چرا آمریکا به ایران خودرو می دهد ولی هواپیما نمی‌دهد؟

0

امیرحسن کاکایی هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: در شرایطی که آمریکایی‌ها در راه پیشرفت اقتصادی ایران مانع‌تراشی می‌کنند و به انحاء مختلف مانند جلوگیری از مبادلات بانکی سعی در ضربه زدن به اقتصاد ما دارند، واردات خودرو از این کشور علامت سوال بزرگی در زمینه اهداف آمریکایی‌ها از این اقدام ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در زمان تحریم‌های غیر قانونی آمریکا بر ضد ایران فشار زیادی به صنایع داخلی وارد شد، خاطرنشان کرد: در آن زمان حتی اجازه واردات قطعات و مواد اولیه تولید خودرو را به ما نمی‌دادند حال چه شده است که خودروهای تولید شده در آمریکا به راحتی وارد ایران می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: مسوولان باید اهداف پشت پرده چنین اقداماتی را بررسی کرده و از تکرار اتفاقاتی مانند واردات خودرو از آمریکا جلوگیری کنند. جالب این است که خودروهایی از آمریکا وارد شده که در جاهای دیگر دنیا مانند اروپا، کره و ژاپن نیز تولید می‌شوند اما چرا این خودروها از آمریکا باید وارد ایران شوند.

وی تصریح کرد:‌ در این زمینه شانس آورده‌ایم که خودروهای وارد شده از آمریکا در مرحله شماره‌گذاری متوقف شده و پلیس از شماره‌گذاری آن‌ها خودداری کرده است. در این شرایط مسوولان و تجار باید به این نکته توجه کنند که اقتصاد بین‌المللی یک بده بستان است؛ آمریکا چه امتیازی به ما داده که ما در قبال آن باید خودروهای تولید شده در آمریکا را وارد و برای کارگران آمریکایی با پول مردم ایران اشتغال‌زایی کنیم؟.

براساس اسناد رسیده، مشخص شده که برخی خودروهای تولید شده در آمریکا وارد ایران شده و به فروش رسیده است. در برخی از خودروهای وارد شده از آمریکا که برند آن متعلق به یک شرکت ژاپنی است عبارت “MADE IN U.S.A” (ساخت آمریکا) درج شده و نشان می‌دهد که این خودروی ژاپنی در ایالت اوهایو آمریکا مونتاژ و تولید شده است.

در این زمینه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید شفاف‌سازی کنند که با وجود تاکیدات و دستور موکد مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی چگونه خودروهای تولیدی در آمریکا وارد ایران شده است؟

در این رابطه رییس انجمن واردکنندگان خودرو نیز ورود خودروهای تولید آمریکا به ایران را تایید و خاطرنشان کرده که اخیرا شماره‌گذاری حدود ۴۰۰ دستگاه از این خودروها از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی متوقف شده است.

البته فرهاد احتشام‌زاد خاطرنشان کرده که در گذشته برخی خودروهای تولیدی آمریکا که وارد ایران شده‌اند شماره‌گذاری و فروخته شده‌اند. وی از استعلام از وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره قانونی بودن یا نبودن واردات خودروهای تولید آمریکا به ایران خبر داده است.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ