خودروهای آیریز ،پرسونا و پردانا پروتون در ایران +قیمت و مشخصات
خط تولید پروتون سال آینده در ایران دوباره به راه میافتد. اینبار در کنار شریک قدیمی پروتون، یعنی زاگرس خودرو، نام سایپا هم شنیده میشود تا به کمک پروتون سهمی از بازار بزرگ ایران خودرو داشته باشد.
اولین نشانه بازگشت پروتون، آمدن لوتوس به ایران است. یک سالی میشد که خبر آمدن لوتوس را به بازار ایران میشنیدیم اما چیزی قطعی نبود تا نخستین هفته مهرماه که ایلیا موتور رسما از اسپرتهای انگلیسی ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی لوتوس رونمایی کرد. وقتی لوتوس با آن قیمت ماورایی به ایران میآید پس چرا مالکش به ایران نیاید؟!
دومین نشانه را در اواسط مهرماه ۹۵ دیدیم؛ زمانیکه رئیس جمهور روحانی به مالزی رفته بود، آقای نعمتزاده، وزیر صنعت، نیز بازدید تشریفاتی از شرکت پروتون داشت. این بازدید مهر تائیدی بر این فرضیه بود که ایرانیها همچنان به خودروساز بزرگ مالزیایی تمایل دارند. تصاویر فوق در جریان بازدید ویزیر از کارخانه پروتون مالزی در رسانههای داخلی منتشر شد.
پروتون یعنی خودروی ملی!
پروتون خودروساز بزرگی نیست. البته از کشور ۳۰ میلیون نفری مالزی هم نمیتوان بیش از این انتظار داشت ولی از آنجایی که تنها قطب خودروسازی موجود در جنوب آسیاست پس خودروساز مهمی است. سال ۲۰۱۵ پروتون مجموعا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرد که تقریبا معادل یکهشتم تولید خودرو در ایران (سال ۹۴) است. البته پروتون میخواهد تا تولید سال ۲۰۱۶ خود را به مرز ۱۵۰ هزار دستگاه برساند. ازمیان ۶۰ کشوری که محصولات پروتون در آنجا تولید یا صادر میشود، انگلستان هماکنون بزرگترین بازار فروش است.
اواخر دهه ۸۰ شمسی و به صورت دقیقتر در سال ۸۷ مشکلات زاگرس خودرو جدیتر شد تا آنجایی که پروتون به جای شراکت با زاگرس خودرو به فکر همکاری با سایپا افتاد که البته با مخالفت زاگرسیها به جایی نرسید ولی زمانیکه قرار شد سایپا ۵۱% سهام زاگرس خودرو را برای پارس خودرو بخرد با استقبال زاگرسیها مواجه شد. بعد از این ماجرا حتی تفاهمنامه همکاری بلندمدتی میان مهرداد بذرپاش (مدیرعامل وقت سایپا) و محمد طاهر (مدیرعامل وقت پروتون) در حضور عبدالله احمد بداوی، نخست وزیر مالزی، به امضا رسید. ولی گذشت زمان همه چیز را تغییر داد؛ نه سایپا سهامی خرید و نه پروتون کاری برای ایران کرد.
اوایل سالهای دهه ۹۰ شمسی مصادف با اوج بحران زاگرس خودرو بود؛ شرکتی که در اوج فعالیتش ۳۵۰ پرسنل در کارخانهاش کار میکردند در سال ۹۱ کارش بالاخره به تعطیلی موقت کشیده شد. یکسال بعد همه دست به دست هم دادند تا کارخانه زاگرس خودرو دوباره چراغش روشن شود! از تولید پیکاپ برای ایران خودرو بگیرید تا ایجاد خط رنگ برای سایپا و حتی تولید امویام ۵۳۰ برای مدیران خودرو.
در تابستان ۹۵ و در شرایطی که تنها ۸۵ نفر در کارخانه زاگرس خودرو مشغول فعالیت بودند، خبر رسید که عظیم خودرو ۷۰% سهام زاگرس خودرو را خریده است. آقای باستانی، از اعضای هیئت مدیره عظیم خودرو، اواخر تابستان امسال در مصاحبه با همشهری گفته بود:
کارخانه عظیم خودرو در ۳ فاز عملیاتی خواهد شد؛ در فاز اول این مجموعه حداقل ۱۷۰ نفر، در فاز دوم ۲۷۹ نفر و در فاز سوم ۵۵۰ نفر و در مجموع حدود هزار نفر با تکمیل این طرح مشغول به کار میشوند. فاز اول این مجموعه که شامل احیای خطوط تولید است از اول مهر به مدت ۶ ماه عملیاتی خواهد شد. امیدواریم بتوانیم همه بخشهای این کارخانه را حداکثر در مدت زمان ۲٫۵ تا ۳ سال آینده به بهرهبرداری برسانیم.
هر دیدی بازدیدی دارد؛ بعد از رفتن ایرانیها به مالزی، نوبت مقامات مالزیاییها شد. در روزهای نخست آبان ماه جاری مصطفی محمد، وزیر تجارت و صنعت مالزی، به ایران آمد. وزیر مالزی در نشست مشترک خود با مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ هزار پروتون به ایران صادر شده است، گفت:
به دنبال بازگشت پروتون به ایران هستیم. دلیل اصلی حضورم در سایپا گسترش روابط بین صنعت خودرو مالزی با گروه سایپا است. تقاضای خودرو در ایران یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برای امسال است و در آینده رشد بیشتری خواهد داشت و ما میتوانیم با شرکت خودروساز مالزی سهم بسیار خوبی در بازار خودروی ایران داشته باشیم. سه مدل جدید از محصولات پروتون در آینده توسط این شرکت در بازار خودرو ایران عرضه خواهد شد.
حضور پروتون آن هم با پشتوانه سایپاییها میتواند تضمینکننده موفقیت دوباره خودروساز مالزی در ایران باشد. از یک طرف مشتریانی ایرانی از پروتونهای جان سختی که در دهه گذشته تولید میشدند، خاطره خوبی دارند (البته نه از کیفیت خدمات پس از فروشش). از طرف دیگر هم سایپا این روزها به دنبال خودروهایی میگردد تا دستی در بازار پرهیاهوی سال ۹۶ داشته باشد؛ بازاری که هم به دست پژو و هم به دست رنو برای سایپاییها تهدیدکننده است.
طبق گفتههای وزیر صنعت مالزی، پروتون قصد تولید سه خودرو را در ایران دارد اما کدام سه خودرو؟! این روزها پروتون در خود مالزی سرگرم تولید ۷ مدل مختلف است. اگر به تصاویر بازدید نعمتزاده از پروتون دقت کنیم، مالزیاییها فقط روی سه خودرو کاور کشیده بودند! پس ماهم فعلا فرض میکنیم همین سه خودرو گزینه اصلی پروتون برای ایران باشند.
گزینه اول: پروتون آیریز؛ هاچبکی که شانس موفقیت دارد Proton Iriz
Iriz یکی از جدیدترین خودروهای پروتون است چون در ۲۰۱۴ به بازار مالزی آمد. آیریز نخستین هاچبک ۵دری بود که مالزیاییها ساختند و به لطف ظاهری جوانپسند (به علاوه کیت اسپرت سفارشی) و کیفیت خوب کابین به فروش خوبی هم رسید.
آیریز با دو انجین ۴ سیلندر عرضه میشود که نسخه استانداردش گیربکس ۵ سرعته دستی و در فولترین نسخه گیربکس CVT و تجهیزات بسیار خوبی مانند توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی، کنترل پایداری، کنترل کشش، کمکی حرکت در شیب، ورود بدون کلید، مانیتور لمسی و ۶ ایربگ دارد. قیمت آیریز در مالزی معادل ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان است که در صورت واردات آن در رده قیمتی میتسوبیشی میراژ جدید خواهد بود ولی در صورت تولید داخلی آن نفس همه رقیبانش را میگیرد! مهمترین رقیب آتی این هاچبک هیوندای i20 است که زمستان امسال خط تولید آن بدست کرمان موتور به راه میافتد.
Iriz | Mirage 2017 | ۲۰۱۶ i20 | ۲۰۱۶ Picanto | ۲۰۱۶ MG3 | ||
انجین | ۱٫۳L | ۱٫۶L | ۱٫۲L | ۱٫۴L | ۱٫۲L | ۱٫۵L |
قدرت | ۹۴hp | ۱۰۷hp | ۷۷hp | ۱۰۰hp | ۸۴hp | ۱۰۷hp |
گشتاور | ۱۲۰nm | ۱۵۰nm | ۱۰۰nm | ۱۳۹nm | ۱۲۰nm | ۱۳۵nm |
قیمت تقریبی | – | – | ۷۸٫۸ | ۸۴٫۴ | ۷۵٫۲ | ۷۲ |
گزینه دوم: پروتون پرسونا؛ همان آیریز صندوقدار Proton Persona
پروتون ویرا را که حتما میشناسید. پروتون نسخههای صادراتی این سدان جمع و جور را ابتدا با نام Persona میفروخت ولی اندکی بعد پرسونا را به عنوان یک مدل جدید به خانواده محصولاتش اضافه کرد. پس برای شناخت دقیقتر پرسونا باید ویرا را شناخت؛ پروتون از ویرا دو مشتق گرفت؛ یکی در سال ۲۰۰۴ که محصول نامآشنای GEN2 را ساخت و یکی در سال ۲۰۰۷ که پرسونا را وارد بازار کرد؛ این برای نخستینبار بود که در خود کشور مالزی، پروتون محصولی با نام پرسونا عرضه میکرد.
پرسونای ۲۰۰۷ در واقع نسخه صندوقدار GEN2 بود نه یک مدل کاملا جدید. سال ۲۰۱۶ هم پروتون نسل سوم پرسونا را معرفی کرد؛ پروتون مدل جدید پرسونا را اینبار با پلتفرم هاچبک آیریز ساخته است و حتی ظاهر آیریز را هم با کمترین تغییرات روی پرسونا کپی و سپس پیست کرده! به همین دلیل پرسونا را حالا باید نسخه صندوقدار آیریز بدانیم با همان انجین، همان گیربکس و همان امکانات. قیمت پرسونا در مالزی معادل تقریبی ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان است که در صورت واردات در رده قیمتی تویوتا یاریس خواهد بود.
Persona | Yaris Sedan 2016 | Accent 2016 | Rio Sedan 2016 | |
انجین | ۱٫۶L | ۱٫۵L | ۱٫۶L | ۱٫۴L |
قدرت | ۱۰۷hp | ۱۰۷hp | ۱۲۸hp | ۱۰۷hp |
گشتاور | ۱۵۰nm | ۱۴۱nm | ۱۵۶nm | ۱۳۷nm |
قیمت تقریبی | – | ۱۱۰ | ۱۰۶ | ۱۰۵ |
گزینه سوم: پروتون پردانا؛ گرانترین سدان پروتون Proton Perdana
برای جواب آنهایی که از پروتون تقاضای محصولی نیمهلوکس دارند، پردانا بهترین گزینه است. این سدان خانوادگی سال ۲۰۱۳ به نسل دوم رفت. تا حدود ۲ سال، پروتون نسل دوم پردانا را برای نهادهای دولتی مالزی تولید میکرد و سپس دست به عرضه عمومی آن زد. البته چیزی که دست مردم رسید همان پردانای دولتی نبود بلکه نسخه فیسلیفت پردانا بود که به عنوان مدل ۲۰۱۶ به بازار آمد.
نکته جالبی که در مورد نسل دوم پردانا وجود دارد این است که پروتون آن را با پلتفرم نسل هشتم هوندا آکورد ساخته و فقط ظاهرش را تغییر و بهبود داده است. پردانا با دو انجین مختلف فروخته میشود که هردو فقط با گیربکس ۵ سرعته اتومات همراهند. قیمت معادل این خودرو در مالزی حدود ۸۳ تا ۱۰۶ میلیون تومان است که در صورت واردات به رده قیمتی بسیار خطرناک رنو تلیسمان میآید ولی در صورت تولید، پروتون پردانا رقیبی برای پژو ۵۰۸ ایران خودرو خواهد بود.
Perdana | Sonata LF | Optima JF | Camry | Talisman | ۵۰۸ | ||
انجین | ۲٫۳L | ۲٫۰L | ۲٫۴L | ۲٫۴L | ۲٫۵L | ۱٫۶L-Turbo | ۱٫۶L-Turbo |
قدرت | ۱۷۸hp | ۱۵۴hp | ۱۸۵hp | ۱۸۵hp | ۱۸۱hp | ۱۹۰hp | ۱۶۵hp |
گشتاور | ۲۲۲nm | ۱۸۹nm | ۲۴۰nm | ۲۴۱nm | ۲۳۵nm | ۲۶۰nm | ۲۴۰nm |
قیمت تقریبی | – | ۱۸۴ | ۱۸۳ | ۱۹۵-۱۶۰ | ۱۸۵ | – |
– کالایاب خودرو