مرگ غم انگیز امیر عباس (نوزاد مشهدی) به علت قصور پزشکی

0

امیر عباس، نوزاد نه ماهه‌ای بود که دی ماه سال گذشته به علت خطای پزشکی یا عوارض زایمان با مشکلات شدید مغزی متولد شد و ۹ ماه با زندگی نباتی به حیات خود ادامه داد.

متخصص زنان و زایمان کاریکاتور نظام پزشکی قصور پزشکی سوابق حسن قاضی زاده هاشمی سلامت مردم ایران چقدر اهمیت دارد خطای پزشکی اخبار مشهد

۲۳ دی ماه ۹۴؛ آوار شدن همه آرزوهای مادرانه

۹ ماه چشم انتظاری برای دیدن فرزند آن‌هم نخستین ثمره زندگی زمان زیادی است، روزهای آخر این بی قراری علی‌الخصوص برای مادر بیشتر می‌شود؛ اما بعدها تنها یادآوری خاطرات همین نخستین دیدار با فرزند است که سختی‌ها را به فراموشی می‌سپارد؛ ولی امان از اینکه ماجرا آن‌طور که باید پیش نرود…

مادر امیرعباس، زنی که مرور این خاطرات، حالش را دگرکون و تلخی همه اتفاقات را بار دیگر به یادش می‌آورد.

وی از حال و هوای آن روزهایش این‌طور تعریف می‌کند: «روز بعد از زایمان گفتن می‌تونی بچتو ببینی، منم با وجود اینکه خیلی درد داشتم و نتونستم تا اون‌موقع سرپابشم، بلندشدم رفتم صورتمو شستم، خودمو مرتب کردم و به همه گفتم دارم میرم دیدن نفسم…

نشستم رو ویلچرو، منو بردن آی سی یو، ولی امیرعباسمو تو چه وضعیتی دیدم که کاش نمیدیدم، گریه کردم پرسنل دلداریم دادن، نتونستم بمونم و دوباره رفتم بخش.»

اردیبهشت ۹۵/ مادری کردن با وجود زندگی نباتی فرزند

آرزوهای ویران شده، فرزندی که مانند دیگر بچه‌ها خنده، گریه و دلبری نمی‌کند و مادری که نمی‌تواند مانند دیگر زنان احساسات مادرانه‌اش را خرج کند، حرف‌های اطرافیانی که پیشنهاد می‌دهند با سپردن بچه به بهزیستی این رنج را کم کند اما…

اما، مادر امیدوار است؛ همه خانه و زندگی را فروخته و برای بهبودی امیرعباس هزینه کرده، ولی تا به امروز فایده‌ای نداشته است و مادر بازهم امیدوار است که اگر خدا بخواهد و مسئولان کمک کنند بتواند از پیشرفت مشکلات امیرعباس جلوگیری کرده و راهی برای بهبودی پسرش پیدا کند.

 متخصص زنان و زایمان کاریکاتور نظام پزشکی قصور پزشکی سوابق حسن قاضی زاده هاشمی سلامت مردم ایران چقدر اهمیت دارد خطای پزشکی اخبار مشهد

خبر بیماری امیرعباس درفضای مجازی می‌پیچد

گریه ها و بی‌قراری‌های مادر از دیدن بی‌حرکتی و بی‌حسی هر روزه فرزند بیشتر می‌شود؛ اما نرسیدن صدایش به گوش مسئولان و بی توجهی آنان داغ دلش را افزون‌تر می‌کند و این می‌شود که فضای مجازی به پناهگاه مادر و ثبت دل‌نو‌شته‌هایش تبدیل می‌شود. فیلم‌های کوتاه تشنج امیرعباس و درد کشیدن‌هایش در بیداری و بی‌حرکتی مطلقش در خواب و گریه‌های شبانه مادر در اینستاگرام دست به دست می‌چرخد.

درخواست مردم از مسئولان برای پیگیری موضوع

دل همگان از این اتفاق نابخشودنی به درد می آید و با راه اندازی هشتگ کمپین_حمایت_از_امیرعباس تعداد زیادی از مردم خواهان رسیدگی به این وضعیت می‌شوند. مردم در قالب هشتک کمپین_حمایت_از_امیرعباس# از وزیر بهداشت، مسئولان و پزشکان می‌خواهند تا به کمک این نوزاد بیایند.

مرداد۹۵/ دستور معاون درمان وزارت بهداشت برای پیگیری و رسیدگی به امیر عباس

خبرنگار فارس طی تماس با معاونت درمان و شرح ماجرا از وی قول می‌گیرد تا این قضیه به سرعت پیگیری و رسیدگی شود.

آقاجانی در این‌باره گفت: دستورات لازم برای بررسی مجدد پرونده امیرعباس، علیرغم ارزیابی‌های انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سازمان نظام پزشکی داده شده است و برای این کار نیز تیمی از کارشناسان و مدیران اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت به مشهد اعزام شده‌اند.

همچنین وی برای حمایت مالی و پیگیری روند درمان امیرعباس نیز قول مساعد می‌دهد و اعلام می‌کند که در این‌باره به دانشگاه علوم پزشکی مشهد دستورات لازم ابلاغ شده است.

۱۷ مرداد/ پزشکان مقصر برکنار می‌شوند

به دنبال پیگیری‌های خبرگزاری فارس و دستورات معاون درمان وزارت بهداشت؛ مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت درباره وضعیت رسیدگی به پرونده امیرعباس گفت: هر دو پزشک دخیل در پرونده «امیرعباس» در حال حاضر در بیمارستان سینای مشهد از کار منع شده‌اند و پرونده برای بررسی دقیق‌تر به مراجع ذیصلاح قانونی ارجاع شده است.

انتقال امیرعباس به مرکز طبی کودکان تهران 

همچنین همان روز میردهقان مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس گفت:‌ هفته گذشته تیم کارشناسی ویژه دفتر نظارت و اعتبار بخشی جهت بررسی دقیق پرونده به مشهد اعزام شدند و طی جلسه کارشناسی و مذاکره با مسئولان دانشگاه، بیمارستان و اعضاء سازمان نظام پزشکی مشهد و والدین امیرعباس، مقرر شد وی برای ادامه درمان به‌مرکز طبی کودکان تهران معرفی و حمایت‌های مالی در خصوص هزینه‌های درمان صورت پذیرد.

بررسی مجدد پرونده امیرعباس  

در این‌باره علی مشکینی، معاون اجرایی اداره نظارت بر درمان به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس گفت: سازمان نظام پزشکی مشهد در هیات بدوی اعلام کرده که در مراحل زایمان و اقدامات مربوط به آن، یافته غیر طبیعی و قصوری مشاهده نشده‌است.

وی ادامه داد: پیرو بررسی‌های مجدد پرونده امیرعباس توسط تیم کارشناسی اعزامی از سوی وزارت بهداشت به مشهد و همچنین بازدید از بیمارستان سینا و بررسی کارشناسانه پرونده و نشست مشترک با مسئولین دانشگاه، بیمارستان و اعضای سازمان نظام پزشکی مشهد و والدین امیرعباس، پرونده وی علاوه بر برگشت به نظام پزشکی استان خراسان رضوی برای بررسی بیشتر، به معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور نیز ارسال شد که در حال حاضر به صورت جامع و دقیق در حال بررسی است و توسط دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت در حال پیگیری است.همچنین با توجه به اینکه وظیفه وزارت بهداشت و دانشگاه مربوطه بررسی و ارسال پرونده به نظام پزشکی و مراجع قضایی است، نظام پزشکی در خصوص حکم و رای صادره باید پاسخگو باشد.

۹۵/۵/۲۵ شواهد نشان از فعالیت دو پزشک خاطی می‌دهد

بعد از رسانه‌ای شدن موضوع، ابتدا وعده‌های دلگرم کننده مسئولان در برخورد با خاطیان ماجرا همه را امیدوار می‌کند اما بعد از مدتی شواهد امر چیز دیگری را بیان می‌کند.

شواهد نشان می‌دهد که دو پزشک خاطی در همان بیمارستان در حال فعالیتند و هیچگونه منع کاری صورت نگرفته.

همچنین چند روز قبل نامه‌ای از سوی نظام پزشکی مشهد برای خانواده امیر عباس ارسال می‌شود که خبر از منع تعقیب و رفع اتهام از دو پزشک می‌دهد.

این در حالی بود که هنوز پرونده پزشکی امیر عباس که توسط وزارت بهداشت در حال جمع‌آوری و تکمیل بود به نظام پزشکی ارسال نشده و ظاهرا این حکم با وجود مدارک ناقص پرونده صادر می‌شود.

از طرفی به گفته مسئولان وزارت بهداشت قرار بود به دلیل حساسیت موضوع و دستوراتی که برای پیگیری این پرونده صادر شده بود، مورد علاوه بر مشهد در نظام پزشکی کل نیز بررسی شده اما مراجع ذی‌صلاح در این خصوص اظهار نظر نکردند.

ادعای عملی شدن وعده ها

علی مشکینی، معاون اجرایی اداره نظارت بر درمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در خصوص اقدامات اتجام شده برای امیرعباس می‌گوید: در ۲۷ مرداد ماه والدین امیرعباس در ساعت ۸:۱۵ دقیقه صبح در اتاق رییس بیمارستان، شروین بدر، فوق تخصص نورولوژی کودکان حضور پیدا کردند. از امیرعباس علاوه بر معاینه، نوار مغزی نیز تهیه و سپس به کاردرمانی ارجاع داده شد.همچنین اقدامات درمانی و دارویی برای اصلاح بلع، کنترل تشنج و گفتاردرمانی انجام شد.

وی اضافه می‌کند: در ۲۸ مرداد طی هماهنگی‌های انجام شده مادر امیرعباس ساعت ۷:۳۰ شب توسط فوق تخصص نازایی رایگان معاینه و اطمینان داده شده که هیچ مشکلی برای بارداری مجدد و زایمان ندارد.

همچنین معاون اجرایی اداره نظارت بر درمان اعلام می‌دارد: طی هماهنگی‌های به عمل آمده توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات زیر به خانواده وی ارائه شد:

۱- تهیه بلیط پرواز رفت و برگشت مشهد به تهران و بالعکس جهت پدر٬ مادر و امیرعباس

۲- تامین محل اسکان خانوادگی در طول مدت اقامت در تهران

۳- پذیرش پرداخت سایر هزینه‌های طول مدت اقامت در تهران شامل تغذیه٬ حمل و نقل

۴- پیگیری روزانه روند رسیدگی به وضعیت شیرخوار امیرعباس توسط کارشناسان نظارت بر درمان دانشگاه

۵- انجام هماهنگی لازم با ریاست مرکز درمان طبی کودکان تهران و تسریع رسیدگی‌های مورد نظر به امیرعباس

خانواده امیرعباس: هیچ هماهنگی برای رسیدگی به وضعیت ما صورت نگرفته بود

پدر و مادر امیر عباس علیرغم اظهارات معاون اجرایی اداره نظارت بر درمان، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس اظهار می‌کنند: در حالی وارد تهران شدیم که هیچ هماهنگی در مرکز طبی کودکان برای پذیرش و رسیدگی به وضعیت ما صورت نگرفته بود و باید طبق نوبت و مثل سایر بیماران مرکز معاینه می‌شدیم، ضمن اینکه هیچ‌یک از مسئولان پیگیر در پرونده که از مشهد به تهران فراخوانده شده‌ بودند نه تنها ما را همراهی بلکه راهنمایی هم نکردند و این موضوع باعث سرگردانی ما شد.

همچنین محل اسکانی که از سوی معاونت درمان برای ما در نظر گرفته شده بود فقط نصف روز بوده و ظهر همان روز مسئولان مرکز طی تماس تلفنی با اعلام کردند که باید اتاق را تحویل بدهید. این در حالی بود که هنوز مراحل اولیه معاینه امیر عباس هم انجام نشده و نیاز بود مدت بیشتری در تهران اقامت داشته باشیم.

ضمن اینکه در وضعیت اقتصادی مناسبی قرار نداشتیم و با این روند تمامی هزینه‌های تحمیلی بر عهده خود ما بود.

متخصص زنان و زایمان کاریکاتور نظام پزشکی قصور پزشکی سوابق حسن قاضی زاده هاشمی سلامت مردم ایران چقدر اهمیت دارد خطای پزشکی اخبار مشهد

امیرعباس آرام گرفت

 با همه این مشکلات بالاخره زندگی نباتی امیرعباس پایان گرفت، کودکی که به گفته مادرش سهل انگاری پزشک، زندگی را از فرزندش گرفت و مسئولانی که قول رسیدگی به این ماجرا را دادند اما خبری از محقق شدن وعده ها نشد.

خانواده امیرعباس با دیدن حرف‌های ضد و نقیض و امروز و فردا کردن مسئولان، خودشان برای بهبودی فرزند خود تلاش کردند ولی قصور پزشکی رخ داده قابل درمان نبود. امیرعباس از دنیا رفت و پرونده‌ای که به گفته مادر امیر عباس علی رغم وعده‌های داده شده نه تنها به صورت دقیق رسیدگی نشد بلکه هزینه‌ها وعده داده شد نیز پرداخت نشد.

منتظر اعلام رای نظام پزشکی 

علی مشکینی، معاون اجرایی اداره نظارت بر درمان در خصوص اینکه آیا این مسئله قصور بوده یا خبر گفت: کودک در منزل فوت کرده، مدیر نظارت بر درمان مشهد از پدر وی خواسته برای کالبد شکافی به پزشکی قانونی مراجعه کنند که ایشان نپذیرفتند و دیروز دفن شده است.

مرجع رسیدگی به قصورات پزشکی در کشور ،نظام پزشکی است و اینکه آیا پدیده طبیعی یا مادرزادی یا قصور بوده باید توسط نظام پزشکی تعیین و اعلام شود.

متخصص زنان و زایمان کاریکاتور نظام پزشکی قصور پزشکی سوابق حسن قاضی زاده هاشمی سلامت مردم ایران چقدر اهمیت دارد خطای پزشکی اخبار مشهد

امیر عباس کالبد شکافی شده است!

البته اوج اظهارات متناقض مسئولان وزارت بهداشت از آنجا نمود بیشتر پیدا می کند که بر خلاف ادعای آنها و طبق گفته پدر امیر عباس و مدارک موجود امیر عباس برای کالبد شکافی تحویل پزشک قانونی شده و پس از انجام مراحل قانونی جواز دفن برای وی صادر شده است. 

این اظهارات ضد نقیض کامل کننده ادعاهای عجیب مسئولان وزارت بهداشت برای پیگیری روند درمان این نوزاد در تهران است که طبق مستندات و اظهارات خانواده این نوزاد، هیچ مسئولی نه تنها تماسی برای پیگیری نداشته است که حتی تلفن‌های آنها را نیز پاسخ نداده‌اند و تمام مراحل را خانواده به تنهایی و مثل افراد عادی طی کرده‌اند.

۳۰۰ هزار تومان؛ کل کمک هزینه دریافتی خانواده امیرعباس

مادر امیرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در خصوص اظهارات معاون اجرایی اداره نظارت بر درمان مبنی بر تعلق گرفتن خدمات رایگان و رسیدگی وزارت بهداشت به آنان گفت: ابتدا از طرف دانشگاه علوم پزشکی مشهد محل اسکان یک روزه‌ای به ما تعلق گرفت که با تماس و پیگیری خودمان و بازگو کردن این مسئله که معاینه کامل پزشک سه چها روز دیگر وقت می‌گیرد، محل اسکان به مدت سه چهار روز دیگر تمدید شد اما در مطب پزشک برخلاف ادعاهای گفته شده هیچ حق اولویتی نسبت به دیگر بیماران نداشتیم و کل هزینه‌های ویزیت و درمان را خودمان پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: تنها خدماتی که به ما به صورت رایگان ارائه شد. بلیط رفت‌ و برگشت رایگان به تهران، محل اسکان به مدت سه چهار روز و مبلغ ۳۰۰ هزار تومان نیز پرداخت شد.

وی همچنین گفت: امیرعباس برای ادامه درمان علی الخصوص مشکل بلعش نیاز داشت یک ماه تحت درمان قرار گیرد که مجبور شدیم از مکانی که یک خیر به صورت شخصی در اختیار ما قرار گذاشت استفاده کنیم و کارهای گفتار درمانی امیرعباس را خودمان انجام دادیم.

پیگیری پرونده امیرعباس؛ مطالبه عمومی 

خانواده‌ای که با دنیایی از امید و آرزو چشم به راه آمدن فرزند خود می‌نشینند اما با یک اتفاق تمام آرزوهای آنان را به باد می‌دهد. کوچکترین مرهم دل اینگونه افراد بررسی دقیق پرونده آنان است اما بی‌توجهی و پاسکاری‌ پرونده نه تنها موضوع را به فراموشی نمی‌سپارد بلکه زخم دل همگان را بیشتر می‌کند.

مردمی‌ که اولین بار از طریق فضای مجازی با این داستان آشنا شدند دل نگران تکرار اتفاقات این‌چنینی هستند و تنها راه را رسیدگی سریع و در اولویت این پرونده می‌دانند…

و در آخر یک توصیه از هاشمی وزیر بهداشت که در همین ایام محرم عنوان کرد و جا دارد اینجا به آن استناد کنیم و امیدواریم برخی از مدیران و مسئولان وزارت بهداشت نیز این موارد را به کار ببندند.

وزیر بهداشت نوشت: باز هم عاشورا؛ روز جاودانه شدن چراغ هدایت و کشتی نجات انسان‌ها؛ یگانه‌ای که در برابر سپاه دشمن، فرمود: «اگر دین ندارید، آزاده باشید.»

در جهان امروز، ما که خود را پیرو آن امام همام می‌خوانیم، بیش از همیشه باید از خدای مهربان بخواهیم، ایمان در دل و تدبیر در ذهنمان بنشاند تا آزاده باشیم؛ آزاد بیندیشیم و آن‌گونه رفتار کنیم که باید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ