خانه / استخدام و بازار کار / ممنوعيت استخدام در آموزش و پرورش!

ممنوعيت استخدام در آموزش و پرورش!

مهر، علی اصغر فانی در دومین روز گردهمایی مشترك شورای معاونان و مدیران كل آموزش و پرورش استان ها  که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: هدف اصلی آموزش و پرورش «تربیت» است اما متاسفانه در سالهای گذشته در تربیت ناموفق بودیم.حضرت امام خمینی (ره) به شاه پیام دادند آموزش و پرورش را به ما بسپارید اگر نتوانستیم از ما پس بگیرید؛ برای اینكه اگر آموزش و پرورش را داشته باشیم، همه چیز را داریم.
وی با انتقاد از تلقی نارسا از كلمه آموزش و پرورش اضافه كرد: در كشورهای عربی بر سر درب این وزارتخانه نوشته شده «وزارت التربیه» و متاسفانه در كشور ما آموزش و پرورش معادل كلمه «Education» ترجمه شده و از همان اوایل انقلاب مباحثی را  بر انگیخت، در حالی كه شما از هر معلم با تجربه ای بپرسید خواهد گفت آموزش از پرورش جدا ناپذیر است .

سودهای كلان شركتها به بهانه هوشمند سازی در سالهای اخیر

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه هوشمند سازی مدارس نیازمند یك بازتعریف و باز مهندسی است، افزود : به بهانه هوشمند سازی در سال های اخیر سودهای كلانی به شركت ها رسیده است.معلوم نیست از این همه تجهیزات چه كسانی، چه استفادهای برده اند و چه شركت هایی از این رهگذر سودهای كلانی نصیبشان شده است. برای من هنوز تعریف روشنی از هوشمند سازی وجود ندارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سوابق هوشمند سازی در سایر كشورها اضافه كرد: كشورهایی كه هوشمند سازی را با سخت افزارآغاز كرده اند، شكست خورده اند. لذا ابتدا باید تعریف روشنی از هوشمند سازی ارائه شود و بازمهندسی صورت پذیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود افراد بی سواد پس از 35 سال كه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته علیرغم تاكید دین مبین اسلام و رهبر معظم انقلاب بر طلب علم و دانش اضافه كرد: این خیلی بد است كه اعلام كنیم در كشور بی سواد وجود دارد.
وی استفاده از دانش آموزان برای تشویق والدینشان به سوادآموزی را، راه میان بری توصیف كرد كه مدرسه می تواند با دعوت از آنان و برنامه ریزی مناسب گام های موثری بردارد.

بازگرداندن پیش دبستانی به دامان آموزش ابتدایی

فانی با اشاره به وضعیت پیش دبستانی در گذشته افزود : بر اساس اقدامی نه چندان كارشناسی شده  پیش دبستانی را به حوزه غیر انتفاعی منتقل كردند كه جایش آنجا نبود . لذا ما آن را به معاونت ابتدایی بازگرداندیم .
وی اضافه كرد : البته باید نیروهای این بخش به مناطق محروم و دوزبانه هدایت شوند.

ممنوعیت استخدام نیرو تحت هرعنوان

وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود ما به هیچ وجه نیروی انسانی جدید استخدام نمی كنیم حتی اگر كسی بخواهد رایگان كار كند به خدمت او نیازی نیست چرا كه حدود 100 هزار نیروی ناكارآمد فعلی از همین طریق به آموزش و پرورش تحمیل شده است. لذا من از همین جا اعلام می كنم بكارگیری نیروی انسانی جدید به هرعنوان ممنوع است.

تبدیل مربی پرورشی مدرسه به معاون پرورشی

فانی افزود : ما برای ارتقاء جایگاه مربی پرورشی باید آن را به معاون پرورشی تبدیل كنیم تا در جهت مدیریت بهینه امور تربیتی بتواند از همه امكانات مدرسه استفاده كند.
وزیر آموزش و پرورش به مدیران كل آموزش و پرورش استان ها تاكید كرد كه برای انتخاب معاونان خود با معاونان متناظر وزیر هماهنگی لازم به عمل آید.

یك شیفته كردن مدارس كار خوبی بود اما نه به هر قیمتی

فانی در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح یك شفته شدن مدارس افزود: یك شیفته كردن مدارس كار خوبی بود اما نه به هر قیمتی! به زور كه نمی شود مدارس را یك نوبته كرد!

طرح بدون پیوست اعتباری فاقد ارزش است

وزیر آموزش و پرورش با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب كه فرموده اند “هر طرحی باید پیوست فرهنگی داشته باشد” اضافه كرد: در آموزش و پرورش نیز هر طرحی باید دارای پیوست فرهنگی، اعتباری و اجرایی باشد. زیرا وزارت آموزش و پرورش از حساسیت خاصی برخوردار است و كوچك ترین حركت در آن همه جامعه را متاثر می سازد.

ضرورت ارتقاء كیفیت و عمق بخشی به فعالیت ها

فانی با تاكید بر اثربخشی فعالیت ها اضافه كرد: باید تلاش كنیم از فعالیت های متنوع و سطحی و بلا اثر پرهیز نموده و در عوض با انتخاب چند فعالیت اثر بخش به آن عمق ببخشیم . زیرا ما به دنبال فعالیت های اثر بخش هستیم نه حجم بالای آن . لذا شایسته است مدیران كل ستادی و استانی با بررسی فعالیت ها تعداد معدودی را انتخاب نمایند و آن را از نظر كیفیت و اثر بخشی تقویت نمایند . زیرا سیاست ما عمق و كیفیت فعالیتهاست نه تعداد آن.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*