بیوگرافی فرشته صدرعرفایی و همسرش کامبوزیا پرتوی +عکس

1

عکس و فیلم های فرشته صدرعرفایی و شوهرش کامبوزیا پرتوی

فرشته صدرعرفایی (متولد سال ۱۳۴۱ در تهران) بازیگر، گوینده و عروسک گردان ایرانی است.

همسر مریم مقدم همسر کامبوزیا پرتوی همسر فرشته صدرعرفایی همسر بازیگران فیلم های کامبوزیا پرتوی بیوگرافی کامبوزیا پرتوی بیوگرافی فرشته صدرعرفایی Kambuzia Partovi

فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۲ با حضور در کلاس‌های تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش کودکان و نوجوانان شروع کرد.

از سال ۱۳۶۲ کار خود را در سینما با بازی در نمایش تلویزیونی «ببری طوفان عظیم جنگل» شروع کرد و از آن زمان در ۱۸ مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی به عنوان گوینده و عروسک گردان حضور پیدا کرد.

عرفایی در هفت فیلم سینمایی نیز به ایفای نقش پرداخته‌است. در عرصه کارگردانی ۴ مجموعه تلویزیونی به نام‌های «لی لی حوضک»، «گربه جله و آقاپسر»، «عید اومد بهار اومد» و «پلیس آسمانی» را ساخته‌است. همسر او کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس و کارگردان است.

جوایز فرشته صدرعرفایی

  • نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن برای فیلم بادکنک سفید در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، سال ۱۳۷۳٫
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای فیلم کافه ترانزیت در بیست و سومین جشنواره فجر، سال ۱۳۸۳٫
  • دیپلم افتخار برای فیلم حوض نقاشی، در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران، سال ۱۳۹۲٫
  • تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم کوچه بی‌نام در هجدهمین جشن خانه سینما، سال ۱۳۹۵٫

همسر مریم مقدم همسر کامبوزیا پرتوی همسر فرشته صدرعرفایی همسر بازیگران فیلم های کامبوزیا پرتوی بیوگرافی کامبوزیا پرتوی بیوگرافی فرشته صدرعرفایی Kambuzia Partovi

فیلم های فرشته صدرعرفایی

سال نام فیلم نقش کارگردان
۱۳۹۴ هفت ماهگی هاتف علیمردانی
۱۳۹۳ کوچه بی‌نام احترام هاتف علیمردانی
۱۳۹۱ حوض نقاشی مازیار میری
۱۳۸۸ خواب‌های دنباله‌دار پوران درخشنده
۱۳۸۷ بیست عبدالرضا کاهانی
۱۳۸۵ آدم عبدالرضا کاهانی
۱۳۸۳ کافه ترانزیت ریحان کامبوزیا پرتوی
۱۳۷۹ زیر نور ماه سید رضا میرکریمی
۱۳۷۸ دایره پری جعفر پناهی
۱۳۷۳ بادکنک سفید مادر جعفر پناهی
۱۳۶۶ صعود فریدون جیرانی
۱۳۶۵ روزهای انتظار اصغر هاشمی

کامبوزیا پرتوی Kambuzia Partovi (متولد ۱۳۳۴ در رشت) فیلمنامه‌نویس و کارگردان اهل ایران است.

پرتوی فعالیت هنری خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه در سینمای آزاد دماوند آغاز نمود. وی تحصیلاتش را در دانشکده هنرهای دراماتیک سابق (دانشکده سینما و تئاتر) دانشگاه هنر ناتمام گذاشت و در دوران دانشجویی چند فیلم کوتاه مستند و داستانی برای تلویزیون ایران کارگردانی کرد و همان زمان نخستین فیلم بلند داستانی اش را با نام عینک برای شبکه دوم تلویزیون ساخت و کارگردانی در سینمای حرفه‌ای را با فیلم ماهی تجربه کرد.

از آثار به یادماندنی او در زمینه کارگردانی می‌توان به فیلم های ماهی و گلنار و بازی بزرگان و کافه ترانزیت اشاره کرد. که از بین این فیلم ها کافه ترانزیت مورد تحسین بیشتری قرار گرفت.

او برای ساخت فیلم ماهی جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا و جایزه یونیسف از جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم آدلاید استرالیا را به دست آورد.

پرتوی برای کارگردانی کافه ترانزیت جایزه ذکر ویژه و جایزه انجمن روزنامه نگاران سینمایی جشنواره بین‌المللی فیلم ماردل پلاتا و جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم داکا و همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانه سینما را کسب کرد و نامزد هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره در سال ۲۰۰۵ شد و لوح تقدیر جایزه آزادی جشنواره فیلم اورشلیم به وی اهدا گردید.

وی همچنین برای کارگردانی این فیلم نیز در بخش بهترین کارگردان کاندید بود. او پیشتر جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم سینمایی من ترانه ۱۵ سال دارم در سال ۱۳۸۰ از بیستمین جشنواره فیلم فجر دریافت نموده بود. او همچنین دو جایزه بهترین فیلمنامه از جشن خانه سینما برای فیلم های قطعه ناتمام و کافه ترانزیت را از آن خود کرد.

همسر مریم مقدم همسر کامبوزیا پرتوی همسر فرشته صدرعرفایی همسر بازیگران فیلم های کامبوزیا پرتوی بیوگرافی کامبوزیا پرتوی بیوگرافی فرشته صدرعرفایی Kambuzia Partovi

کامبوزیا پرتوی و مریم مقدم

همسر او فرشته صدرعرفایی بازیگر است. کامبوزیا پرتوی در فیلمهایی مثل آدم و شبانه‌روز و پنج ستاره مشاور کارگردان و در فیلم هایی مثل شب یلدا و یک شب و سه زن مشاور فیلمنامه‌ بوده است. وی همچنین نویسندگی فیلمنامه فیلم های مهم دیگری همچون محمد رسول‌الله، دایره و ایستگاه متروک را بر عهده داشته است.

کارگردانی

  • پرده (۱۳۹۱)
  • کافه ترانزیت (۱۳۸۳)
  • ننه لالا و فرزندانش (۱۳۷۵)
  • افسانه دو خواهر (۱۳۷۳)
  • بازی بزرگان (۱۳۶۹)
  • گربه آوازخوان (۱۳۶۹)
  • گلنار (۱۳۶۷)
  • ماهی (۱۳۶۶)

فیلم‌نامه‌ها

  • محمد رسول‌الله (مجید مجیدی) (۱۳۹۳)
  • پرده (جعفر پناهی) (۱۳۹۱)
  • خیابان‌های آرام (کمال تبریزی) (۱۳۸۹)
  • شب (رسول صدر عاملی) (۱۳۸۶)
  • هر شب تنهایی (رسول صدر عاملی) (۱۳۸۶)
  • دیشب باباتو دیدم آیدا (رسول صدر عاملی) (۱۳۸۳)
  • کافه ترانزیت (۱۳۸۳)
  • ایستگاه متروک (علیرضا رئیسیان) (۱۳۸۰)
  • من ترانه ۱۵ سال دارم (رسول صدر عاملی) (۱۳۸۰)
  • علی و دنی (۱۳۷۹)
  • قطعه ناتمام (مازیار میری) (۱۳۷۹)
  • دایره (جعفر پناهی) (۱۳۷۸)
  • ننه لالا و فرزندانش (۱۳۷۵)
  • افسانه دو خواهر (۱۳۷۳)
  • برخورد (سیروس الوند) (۱۳۷۰)
  • بازی بزرگان (۱۳۶۹)
  • گربه آوازخوان (۱۳۶۹)
  • گلنار (۱۳۶۷)
  • خانه در انتظار (۱۳۶۶)
  • شیرک (داریوش مهرجویی) (۱۳۶۶)
  • ماهی (۱۳۶۶)

داوری جشنواره

  • جشن خانه سینما ـ دوره پانزدهم (۱۳۹۰)
  • جشنواره فیلم کودک و نوجوان ـ دوره نوزدهم (۱۳۸۳)
  • جشنواره فیلم فجر ـ دوره بیست و یکم (۱۳۸۱)
  • جشنواره فیلم کودک و نوجوان ـ دوره چهاردهم (۱۳۷۸)

صدرعرفایی این روزها با نقش منصوره در نمایش «پنج ثانیه برف» روی صحنه است. نمایشی به نویسندگی عباس جمالی و کارگردانی مرتضی میرمنتظمی که تا ۱۱ آبان هر شب ساعت ۲۰:۳۰ با بازی رویا تیموریان، آزاده صمدی، سپیده صباغ، سارا لاهوت و عباس جمالی در سالن حافظ اجرا می‌شود. 

پیش از پرداختن به نمایش «پنج ثانیه برف» و نقش منصوره می‌خواهم از موضوع دیگری صحبت کنم. در خبرها آمده بود که تماشاخانه مسعودیه پس از اجرای نمایش «نگاهمان می‌کنند» به کارگردانی محمدرضا اصلی و بازی بازیگرانی هم چون شما، مسعود کرامتی و سام قریبیان در اردیبهشت و تیر سال جاری هنوز ۷۰ درصد مبلغ حاصل از گیشه را که طبق قرارداد باید به گروه پرداخت می‌کرد، نداده است و قصد پرداخت هم ندارد. این خبر صحت داشت؟ 

بله. هر چند که شهنام شهباززاده در مقام تهیه‌کننده «نگاهمان می‌کنند» دستمزد ما را همان زمان طبق قرارداد پرداخت کرد و آن را منوط به دریافت درصد حاصل از گیشه نکرد، اما او و محمدرضا اصلی هنوز نتوانسته‌اند مبلغی را که باید از سالن می‌گرفتند دریافت کنند.

 این مسئله بسیار متاثر‌کننده است. آن هم در دنیاى تئاتر که خود به خود فقیر، بدون حمایت و آسیب‌پذیر است. باید از کسانى که پا پیش مى‌گذارند و تهیه‌کنندگى و سرمایه‌گذارى در تئاتر را به عهده مى‌گیرند حمایت کرد نه چنان که مسئولین تماشاخانه مسعودیه کردند. امیدوارم این آقایان هر چه زودتر  شرمسارى به وجود آمده را جبران کنند.

نکته دیگری که می‌خواهم در مورد آن صحبت کنم این است که چه چیزی باعث ‌شده است فرشته صدر‌عرفایی چه در عرصه تصویر و چه در حوزه تئاتر گزیده‌کار باشد؟

حضور در دنیای تصویر یا صحنه تئاتر برای من تفاوت چندانی ندارد و در اصل مقوله بازیگری برایم مهم است. مسئله این است که معتقدم بازیگر یا به شکل کلی هنرمند در مقابل مفهومی که به مخاطب منتقل می‌کند مسئول است. نه تنها مفهوم که شیوه اجرا و کیفیت اثر هم برایم اهمیت دارد. تا‌کنون در حد توانم کوشیده‌ام این موارد را رعایت کنم. ممکن است گاهی موفق شده باشم و گاهی هم نه اما این موضوع یکی از اصول کاری من است، این‌که مخاطب را جدی بگیرم و چه حرفی را باچه کیفیتی به او منتقل کنم.

پس هیچ‌وقت به خاطر مسائل مالی در اثری هنری حضور نداشته‌اید؟

 ترجیح می‌دهم حال خوبی داشته باشم . همه ما همواره در حال انتخاب کردن هستیم. ما انتخاب می‌کنیم که چگونه لباس بپوشیم، انتخاب می‌کنیم چه بخوریم، چه بخوانیم، چه گوش بدهیم، چگونه با دیگران برخورد کنیم و همین انتخاب‌ها هستند که شخصیت‌مان را شکل می‌دهند. در مورد انتخاب سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی و تئاتر هم همین اتفاق می‌افتد.

هر وقت شما چیزی را به دست می‌آورید طبیعتا چیز دیگری را از دست می‌دهید و نمی‌توانید همه چیز را با هم داشته باشید. (با خنده) کسانی که همه چیز را با هم دارند انسان‌های معدودی هستندکه خیلی خوشبخت‌اند. من از سن ۱۱ سالگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این گونه تربیت شدم که پابند اصول در حرفه‌ام باشم.

به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کردید. می‌خواهم از حضور درکانون و تاثیر آن بر ورودتان به دنیای حرفه‌ای بازیگری بدانم.

من فعالیتم را از سال ۵۲ با حضور در کلاس‌های تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کردم و تا حدود ۱۸سالگی هنرجوی کانون بودم و چندین نمایش از جمله متن‌هایی از بهروز غریب‌پور را در کانون اجرا کردم. قاعدتا بعد از ۱۸ سالگی به دلیل محدودیت سنی کانون نمی‌توانستم به این مرکز بروم.

از سال ۶۲ به عنوان عروسک‌گردان و گوینده عروسک وارد تلویزیون شدم. اولین نمایشی که به شکل حرفه‌ای‌تر در آن حضور داشتم «حنایی و روباه مکار» مربوط به سال ۶۲ به کارگردانی کریم اکبری‌مبارکه بود و در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت. بعد از آن بیشتر به سمت نمایش‌های عروسکی رفتم و اولین فیلم سینمایی که بازی کردم سال ۶۴ «روزهای انتظار» به کارگردانی اصغر‌ هاشمی بود.

از فرشته صدر‌عرفایی کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی هم‌چون «لی‌لی لی‌لی حوضک» و «عید اومد بهار اومد» را در خاطر داریم. آخرین این مجموعه‌ها «پلیس آسمانی» بود که در سال۱۳۸۰ پخش شد. باز هم به سراغ کارگردانی مجموعه تلویزیونی برای کودکان خواهید رفت؟

اگر به یک ایده خوب، متن خوب و شرایط خوب برسم قطعا از کارگردانی مجموعه تلویزیونی برای کودکان هم استقبال می‌کنم. مجموعه‌هایی که برای تلویزیون کارگردانی کردم تجربه‌های جذابی بودند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. نسرین مرادی می گوید

    با احترام…
    لازم دونستم مشکلی رو با شما در میان بزارم دلیل بر این که ،سایت های مختلف طلاق و ازدواج شخصی رو ثبت و مطرح نمیکنند و این سوتفاهم ایجاد میشه شخصی شناخته شده دو همسری هستن .خانم صدر عرفایی ۱۱ سال پیش از همسرشون جدا شدن .ورسما و قانونا طلاق گرفتن
    با سپاس و درود