۱۰ عادت رانندگی که به خودرویتان آسیب می‌زند

0

بعضی از عادات غلط ما در هنگام رانندگی دشمن خودرو به حساب می آید. خریدن خودرو یک سرمایه گذاری بزرگ است و بیشتر ما می خواهیم از خودروی خود خوب مراقبت کنیم و تا جایی که امکان دارد از آن استفاده کنیم. اما بعضی از عادات غلط ما دشمن خودروهایمان هستند.شما کدام یک از این کارها را انجام می دهید؟

نحوه کار کلاچ دیسک ترمز ترمز دستی آموزشگاه رانندگی آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک آموزش رانندگی

استفاده نکردن از ترمز دستی
حتی اگر بر روی سطح کاملاً صاف پارک کرده اید هیچ دلیل وجود ندارد که از ترمز دستی استفاده نکنید. استفاده نکردن از ترمز دستی و به جای آن قرار دادن خودرو در دنده برای جلوگیری از حرکت کردن خودرو کار بسیار اشتباهی است چون با این کار، کل وزن وسیله ی نقلیه ی شما فقط روی یک قطعه ی کوچک یعنی میله ی گردان محور چرخ قرار میگرد. اندازه ی این وسیله فقط به اندازه ی یک انگشت است و با گذشت زمان و استفاده نکردن از ترمز دستی این قطعه به مرور زمان بر اثر تحمل وزن خودرو می شکند. استفاده از ترمز دستی زمانی که خودروی خود را پارک می کنید باعث می شود سیستم انتقال قدرت خودروی شما مدت زمان بیشتری سالم بماند.


استفاده از خودرو زمانی که چراغ بنزین روشن است
برای همه ی ما اتفاق افتاده است که مسیر طولانی را در حالی که چراغ بنزین خودرویمان روشن بوده است طی کرده ایم. آیا می دانید که این کار به سیستم سوخت رسانی خودروی شما آسیب می رساند؟ در بیشتر خودروها پمپ بنزین باک خودرو در بنزین داخل مخزن بنزین شناور است، استفاده از خودرو زمانی که بنزین داخل مخزن آن از یک چهارم کمتر است، در مدت زمان طولانی باعث ایجاد مشکل در سیستم سوخت رسانی خودروی شما می شود. پر کردن زودتر باک خودرو شاید کمی سخت و زمان بر باشد ولی بهتر است از اینکه به خودروی شما آسیب برسد.

نحوه کار کلاچ دیسک ترمز ترمز دستی آموزشگاه رانندگی آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک آموزش رانندگی


تغیر ناگهانی از دنده ی عقب به دنده ی یک
تصور کنید شما در حال دنده عقب رفتن هستید، ناگهان دنده را عوض می کنید و به سمت جلو حرکت می کنید. صدایی را می شنوید. این صدا آشنا نیست؟ شاید این صدا در همان موقع خیلی بد به نظر نرسد ولی با گذشت زمان و تکرار این حرکت drivetrain (دستگاهی که نیروی چرخشی موتور رو به چرخ ها انتقال می دهد) خودروی شما آسیب می بیند. به جای صدمه رساندن به خودرو قبل از تعویض دنده از دنده ی عقب به دنده ی یک صبر کنید خودرو کاملا متوقف شود و سپس تعویض دنده را انجام دهید این کار فقط چند ثانیه زمان میبرد ولی باعث حفظ موتور، جعبه دنده و اکسل خودرو از آسیب های احتمالی می شود.

نحوه کار کلاچ دیسک ترمز ترمز دستی آموزشگاه رانندگی آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک آموزش رانندگی


بالا بردن دور موتور قبل از گرم شدن موتور
در زمان روشن شدن خودرو بهتر است قبل از حرکت اجازه دهید موتور خودرو برای یک یا دو دقیقه گرم شود. این کار باعث می شود روغن در تمام بخش های موتور به آرامی و به طور کامل پخش شود و روغن به تمام بخش های موتور برسد همچنین روغن و موتور به اندازه ی کافی گرم شوند. فشار دادن گاز و بالا بردن دور موتور به این فرآیند کمکی نمی کند. انجام ندادن این کار از آسیب رسیدن به خودروی شما جلوگیری می کند.بالا بردن دور موتور درست بعد از استارت زدن باعث می شود که به طور ناگهانی دمای بعضی از بخش های موتور بالا برود و این افزایش دما باعث فشار آمدن به قطعاتی از موتور می شود که به صورت محکم به هم چفت شده اند. برای یک عملکرد مطمئن بهتر است حداقل یک دقیقه بعد از استارت زدن، خودرو را به حرکت در آورید.


فشار دادن پدال گاز تا انتها زمانی که احتیاجی به این کار نیست
هر علاقه مند به خودرو وسوسه می شود در زمان شروع به حرکت خودرو یک انفجار ناگهانی در داخل سیلندر ها به وجود آورد و با یک تیک آف شروع به حرکت کند. ولی مشکل این است که بعد از این کار شما برای کاهش دادن سرعت احتیاج به فشار دادن ناگهانی بر روی پدال ترمز هستید. برای به دست آوردن این شتاب حجم زیادی از بنزین مصرف می شود و فشار زیادی را به بخش انتقال قدرت موتور به چرخ ها وارد می شود. از این مدل رانندگی کردن پرهیز کنید در غیر این صورت به زودی زود باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.


استفاده از دنده به عنوان تیکه گاه دست
رانندگی با خودروهای دنده ای احساس بسیار خوبی دارد. معمولا زمانی که در حال تعویض دنده ها هستید یک دستتان روی فرمان است و دیگری روی دنده. استفاده از دنده به عنوان تکیه گاه دست باعث ایجاد فشار بر روی بوش و هماهنگ کننده ی جعبه دنده می شود و این حرکت باعث ایجاد فرسایش زودتر در این قطعات می شود.بهتر است هر دو دست خود را روی فرمان قرار دهید در این صورت به سیستم انتقال قدرت خودروی خود بسیار کمک کرده اید و همچنین در هنگام بروز حادثه قدرت مانور بیشتری دارید و راحت تر می توانید خودرو را کنترل کنید.

نحوه کار کلاچ دیسک ترمز ترمز دستی آموزشگاه رانندگی آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک آموزش رانندگی


فشار دادن پدال کلاچ در حالت توقف خودرو
بیشتر کسانی که خودروی دنده ای دارند این کار را انجام می دهند. این رانندگان زمانی که خودرویشان متوقف است همچنان پدال کلاچ را فشار می دهند. مانند زمانی که در ترافیک هستید یا زمانی که منتظر سبز شدن چراغ قرمز هستید.نگه داشتن کلاچ در زمان توقف باعث خراشیدن کلاچ می شود و هچنین باعث آسیب به بلبرینگ کلاچ، صفحه ی کلاچ و دوشاخ کلاچ می شود. به جای فشار دادن کلاچ در زمانی که خودرو در دنده قرار دارد و متوقف است دنده را خلاص کنید و پای خود را از روی کلاچ بردارید و دوباره زمانی که خواستید حرکت کنید خودرو را در دنده قرار دهید و حرکت کنید.


حمل کردن مقدار زیادی بار با خودرو
بیشتر فشار وزن خودرو بر روی سیستم انتقال قدرت، سیستم تعلیق و ترمز ها است. حمل کردن وسایل سنگین با خودرو یا حتی وسایل غیر ضروری که در خودرو قرار دارند باعث ایجاد فشار به این قسمت ها و همچنین مصرف زیاد سوخت می شود. برای جلوگیری از این آسیب ها و کاهش مصرف سوخت سعی کنید تا می توانید خودروی خود را سبک کنید. ما نمی گوییم که مثلا از سیستم ایرکاندیشن یا سیستم صوتی استفاده نکنید که وزن خودروی شما کاهش یابد! اما تمام وسایل غیر ضروری که در خودرو هست را از آن خارج کنید. شاید حتی وسایل اضافی که وزن زیادی هم ندارند در طی مسافت طولانی باعث افزایش مصرف سوخت خودروی شما شوند، با گذشت زمان شما متوجه این قضیه می شوید. مطمئن شوید فقط وسایل مورد نیاز را حمل میکنید و بقیه وسایل را در جای دیگری به جز خودرویتان قرار دهید.


نگه داشتن ترمز در سرازیری ها
بعضی مواقع زمانی که شما در حال رانندگی در یک سرازیری هستید برای جلوگیری از افزایش سرعت پدال ترمز را دائماً نگه می دارید. این کار باعث می شود دمای بین لنت و دیسک ترمز بالا برود که باعث تاب برداشت دیسک و از بین رفتن لنت ترمز می شود. در این حالت سعی کنید در دنده های سنگین حرکت کنید تا مانع افزایش سرعت خودروی شما شود. همچنین در این صورت اگر احتیاج باشد پدال ترمز را به صورت ناگهانی فشار دهید سیستم ترمز بهتر عمل خواهد کرد.


توجه نکردن به علائم هشدار دهنده
زمانی که قطعه ای در خودروی شما بد کار می کند این شانس وجود دارد که علائمی در خودرو، شما را از وجود این مشکل آگاه کند.لرزش عجیب در خودرو، ضربه ی گاه به گاه ، صداهای عجیب، جیر جیر های متناوب و یا دیگر علائم غیر معمول باید بازرسی شوند و نباید نادیده گرفته شوند. شاید در ابتدا شما فکر کنید مشکل خاصی نیست ولی با نادیده گرفتن شما ممکن از یک مشکل کوچک در خودرو به یک ایراد بزرگ تبدیل شود و شما را در کنار جاده متوقف کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ