۱۰ فیلم برتر و پرفروش تاریخ سینمای ایران +جدول

0

این روزها بحث رکورد در تاریخ سینمای ایران از اهمیت زیادی برخوردار شده اما نکته حایز اهمیت این است که فروش فیلم ها اگر در تاریخ سینمای ایران رصد می شود باید براساس میزان جمعیت، قیمت بلیت و تورم سالانه به آن توجه شود و تا به جدولی درست دست یابیم.

وقتی قیمت بلیت دردهه ۶۰ ، ۷۰ و ۸۰ متفاوت بوده است نمی‌توان پرفروش ها را تنها به فیلم های سال ۹۵ اختصاص داد. آمار فروش فیلم‌ها را به در سالهای مختلف معمولا با  افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی روبرو بوده نمی توان قضاوت درستی در خصوص فیلم پرفروش داشت.

پرفروش ترین فیلم ایران بیوگرافی مسعود ده نمکی بیوگرافی اصغر فرهادی بازیگران من سالوادور نیستم بازیگران فیلم فروشنده بازیگر اخراجی ها

اگر نگاهی به آمار ویکی پدیا داشته باشیم خواهیم دید فروش فیلم را با توجه به تورم و جمعیت و پایه جمعیت و ارزش سال از سال ۱۳۳۰ در نظر گرفته است با توجه به این نوع گزینش می توان شاهد نتیجه درست تری را شاهد بود. این سایت براساس این قیمت فروش فیلم ها را در نظر گرفته و در این میان بالاترین رقم به فیلم «اخراجی‌ها۲» تعلق گرفته است. این فیلم با بلیت ۱۸۰۰ تومان فروش ۸ میلیارد و  ۵۰۰ میلیون تومان دست یافت که براساس شاخصه های تعریف شده ویکی پدیا به فروش ۱ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان دست یافته که در رتبه اول جای دارد، رتبه دوم هم به فیلم دیگری از مسعود ده نمکی اختصاص دارد. فیلم سینمایی «اخراجی ها ۳» که در سال ۹۰ اکران شد با قیمت ۳۰۰۰  در گیشه به رقابت پرداخت  به فروش ۵ میلیارد و۹۰۰ میلیون تومان دست یافت  که براساس اعلام این سایت با شاخصه های تعریف شده به فروش ۹۲۳ هزار و ۸۲۷ تومان دست یافته است.

رتبه سوم براساس این جدول به فیلم «شهر موش ها» اختصاص یافت  فروش این فیلم در سال ۹۳ با قیمت بلیت ۴۵۰۰ تومان به فروش ۱۲ میلیارد تومان دست یافت که براساس شاخصه های اعلام شده به فروش ۸۹۰ هزار و ۴۴۳ اعلام شد.

رتبه چهارم براساس این جدول احتمالا به فیلم «فروشنده» تعلق می گیرد این فیلم براساس بلیت سینماهای مدرن ۱۰۰۰۰ تومان و سینماهای عادی ۶۷۵۰ تومان به فروش ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان دست یافته است.

رتبه پنجم این جدول به فیلم «من سالوادور نیستم» است این فیلم با قیمت بلیت ۱۰۰۰۰تومان در سال ۱۳۹۵ به فروش ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دست یافت و براساس فروش اعلام شده در ویکی پدیا به فروش ۷۸۹ هزار و ۱ تومان دست یافته است.

رتبه ششم جدول به فیلم «محمد رسول الله» اختصاص یافته است این در شرایطی است که فروش بین الملل این فیلم در نظر گرفته نشد. این فیلم با بلیت ۷۲۵۰ تومان به فروش ۱۲ میلیارد تومان دست یافت و با توجه به جدول به فروش ۷۵۱ هزار و ۵۳۴ تومان دست یافت.

رتبه هفتم مربوط به فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» است این فیلم با قیمت بلیت ۱۰۰۰۰ تومان به فروش ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دست یافت و براساس فروش و تورم ۷۴۴ هزار و ۶۸۴ تومان است.

رتبه هشتم فیلم دیگر مسعود ده نمکی است. این فیلم در سال ۱۳۸۶ با قیمت ۱۲۰۰ تومان به فروش ۲ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان دست یافت که براساس این جدول به فروش ۷۳۹ هزار و ۸۰۶ تومان است.

رتبه نهم جدول به فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» اختصاص یافت این فیلم در سال ۱۳۹۱ به نمایش درآمدو بلیت ۳۷۵۰ تومان به فروش ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان رسید که براساس این جدول به فروش ۶۷۹ هزار و ۵۰۲ تومان دست یافت.

رتبه دهم جدول به فیلم «قیصر» ساخته مسعود کیمیایی که در سال ۱۳۴۸ به نمایش درآمده اختصاص می یابد این فیلم به فرو ش ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دست یافته است. در رتبه جدول به فروش ۶۱۲ هزار و ۷۴۴ تومان  دست یافته است.

سال نام فیلم کارگردان فروش به تومان فروش با توجه به تورم و جمعیت
۱۳۸۸ اخراجی‌ها۲ مسعود ده نمکی ۸۵۰۰۰۰۰۰۰۰ ۱۸۱۷۶۰۰
۱۳۹۰ اخراجی‌ها۳ مسعود ده نمکی ۵۹۰۰۰۰۰۰۰۰ ۹۲۳۸۲۷
۱۳۹۳ شهر موشها۲ مرضیه برومند ۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰ ۸۹۰۴۴۳
۱۳۹۵  فروشنده اصغر فرهادی ۱۴۵۰۰۰۰۰۰۰۰
۱۳۹۵  من سالوادور نیستم منوچهر هادی ۱۴۳۰۰۰۰۰۰۰۰ ۷۸۹۰۰۱
۱۳۹۴ محمد رسول الله مجید مجیدی ۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰ ۷۵۱۵۳۴
۱۳۹۵ ۵۰ کیلو آلبالو مانی حقیقی ۱۳۵۰۰۰۰۰۰۰۰ ۷۴۴۶۸۴
۱۳۸۶ اخراجی‌ها مسعود ده نمکی ۲۴۹۰۰۰۰۰۰۰ ۷۳۹۸۰۶
۱۳۹۱ کلاه قرمزی و بچه ننه ایرج طهماسب ۵۷۵۰۰۰۰۰۰۰ ۶۷۹۵۰۲
۱۳۴۸ قیصر مسعود کیمیایی ۱۸۰۰۰۰۰ ۶۱۲۷۴۴

با توجه به تاثیر کاملا مستقیم قیمت بلیت و میزان جمعیت، ملاک اصلی توجه مخاطب به فیلم ها و تاریخ ساز بودن آن ها تنها  رقم فروش فیلم – توسط سیستم مکانیزه یا اعلام پخش کنندگان ارایه می شود – معیار نیست. اگر  فروش فیلم‌های سینمایی آنگونه که در رسانه ها اعلام می شود اغلب فیلم‌ها متعلق به سال ۱۳۹۵ هستند. اما اگر درست به میزان جمعیت و تورم سالانه توجه کنیم، شاهد فهرستی درست تر خواهیم بود و خواهیم دید مسعود ده‌نمکی تنها کارگردانی است که اثرش در صدر جدول قرار می گیرد و  دو اثرش  در این لیست جای دارد و نظر مخاطب را جلب کرده است. در میان ده فیلم برتر سینمای ایران دو فیلم با موضوع کودک به چشم می خورد و همین امر نشان می دهد فیلم های کودک با فضای شاد و مفرح می تواند نظر مخاطب را جلب کند و این پتانسیل را خواهد داشت تا در میان آثار پرفروش سینما قرار گیرد.

این نوع نگاه نشان می‌دهد از یک سو سینمای سرگرم کننده، قصه‌گو و مذهبی مخاطب را  با خود همراه می‌کند و از دیگر سو سینمای استاندارد و جهانی می تواند نظر تماشاگر را جلب کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ