۵/۶۵ R15 است یعنی رینگ ۱۵ اینچ دارد که داراس سرعت بیشتری است.

سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو مستقل از نوع مک فرسون و در محور عقب مستقل از نوع فنر پیچشی یا تورشن بار است.

•هیچگاه در سرپایینی ها موتور خودرو را خاموش نکنید چون همانطور که در کتاب دو نیز صحبت شد بوستر ترمز به موتور وابسطه است و از کار می افتد.
•کم شدن روغن ترمز بررسی و از نشتی آن جلوگیری شود، هیچگاه روغنهای ترمز از رنگهای مختلف را با هم ترکیب نکنید.
•لنتهای ترمز جلو همیشه زودتر از عقب تمام می شوند. روشن شدن چراغ لنت روی داشبورد نشاندهنده خرابی لنتهای جلو است.

برق خودرو پارس:

باتری مورد استفاده در این خودرو باطری ۱۲ ولتی از نوع سربی اسیدی با توان ۶۰ آمپر است. برای شارژ از سیستم آلترناتور یا همان دینام استفاده میشود. آلترناتور که حرکت خود را از موتور به وسیله تسمه می گیرد به هنگام روشن بودن موتور ولتاژی برابر ۱۴ولت و شدت جریانی معادل با ۸۰آمپر را تولید می کند.

استارت این خودرو موتور الکتریکی می باشد که با برق ۱۲ ولت شروع به کارکردن می کند و همچنین توانی حدود ۱.۱ کیلو وات را دارا می باشد.

خالی شدن باطری از جمله معایب احتمالی ست که ناشی از روشن ماندن چراغهای کوچک، چراغ صندوق و غیره و یا از برق دزدی سیم کشی خودرو است که با بازکردن اتصال سرباطری و خالی نشدن آن میتوان به برق دزدی خودرو پی برد.

هیچگاه آب باطری کم نشود. در صورت کم شدن آب باطری از سطح صفحات باطری به آن آب مقطر اضاف کنید در باطریهایی که MF یا اتمی هستند چشمی باطری را نگاه کنید که باید سبز رنگ باشد سیاه شدن چشمی نشان دهنده ضعیف بودن و دشارژ بودن باطری است.

ابتدا سنسورها که وظیفه ارسال اطلاعات به ECU رادارند :

۱.سنسور دور موتور: وظیفه تشخیص چرخش میل لنگ را دارد که بر روی فلایویل است.
۲.سنسور کیلومتر: وظیفه ارسال اطلاعات سرعت خودرو را دارد محل نصب ان روی دیفرانسیل است.
۳.سنسور اکسیژن: تشخیص مقدار اکسیژن در دود اگزور که در ابتدای منیفولد خروجی بسته می شود.
۴.سنسور دریچه گاز: مقدار باز شدن دریچه گاز یا مقدار فشار پدال گاز را ارسال می کند روی دریچه گاز بسته می شود.
۵.سنسور ضربه: خودسوزی های بنزین و ناکینگ موتور را گزارش میدهد و روی بدنه قراردارد.
۶.سنسور دمای هوای ورودی: دمای هوا را گزارش می دهد کنار دریچه گاز یا داخل سنسور مپ نصب می شود.
۷.سنسور دمای آب : دمای آب خنک کاری را گزارش می دهدکه روی سر سیلندر پشت ترموستات بسته می شود.
۸.سنسور میل سوپاپ : تشخیص وضعیت پیستون شماره یک موتور که در ابتدای میل سوپاپ قراردارد.
۹.سنسور فشار هوای منیفولد یا سنسور مپ : اختلاف فشار هوای منیفولد را گزارش داده که روی منیفود گاز بسته می شود.

اجرا کنندگان و عملگرها :

۱.رله دوبل: رله اصلی که برق تجهیزات مهم موتور را وصل می کند.
۲.کوئل دوبل: تقویت کننده برق برای شمعا که دارای چهار برجک فشار قوی است.
۳.انژکتور :عامل تزریق سوخت در موتور
۴.پمپ بنزین : عامل ایجاد فشار در پشت انژکتور و ارسال سوخت
۵.شیر برقی کنیستر: شیر ارتباط بخارات بنزین باک از کنیستر(تبدیل کننده بخار بنزین به مایع بنزین ) به موتور
۶.گرمکن دریچه گاز : گرم کننده نوک استپر برای جلوگیری از یخ زدگی و تنظیم درست دور آرام موتور
۷.گرمکن سنسور اکسیژن : پیش گرم کننده سنسور اکسیژن برای فعالیت بهتر سنسور
۸.رله فن خنک کار : فعال کننده فن سیستم خنک کاری رادیاتور
۹.رله کولر : کنتاکت فرمان دهنده کولر برای فعال سازی یا قطع کولر
۱۰.استپر یا موتور پله های : تنظیم کننده دور آرام در حالت در جا و شرایط پر بار
۱۱.چراغ عیب یاب داشبورد: آگاه ساز از عیب سیستم هوشمند الکترونیکی روی داشبورد

ECU یا واحد کنترل الکترونیکی که کنار بوستر قراردارد و وظیفه دریافت اطلاعات تحلیل و ارسال دستور را دارد.پارس جزو اولین موتورهای انژکتوری به کاررفته در محصولات ایران است.

بازدید از سیستم سوخت و جرقه پژو پارس:

•شمعهای این موتور همگی در فاصله ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شود.
•بیاد داشته باشیم نقش شمع در کارکرد صحیح موتور و کاهش مصرف سوخت مهم بوده وزمان سرویس آن نیز از وظایف مصرف کننده است.
•فاصله دهانه شمع در موتورهای انژکتور ۰.۹ میلیمتر است که بعد از تمیز شدن دهانه شمع توسط آچار فیلر این فاصله اندازگیری می شود.
•وایرهای شمع که برق تقویت شده کوئل را به شمع می رسانند به مرور زمان دارای مقاومت کاری شده و باعث ضعف جرقه می شوند که تا فاصله ۸۰۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شود.
•فیلتر هوا در فاصله ۸۰۰۰ کیلومتر تعویض گردد که و در این فاصله با فشار باد و تکان دادن آن باید تمیز شود.
•صافی بنزین در سیستم انژکتور باید در فاصله ۲۰۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.
•استپر، دریچه گاز، سنسور دور موتور ریل و سوزن انژکتور در سیستم انژکتور باید هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر بازدید و درصورت نیاز توسط شوینده انژکتور تمیز شود.
•سر وصدای زیاد موتور بخصوص در ابتدای روشن شدن موتور ناشی از لقی سوپاپها بوده که باید فیلر گیری شود.
•صدای جیغ تسمه در ابتدای گاز دادن نشانه شل بودن تسمه است که در صورت نو بودن تسمه برای کاهش صدا، چند قطره مایع ظرف شور روی آن بریزید.
•هیچ گاه نگذارید در موتور های انژکتوری بنزین تمام شود زیرا احتمال سوختگی پمپ بنزین وجود دارد.
•پمپ بنزین روا بر روی بدنه در زیر خودرو بسته می شود.

اگر موتور روشن نمی شود…

اگر در جایی موتور خودروی شما روشن نمی شود به این نکات توجه کنید:

اگر استارت ضعیف میزند و یا اصلا نمیزند و صدای تقه ممتد شنیده می شود بی شک باطری ضعیف است که با هل دادن و باطری به باطری می توان مشکل را برطرف کرد.

ولی اگر موتور استارت می زند و موتور روشن نمی شود قبل از هرچیز سویچ اینرسی که در سمت گلگیر شاگرد قراردارد را فشار دهید که در صورت قطع شدن برق تجهیزات اصلی قطع می شود و اگر وصل است ابتدا باید از وجود بنزین در ریل سوخت و جرقه در سرشمع مطمئن شد. بنابراین ابتدا شلنگ ورودی بنزین به ریل سوخت را باز کرده و در داخل ظرفی قرار می دهیم و سوئیچ را باز می کنید. با باز کردن سوئیچ بنزین از لوله خارج می شود اگر بنزین داریم ولی پمپ ینزین کار نمیکند ابتدا فیوزها را با توجه به تصاویر چک کنید و اگر فیوزها سالمند به خرابی رله دوبل و سوختگی پمپ بنزین شک کنید.

در مرحله بعد جرقه سر شمع را بازدید کنید برای اینکار یکی از وایرهای شمع را باز کرده و کنار بدنه قرار داده و استارت بزنید اگر جرقه در سر شمع دیده شد نشانه سلامتی رله دوبل و سوختگی پمپ بنزین است .

اما در شرایطی که بنزین به موتور میرسد وجرقه سر شمع رویت نمی شود مشکل از سیستم برق خودرو است که مجددا به سلامتی رله دوبل و سوختگی کوئل دوبل شک خواهیم کرد.

رله دوبل همانطور که از اسمش مشخص است دارای دو رله است که احتمال خرابی هر دورله وجود دارد که حتی میتوان این رله را باز کرد وکنتاکتهای آن را با دست به هم متصل کرد.

از احتمالات دیگر خرابی سنسور آب یا سنسور دور موتور و حتی خرابی ECU می باشد.

خرابی ECU باید توسط افراد متخصص بازدید و بررسی شود. معمولا برای تشخیص درست خطا از دستگاه دیاگ استفاده می شود.

دیاگ یا عیب یاب با تعریف فضای نرم افزای و برنامه الگوریتمی ECU اطلاعات مربوط را از خودرو دریافت نموده و در تصویر به کاربر نشان میدهد. ECU از طریق یک کابل ارتباطی به دستگاه متصل می شود و هر خودرو دیاک مخصوص به خود را دارد.

یکی از نکات قابل توجه در خودروهای انژکتور حافظه موقت و دائمی ECU است که می تواند دچار خطا شود. بطوریکه موجب عدم تحلیل درست اطلاعات شده و خودرو با لرزش زیاد خاموش شدن، سکته یا CUTOFF در دورهای بالا مواجه است که نیاز به دوباره خوانی یا اصطلاحاتجدید حافظه است.

اما بازخوانی یا تجدید حافظه ECU جهت تثبیت یک روال کار تنظیم شده و کاملا مشخص برای موتور است. برای اینکه موتور بتواند این مقادیر را سریعتر بازیافت کرده و به کارکرد عادی و ایده آل خود نزدیک شود لازم است مراحلی به موتور یاد داده شود.

در این روش

سوئیچ را حداقل به مدت ۱۰ ثانیه ببندید.

سوئیچ را حداقل به مدت ۱۰ ثانیه باز نگه دارید.

استارت زده و بدون گاز دادن خودرو را روشن کنید و تا ۱۵ ثانیه گاز ندهید.

حداقل به مدت ۱۵ دقیقه خودرو را برانید. در این حالت سعی کنید سرعت خودرو را در تمامی حالات اعم از دور آرام و فول گاز برسانید و به ویژه در دورهای ۲۵۰۰ الی ۳۵۰۰ حرکت نمایید.

برای انجام این کار باید موتورگرم باشد.

دور موتور بالای ۴۰۰۰ RPM برده چندین بار به مدت بیش از ۵ ثانیه سرعت را کاهش دهید و برای مدت ۲ ثانیه تا به انتها پدال گاز را فشار دهید.

دنده ها را معرفی کنید:

با همه دنده ها ۵۰ متر حرکت کنید به غیر از دنده عقب

حال به مدت ۱۵ دقیقه در دنده های مختلف این به حالت پرگاز حرکت می کنیم تا شرایط مختلف و نوسان آن برای ECU تفهیم شود.

سعی کنید در هنگام تجدید حافظه خودرو تک سرنشین باشد و در یک سطح کفی قرار بگیرید.

توجه کنید که اگر عیب دائمی باشد و حتی با پاک شدن موقت از حافظه موقت ecu با باز شدن دوباره سوئیچ این عیب مجددا در حافظه بازمیگردد.

روشن شدن چراغ چک انژکتور نیز میتواند ناشی از خطاهای موقت قطعات در ECU باشد که گاه می توان با برداشتن سر باطری قطب منفی به مدت ۱۵ دقیقه و یا ۴۰ بار روشن و خاموش شدن خودرو که در طول مدت طولانی باید صورت گیرد میتوان این چراغ را خاموش کرد.

تسمه های پژو پارس:

دو نوع تسمه در موتور پژو پارس استفاده می شود. نوع اول تسمه شارژ است که دیده می شود و می توان با لمس کردن و دیدن شرایط ظاهری آن را تشخیص داد. البته باید این تسمه را در فاصله ۳۵۰۰۰ کیلومتر تعویض کرد و در طی ۱۰۰۰۰ از نظر سلامت و کشش و شرایط ظاهری بازدید و بررسی کنید. هرگونه پوسیدگی و ترک نشانه خرابی و احتمال پارگی این تسمه است.

اگر کنار گلگیر سمت شاگرد بایستید این تسمه را به راحتی می بینید. این تسمه نیروی چرخشی موتور را به دینام پمپ، فرمان هیدرولیکی، کمپریور کولر میرساند. پارگی این تسمه موجب روشن شدن چراغ قرمز باطری و سفت شدن فرمان می شود و در صورت ادامه دادن آمپر آب بالا رفته و موتور جوش می آورد. در این حالت علت جوش آوردن از کارافتادن واتر پمپ نیست بلکه بواسطه کار نکردن دینام باطری ضعیف شده و برق فن سیستم خنک کاری تامین نمی شود و موتور جوش می آورد. دقت کنید در این ارتباط واتر پمپ توسط تسمه تایم با موتور درگیر است.

تسمه دوم که دیده نمی شود تسمه تایم است و برای تعویض آن باید به کیلومتر خودرو توجه کرد. در خودروی پارس عمر این تسمه ۸۰ هزار کیلومتر است که در تایم خود باید تعویض شود. عدم تعویض به موقع و پاره شدن این تسمه موجب خاموشی موتور میشود و آسیب جدی به موتور خواهد شد. در خودروهایی از جمله پارس تعویض این تسمه کاملا اقتصادی تر از زمانیست که این تسمه خود پاره شود. شتاب زیاد معکوس کشیدن و خودرو را با دنده روشن کردن از دلایل پارگی این تسمه می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. مصطفی می گوید

    پژو پارس دیگه تبدیل به پرفروشترین ماشین ایران خودرو شده و با اینکه قدیمیه اما هنوز رخ و ظاهر خوبی داره. کاش میشد یه فیس لیفت درست و حسابی میشد

  2. shadow می گوید

    مطالب عالی و کامل و مفید بود خسته نباشید ♥