بیکارترین و پرکارترین استان های کشور را در سال ۹۵

0
جدیدترین گزارش‌های رسمی کشور، نرخ بیکاری تابستان امسال را ۱۲.۷ درصد اعلام کرده که این میزان نسبت به نرخ ۱۰.۹ درصدی بیکاری تابستان سال گذشته، چیزی حدود ۱.۸ درصد رشد داشته است. در این میان، بررسی شاخص بیکاری در بین ۳۱ استان کشور نشان می‌دهد طی یکسال گذشته، «نرخ بیکاری» در ۱۵ استان افزایش و در ۱۴ استان نیز کاهش داشته است؛ البته بیکاری در ۲ استان یزد و همدان بدون تغییر بوده است.

آنگونه که گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، از میان ۱۵ استان کشور نرخ بیکاری در آذربایجان‌شرقی از ۶.۶ به ۱۰.۴ درصد، اردبیل از ۱۱.۶ به ۱۲.۶درصد، اصفهان از ۱۳.۳ به ۱۷.۴درصد، البرز از ۱۲.۵ به ۱۵.۴ درصد، بوشهر از ۸.۸ به ۱۱.۲ درصد، تهران از ۹.۲ به ۱۳.۳ درصد، چهارمحال و بختیاری از ۱۶ به ۱۹.۸ درصد، خراسان‌جنوبی از ۷.۲ به ۱۳.۴ درصد، خوزستان از ۱۰.۷ به ۱۴.۹ درصد، سیستان و بلوچستان از ۱۱.۸ به ۱۳.۸ درصد، فارس از ۱۱.۲ به ۱۳.۶ درصد، کردستان از ۹.۴ به ۱۲.۵ درصد، کرمان از ۶.۵ به ۱۱.۹ درصد، کرمانشاه از ۱۵.۲ به ۲۰.۳ درصد و استان گلستان از ۱۰.۱ به ۱۲.۸ درصد افزایش داشته است.

همچنین نرخ بیکاری در ۱۴ استان ایلام از ۱۲.۶ به ۱۱.۲ درصد، خراسان رضوی از ۱۴.۲ به ۱۲.۵ درصد، خراسان شمالی از ۱۱.۱ به ۹.۷ درصد، قزوین از ۱۲.۴ به ۱۱.۶ درصد، قم از ۱۲ به ۱۱.۴ درصد، کهکیلویه و بویراحمد از ۱۳.۹ به ۱۳ درصد، لرستان از ۱۳.۴ به ۱۲ درصد، مازندران از ۱۲.۱ به ۱۰.۸ درصد، هرمزگان از ۱۱.۷ به ۱۰.۱درصد، آذربایجان‌غربی از ۱۱ به ۷.۵ درصد، گیلان از ۱۱.۲ به ۹.۹ درصد، مرکزی از ۷.۴ به ۶.۷ درصد، زنجان از ۸.۶ به ۸.۲ درصد و سمنان از ۸.۳ به ۸.۱ درصد کاهش یافته است.

مقایسه نرخ بیکاری در ۳۱ استان‌های کشور

کاریکاتور آمار بیکاری سایت شغل یابی سایت استخدام دولت تدبیر و امید آمار بیکاری

 

در عین حال آمار بیکاری ۶ استان آذربایجان‌شرقی، بوشهر، تهران، خراسان‌جنوبی، کردستان و کرمان که در تابستان سال گذشته تک‌رقمی بود، در تابستان امسال دورقمی شده و از طرفی نرخ بیکاری ۳ استان آذربایجان‌غربی، گیلان و خراسان شمالی که در تابستان سال گذشته دو رقمی بود، در تابستان امسال تک‌رقمی شده است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری در تابستان گذشته در ۲۱ استان کشور، دو رقمی بود که این میزان در تابستان امسال به ۲۴ استان کشور سرایت کرد، همچنین در تابستان ۹۴ نرخ بیکاری در ۱۰ استان تک‌رقمی بود که این میزان در تابستان امسال به ۷ استان تقلیل یافته است؛ به عبارتی نرخ بیکاری ۳ استان کشور که تک‌رقمی بود، اکنون دو رقمی شده است.

همچنین در بین ۳۱ استان کشور، بالاترین نرخ بیکاری مربوط به استان کرمانشاه با ۲۰.۳ درصد و کمترین نرخ بیکاری مربوط به استان مرکزی با نرخ ۶.۷ درصد است. بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری سال ۹۴ معادل ۱۱ درصد، نرخ بیکاری بهار امسال ۱۲.۲ درصد و نرخ بیکاری تابستان امسال نیز ۱۲.۷ درصد اعلام شد که روند صعودی را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که رئیس جمهور به تازگی،  از ورود ۱.۲ میلیون متقاضی جدید شغل به بازار کار در بهار امسال خبرداد و بیکاری را مهمترین مسئله کشور عنوان کرده است.

منبع: ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ