بدهی۱۰۰۰ میلیاردی آقای (ر) به بانک سرمایه

0

مرتضی حاجی عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در خود با ایلنا، با اعلام اینکه آقایی به نام «ر» یکی از سهام‌داران بانک سرمایه، حدود هزار میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار است، گفت: «قانونی نیست که سهام‌دار بانک از تسهیلات بانک مربوطه که در آن سهم دارد، استفاده کند. این آقا سهام خود را از شهرداری خریده که به همین دلیل نیز مدتی در بازداشت بوده است. البته حکم نهایی درباره ایشان صادر نشده و نمی‌دانیم موضوع چیست و این سهام چگونه از شهرداری خریده شده است؟»

بدهی بابک زنجانی

حاجی همچنین با اشاره به اینکه اگر پولی کم و زیاد شده باشد، به مدیران تصمیم‌گیر بانک سرمایه مربوط می‌شود،افزود: «اگر خسارتی هم وارد شود، به نسبت سهم سهام‌داران، خسارت‌ها توزیع می‌شود. البته من نسبت به این مسئله که تسهیلاتی که از سوی بانک داده شده، امکان وصول نداشته باشد، بدبین نیستم؛ چراکه خیلی‌ها وصول شده است و بقیه هم باید با پیگیری قضائی و تها‌تر با دارایی بدهکاران وصول شود».

حاجی اضافه کرد: «برای مثال بانک زنجانی به خیلی جا‌ها بدهکار بود؛ دادگاه فشار آورد و او مجبور شد؛ بدهکاری‌هایش را با دارایی‌هایی که داشته، تها‌تر کند؛ ازجمله بدهکاری به بانک سرمایه داشته که این بدهی با دارایی او تها‌تر شده‌ است».

از صحبت‌های حاجی چنین برمی‌آید که ظاهرا زنجانی بدهی‌های خود را با فشار دادگاه، دست‌کم درباره صندوق ذخیره فرهنگیان، به صورت تهاتر با بخشی از اموالش پرداخت کرده است. اما اینکه رقم این بدهی چه میزان بوده و اساسا مبادلات صندوق و بابک زنجانی در چه مواردی است، از نکات ابهام‌آمیز این پرونده است.

بابک زنجانی در نهم دی ماه سال ٩٢ بازداشت و در ٢۶ جلسه دادگاه حاضر شد. در آخرین جلسه در بیست‌ویکم بهمن سال ٩۴، او به همراه دو متهم دیگر به اعدام محکوم شد. از آن روز پرونده بابک زنجانی در دیوان عالی کشور در دست بررسی است. در همین زمینه، رئیس دیوان عالی کشور روز گذشته اعلام کرده که این پرونده هنوز به پایان نرسیده است و قضات مشغول رسیدگی به آن هستند. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام کریمی همچنین گفته شعبه رسیدگی‌کننده محرمانه است.

چند روز پیش محمدرضا خانی مدیرعامل جدید بانک سرمایه تصریح کرد: برادران ریختگران اصفهانی در جمع سهامداران عمده بانک سرمایه نیستند. او معتقد است فساد مالی مطرح در بانک سرمایه در حدی که عنوان می‌شود نیست.

تا این لحظه حجم وصولی های مطالبات معوق بانک سرمایه چقدر بوده است؟
 خانی: تا پایان خرداد ماه امسال نزدیک به ۴۰ درصد از کل مطالبات معوق بانک سرمایه وصول شده است.
فارس: از مجموع بیش از ۵۰ درصد سهام در اختیار اشخاص حقیقی هم اکنون ۳۸٫۱ درصد از آن بر اساس اطلاعات افشا شده در کدال،در مالکیت گروه ریخته گران اصفهانی است. بدهی این گروه به بانک سرمایه هم اکنون چقدر است؟ از طرفی عنوان می شود که همه بدهکاران بانک سرمایه ۵  نفر هستند که در مجموع ۳ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان به این بانک بدهکارند. آیا گروه ریخته گران اصفهانی نیز از زمره همین گروه هستند؟
خانی: صندوق ذخیره فرهنگیان هم اکنون سهامدار عمده بانک سرمایه است. مستندات بانک نشان می دهد که شخصی تحت عنوان ریخته گران اصفهانی در ترکیب سهامداران عمده بانک سرمایه حضور ندارد اما اینکه اشخاصی منتسب به گروه وی باشند موضوعیت ندارد.
در مورد بدهکاران عمده بانک اما باید گفت از تعداد ۵ شخص بیشتر هستند منتهی بزرگی ارقام بستگی به این دارد که چه ارقامی را بزرگ بدانیم.
معیار سنجش اعداد از نگاه افراد مختلف متفاوت است. از نظر بانک سرمایه اعداد کوچک هم به عنوان وجه نقد ، جزو بدهی ها است و تمام بدهکاران به عنوان مطالبات بزرگ بانک سرمایه در نظر گرفته می شوند.
فارس: نتیجه مذاکره بانک سرمایه با گروه ریخته گران اصفهانی و بانک شهر به منظور تعیین تکلیف سهام چه شد؟
خانی: این موضوع ارتباطی به بانک سرمایه نداشته و هیچ مذاکره ای در این ارتباط نداشته است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ