چرا باید برنج قهوه ای بخوریم +روش پخت و تفاوت با برنج سفید

0

طرز تهریه و روش پخت برنج قهوه ای ، قیمت هر کیلو برنج قهوه ای ایرانی کمتر از ۹ هزار تومان است ،برنج قهوه ای را از کجا بخریم از فروشگاه های معتبر و برنجکاران

مجله سلامت قیمت برنج قهوه ای طب سنتی روش پخت برنج قهوه ای بهترین سایت آشپزی برنج قهوه ای را از کجا بخریم تهیه کنیم آموزش آشپزی

مینو حاجیان، کارشناس ارشد ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻏﺬﺍ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻏﺬﺍ ﻭ ﺩﺍﺭﻭ، اظهار کرد: غلات کامل و سبوس دار از جمله سالم ترین مواد غذایی محسوب می شود و برنج قهوه ای از جمله غلات کامل است که می‌توان همراه با مصرف غلات کامل دیگر مانند جو و گندم کامل، خطر ابتلا به دیابت را کاهش داد.

حاجیان تاکید کرد: برنج قهوه ای بخشی از فیبر، موادمعدنی، ویتامین و  برخی از ترکیبات فنولی مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند و پیشنهاد می‌شود به دلیل خواص سلامتی بخش آن در رژیم غذایی هفتگی افراد حداقل به میزان دوبار در هفته قرار گیرد .

کارشناس ارشد ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻏﺬﺍ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻏﺬﺍ ﻭ ﺩﺍﺭﻭ، تصریح کرد: سازمان غذا و دارو برای واحدهای متقاضی فرآوری و بسته بندی برنج قهوه ای پروانه ساخت یا شناسه نظارت کارگاهی صادر می کند.

وی گفت: کیفیت پخت و خوراک برنج قهوه‌ای نقش موثری در ترویج مصرف و پذیرش این محصول توسط مصرف کننده دارد و پس از برداشت پوسته ابتدایی خارجی‌ترین لایه شلتوک در کارخانه فرآوری برنج، برنج قهوه ای، برنج سفید حاصل می شود که لایه سبوس آن گرفته شده است.

حاجیان با بیان اینکه برنج قهوه ای از ارزش غذایی بالاتری نسبت به برنج سفید برخوردار است، افزود: هرچه میزان صیقل بیشتر باشد برنج تولیدی سبوس کمتری داشته، شفاف و شیشه‌ای تر خواهد بود .

وی بیان کرد: کیفیت پخت و خوراک برنج قهوه‌ای نقش موثری در ترویج مصرف و پذیرش این محصول توسط مصرف کننده دارد و لازم است به تدریج با فرهنگ سازی، ترویج خواص برنج قهوه ای و بهبود جایگاه مصرف برنج قهوه ای در رژیم غذایی هفتگی مصرف کنندگان باز شود.

کارشناس ارشد ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻏﺬﺍ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻏﺬﺍ ﻭ ﺩﺍﺭﻭ، در پایان خاطرنشان کرد: برنامه ارتقای ایمنی و سلامت محصول برنج از آبان ماه ۹۲ در دو سطح واردات و تولید داخل در سازمان غذا و دارو مصوب و به صورت کشوری اجرا شده است.

تفاوت بین برنج قهوه ای و سفید تنها در رنگ آنها نیست. دانه کامل برنج دارای چندین لایه می باشد. اگر فقط یک لایه خارجی آن را برداریم، آنچه نامیده می شود، برنج قهوه ای است. در اثر این فرایند، مواد مغذی موجود در برنج، به مقدار خیلی کم از بین می روند.

حال اگر برنج قهوه ای آسیاب شود، مقدار زیادی از لایه های دانه برنج به همراه سبوس و مواد مغذی آن از بین می روند و آن چه باقی می ماند، همان برنج سفید است.

در طی آسیاب کردن برنج قهوه ای و تبدیل آن به برنج سفید،۶۷ درصد ویتامین ب۳، ۸۰ درصد ویتامین ب۱ ، ۹۰ درصد ویتامین B6 ، نصف منگنز، نصف فسفر، ۶۰ درصد آهن و تمامی فیبرهای محلول و اسیدهای چرب ضروری موجود در آن از بین می روند.

مواد مغذی موجود در یک لیوان برنج پخته شده ی سفید و قهوه ای:

برنج سفید

برنج قهوه ای

کالری

۲۶۶

۲۱۸

پروتئین (گرم)

۵

۴/۵

کربوهیدرات (گرم)

۵۸/۶

۴۵/۸

فیبر (گرم)

۰/۵

۳/۵

چربی (گرم)

۰/۴

۱/۶

اسیدهای چرب غیراشباع (گرم)

۰/۱

۰/۶

کلسترول (میلی گرم)

۰

۰

خواص و فواید برنج قهوه ای

برنج قهوه ای منبع خوبی از منگنز، سلنیوم و منیزیم می باشد.

یک فنجان برنج قهوه ای، ۸۰ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می کند. منگنز به تولید انرژی از پروتئین و کربوهیدرات کمک می کند و همچنین در ساخت اسیدهای چرب نیز وارد عمل می شود. منگنز برای سلامت سیستم اعصاب و برای تولید هورمون های جنسی بسیار مهم است. منگنز جزء مهم آنتی اکسیدان می باشد که جلوی تخریب سلول را می گیرد. منگنز جلوی رعشه، ضعف روحی، جوش های پوستی و آسیب های لوزالمعده را می گیرد.

یک فنجان برنج قهوه ای پخته شده در حدود ۳/۲۷ درصد از نیاز روزانه بدن به سلنیوم را تامین می کند. سلنیوم یکی از اجزای اساسی سوخت و ساز بدن می باشد، برای مثال در سوخت و ساز هورمون های تیروئیدی شرکت می کند، نوعی آنتی اکسیدان می باشد و وظیفه ایمن سازی بدن را بر عهده دارد. سلنیوم با کمک ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی خود را کامل می کند. سلنیوم نه تنها برای مقابله با سرطان مهم است، بلکه برای بیماری های قلبی، کاهش علامت های تنگی نفس و درد و همچنین تسکین ورم و التهاب مفاصل بسیار مفید می باشد.

برنج قهوه ای از آنجا که دارای مقدار زیادی فیبر و سلنیوم می باشد، برای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ بسیار مفید می باشد.

برنج قهوه ای و تمامی غلات و دانه های سبوس دار، منبع بسیار خوبی از منیزیم می باشند. منیزیم فعال کننده بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم می باشد. این آنزیم ها در استفاده بدن از گلوکز و انسولین شرکت می کنند. بر اساس مطالعات به دست آمده برنج قهوه ای، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کم می کند.

منیزیم، فشار خون را کم می کند، سردردهای میگرنی را از بین می برد، کاهش دهنده تنگی نفس می باشد، از گرفتگی عضلانی جلوگیری می کند، جلوی خستگی را می گیرد و ابتلا به سکته قلبی و بیماری های قلبی را کم می کند. همچنین منیزیم توسط کلسیم، حرکات اعصاب و عضلات را کنترل می کند.

منیزیم هم مانند کلسیم برای سلامت استخوان مفید است. دو سوم منیزیم بدن، در استخوان ها جای دارد.

برنج قهوه ای، ۳ برابر برنج سفید دارای فیبر می باشد. فیبر باعث پایین آمدن کلسترول، کنترل قند خون و دیابت، از بین برنده سرطان روده بزرگ و یبوست می باشد.

مجله سلامت قیمت برنج قهوه ای طب سنتی روش پخت برنج قهوه ای بهترین سایت آشپزی برنج قهوه ای را از کجا بخریم تهیه کنیم آموزش آشپزی

۴ روش پخت برنج قهوه ای

اگر برنج قهوه‌ای در طول روند پخت آبکش نشود و به‌صورت کته یا دمی تهیه شود بخش زیادی از ویتامین‌های گروه‌ B به‌خصوص ویتامین B۱ در دانه برنج پخته‌ شده باقی می‌ماند و به این ترتیب ‌ارزش تغذیه‌ای برنج قهوه‌ای به مراتب از برنج سفید بیشتر می‌شود . علاوه بر خواص فراوان برنج قهوه ای این برنج میتواند بهترین جایگزین برنج سفید در رژیم های کاهش وزن و تغذیه بیماران دیابتی باشد.

پخت روی اجاق گاز : ۱ لیوان برنج را با ۲ و ۱/۲ لیوان آب و ۱/۲ قاشق چایخوری نمک داخل قابلمه ای بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و بگذارید برنج دم بکشد و آب برنج کشیده شود. پس از پخت برنج را از روی حرارت بردارید ، حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس برنج را سرو نمایید.

پخت در فر : فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید. ۱ لیوان برنج قهوه ای ، ۲ لیوان آب ، ۱ قاشق غذاخوری کره و ۱/۲ قاشق چایخوری نمک را داخل قالب بریزید و مخلوط کنید. روی قالب را با فویل بپوشانید و ۱ ساعت در طبقه وسط فر قرار دهید تا برنج بپزد و آماده شود.

پخت در پلوپز : ۱ لیوان برنج را با ۳ لیوان آب و ۱/۲ قاشق چایخوری نمک داخل پلوپز بریزید. حدود ۴۵ دقیقه برای پخت برنج در پلوپز زمان لازم است.

پخت در ماکروفر : ۱ لیوان برنج ، ۳ لیوان آب ، ۱ قاشق روغن و ۱/۲ قاشق چایخوری نمک را داخل ظرف بریزید و مخلوط کنید. ظرف را با در باز ۱۰ دقیقه با حداکثر قدرت در ماکروفر قرار دهید. پس از این مدت زمان در ظرف را ببندید و ۳۰ دقیقه با قدرت ۵۰ % بگذارید بپزید. پس از پخت ۱۰ دقیقه صبر کنید سپس برنج را سرو کنید.

نکته ها : پیش از پخت بهتر است برنج را ۱ ساعت با کمی آب و نمک خیس دهید. حجم برنج قهوه ای پس از پخت ۳ برابر میشود. بهتر است به جای آب از آب مرغ یا ترکیب آب و عصاره مرغ یا سبزیجات استفاده کنید.

توصیه می‌شود هنگام خرید برنج قهوه‌ای دقت کنید که محصولی با مارک و نشان معتبر و دارای تاییدیه‌های بهداشتی لازم را خریداری کنید تا گرفتار مصرف برنج‌های ناسالم و مشکلات ناشی از آن نشوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ