ترفند سایپا و پارس خودرو برای افزایش قیمت محصولاتشان

0

طی ۲۰ روز گذشته، عرضه ساندرو سفید از سوی سایپا متوقف شده و همین مسئله باعث افزایش ۱.۵ میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار شده است. به این ترتیب قیمت ساندرو دنده اتوماتیک سفید در بازار از ۵۱ میلیون تومان به ۵۲.۵ میلیون تومان رسیده است.

ساندرو علاوه بر رنگ سفید، با رنگ نقره‌ای نیز توسط گروه سایپا عرضه می‌شود که هم اکنون قیمت نقره‌ای این خودرو نیز در بازار ۵۳ میلیون تومان است.

مشخصات ساندرو مدیرعامل سایپا قیمت محصولات سایپا قیمت رنو ساندرو دروغ خودروسازان اخبار شرکت سایپا

قیمت کارخانه‌ای ساندرو دنده اتوماتیک ۴۹ میلیون تومان است.

همچنین طی روزهای اخیر عرضه برلیانس H330 از سوی گروه سایپا متوقف شده و همین اتفاق باعث رشد ۲ میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار شده است.

در حال حاضر قیمت برلیانس H330 در بازار به ۵۸ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۵۴ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان است و به این ترتیب شاهد اختلاف ۴ میلیون تومانی بین قیمت بازار آزاد و کارخانه هستیم.

مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های سایپا در این مورد به فارس می‌گوید: تحویل برخی محصولات پارس خودرو از جمله برلیانس و ساندرو با تأخیر روبرو است و همین موضوع قیمت‌ها را در بازار افزایش داده است.

به این ترتیب تحویل برخی خودروها در حالی متوقف شده که بازار با رکود پاییزی روبرو است و به نظر می‌رسد خودروسازان برای جلوگیری از افت قیمت محصولاتشان در بازار، عرضه برخی خودروها را محدود کرده‌اند.

این روزها مشتریان ایرانی چندان حواس شان به بازار خودرو نیست و با کاهش مراجعه آنها به نمایشگاه‌های خودرو، سایه رکود سنگین و سنگین‌تر شده است.
اما اتفاق مهم دیگری که این هفته در بازار خودرو رخ داد، ریزش قیمت‌ها بود. طی چند هفته گذشته به‌دلیل کاهش عرضه برخی خودروهای داخلی، قیمت آنها در بازار صعودی شد، آن هم در حالی که خرید و فروش در رکود به سر می‌برد.
قیمت‌ها در شرایط کاهش تقاضا بالا رفت و مشخص شد دلیل این اتفاق عجیب، تصمیم خودروسازان برای کاهش عرضه بوده است. با این حال طی هفته جاری قیمت آنها ریزش کرد و با کاهش تا مرز ۸۰۰ هزار تومان رو به رو شد. این در حالی است که برخی دیگر از خودروها که تا این هفته از نوسان قیمتی کمتری برخودار بودند، ناگهان گران شدند و دلیل آن باز هم کاهش عرضه بوده است.

افت قیمت در بازار داخلی‌ها
اما بنا به گفته فعالان بازار، طی هفته جاری بسیاری از خودروهای داخلی با کاهش قیمت مواجه شدند که در این بین، محصولات ایران‌خودرو بیشترین افت را داشتند. بر این اساس، هم‌اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افت قیمت ۸۰۰ هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند.
همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V8 نیز این هفته با کاهش قیمت مواجه شد؛ به‌نحوی‌که هم‌اکنون ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این یعنی قیمت ۲۰۶ صندوقدار در مقایسه با هفته گذشته ۷۰۰ هزار تومان پایین آمده است. از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به کاهش قیمت ۴۰۰ هزار تومانی‌اش، در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
همچنین پژو پارس نیز که حدود ۴۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته، در حال حاضر برای خرید آن باید ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کرد. با این حال دیگر محصول ایران‌خودرو به نام سمند EF7 طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر ۳۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

نمایشگاه داران خودرو پایتخت اما در مورد رانا (محصول ملی ایران‌خودرو) نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. با این حساب، رانا جزو خودروهای باثبات بازار طی هفته جاری به‌شمار می‌رود و این در شرایطی است که آمار تولید آن در هفت ماه امسال کاهشی بوده است.
از رانا که بگذریم، تیبا هم بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل ۲۵ میلیون تومان در بازار دارد. این محصول در سایت کاشان سایپا به تولید می‌رسد و مدل ‌هاچ بک نیز دارد که البته قیمت آن بالاتر است.
فعالان بازار اما در مورد پراید خبر از کاهش قیمت آن می‌دهند. به گفته آنها،پراید در مدل ۱۱۱ قیمتی برابر با ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان ارزان شده است.

از سوی دیگر اما پراید در مدل ۱۳۱ نیز طی هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شده و هم‌اکنون ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. با این حساب پراید ۱۳۱ طی این هفته ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.اما سری به بازار دنا بزنیم، خودرویی که این هفته با کاهش قیمت مواجه شد.
دنا که سابقه قیمت ۵۳ میلیون تومان را در روزهای اولیه عرضه به بازار نیز دارد، این هفته ارزان شد و قیمت آن به ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. از دنا که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند.
بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-۹۰ اتومات که در ایران‌خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی آن حکایت می‌کند.

این در حالی است که تندر پارس‌خودرو بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و پارس‌تندر نیز قیمتی برابر با ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد. از سوی دیگر اما ساندرو (در رنگ سفید) خلاف جهت کلی بازار خودرو طی هفته جاری حرکت کرده و قیمت آن به ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

منبع : صبحانه آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ