روش صحیح گرم‌ کردن موتور خودرو در هوای سرد زمستان

0

صبح سرد زمستانی از رختخواب گرم خود دل می‌کنید و به سمت ماشینی می‌روید که در هوای سرد بوده و احتمالاً شیشه‌ی جلو‌ی آن‌هم از برف و یخ پوشیده شده است. چه باید کرد؟

درباره نحوه مراقبت از خودرو، نکات و راه‌حل‌های مختلفی دهان به دهان می‌چرخند. آیا واقعا اینها جنبه علمی دارند یا …

گرم کردن موتور ماشین سایت مکانیک بهترین ترفندها آموزشگاه رانندگی آموزش مکانیک خودرو آموزش رانندگی

برای گرم شدن خودرو چقدر فرصت می‌دهید؟

مبحث گرم کردن موتور خودرو در فصل زمستان از آنجا نشئت گرفته که یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغن‌موتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفت‌تر می‌شوند؛ در نتیجه هر وسیله‌ای در فصل زمستان نیاز دارد اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوب‌تری داشته باشد. باور عمومی بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود.

این در حالی است که متخصصین میگویند خودرو متوقف با موتور روشن نه‌تنها دردی را دوا نمی‌کند، که مشکل‌سازتر هم خواهد بود. موتور ماشین به‌وسیله‌ی مخلوطی از هوا و بنزین به گردش می‌افتد، در هوای سرد مصرف بنزین موتور افزایش می‌یابد. با ورود حجم زیاد سوخت به محفظه‌ی احتراق، خودرو به روغن‌ریزی می‌افتد. هرچقدر که روغن بیشتری از خودرو دفع شود روغن‌سوزی موتور بیشتر و کارایی آن کمتر می‌شود. از مبحث تکنیکی که خارج شویم در یک کلام؛ روشن نگه‌داشتن موتور خودرو متوقف در هوای سرد برای طولانی مدت مضر است.

اگر نتوانیم خودرو را در حالت درجا گرم کنیم پس چاره چیست؟

بهترین روش برای گرم کردن خودرو این است که بعد از استارت زدن خرامان خرامان طیِ مسیر کنید. آرام و آهسته و نه تخته‌گاز! در مسیر هم اگر ناگزیر به انجام اموری مثل خرید روزنامه از باجه و امثال آن بودید بهتر آن است که خودرو را روشن نگه دارید و خاموش نکنید که هم برای موتور بهتر است و هم سوخت کمتری مصرف می‌شود.

تا اینجای کار متوجه شدیم که حرکت کردن آرام و آهسته بلافاصله پس از روشن کردن خودرو از توقف خودرو با موتور روشن بهتر است اما فراموش نکنید که شیشه‌های ماشین را پیش از حرکت پاک کنید تا از چشم‌اندازهای مسیر لذت ببرید. عدم پاک کردن شیشه‌ی خودرو از سرما و مه یا سایر عوامل کاهنده‌ی دید شما را به راننده‌ای غیرمسئول و در درجات بالاتر به عامل تصادف تبدیل می‌کند.

خودرو متوقف با موتور روشن نه‌تنها هزینه‌بر است بلکه احتمال خفگی بر اثر گاز مونواکسید کربن به‌ویژه در خودرو با پنجره‌ی بسته یا گاراژ و یا خودرویی که برف اطرافش را فراگرفته افزایش می‌دهد. گفتنی است بسیاری از خودروهای مدرن امروزی در قسمت کنسول راننده نشانگری آبی‌رنگ دارند و مادامی‌که این چراغ روشن است باید از شتاب‌گیری ناگهانی و شدید اجتناب کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ