چطور خسارت افت قیمت خودرو را در تصادفات بگیریم؟

1

نحوه محاسبه افت قیمت خودرو در تصادف  ،قانون افت قیمت خودرو در تصادفات

در متن ذیل به بررسی دردسر افت قیمت خودرو در یک نگاه پرداخته شده است.

اخیراً در سطح کشور موضوعی باب شده تحت عنوان افت قیمت خودرو برای صاحبان خودرویی که تصادف می‌کنند و مقصرند یعنی اینکه یک بار باید از طریق کندن یک کوپن از بیمه نامه خسارت فرد زیان‌دیده را پرداخت کنند و یک بار هم باید بابت افت قیمت خودرو به فرد زیان‌دیده مبلغی را که در شورای حل اختلاف دادگستری ها توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین شده پرداخت کند.

این مبلغ، قیمت افت خودرو تحت حمایت و پوشش هیچ بیمه ای نیست و باید از جیب شخص مقصر پرداخت شود و بیمه های کشور هم آن را پرداخت نمی‌کنند یک سؤال از ادارات بیمه خودرو و دادگستری ها اگر ملاک پرداخت خسارت بیمه نامه فرد است پس مقوله ای به عنوان افت قیمت خودرو یعنی چه؟

مگر نباید آن هم تحت پوشش بیمه قرار گیرد و ادارات بیمه خسارت وارده و افت قیمت خودرو را هنگام تصادف با هم ببینند و پرداخت کنند و این راه را که زیان دیده یاد گرفته و دوبار خسارت دریافت می کند یک بار با بیمه نامه خودرو مقصر و یک بار هم با شکایت در شورای حل اختلاف بر علیه فرد مقصر بابت افت قیمت خودرو همیشه افت قیمت خودرو که توسط کارشناسان شورای حل اختلاف تعیین می شود بیشتر از خسارتی است که توسط بیمه پرداخت می شود.

مردم انتظار دارند بیمه مرکزی ، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه این مشکل که دامن گیر صاحبان خودرو در سطح کشور شده را با وضع قوانینی مناسب برطرف کنند و از اتلاف وقت مردم و نهادهای مسئول جلوگیری نمایند، یا بیمه نامه ای جدید به نام بیمه افت قیمت خودرو برای خودروداران صادر کنند، چرا که اگر فرد مقصر بر اساس حکمی که شورای حل اختلاف صادر کرده عمل نکند تنبیهات لازم برای وی پیش بینی شده، از جمله توقیف خودرو و غیره.

وکیل خودتان باشید کارشناسی افت قیمت خودرو قوانین راهنمایی و رانندگی قانون تصادف خودرو خودرو تصادفی

با سلام. سه هفته پیش تصادفی برای من رخ داد که پلیس راننده مقابل را مقصر شناخت، با توجه به خسارت بالای وارده به خودروی اینجانب سوالات زیر برایم پیش امده:
۱٫ هزینه مربوط به انتقال خودروی من به پارکینگ به عهده کیست؟
۲٫ ایا راننده مقصر بدون دریافت رصایت اینجانب می تواند خودروی خود را از پارکینگ ترخیص کند؟
۳٫ با توجه به اینکه راننده مقصر فاقد گواهینامه بوده، آیا می توان از وی در محاکم قصایی شکایت کرد؟
۴٫ برای دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو به شورای حل اختلاف مراجعه کردم، آیا مقصر می‌تواند از پرداخت خسارت سرباز زند؟
۵٫ ایا دریافت خسارت از بیمه به منزله رضایت بنده از مقصر و بلا اثر شدن شکایت افت خودرو خواهد بود؟
۶٫ اگر خودرو توقیف نباشد، چطور می توان خسارت وارده را از مقصر دریافت کرد؟

پاسخ کارشناس: اولاً رسیدگی به ضرر و زیان ناشی از جرم بدون تقدیم دادخواست ممکن نیست؛ لکن شاکی می تواند در معیت رسیدگی به جرم، دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم را نیز به دادگاه کیفری تقدیم کند، به شرط آنکه جرمی به وقوع پیوسته باشد، در ما نحن فیه، اگر تصادف منتهی به جرح و ایراد ضرب غیر عمدی نبوده باشد، جرمی به وقوع نپیوسته؛ لذا تقاضای خسارت حسب مورد در صلاحیت دادگاه حقوقی یا شورای حل اختلاف با تقدیم دادخواست می باشد.
در خصوص هزینه پارکینگ نیز باید بیان داشت که جزئی از متفرعات دعوا می باشد که از باب مسئولیت مدنی و ضمان قهری بر عهده مقصر (کسی که نتیجه عمل مستند به اوست ضامن است)، می باشد.
۲٫ استرداد خودرو به مالک نیز از اختیارات قاضی است و نیازی به رضایت مجنی علیه و متضرر نخواهد داشت.
۳٫ تصدی وسیله نقلیه بدون گواهینامه از جمله جرایم غیر قابل گذشت می باشد. لذا رسیدگی به آن نیازی به شکایت شاکی خصوصی ندارد و رسیدگی بدان به محض اطلاع مقام قضایی ضروری است؛ لکن با توجه به میزان مجازات آن باید بیان داشت که رسیدگی به این موضوع در صلاحیت دادگاه کیفری دو می باشد.
۴٫ خسارت ناشی از افت قیمت خودرو نیز جزءِ خسارات مادی ناشی از مسئولیت مدنی است که در صورت محکومیت فرد، وفق مقررات می بایست اجرا شود و ضمانت اجرای دعاوی حقوقی را دارا می باشد.
۵٫ تاسیس بیمه، تعهدی به نفع ثالث است که در خصوص جنبه حقوقی و مالی پرداخت توسط بیمه همانند پرداخت توسط محکوم علیه است و دین ساقط می گردد. لکن پرداخت خسارت مالی توسط بیمه تاثیری در جرم و مجازات ندارد.
۶٫ دریافت خسارت صرفاً مستلزم توقیف خودرو نیست. اجرای حکم حقوقی ضمانت اجراهای خاص خود را دارد؛ هرچند ممکن است منتهی به توقیف همان خودرو گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. مجید خسروی می گوید

    سلام من با یک پژو تصادف کردم از بیمه ی خودم خسارت ایشان پرداخت شده حالا شکایت کردن در حل اختلاف برای افت قیمت و ۳ملیون در نظر گرفتن که خدای به حق نیست من از کجا بیاورم این مبلغ رو چرا قانون محکمی در این خصوص نیست وایا من باید این مبلغ رو بدم ،بخدا حقوق ماهیانه ام ۱/۵ملیون است ترو خدا راهنماییم کنید قشر ضعیفی هستم وبا خوروی خواهرم بودم که تصادف کردم