واردات کنجد تراریخته افغانستان

0

به نقل از عصرهامون، در حالی زنگ خطر خشکسالی چند سالی است که در کشور به صدا در آمده است که این روز ها شاهد صادرات هندوانه محصولی آب بر و واردات کنجد گیاهی مقاوم به کم آبی به کشور هستیم. خروج ارز برای تهیه کنجد به ایران در حالی است که ایران خود بزرگترین تولید کننده کنجد در جهان است به طوری که تنها در استان فارس ۲ برابر متوسط عملکرد کنجد در جهان و ۲۰۰ کیلو بالاتر از متوسط کشوری کنجد تولید می شود.

از سوی دیگر صادرات هندوانه درحالی در مقایسه با سه ماه نخست سال رشدی ۸۱ هزار تنی را در کارنامه خود ثبت کرده که مدت‌هاست، کارشناسان آب و بخش کشاورزی نسبت به تولید این محصول هشدار می‌دهند و خواستار محدودشدن کشت این میوه آب‌بر شده‌اند، چه برسد به صادرات آن.
واردات کنجد به کشور
علی ای حال این روز ها واردات کنجد به سیستان و بلوچستان رونق گرفته و شاهد افزایش این گیاه به کشور هستیم ؛ به گفته طاهره هامون نورد مدیر کل گمرکات سیستان و بلوچستان برنج و کنجد بیشترین محصولات وارداتی به استان هستند.
وی در خصوص واردات به استان اظهار داشت: از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی استان وارداتی به وزن ۴۶۹ هزار و ۹۰۸ تن و ارزش ۶۹۱ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۱۶۲ دلار وارد شده ست.
مدیر کل گمرکات استان ادامه داد: براساس بررسی ها این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۴۹ درصدی در وزن و با کاهش ۳۳ درصدی در ارزش روبرو بوده است.
این در حالی است که طی سالهای گذشته کنجد افغانستان و پاکستان به صورت بذرهای تراریخته کشت شده اند.
ادویه و چتایی در لیست واردات!
هامون نورد اقلام عمده وارداتی را برنج خوراکی، کنجد، دام ،نخود، پارچه، چتایی، ادویه، لوازم یدکی خودرو  و کالاهای صنعتی و خانگی عنوان کرد و افزود:  این محصولات از کشور های پاکستان، افغانستان، ترکیه، کره، تایوان ،امارات، چین و سایر کشور ها وارد می شوند.
وی همچنین میزان کل صادرات را به وزن ۱ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۱۵۴ تن و ارزش ۴۵۳ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۵۵۱ دلار عنوان و بیان کرد: اقلام عمده صادرات عبارتند از : مصالح ساختمانی(سیمان)، گاز ال پی جی، قیر، تخم گشنیز، سیب درختی و محصولات شیمیایی وسایل صنعتی، که این محصولات به کشور های پاکستان، افغانستان، ترکیه، کویت، امارات و سایر کشور ها صادر می شود.
علی ای حال نگاهی به ارزش واردات و صادرات به کشور خبر از افزایش واردات نسبت به صادرات می دهد.
منبع : عصر هامون
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ