علت جوش صورت در دوران حاملگی و بارداری + درمان

0

اوایل حاملگی بعضی خانم‌ها با مشکل‌ آکنه یا جوش صورت مواجه می‌شوند که بشدت هم آزاردهنده است. براساس بررسی‌ها، خانم‌هایی که در دوران قاعدگی با افزایش ناگهانی جوش‌های صورت روبه‌رو هستند در دوران حاملگی بیشتر از بقیه جوش می‌زنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید خانم‌هایی که همیشه آکنه دارند اوایل حاملگی آکنه‌های آنها نه‌تنها بدتر نمی‌شود، بلکه بهتر هم می‌شود.

چرا در دوران بارداری جوش می‌زنیم؟
نتایج مطالعات نشان می‌دهد این احتمال وجود دارد که از هر دو زن باردار یک نفر به آکنه مبتلا شود و دلیل آن افزایش سطح هورمون در سه ماهه اول بارداری است. در واقع وجود سطح بالای هورمون موجب می‌شود پوست میزان چربی طبیعی بیشتری تولید کند که عامل بروز آکنه است؛ اما این جوش‌ها فقط مربوط به اوایل بارداری نیستند، بلکه گاهی تا پایان حاملگی از بین نمی‌روند.

رژیم غذایی بارداری دوران حاملگی دوران بارداری درمان جوش صورت با طب سنتی درمان جوش صورت درمان آکنه آموزش بارداری

داروهای مجاز و ممنوع
هر چند بروز یا تشدید آکنه در دوران بارداری یک موضوع تقریبا شایع و طبیعی است اما جوش‌ها به دو دلیل مهم باید درمان شوند و در صورت امکان از بروز آنها پیشگیری کرد. اول از همه این‌که برای فرد آزاردهنده هستند و بر زیبایی تاثیر می‌گذارند و ممکن است بر اثر تحریک جای آنها روی صورت بماند. به گفته متخصصان، استفاده از داروهای موضعی مثل آزلائیک اسید و بنزوئیل پروکسید می‌تواند مفید باشد، اما بهتر است از مصرف داروهای خوراکی پرهیز شود. رتینوئیدهای موضعی نیز در اوایل حاملگی جزو داروهای ممنوعه هستند. از طرفی ترکیبات سالیسیلیک اسید هم معمولا توصیه نمی‌شود. در این میان آکوتان داروی موثر در درمان آکنه‌های شدید است، ولی به دلیل اثرات سوء و شدید روی جنین در دوران بارداری به هیچ‌وجه نباید مصرف شود.

این غذاها را نخورید
برای پیشگیری و کاهش آکنه دوران بارداری، خانم حامله باید مواد غذایی حاوی فیبر، ویتامین A ، B ، کروم و اسیدهای چرب را در رژیم غذایی روزانه‌اش بگنجاند؛ اما کافئین، شکر و غذاهای چرب باعث بروز آکنه و بدتر شدن وضیعت آنها خواهد شد. پس مصرف آنها باید بسیار محدود باشد.

توصیه‌های طلایی
به‌طور کلی مراقبت‌های معمول پوستی مثلا پاک کردن محصولات آرایشی و حتی باقیمانده ضدآفتاب، شب هنگام خواب در کنار شستشوی منظم در پیشگیری و درمان آکنه بارداری موثر است. از طرفی استفاده از یک صابون ملایم به منظور پاک کردن چربی اضافی پوست تا حد زیادی به بهبود جوش‌ها و کاهش التهاب آنها در کوتاه مدت کمک می‌کند. پس دو بار در روز صورتتان را بشویید و هنگام شستشو حتما از صابون‌ها، فوم‌ها یا ژل‌های فاقد چربی و الکل استفاده کنید. همچنین برای هر بار خشک کردن صورت از دستمال کاغذی تمیز استفاده کنید، چون حوله می‌تواند باعث تشدید جوش‌ها شود. در عین حال، پس از شستشوی صورت حتما پوست‌تان را با کرم‌های مرطوب‌کننده بپوشانید و مصرف کرم‌های ضدآفتاب فاقد چربی را هرگز فراموش نکنید.

منبع: جام جم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ