کبد چرب چگونه ایجاد می‌شود؟ + پیشگیری و درمان گیاهی

0

کبد چرب، یک بیماری نه چندان قدیمی و سابقه‌دار است که عوامل گوناگونی مانند تغذیه‌ نامناسب، بی‌تحرکی و اضافه وزن منجر به ابتلا و پیشرفت این بیماری خطرناک می‌شوند.

 

این بیماری خاموش که معمولا علامت خاصی ندارد، در صورت عدم تشخیص به موقع، پیش‌رونده و خطرناک بوده و می‌تواند منجر به سیروز کبدی و نارسایی این عضو شود.

متخصص تغذیه کبد چرب طب سنتی رژیم غذایی کبد چرب درمان گیاهی کبد چرب با طب سنتی درمان کبد چرب

کبد چرب چگونه ایجاد می‌شود؟
ایرج خسرونیا فوق‌تخصص کبد و گوارش درباره علل ابتلای افراد به کبد چرب، اظهار داشت: ‌یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به کبد چرب در افراد مختلف، رژیم غذایی نادرست، پرخوری، چاقی، دیابت، بارداری، بی تحرکی و مصرف داروها و آنتی ببیوتیک‌ها به مدت طولانی می‌باشد که باعث تجمع چربی در بافت کبد و در تهایت ابتلای افراد به کبد چرب می‌شود.

 

وی افزود: معمولا کبد چرب، تا هنگامی که کبد دچار نارسایی و سیروز نشود، علائم خاصی ندارد، و تنها با سونوگرافی می‌توان این بیماری را تشخیص داد.

 

سن مبتلایان به کبد چرب
این فوق‌تخصص کبد و گوارش در خصوص سن ابتلای افراد به این بیماری عنوان کرد: افراد در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، اما معمولا این بیماری در سنین بالای ۵۰ سال، شیوع بیشتری دارد.

 

روش‌های درمانی کبد چرب
خسرونیا درباره‌ی روش‌های درمانی این بیماری گفت: معمولا کبد چرب، درمان قطعی ندارد، اما با بهبود شیوه‌ی زندگی، کاهش وزن، رعایت رژیم غذایی، ورزش منظم و مصرف داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شود که سوخت و ساز کبد را افزایش می‌دهد، می‌توان به مقدار بسیار زیادی این بیماری را کنترل کرد.

 

توصیه‌های تغذیه‌ای برای کنترل و پیشگیری کبد چرب

 

حسین ایمانی متخصص تغذیه درباره نکات تغذیه‌ای برای کنترل و پیشگیری کبد چرب، اظهار داشت: دو نوع کبد چرب الکی و غیر الکلی داریم که نوع الکلی بیشتر در کشورهای غربی، به دلیل مصرف زیاد الکل شایع است، اما در کشور ما که مصرف مشروبات الکلی شایع نیست، بیشتر با کبد چرب غیر الکلی مواجه هستیم‌.

 

وزن خود را کاهش دهید
این متخصص تغذیه، عنوان کرد: مهم‌ترین اقدام در پیشگیری و درمان کبد چرب غیرالکلی کاهش وزن مناسب، تحت نظر یک پزشک متخصص است و باید توجه داشت این کاهش وزن، آهسته و به مرور زمان به عنوان مثال ۲ تا ۴ کیلوگرم در ماه باشد زیرا کاهش وزن سریع، ممکن است سبب تشدید این بیماری شود.

 

میوه و سبزیجات را به مقدار زیاد مصرف کنید
ایمانی تصریح کرد: نکته‌ دیگری که در درمان کبد چرب باید به آن توجه کرد، مصرف میوه و سبزیجات به مقدار فراوان است، زیرا مواد غذایی فیبردار سبب می‌شوند جذب چربی از مواد غذایی کاهش پیدا کند و به دنبال آن کاهش وزن و تجمع چربی در کبد را شاهد باشیم.

 

از مصرف مواد قندی بپرهیزید
وی گفت: این بیماران باید میزان مصرف قندهای ساده مانند قند، شکر و مربا را محدود و درصورت امکان حذف کنند زیرا مصرف زیاد این قبیل قندهای ساده، باعث افزایش سطح تری‌گلیسرید و نهایتا منجر به کبد چرب می‌شود.

 

غلات سبوس‌دار را جایگزین نان‌های ساده کنید
این متخصص تغذیه، گفت: بیماران مبتلا به کبد چرب باید مصرف انواع غلات سبوس‌دار و کربوهیدرات‌‌های پیچیده، مانند نان‌های سبوس‌دار، نان جو، جو دوسر و به طور کلی غلات سبوس‌دار را جایگزین نان‌های تهیه شده از آرد سفید کنند.

 

ورزش کنید
ایمانی با بیان اینکه ورزش منظم، سبب تحلیل بافت چربی می‌شود، افزود: نکته‌ حائز اهمیت برای افراد مبتلا به کبد چرب، پیاده‌روی منظم روزانه به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز و با شدت متوسط است که ورزش‌های هوازی مانند شنا و دوچرخه سواری نیز به این افراد توصیه می‌شود.

 

چربی‌های اشباع را از رژیم غذایی خود حذف کنید
این متخصص تغذیه تاکید کرد: افراد مبتلا به کبد چرب، باید از مصرف روغن‌های اشباع مانند روغن‌های جامد، روغن‌های مایع هیدروژنه یا روغن پالم که باعث افزایش سطح کلسترول و تشدید کبد چرب می‌شوند، خودداری کرده و از روغن‌های مفید حاوی اسیدهای چرب غیراشباع مانند روغن زیتون، روغن جوانه‌ی گندم یا روغن‌های گیاهی مایع که حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین خوبی هستند، استفاده کنند.

 

گفتنی است؛ هرچند بیماری کبد چرب، در مراحل پیشرفته خطرناک بوده و حتی منجر به نارسایی و از بین رفتن کبد می‌شود، اما با تغذیه صحیح و ورزش کافی، بهبود شیوه‌ی زندگی و تصحیح عادت‌های غلط روزانه، مانند پرخوری و بی‌تحرکی می‌توان این بیماری را کنترل و از بروز آن پیشگیری کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ