محمدعلی کشاورز از دخترش و جدایی از همسرش می گوید +عکس و بیوگرافی

4

بیوگرافی محمدعلی کشاورز و عکس فرزند و دخترش نلی و عکس های قدیمی و قبل از انقلاب و جوانی پدر سالار

محمدعلی کشاورز Mohammad Ali Keshavarz (متولد ۲۶ فروردین ۱۳۰۹  اصفهان) بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون ایران است. وی دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است.

 همسر محمدعلی کشاورز نلی کشاورز عکس قدیمی بازیگران درگذشت محمدعلی کشاورز خانواده محمدعلی کشاورز خانواده بازیگران بیوگرافی محمدعلی کشاورز بیماری محمدعلی کشاورز اینستاگرام محمدعلی کشاورز Mohammad Ali Keshavarz

زندگی‌نامه محمدعلی کشاورز

او در شهر اصفهان، محلهٔ سیچان معروف به سیچون به دنیا آمد و فرزند دوم خانواده کشاورز است. خاندان وی اصالتاً از گرجی تبارانی بوده که در زمان شاه عباس به ایران آمده و مسلمان شده‌اند. نام خانوادگی قبلی او اصلانی بوده‌ است. وی یک بار ازدواج نموده است که در سال ۱۳۵۲ این ازدواج به جدایی انجامید و پس از آن دیگر ازدواج نکرد. نتیجه این ازدواج دختر وی به نام نلی است که در بلژیک زندگی و نقاشی تدریس می‌کند. وی فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک است. او از فارغ التحصیلان رشته نقشه‌برداری نیز می‌باشد و مجری‌گری برخی برنامه‌های مربوط به نقشه‌برداری در صدا و سیما به عهدهٔ ایشان بوده است.

همسر محمدعلی کشاورز نلی کشاورز عکس قدیمی بازیگران درگذشت محمدعلی کشاورز خانواده محمدعلی کشاورز خانواده بازیگران بیوگرافی محمدعلی کشاورز بیماری محمدعلی کشاورز اینستاگرام محمدعلی کشاورز Mohammad Ali Keshavarzinstagram mohammadalikeshavarz

کشاورز فعالیت هنری‌اش را از سال ۱۳۳۹ با حضور در نمایش «ویولن‌ساز کره‌مونا» آغاز کرد و سپس با ایفای نقش در نمایش‌هایی همچون «آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار»، «بازی استریندبرگ»، «دایی وانیا»، «عاشق مترسک»، «لبخند باشکوه آقای گیل» و شماری دیگر به بازیگری حرفه‌ای در تئاتر بدل شد.

سریال های تلویزیونی محمدعلی کشاورز

در سال ۱۳۴۷ به تلویزیون رفت و کارگردانی هنری قسمت‌هایی از سریال «خانه قمر خانم» را به عهده گرفت. از آثار ماندگار وی می توان بهدایی جان ناپلئون، «آتش بدون دود»، «هزاردستان»، «سربداران»، «سلطان و شبان»، «گرگ‌ها»، «پدرسالار» اشاره کرد.

فیلم‌های سینمایی محمدعلی کشاورز

او برای نخستین بار در سال ۱۳۴۳ با فیلم شب قوزی ساخته فرخ غفاری بازیگری سینما را نیز تجربه کرد و تاکنون در ۴۷ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده‌است. از جمله کارهای قابل توجه او می توان بهرگبار، خشت و آینه، برزخی‌ها، کمال الملک، مردی که موش شد،کفش‌های میرزا نوروز، مادر، جستجو در جزیره، ناصرالدین شاه آکتور سینما، دلشدگان، آقای بخشدار، زیر درختان زیتون، روز واقعه و کمیته مجازات اشاره کرد.

همسر محمدعلی کشاورز نلی کشاورز عکس قدیمی بازیگران درگذشت محمدعلی کشاورز خانواده محمدعلی کشاورز خانواده بازیگران بیوگرافی محمدعلی کشاورز بیماری محمدعلی کشاورز اینستاگرام محمدعلی کشاورز Mohammad Ali Keshavarz

مینو فرشچی؛ جمشید ارجمند، نلی کشاورز و محمد علی کشاورز

جوایز محمدعلی کشاورز

کشاورز برای بازی در فیلم مادر ساختهٔ علی حاتمی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

خبر درگذشت محمدعلی کشاورز

خبر کذبی که خبرگزاری ها مخابره کردند و بعد از یک روز توسط محمد علی کشاورز تکذیب شد. شاید  این حواشی نشان از ضعف اخلاق حرفه ای میان خبرگزاری های کشور ما باشد. خبرگزاری هایی که صرفا جهت جذب مخاطب به دنبال ارائه اطلاعات سریع و زیاد هستند.

مهمان شدن در خانه استاد «محمدعلی کشاورز» حس غریبی دارد، خصوصا اگر صاحبخانه هنرمند و دوست‌داشتنی‌اش، کمی ناخوش‌احوال هم باشد. در روزهایی که محمدعلی کشاورز، در خانه‌اش استراحت می‌کند، یادی از نقش‌های مختلفش کردیم. پدر باابهت و باشکوه «پدر سالار»، حالا مدتی است در خانه‌اش نشسته تا کمی بهتر شود. همراه با اکرم محمدی، عروس کشاورز در سریال «پدرسالار» به عیادت پدر رفتیم؛ می‌خواستیم به استاد و خودمان ثابت کنیم که یاد همه هنرمندی‌هایش هستیم.

 گزارش از چند ساعت همنشینی با استاد محمدعلی کشاورز در خانه‌اش را از دست ندهید. وقتی در را باز کرد، چهره خندانش به ما خوشامد گفت. با دعوتش وارد خانه شدیم و نشستیم؛ خانه محمدعلی کشاورز، خیلی خاص طراحی شده بود و نشان از سلیقه‌ای مدرن داشت که کمی به کلاسیک هم پهلو می‌زند. کتابخانه‌اش که مملو از کتاب بود و تابلوهای خاصی که کل دیوارها را پوشانده بود، توجه هر تازه‌واردی را جلب می‌کرد. بعد از سلام‌واحوالپرسی، همان اول کار گفت: «بچه‌ها من مصاحبه نمی‌کنم، ترجیح می‌دهم بنشینم و با شما جوان‌ها گپ بزنم، ببینم بیرون چه خبر است». ما که از شنیدن صحبت‌هایش خیلی لذت بردیم، گفتیم شما را هم در این گپ‌وگفت، شریک کنیم. با سورپرایز «نسل‌امروز» برای این هنرمند بزرگ هم بعد از خواندن حرف‌های استاد همراه شوید. در این گفت‌و‌گو، اسماعیل شنگله، رفیق گرمابه و گلستان محمدعلی کشاورز هم ما را همراهی کرد.

همسر محمدعلی کشاورز نلی کشاورز عکس قدیمی بازیگران درگذشت محمدعلی کشاورز خانواده محمدعلی کشاورز خانواده بازیگران بیوگرافی محمدعلی کشاورز بیماری محمدعلی کشاورز اینستاگرام محمدعلی کشاورز Mohammad Ali Keshavarz
محمدعلی کشاورز و دخترش نلی

 قدر جوانی‌تان را بدانید

محمدعلی کشاورز، درباره آغاز بیماری‌اش می‌گوید: «درست پارسال یکی از همین شب‌های مردادماه از خواب بیدار شدم. حال خوبی نداشتم؛ احساس کردم که سرم گیج می‌رود. خواستم از تخت پایین بیایم که در یک لحظه تعادلم را از دست دادم و محکم زمین خوردم، خیلی درد کشیدم. همین زمین خوردن باعث شد پایم از چند نقطه بشکند. من تنها زندگی می‌کنم، فقط گاهی خواهر یا برادرم پیشم می‌آیند و تیمارم می‌کنند. آن شب هم تنها بودم و همسایه‌های خوبم با شنیدن صدای من متوجه شدند که اتفاقی افتاده و به سراغم آمدند. آنها بودند که من را به بیمارستان بردند. پیری این چیزها را با خود دارد؛ شما جوان‌ها قدر جوانی‌تان را بدانید.»

بازیگری که تلویزیون نگاه نمی‌کند!

از استاد درباره پر کردن اوقات فراغتش می‌پرسیم؛ می‌گوییم پای تلویزیون می‌نشیند یا نه. می‌گوید: «سالهاست که تلویزیون نگاه نمی‌کنم. سال ۱۳۴۹ یک تلویزیون خریدم که الان مثل یک جنس آنتیک خیلی نو و تمیز در گوشه‌ای از خانه‌ام خاک می‌خورد. یک سال هم هست که از خانه بیرون نرفته‌ام، چون برایم سخت است با واکر به این طرف و آن طرف بروم؛ به همین علت از دنیای سینما و تلویزیون خبری ندارم. بعضی اوقات یک چیزهایی از دوستانم می‌شنوم که باور کردنشان برایم خیلی سخت است و ساعت‌ها ذهنم مشغول آن قضیه می‌شود. نداشتن تلویزیون خیلی هم خوب است، چون من همیشه کلی زمان برای خواندن کتاب دارم. از همان جوانی کتاب خواندن را دوست داشتم و اگر قرار می‌شد نقشی را بازی یا تئاتری را کارگردانی کنم، حتما کتاب‌های مختلفی را در موردش می‌خواندم و یک پروسه تحقیق و تفحص درباره‌اش انجام می‌دادم. بیشتر کتاب‌هایی که الان می‌خوانم، فلسفی و تاریخی هستند و معتقدم هرچه در باب این موضوع بدانم کم است.»

 فردوسی کجاست؟

کشاورز با خوشرویی در لابه‌لای حرف‌هایش می‌گوید: «همیشه معتقد بودم کار هنری انجام دادن یک نوع رسالت است، مخصوصا بازیگری، چون این کار توسط عده زیادی دیده می‌شود. به خاطرش خیلی کتاب خواندم، اما متاسفانه من این مورد را در بازیگرهای این دوره و زمانه خیلی‌خیلی کم می‌بینم، حتی کارگردان‌ها هم در مورد موضوعی که می‌خواهند  فیلم بسازند، تحقیق گسترده انجام نمی‌دهند. فلان کارگردان می‌خواهد در مورد مولانا فیلم بسازد، اما اصلا مولانا را نمی‌شناسد و فکر می‌کند با خواندن ۲تا کتاب همه چیز را در مورد این شخصیت بزرگ می‌داند، غافل از اینکه شناختن مولانا حداقل ۲سال زمان لازم دارد. خود من سالهاست در مورد مشاهیر بزرگ کشورمان، ابن‌سینا، عطار نیشابوری، فردوسی، سعدی، حافظ و… کتاب می‌خوانم، اما هنوز که هنوز است خیلی چیزها را در موردشان نمی‌دانم. به نظر من در طول تاریخ دو اسطوره‌شناس بزرگ داشتیم، یکی هومر یونانی بوده و دیگری فردوسی خودمان. تا آنجا که می‌دانم یونانی‌ها و بسیاری از مردم اروپایی و آمریکایی از دوران اولیه آموزش ابتدایی با هومر آشنا می‌شوند و به او افتخار می‌کنند، اما متاسفانه فردوسی و نقش آن در ادبیات ما هر روز برایمان کمرنگ‌تر می‌شود.»

دنیای مجازی کشنده است

کشاورز، میانه خوبی با اینترنت ندارد و فضای مجازی را محیطی مناسب برای جوان‌ها نمی‌داند: «بیشتر جوان‌های ما فقط نام شاهنامه را شنیده‌اند و دیگر هیچ؛ حتی به خودشان زحمت نمی‌دهند به دنبال دانستن بروند. سرگرمی‌ها  عوض شده. جوان‌ها غرق در تکنولوژی و دنیای مجازی شده‌اند، دنیایی که فکر می‌کنم باعث نابودی دنیای واقعی می‌شود. موبایل، کامپیوتر، اینترنت و… جای خانواده، کتاب و گفت‌وگو را گرفته است. صحبت کردن و گپ زدن در بین افراد خانواده خیلی کم شده، دیگر کسی حوصله کسی را ندارد. اینها همه خطرناک است و من که سن وسالی را گذرانده‌ام، آن را حس می‌کنم و خواهش می‌کنم که خانواده‌ها برای در کنار هم بودنشان ارزش بیشتری قائل شوند. من آنقدر از این تکنولوژی بدم می‌آید که حتی موبایل هم ندارم و هیچ‌وقت هم احساس نکردم به آن نیازی دارم.»

همسر محمدعلی کشاورز نلی کشاورز عکس قدیمی بازیگران درگذشت محمدعلی کشاورز خانواده محمدعلی کشاورز خانواده بازیگران بیوگرافی محمدعلی کشاورز بیماری محمدعلی کشاورز اینستاگرام محمدعلی کشاورز Mohammad Ali Keshavarz
آناهیتا همتی ،شهره سلطانی و مریم امیر جلالی در خانه محمدعلی کشاورز

بازیگری شغل نیست

از او می‌پرسیم که در روزهای تنهایی‌اش دوست یا رفیقی دارد که کنارش باشد، در این مورد می‌گوید: «دوست خوب کم است، اما پیدا می‌شود. همیشه در زندگی پستی و بلندی وجود دارد. در همین سختی‌های زندگی است که دوست خوبت را پیدا می‌کنی. این حرف‌ها تکراری است و همیشه همه ما از بزرگترهایمان شنیده‌ایم، اما تا خودمان تجربه نکنیم، معنای این حرف‌ها را لمس نمی‌کنیم. گفتم که یک سال است از خانه بیرون نرفته‌ام. در این یک سال به جز خواهر و برادرم تنها دوستی که تقریبا هر روز زمانی را برای هم صحبتی با من کنار می‌گذارد، اسماعیل شنگله است. او یک دوست بامرام و بامحبت است، البته بعضی وقت‌ها هم یکسری از جوان‌های تئاتری به من سر می‌زنند‌ و برایم از دنیای بیرون می‌گویند. صحبت‌های آنها بیشتر ناله‌هایی است که از بیکاری و بی‌پولی سرچشمه می‌گیرد. وقتی برایم درد دل می‌کنند، خیلی ناراحت می‌شوم. مسائل اقتصادی گریبانگیر همه شده و دارد هنر را هم نابود می‌کند. این دوستان جوان من می‌گویند هرجا برای بازیگری می‌رویم، در نهایت منجر به این می‌شود که پنهانی یک نفر در گوششان زمزمه می‌کند، فلان مبلغ پول بده تا بازیگر شوی! این اصلا درست نیست. من شنیده‌ام یک آقایی در سینما و تلویزیون فعالیت دارد که شغل اصلی‌اش نقش‌فروشی است و از این طریق برای خود منبع درآمد آنچنانی درست کرده؛ همه این شنیده‌ها من را اذیت می‌کند و به فکر فرو می‌برد. آینده بازیگری در این سینما و تلویزیون چه می‌شود؟ یکبار در یک مصاحبه گفتم بهتر است جوان‌ها به دنبال بازیگری نیایند و به فکر یک شغل آبرومندانه باشند. این حرف من به خیلی‌ها برخورد و باعث اعتراضشان شد، اما من هنوز هم به آن اعتقاد دارم، مخصوصا با شنیدن  این اخبار جدید.»

ترجیح می‌دهم بازی نکنم

«۵ سال است که کار نکرده‌ام. با این شرایطی که وجود دارد و می‌شنوم ترجیح می‌دهم که کار نکنم، من و هم‌سن‌وسالهایم که در یک دوره زمانی خاص بازیگری را شروع کردیم برای شغلمان ارزش خاصی قائل بودیم. تئاتر برای ما قداست داشت». اینها را کشاورز با حسرت می‌گوید و توضیح می‌دهد: «یادم هست اگر کسی با پوشش نامناسب به تئاتر می‌آمد دکتر فروغ، بنیانگذار دانشکده هنرهای دراماتیک و تئاتر آکادمیک ایران، او را تنبیه می‌کرد و می‌گفت اینجا سالن تئاتر است، برو با دقت بیشتری لباست را انتخاب کن بعد بیا. یا اگر کسی کاری می‌کرد که قداست این هنر را زیر سئوال می‌برد او را تنبیه می‌کرد. من، علی نصیریان، اسماعیل شنگله، حمید سمندریان، عزت‌الله انتظامی، علی حاتمی، عباس جوانمرد و… همه مال آن دوره هستیم و حدودا همگی در سالهای ۱۳۰۹تا ۱۳۱۱به دنیا آمده‌ایم. وقتی خودمان را با جوان‌های این دوره مقایسه می‌کنم، خیلی فرق می‌بینم. الان این جوانها ارزش‌هایشان خیلی فرق کرده و به چیزهایی که باید، توجه نمی‌کنند، به خاطر همین است که هر روز اوضاع بدتر می‌شود. شاید من که تمام عمرم را پای بازیگری گذاشته‌ام، الان که ۵سال است کار نکرده‌ام باید خیلی دلتنگ کار کردن باشم، اما راستش را بخواهید با این اوضاع اصلا دلم نمی‌خواهد کار کنم.»

 سورپرایز نسل‌امروز

صحبت‌های ما گل انداخته بود که صدای زنگ در خانه آمد. عیادت اکرم محمدی از محمدعلی کشاورز، سورپرایز ما بود. اکرم محمدی در فیلم «مادر» علی حاتمی نقش ماه طلعت، خواهر کوچکتر آقای کشاورز را بازی می‌کرد و در سریال «پدرسالار» عروسش بود، عروسی که هر لحظه به کمک مادرش با بازی مرحومه «جمیله شیخی» آتشی در خانواده روشن می‌کرد. قبل از ورود خانم محمدی سعی کردیم در مورد سریال به‌یاد ماندنی «پدر سالار» که زمانی پربیننده‌ترین سریال تلویزیون بود صحبت کنیم، اما آقای کشاورز گفت که اصلا این سریال را به یاد نمی‌آورد و آب پاکی را روی دستمان ریخت، ولی با دیدن اکرم محمدی انگار تمام خاطرات گذشته در یک لحظه جلوی چشمانش به تصویر کشیده شد و با دیدن ایشان خوشحال شدند و گفتند: «اکرم تو اینجا چه می‌کنی؟!!!» و با همان خوشحالی ادامه داد: «این اکرمه، خواهر کوچک من در فیلم «مادر» علی، عروس لج درآرم در سریال  «پدرسالار» …» و خوش و بش آنها شروع شد. جالب اینجا بود که این دو نفر حتی نمی‌دانستند خانه‌هایشان آنقدر به هم نزدیک است. اکرم محمدی همان ابتدا از کشاورز پرسید که هنوز تلویزیون ندارد؟ و استاد هم جواب داد نه.

همسر محمدعلی کشاورز نلی کشاورز عکس قدیمی بازیگران درگذشت محمدعلی کشاورز خانواده محمدعلی کشاورز خانواده بازیگران بیوگرافی محمدعلی کشاورز بیماری محمدعلی کشاورز اینستاگرام محمدعلی کشاورز Mohammad Ali Keshavarz
عکس قدیمی و قبل از انقلاب محمدعلی کشاورز

خاطرات پدرسالاری

اکرم محمدی با سئوال‌های کشاورز به گذشته‌ها برمی‌گردد و سر صحبتش باز می‌شود: «شما که از گذشته صحبت می‌کنید، من به همان روزهای خوب برمی‌گردم؛ یادش بخیر، چقدر همه چیز خوب بود. ما یک سال تمام برای سریال «پدرسالار» در کنار هم زندگی کردیم. درست مثل یک خانواده، حتی همسایه‌های لوکیشن خانه پدرسالار هم همراهمان بودند و برایمان ترشی و مربا می‌آوردند. هر پلانی که ضبط می‌شد، همه ما هجوم می‌بردیم پشت مونیتور تا آن را ببینیم. آقای خواجویی، کارگردان هم هرچه داد و بیداد می‌کرد، فایده‌ای نداشت. یادم هست که همان موقع آقای کشاورز گوشه‌ای می‌ایستاد و از ما عصبانی می‌شد. از این کار ما بدش می‌آمد و می‌گفت بازیگر نباید مونیتور را ببیند، چون بعد سعی می‌کند کار خودش را اصلاح کند و این باعث می‌شود که فضای بکر خودش را از دست بدهد. آن موقع ما هنوز خام  و جوان بودیم و کار خودمان را می‌کردیم، اما بعدها متوجه شدیم که این گفته چقدر درست است». کشاورز در ادامه مرور خاطرات محمدی از سریال «پدرسالار» می‌گوید: «یادم است قرار  بود در یک صحنه من توی گوش محمود پاک‌نیت بزنم، من هم خیلی طبیعی این کار را کردم (با خنده) و او خیلی دردش آمد و باورش نمی‌شد من در کارم آنقدر جدی باشم. آن روزها هر روز صبح زود همه سر صحنه می‌آمدیم، اما مرحومه نادره خیرآبادی نیم‌ساعت دیرتر از بقیه می‌آمد. یک روز یواشکی از او پرسیدم چرا دیر می‌آیی؟ گفت هیچی، من سر راه یک کله‌پزی پیدا کردم هر روز می‌روم آنجا صبحانه می‌خورم، بعد می‌آیم؛ امروز هم یک چشم با خودم آوردم که هرکس صبحانه نخورده بدهم بخورد! یادم است صحنه‌ای داشتیم که در آن قرار بود همه بچه‌های من و نادره بعد از مدت‌ها قهر و کدورت در منزل ما برای نهار جمع شوند، اما بعد از ساعت‌ها انتظار هیچکدام نیامدند، من هم عصبانی ‌شدم و همه بشقاب‌ها را ‌شکستم و با پا روی خرده‌های شکسته شده آنها با عصبانیت راه رفتم؛ در این سکانس حتی یک بشقاب سالم هم باقی نگذاشتم. بعد از پایان این صحنه به من گفتند بشقاب‌هایی که آنقدر طبیعی شکستی، همه مال آرشیو سازمان بود.»

انگور، بهترین هدیه

کشاورز با مرور خاطرات «پدرسالار» کمی سرحال می‌شود و خاطرات دیگری را مرور می‌کند: «هیچ‌وقت شهرت و معروف شدن برای من معنا نداشت، از چهره شدن فقط یک خاطره خوب دارم. یادم می‌آید یک روز در خیابان عباس‌آباد در حال پیاده‌روی بودم. آن‌ور خیابان پسری با یک گاری دستی داشت انگور می‌فروخت، تا مرا دید به سمتم دوید و با خوشحالی یک خوشه انگور به من داد و گفت من چیزی ندارم که به شما بدهم، این انگور را از من قبول کنید. چهره شاد آن پسر و آن خوشه انگور بهترین هدیه‌ای بوده که من به خاطر بازیگر بودنم در زندگی‌ام گرفته‌ام. آن موقع‌ها من وهم‌دوره‌ای‌هایم هر روز تمرین می‌کردیم تا بهتر شویم. من حدود ۴۰ تئاتر کار کردم. بیشتر این تئاترها هم مربوط به زمانی می‌شود که هر چهارشنبه از تلویزیون ساعت ۱۰ شب  پخش می‌شد. کارگردانی این تئاترها هم معمولا به عهده کارگردان‌هایی مثل والی، پری صابری، جوانمرد، حمید سمندریان و یکی دو نفر دیگر بود. روزهای خیلی خوبی بود؛ هر روز تمرین، هر روز مطالعه. همه ما تقریبا هم‌سن وسال بودیم و با انجام این کارهایمان دیده شدیم، طوری که بعد از آن از وزارت هنر خواستیم به ما یک سالن برای تمرین و اجرا بدهند و آنها برای ما سالن ۲۵شهریور را ساختند. اساسنامه این سالن این بود که تمام تئاترهایی که آنجا کار می‌شود باید براساس یک نمایشنامه ایرانی باشد. همین اساسنامه باعث شد که نمایشنامه‌نویسانی همچون ساعدی، رادی، کاردان و… دست به قلم شوند.»

سرطان، دوستانم را می‌برد

وقتی حرف از هنرمندان قدیمی می‌شود، کمی اخم‌های کشاورز درهم می‌رود. یاد دوستانی می‌افتد که دیگر نیستند. کشاورز می‌گوید: «متاسفانه این روزها خیلی خبر بد می‌شنوم. به من خبر دادند که خانم ایرن زازیانس بر اثر سرطان فوت کردند. چند وقت پیش هم که دوست خوبم حمید سمندریان باز هم بر اثر سرطان از بین ما رفت که متاسفانه من به دلیل بیماری‌ام نتوانستم در مراسم این عزیزان شرکت کنم. من و حمید، دوستان خوبی بودیم و خاطرات زیادی با هم داشتیم. آخرین کاری که با هم اجرا کردیم «مرغ دریایی» اثر چخوف بود، بعد از آن هم دیگر او کم کار شد. این روزها سرطان بیداد می‌کند و عزیران ما را با خود می‌برد. راستی حال فریماه چطور است؟»؛ اکرم محمدی جواب کشاورز را می‌دهد: «خدا را شکر حال فریماه بهتر است و دوران نقاهت را می‌گذراند.»

همسر محمدعلی کشاورز نلی کشاورز عکس قدیمی بازیگران درگذشت محمدعلی کشاورز خانواده محمدعلی کشاورز خانواده بازیگران بیوگرافی محمدعلی کشاورز بیماری محمدعلی کشاورز اینستاگرام محمدعلی کشاورز Mohammad Ali Keshavarz
محمدعلی کشاورز و حمیده خیرآبادی

یکبار ازدواج کردم

 خانم محمدی از کشاورز می‌پرسد حالا که یک سال است از خانه بیرون نرفته‌اید، حوصله‌تان سر نمی‌رود؟ کشاورز توضیح می‌دهد: «این روزها تنها فرزندم، نلی، ایران است و در هفته چند روز را در کنار من می‌ماند و چند روز را در کنار مادرش. باقی روزها معمولا خواهر یا برادرم به من سر می‌زنند و همانطور که گفتم اسماعیل شنگله بعدازظهرها پیشم می‌آید. دلم می‌خواهد به تئاتر بروم». محمدی به کشاورز قول می‌دهد که از این به بعد دنبالش برود و او را به تئاتر ببرد: «شما و کسانی چون مرحومه نادره، مثل خانواده من بودید. من هنوز عروسکی را که خانم خیرآبادی برای دخترم خریدند، دارم». بعد از این، حرف‌های شخصی بین دو هنرمند باز می‌شود. محمدی از کشاورز راجع به زندگی خانوادگی‌اش می‌پرسد. کشاورز می‌گوید: «من و همسرم سال ۱۳۵۲ از هم جدا شدیم، بعد از آن هم من دیگر ازدواج نکردم. حاصل آن ازدواج دختر عزیزم، نلی است. نلی در بلژیک زندگی می‌کند و آنجا خیلی موفق است و نقاشی تدریس می‌کند. تابلوها و دیزاین این خانه هم کار اوست.»

عشق یعنی…

وقتی حرف از خانواده می‌شود، ناخودآگاه پای عشق هم به صحبت باز می‌شود. محمدی، سئوال عجیبی از کشاورز می‌پرسد: «به نظر شما عشق وجود دارد؟» و البته کشاورز، پاسخ عجیب‌تری می‌دهد: «عشق، «ع»، «ش» و «ق» نیست، معنای گسترده‌ای دارد که صحبت کردن در موردش ساعت‌ها زمان می‌خواهد، اما در یک زندگی مشترک زن و شوهر باید همه مسائلشان را به هم بگویند و چیزی را از هم پنهان نکنند. دوست بودن مهمتر از زن و شوهر بودن است. من و همسرم مشکل خاصی با هم نداشتیم. زمانی که من برای گرفتن مدرک فوق‌لیسانسم به انگلیس رفته بودم، او تقاضای طلاق داد. من هم هیچ‌وقت از او نپرسیدم چرا؟ ما از هم جدا شدیم، اما الان دوست‌های خوبی هستیم و از حال هم خبر داریم.»

همسر محمدعلی کشاورز نلی کشاورز عکس قدیمی بازیگران درگذشت محمدعلی کشاورز خانواده محمدعلی کشاورز خانواده بازیگران بیوگرافی محمدعلی کشاورز بیماری محمدعلی کشاورز اینستاگرام محمدعلی کشاورز Mohammad Ali Keshavarz
عکس جوانی محمدعلی کشاورز

علی جان، به من و تو جایزه نمی‌دهند

اکرم محمدی برایمان توضیح می‌دهد که استاد حتی کارهای خودش را هم نگاه نمی‌کند. از کشاورز می‌پرسیم: «یعنی شما فیلم «مادر» را از تلویزیون هم ندیده‌اید؟» کشاورز جواب می‌دهد: «یکبار همان موقع‌ها در سینما دیدم. یادم هست آن روزها علی حاتمی به خانه من آمد و گفت می‌خواهند به فیلم در جشنواره جایزه بدهند، بیا با هم برویم و در جشنواره فیلم را ببینیم که من هم گفتم علی جان، قربونت به من و تو جایزه نمیدن، خودتو خسته نکن، اما او می‌گفت چرا جایزه میدن و بالاخره به زور من را برد تا فیلم را در سینما در زمان جشنواره  ببینم. بعد هم یکبار در خانه خودش آن را دیدم؛ یادم می‌آید آخر سر علی به حرف من رسید، وقتی جایزه‌ای در جشنواره نصیبش نشد». محمدی برای کشاورز از خاطرات «مادر» می‌گوید و توضیح می‌دهد: «البته به اکبر عبدی برای بازی در این فیلم جایزه دادند و همه ما به اضافه تمام عوامل برای قسمت‌های مختلف کاندیدا بودیم». کشاورز از محمدی می‌پرسد که هنوز جشنواره‌ای وجود دارد؟ خانه سینما چطور؟ شنیدم یک فیلم ایرانی جایزه اسکار گرفته و دختر علی حاتمی در آن بازی کرده، خیلی خوشحال شدم وقتی این خبر را شنیدم. سئوال‌های محمدعلی کشاورز از حال و هوای سینما همچنان ادامه داشت: «بهرام بیضایی کجاست؟ خیلی وقت است خبری از او نشنیده‌ام. از ناصر تقوایی هم خبر ندارم. شنیده‌ام پرستو گلستانی هم در دانشگاه درس می‌دهد.»

همسر محمدعلی کشاورز نلی کشاورز عکس قدیمی بازیگران درگذشت محمدعلی کشاورز خانواده محمدعلی کشاورز خانواده بازیگران بیوگرافی محمدعلی کشاورز بیماری محمدعلی کشاورز اینستاگرام محمدعلی کشاورز Mohammad Ali Keshavarz
قانون‌های استاد

این دو قانون را محمدعلی کشاورز برای زندگی ما پیشنهاد داده؛ بخوانید و لذت ببرید:

 گفتن این نکته خیلی سخت است، اما به شما توصیه می‌کنم به دنبال عرفان بروید. البته عرفان را با صوفی‌گری اشتباه نگیرید. عرفان به شما می‌آموزد که چطور به خوشبختی برسید و عشق را پیدا کنید.

 همیشه فکرهای خوب در ذهنتان پرورش دهید و سعی کنید هر شب قبل از خواب خودتان را محاکمه کنید.

سینما

سال نام سمت کارگردان
۱۳۸۱ به من نگاه کن بازیگر شهرام اسدی
۱۳۷۹ انتظار بازیگر محمد نوری‌زاد
۱۳۷۸ تهران روزگار نو بازیگر علی حاتمی
۱۳۷۷ کمیته مجازات بازیگر علی حاتمی
۱۳۷۷ لژیون بازیگر سید ضیاءالدین دری
۱۳۷۵ روزی که خواستگار آمد بازیگر فریال بهزاد
۱۳۷۴ دام بازیگر جلال مهربان
۱۳۷۴ سلام به انتظار بازیگر کریم آتشی
۱۳۷۴ غزال بازیگر مجتبی راعی
۱۳۷۳ روز واقعه بازیگر شهرام اسدی
۱۳۷۳ نگاهی دیگر بازیگر حسین مختاری
۱۳۷۲ زیر درختان زیتون بازیگر عباس کیارستمی
۱۳۷۱ چهارشنبه عزیز بازیگر حمید تمجیدی
۱۳۷۱ خسوف بازیگر رسول ملاقلی‌پور
۱۳۷۱ یک مرد، یک خرس بازیگر مسعود جعفری جوزانی
۱۳۷۱ آقای بخشدار بازیگر خسرو معصومی
۱۳۷۰ دلشدگان بازیگر علی حاتمی
۱۳۷۰ ناصرالدین‌شاه آکتور سینما بازیگر محسن مخملباف
۱۳۶۹ جستجو در جزیره بازیگر مهدی صباغ‌زاده
۱۳۶۸ پول خارجی بازیگر رخشان بنی اعتماد
۱۳۶۸ جستجوگر بازیگر محمد متوسلانی
۱۳۶۸ گل سرخ بازیگر حمید تمجیدی
۱۳۶۸ مادر بازیگر علی حاتمی
۱۳۶۶ جعفرخان از فرنگ برگشته بازیگر علی حاتمی
۱۳۶۶ جمیل بازیگر احمد بخشی
۱۳۶۴ ستاره دنباله‌دار بازیگر سیروس کاشانی نژاد
۱۳۶۴ کفش‌های میرزا نوروز بازیگر محمد متوسلانی
۱۳۶۴ مردی که موش شد بازیگر احمد بخشی
۱۳۶۳ طائل بازیگر محمد عقیلی
۱۳۶۲ کمال‌الملک بازیگر علی حاتمی
۱۳۶۱ برزخی‌ها بازیگر ایرج قادری
۱۳۶۰ دست شیطان بازیگر حسین زندباف
۱۳۶۰ گرداب بازیگر حسین دوانی
۱۳۵۷ کاروان‌ها بازیگر جیمز فارگو
۱۳۵۶ این گروه محکومین بازیگر داریوش فرهنگ
۱۳۵۵ شام آخر بازیگر شهریار قنبری
۱۳۵۵ شطرنج باد بازیگر محمدرضا اصلانی
۱۳۵۵ وقتی که آسمان بشکافد بازیگر فتح‌الله منوچهری
۱۳۵۲ خورشید در مرداب بازیگر محمد صفار
۱۳۵۲ قصه ماهان بازیگر جواد طاهری
۱۳۵۱ رگبار بازیگر بهرام بیضایی
۱۳۵۱ صادق کرده بازیگر ناصر تقوایی
۱۳۴۹ آقای هالو بازیگر داریوش مهرجویی
۱۳۴۴ خشت و آینه بازیگر ابراهیم گلستان
۱۳۴۴ زمزمه محبت بازیگر امیر شروان
۱۳۴۳ شب قوزی بازیگر فرخ غفاری

تلویزیون

سال نام سمت کارگردان توضیحات
۱۳۸۷ تله‌تئاتر «آدم خوابش می‌گیره» بازیگر محمد یعقوبی شبکه ۴ / نویسنده: «علی نصیریان»
۱۳۸۶–۱۳۸۷ پاتوق بازیگر مهمان شاهین باباپور شبکه ۱
۱۳۸۲–۱۳۸۶ چهل سرباز بازیگر محمد نوری‌زاد شبکه ۲
۱۳۸۵ راه شب بازیگر داریوش فرهنگ شبکه ۳
۱۳۸۳ رسم شیدایی بازیگر اکبر خواجویی در نقش «سالار»
۱۳۸۳ بوی غریب پاییز بازیگر مجتبی یاسینی
۱۳۸۳ خانه‌ای در تاریکی بازیگر سعید سلطانی
۱۳۸۲ این سه نفر بازیگر اصغر توسلی شبکه ۳
۱۳۸۱–۱۳۸۲ ثارالله بازیگر شهریار بحرانی در نقش «معاویه»
سریالی دربارهٔ امام حسین (ع) که ساخت آن نیمه تمام ماند.
۱۳۸۱–۱۳۸۲ مزرعه آفتابگردان بازیگر فریدون حسن‌پور
۱۳۷۸–۱۳۸۱ روشنتر از خاموشی بازیگر حسن فتحی
۱۳۸۰–۱۳۸۱ حجربن عدی بازیگر تاجبخش فنائیان
۱۳۸۰–۱۳۸۱ سیب ترش بازیگر خسرو معصومی
۱۳۸۱ فرستاده بازیگر جواد شمقدری در نقش «امیرالحاج» (حاکم مکه)
۱۳۷۴–۱۳۸۰ خورشید شب بازیگر سیروس مقدم
فریبرز صالح
در نقش «میرفندرسکی» – شبکه ۲
۱۳۸۰ جوانی بازیگر سعید سلطانی
۱۳۷۸–۱۳۷۹ قصه‌های رودخانه بازیگر کمال تبریزی محصول مشترک تلویزیون ایران و مالزی
۱۳۷۸ ایستگاه بازیگر منوچهر عسگری‌نسب شبکه ۲
۱۳۷۷–۱۳۷۸ بگذار آفتاب برآید بازیگر حسین مختاری شبکه ۳
؟ مجموعه تلویزیونی «تئاتر ملل» بازیگر محمد رحمانیان اواخر دهه هفتاد پخش می‌شد.
۱۳۷۸ سالهای خاکستری بازیگر محمدرضا ورزی
۱۳۷۵–۱۳۷۷ قصه‌ها بازیگر محمدرضا اعلامی
۱۳۷۶ کهنه‌سوار بازیگر اکبر خواجویی شبکه ۳
۱۳۷۵ شب و مه بازیگر احمد بخشی شبکه ۲
۱۳۷۵ خانه به خانه بازیگر کیانوش عیاری
۱۳۷۴–۱۳۷۵ وکلای جوان بازیگر بهرام کاظمی
۱۳۷۴ تله‌تئاتر «غروب روزهای آخر پاییز» بازیگر محمد رحمانیان
۱۳۷۴ تازیانه بر باد بازیگر اکبر صادقی محصولی از «سیمافیلم» که در ۱۰ قسمت پخش شد.
۱۳۷۲–۱۳۷۳ پدرسالار بازیگر اکبر خواجویی در نقش «اسدالله»
شبکه ۲
۱۳۷۱ گزارش، نقطه صفر بازیگر محسن شاه‌محمدی شبکه ۱
۱۳۶۵–۱۳۶۶ گرگ‌ها بازیگر داود میرباقری در نقش «قاضی»
۱۳۵۸–۱۳۶۶ هزاردستان بازیگر علی حاتمی در نقش «شعبون استخونی»
۱۳۶۴ تله‌تئاتر «دست بالای دست» بازیگر اسماعیل شنگله کارگردان تلویزیونی: «مهوش جزایری»
۱۳۶۳–۱۳۶۴ مستند «نقشه» راوی ؟ کاری از گروه اقتصاد سیما
۱۳۶۳ سربداران بازیگر محمدعلی نجفی در نقش «خواجه قشیری»
۱۳۶۰–۱۳۶۳ افسانه سلطان و شبان بازیگر داریوش فرهنگ در نقش «خوابگزار اعظم» – شبکه ۱
۱۳۵۶ تله‌تئاتر «مهتابی برای محرومین» بازیگر سعید نیک‌پور «فخری خوروش» و «فیروز بهجت‌محمدی» هم در آن بازی کرده بودند.
۱۳۵۴–۱۳۵۵ آلاخون‌والاخون کارگردان محمدعلی کشاورز نویسنده: «منوچهر محجوبی»
یک اصفهانی برای پیدا کردن کار به تهران می‌آید و در این شهر با
مسائل و مشکلات فراوانی روبرو می‌شود که غالباً مضمونی کمیک و
خنده آور دارد.
۱۳۵۴ دایی‌جان ناپلئون بازیگر ناصر تقوایی در نقش «دایی جان سرهنگ»
اولین بار در سال ۱۳۵۵ پخش شد.
۱۳۵۴ آتش بدون دود بازیگر نادر ابراهیمی
۱۳۵۳ تله‌تئاتر «گربه سیاه» بازیگر ؟ «فرزانه تأئیدی» هم در آن بازی کرده بود.
۱۳۵۲ تله‌تئاتر «دوزخ» بازیگر پری صابری نویسنده: «ژان-پل سارتر»
«فخری خوروش»، «جمیله شیخی» و «عباس یوسفیانی» هم در آن
بازی کرده بودند.
۱۳۵۱ تله‌تئاتر «بختک» کارگردان محمدعلی کشاورز نویسنده: «محمد صنعتی»
«مهین شهابی» در این نمایش تلویزیونی هنرنمایی کرده بود.
۱۳۴۷ خانه قمرخانم کارگردان محمدعلی کشاورز
فخری خوروش
سهراب اخوان
محسن هرندی
برهان آزاد
پخش این سریال از مهر ماه سال ۱۳۴۸ آغاز شد و آخرین قسمت آن،
شب چهارشنبه ۱۴ مهر ماه ۱۳۵۰ به نمایش درآمد.
۱۳۴۲ تله‌تئاتر «در جزیره‌ای غریب» بازیگر ؟ «داوود رشیدی»، «عباس مغفوریان»، «فرزانه تأئیدی» و
«منوچهر فرید» هم در آن بازی کرده بودند.
۱۳۴۰ تله‌تئاتر «تابستان طولانی» بازیگر ؟ «علی نصیریان»، «پوران رجبی پور»، «جمیله شیخی» و
«فرزانه تأئیدی»، هم در آن بازی کرده بودند.
۱۳۴۰ تله‌تئاتر «مزرعه‌های سبز» بازیگر رکن‌الدین خسروی «فخری خوروش»، «جمشید مشایخی»، «اسماعیل داورفر» و
«فرزانه تأئیدی» هم در آن بازی کرده بودند.
۱۳۴۰ تله‌تئاتر «شیدوش و ناهید» بازیگر علی نصیریان نویسنده: «ابوالحسن فروغی»
در شهریور ۱۳۴۰ پخش شد و «علی نصیریان» و «عزت‌الله انتظامی»
هم در آن بازی کرده بودند.
۱۳۳۹ تله‌تئاتر «شام خصوصی» بازیگر علی نصیریان نویسنده: «ایو شاتلین»
«علی نصیریان» و «نصرت پرتوی» هم در آن بازی کرده بودند.
۱۳۳۹ تله‌تئاتر «ویلای یوکا» بازیگر عباس جوانمرد نویسنده: «ایزابل شرایبر»
در آبان ۱۳۳۹ پخش شد و در آن «علی نصیریان»، «اسماعیل داورفر» ،
«عزت‌الله انتظامی»، «ایرج تاجبخش»، «جمیله شیخی» ،
«عباس جوانمرد»، «عباس امجدی» و «جمشید لایق» هم بازی
کرده بودند.
۱۳۳۹ تله‌تئاتر «خانه اجاره‌ای» بازیگر عزت‌الله انتظامی در شهریور ۱۳۳۹ پخش شد و در آن «عزت‌الله انتظامی»، «علی آزاد»
«علی نصیریان»، «جعفر والی» و «عزت پریان» هم بازی کرده بودند.
۱۳۳۹ تله‌تئاتر «خودکشی» بازیگر علی نصیریان نویسنده: «روبر دلاور»
در تیرماه ۱۳۳۹ پخش شد و در آن «جمیله شیخی» و «علی نصیریان»
هم بازی کرده بودند.

پانویس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 4 )
  1. بهناز می گوید

    خدارو شکر سالم هستن.خبری از ایشون نبود فکر کردم خدایی نکرده فوت شدن.

  2. سجاد می گوید

    خدا استاد کشاورز را حفظ کند

    1. فلکناز می گوید

      فوت شدن

  3. فلکناز می گوید

    ایشون همین امروز فوت شدن