افت قیمت پرفروش ترین خودروهای ایرانی چقدر است؟

0

خودرو در ایران از یک سو به عنوان یک نیاز اساسی برای بسیاری از خانوارها به شمار میآید و از سویی دیگر برای بسیاری نیز علاوه بر رفع این نیاز، به عنوان یک سرمایه قابل اتکا شناخته میشود که در مواقع ضروری و یا بعبارتی روز مبادا، میتوانند بر روی آن حساب باز کنند. با این حال پرواضح است که نباید انتظار داشته باشیم که دو خودروی یکسان مثلا دو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که یکی تولید سال ۱۳۹۰ و دیگری تولید سال ۱۳۸۵ بوده و به لحاظ فنی، هر دو از سلامت یکسانی برخوردارند؛ به قیمت یکسانی به فروش برسند چراکه سن خودرو، یک عامل مهم در قیمتگذاری آن میباشد. قطعا موضوع افت قیمت برای خودروهای صفر، دارای اهمیت بسزایی بوده و نیاز به دقت نظر فراوان دارد.

حال اگر دنبال خرید پرفروشترین خودروهای بازار و با گروه قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون هستید، به خواندن ادامه دهید. بر اساس آمار موجود در این زمینه؛ در گروه خودروهای با سطح قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومان، خودروی سایپا ۱۳۱ پرفروش‌ترین خودروی بازار بوده است. این خودرو معادل ۵۱٫۱ درصد فروش در این گروه قیمتی را در سال ۹۴ در اختیار داشته است. اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، خودروی پژو پارس بیشترین میزان فروش را داشته است. این خودرو معادل ۲۵٫۶ درصد سهم بازار این گروه قیمتی را در سال ۹۴ در اختیار داشته است و انتظار میرود که برای سال ۹۵ نیز، این خودروها لقب پرفروش ترینها را از آن خود نمایند.

با توجه به اقبال قابل توجه این خودروها در بازار، بد نیست نگاهی به افت قیمت این خودروها در اثر گذشت زمان و پیری داشته باشیم. نمودار زیر مقدار افت قیمت تقریبی را برای پراید ۱۳۱ مدل SE و پژو پارس معمولی کارکرده را نشان میدهد.

مشخصات سایپا 131 مشخصات پژو پارس LX کارشناسی افت قیمت خودرو قیمت خودرو کارکرده قیمت خودرو دست دوم قیمت پژو پارس قیمت پراید 131 خرید خودرو دست دوم

همانطور که ملاحظه میشود، افت قیمت سایپا ۱۳۱ در سال اول حدود ۳ درصد و در سال پنجم حدود ۲۰ درصد میباشد، این امر بدین معنی است که اگر پرایدی را با قیمت ۱۸ میلیون امسال خریداری نمایید، در بهترین شرایط در سال ۱۴۰۰؛ ارزش ظاهری (تورم و بقیه فاکتورهای تاثیرگذار را فراموش نکنید) آن در حدود ۱۴ میلیون تومان خواهد  بود. افت قیمت پژو پارس در اثر پیری اندکی بیش از ۱۳۱ است و در سال پنجم به حدود ۲۴ درصد میرسد.

با وجود آنکه نگاه سرمایه ای نسبت به خودرو پر بیراه نیز نمیباشد ولیکن این افت قیمتها را نیز باید همواره به خاطر داشته و با آنالیز قیمت مدل های کارکرده مشابه در بازار، انتخاب مناسب و شایستهای داشت.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ