سوابق محمدعلی نجفی ،شهردار جدید تهران +عکس

0

محمد علی نجفی با کسب اکثریت آرای اعضای منتخب شورای پنجم، شهردار تهران شد.

پس از ارائه برنامه توسط نامزدهای شهرداری تهران، منتخبان شورای پنجم، محمدعلی نجفی را به عنوان شهردار آینده پایتخت انتخاب کردند.

الهه کولایی از کاندیداتوری شهرداری تهران انصراف داد.

الهه کولایی یکی از سه کاندیدای شهرداری تهران در نامه‌ای در دقایق انتهایی رای‌گیری، از کاندیداتوری خود انصراف داد.

وی ضمن تایید این انصراف گفت: من برای بهبود اوضاع و برآورده شدن خواسته‌های مردم پا به این عرصه گذاشتم، اما گویا برآوردهای آرا نشان از انتخاب فرد دیگری داشت و بر همین اساس طی نامه‌ای انصراف دادم.

 

سوابق محمد علی نجفی سوابق شهردار تهران دولت تدبیر و امید حزب کارگزاران بیوگرافی محمدعلی نجفی اصلاح طلبان چه کسانی هستند اخبار شهرداری تهران

محمدعلی نجفی (متولد ۲۳ دی۱۳۳۰، تهران) سیاستمدار اصلاح طلب، مدرس دانشگاه ایرانی، مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور ایران، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران است. نجفی دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی، سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی، عضو هیئت علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف  و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

نجفی از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دولت‌های دکتر باهنر، مهدوی کنی و مهندس موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ در دولتهای موسوی و هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود. در دولت اول خاتمی از رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. در ۱۳۸۶ به عضویت در سومین دوره شورای شهر تهران درآمد و در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ به دنبال انتصاب به عنوان معاونت رئیس جمهور از این سمت استعفا کرد. او در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) مشاور اقتصادی و برنامه‌ریزی مهدی کروبی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات بودو نمایندگی مهدی کروبی در شورای نگهبان برای پیگیری مسائل مربوط به تقلب در انتخابات رابرعهده داشت.

نجفی یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ رای موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد. بیشتر نمایندگان مخالف وی او را به حضور در جریان اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات ۱۳۸۸ متهم نمودند. دو روز بعد حسن روحانی طی حکمی وی را به معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب نمود. در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲، نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا کرد و حسن روحانی وی را به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منصوب نمود.

وی مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور و عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری است.

در کارنامه محمدعلی نجفی چندین دوره وزارت در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی به چشم می‌خورد. وی از بنیانگزاران حزب کارگزاران سازندگی است و در شورای شهر تهران و هیئت علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف سابقه خدمت دارد.

نجفی مرداد سال ۱۳۹۲ به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد اما موفق نشد از مجلس رای اعتماد بگیرد. وی ۲۶ مرداد سال ۱۳۹۲ از سوی حسن روحانی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد.

نجفی روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲استعفا داد و این امر مورد موافقت دکتر روحانی رئیس جمهور قرارگرفت و پس از آن رئیس جمهور طی حکمی نجفی را به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی کشور منصوب کرد.

نجفی در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۳  پس از رای آوردن استیضاح رضا فرجی‌دانا از وزارت علوم، سرپرست وزارت علوم شد و ۹۵ روز در این سمت بود.

• سوابق تحصیلی محمدعلی نجفی:

– تحصیل در دبستان و دبیرستان، اخذ مدرک دیپلم ریاضی از دبیرستان مروی (۱۳۳۷-۱۳۴۹)

– تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف،  اخذ مدرک لیسانس ریاضی(۱۳۴۹-۱۳۵۳)

– تحصیل در دانشگاه M.I.T آمریکا با استفاده از بورس تخصیصی به فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه، اخذ مدرک فوق لیسانس ریاضی (۱۳۵۳- ۱۳۵۵)

– تحصیل در دوره دکتری ریاضی دانشگاه M.I.T آمریکا (۱۳۵۵- ۱۳۵۷)

• سوابق شغلی محمدعلی نجفی:

– عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان (۱۳۵۸- ۱۳۵۹)

– رییس دانشگاه صنعتی اصفهان (۱۳۵۹-۱۳۶۰)

– وزیر فرهنگ و آموزش عالی در کابینه های شهید باهنر،  آیت اﷲ مهدوی کنی و مهندس موسوی (۱۳۶۰- ۱۳۶۳)

– عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۶۳- ۱۳۶۷)

– معاون آموزشی و فرهنگی صدا و سیما  (۱۳۶۵- ۱۳۶۷)

– وزیر آموزش و پرورش در کابینه های مهندس موسوی و آیت اﷲ هاشمی رفسنجانی(۱۳۶۷-۱۳۷۶)

– معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در کابینه خاتمی (۱۳۷۶- ۱۳۷۹)

– مشاور رییس جمهور و مشاور وزیر صنایع و معادن  (۱۳۷۹-۱۳۸۴)

– عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف  (۱۳۷۹-۱۳۸۹)

– نماینده مردم در شورای اسلامی شهر تهران (۱۳۸۶-  ۱۳۹۲)

سوابق محمد علی نجفی سوابق شهردار تهران دولت تدبیر و امید حزب کارگزاران بیوگرافی محمدعلی نجفی اصلاح طلبان چه کسانی هستند اخبار شهرداری تهران

چه اشکالی دارد خانم ها قلیان بکشند؟

محمدعلی نجفی درباره فروش قلیان در مراکز گردشگری اظهار کرد: موافق عرضه قلیان در برخی از مکان ها هستم اما نمی گویم در هر رستوران و فضای بسته و یا خانوادگی قلیان سرو شود، اما مکان های مناسبی برای این کار هم وجود دارد.باید ببینیم چقدر امکان تفریح و نفس کشیدن برای مردم ایجاد کرده ایم. آیا اگر محدودیت ایجاد کنیم جوانها نمی روند در جای دیگری قلیان بکشند؟ بدتر از آن ممکن است در خانه غیر از قلیان چیزهای دیگری هم بکشند.

وی درباره ممنوعیت قلیان برای خانم ها گفت: من موافق این ممنوعیت نیستم. اگر من با همسر و دخترم قلیان کشیدم چه اشکالی دارد که آنها هم یک پک قلیان بکشند. البته می دانم بسیاری از افراد با این حرفم مخالف هستند. باید دید تفریحات مردم چقدر است و ببینیم که آیا ممنوعیت آن قابل دفاع است یا نه. شاید برخی از این محدودیتها بیش از حد بوده است اگر این محدودیتها خود را به شکل دیگری نشان داد آن وقت چه؟ شاید باید در برخی از تصمیمات تردید کنیم. هر چه انسان  را منع کنید او حریص تر می شود.

وی پیشنهاد کرد که نظر سنجی درباره قلیان گذاشته شود، در همین حال مجری برنامه از او پرسید اگر موضوع یکی از برنامه های “مناظره” که جمعه ها از شبکه یک سیما پخش می شود را به قلیان اختصاص دهیم شما می آیید؟ در پاسخ، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تخصص من قلیان نیست، تخصص آقای مرعشی (رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت هشتم)، قلیان است ایشان را دعوت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ