درمان گیاهی میگرن با توصیه های طب سنتی

0

میگرن Migraine یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از آن رنج می‌برند و متأسفانه هنوز دارویی برای درمان قطعی آن وجود ندارد. در عین‌ حال افراد مبتلا به میگرن همواره با توصیه‌های مختلف اطرافیان روبرو هستند؛ بد نیست بدانید در طب سنتی سردردها به ۲۸ نوع مختلف تقسیم می‌شوند که میگرن یکی از آن‌هاست.

متخصص طب سنتی عکس حجامت عامل سردرد طرز تهیه دمنوش سردرد میگرنی زالو درمانی درمان میگرن درمان گیاهی میگرن درمان سردرد بهترین دمنوش گیاهی انواع حجامت Migraine

دکتر علی بهادری، متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بیشتر افرادی که میگرن دارند، افرادی سردمزاج هستند که زود عصبی می‌شوند و به‌ واسطه این عصبانیت، تغییراتی در طبع آن‌ها ایجاد می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز بروز سردردهای میگرنی باشد. به همین دلیل در اولین اقدام درمانی، طبع این افراد باید گرم‌تر شود.

وی اضافه کرد: از طرفی یکی از علل مهم میگرن، سمومی است که به‌ طور کامل از بدن دفع نمی‌شود. در این افراد معمولا روده‌ها خوب کار نمی‌کنند و فرد با مشکل یبوست مواجه است. برای دفع سموم، هم از طریق سیستم گوارش (به‌ وسیله خوراکی‌های دفع سموم مثلا مصرف آش گشنیز در سه روز متوالی) و هم از طریق حجامت اقدام می‌شود تا هم از شدت دردها کاسته شده و هم فاصله حمله‌های میگرنی کمتر شود.

بهادری خاطرنشان کرد: در واقع حجامت و زالو درمانی از جمله بهترین روش‌های درمانی سردردهای میگرنی به‌حساب می‌آیند که البته حتما باید توسط متخصص طب سنتی انجام شوند تا نتیجه‌بخش باشند.

وی افزود: مصرف بسیاری از مواد غذایی می‌تواند باعث بروز یا تشدید سردردهای دردناک دوره‌ای یا همان میگرن شود که پنیر، گوجه‌فرنگی، فلفل قرمز و سیاه، غذاهای سرخ‌شده و ادویه‌دار، ماهی‌دودی، ماهی تن، پیازداغ، باقلا، آجیل، نان سفید، شکر، حبوبات، کلم، سرکه، چای پررنگ و … ازجمله این خوراکی‌ها هستند. بنابراین درصورتی‌که میگرن دارید، باید دور آن‌ها یک خط قرمز بکشید.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: ناراحتی کبد، داشتن دندان خراب، ابتلا به ضعف چشم، انجام کار زیاد و خسته‌کننده، برانگیختن عواطف منفی در خود از قبیل کینه، نفرت و حسادت، بی‌نظمی عادت ماهانه، زیاده‌روی در نوشیدن چای پررنگ و عامل وراثت می‌توانند باعث بروز سردردهای میگرنی شوند.

وی بابیان اینکه بعد از کشف علت درد، باید نسبت به درمان آن اقدام شود، بیان کرد: در طب سنتی نسخه‌های گیاهی زیادی برای درمان سردرد بویژه سردردهای میگرنی وجود دارد.

بهادری افزود: یک فنجان عرق اسطوخودوس را با همان مقدار عرق سنبل‌الطیب و آب مخلوط کرده و روزی یک تا دو لیوان میل کنید. مصرف این عرق گیاهی به‌مرور شزمان شدت دردهای میگرنی را کاهش می‌دهد. البته این عرق ترکیبی بانام “عرق جادویی درمان قطعی میگرن” در بسیاری از عطاری‌ها به فروش می‌رسد، اما توصیه ما این است که خودتان این عرق‌ها را باهم ترکیب کنید تا از نتیجه درمانی مطمئن باشید.

به گفته این متخصص طب سنتی، مخلوط کردن چند قطره آب با بادام تلخ کوبیده شده و ماساژ سر با این ضماد گیاهی، قرار دادن برش‌های نازک لیمو روی پیشانی، ماساژ پیشانی با سرکه و بو کردن ریحان و برگ نعناع انواع سردردهای عصبی و میگرن را تسکین می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دم‌نوش‌های مختلفی هم برای درمان سردردها به‌خصوص سردرد میگرنی وجود دارد، افزود: ۵۰ گرم گل بابونه را با همین مقدار چای کوهی (گل راعی) و ۲۵ گرم سنبل‌الطیب و ۲۵ گرم اسطوخودوس مخلوط‌کنید و حدود یک‌مشت از این مخلوط را با آب سرد بشویید و سپس با یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم‌کرده و روزی ۲ لیوان میل کنید. البته درصورتی‌که دیابت ندارید می‌توانید با تکه‌ای نبات طعم این دم‌نوش را شیرین کنید.

بهادری همچنین به دم‌کرده ریحان اشاره کرد و گفت: اگر سابقه دردهای میگرنی دارید می‌توانید پنج‌تا ۱۰ گرم ریحان تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. بعد آن را صاف و با عسل یا شکر شیرین کرده و بعد از غذا یک فنجان از آن را میل کنید. مصرف روزانه این دم‌نوش تا حد زیادی از بروز سردردهای میگرنی پیشگیری می‌کند و در صورت بروز هم میزان درد خفیف خواهد بود.

وی دم‌نوش سوسنی را نیز برای درمان دردهای میگرنی موثر دانست و عنوان کرد: دم‌کرده سوسن، انواع سردرد به‌خصوص سردردهای میگرنی را تسکین می‌دهد. کافی است دو عدد برگ سوسن تازه را در یک فنجان آب جوش یا ۱۵ گرم برگ خشک سوسن را در یک لیتر آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. سپس آن را صاف‌ کرده و با عسل شیرین کنید و هر روز دو تا سه فنجان از آن را بنوشید.

این متخصص طب سنتی به دم‌نوش آویشن اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس توصیه‌های حکمای طب سنتی، دم‌کرده گیاه آویشن در درمان سردردهای شدید بسیار موثر است. برای تهیه این دم‌نوش باید ١٠ تا ۱۵ گرم آویشن تازه یا خشک را در یک لیتر آب بریزید تا برای مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. نوشیدن این دم‌نوش در عرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درد شمارا آرام خواهد کرد.

وی برگ درمانی را یکی دیگر از روش‌های درمان میگرن دانست و گفت: خوردن آب برگ چغندر و دم‌کرده برگ درخت گلابی هم سردرد و میگرن را تسکین می‌دهد. برای تهیه این دم‌نوش باید ۱۰۰ گرم برگ خشک درخت گلابی را در یک لیتر آب جوش بریزید و ۲۰ دقیقه بگذارید تا کامل دم بکشد. سپس آن را صاف‌کرده و یک گلابی را بدون آنکه پوست بکنید به قطعات نازکی ببرید و داخل آن بریزید و زمانی که درد میگرن‌تان‌ شروع شد، یک فنجان از آن را میل کنید.

بهادری روغن زنبق را نیز برای درمان میگرن مؤثر خواند و بیان کرد: یک شیشه روغن زنبق تهیه کنید و هنگام شروع سردرد مقداری از آن را روی پیشانی بچکانید و کمی ماساژ دهید. همچنین یک قطره از این روغن را داخل بینی بریزید. این کار در تسکین درد و کاهش مدت آن تأثیر بسزایی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ