ضرورت و نحوه تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو

0

رنگ شدگی بدنه خودرو یکی از موارد بسیار مهمی است که تاثیر بسزایی بر قیمت خودروی کارکرده دارد.اگر یک خودرو فاقد رنگ شدگی باشد، با سهولت و سرعت بیشتری به فروش می‌رسد و از سویی دیگری دارای قیمت بیشتری نسبت به موارد مشابه ولی با بدنه رنگشده خواهد داشت. در این میان نکته اساسی آن است که هرکدام از اجزای بدنه تاثیر خاص خود را دارند و نمیتوان یک فرمول و نسخه کلی برای تمامی اجزا پیچید.

کارشناسی رنگ خودرو کارشناسی خودرو در تهران قیمت خودرو کارکرده قیمت خودرو دست دوم خرید خودرو دست دوم تشخیص رنگ شدگی اتومبیل با چشم آموزش و راهنمای خرید خودرو

رنگ شدگی های سقف، کاپوت و صندوق جزو قسمتهایی هستند که دارای تاثیر به مراتب بیشتری میباشند چرا که رنگ شدگی هر یک از این قسمتها میتواند بیانگر یک تصادف شدید باشد که این تصادفات میتوانند جلوبندی ماشین و در نهایت عملکرد آن را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. مقدار این تاثیرات برای خودروهای مختلف بوده و با بالا رفتن کلاس خودرو میزان این تاثیر نیز بیشتر میشود تا جاییکه برای برخی خودروها رنگ شدگی سقف، کاهشی بیش از ۳۰ میلیون در قیمت را در پی دارد.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که نحوه تشخیص این رنگ شدگی به چه نحوی است؟ متاسفانه یا خوشبختانه در سطح شهر، صافکارها و نقاش‌های بسیار ماهری هستند که به قول خودشان “ماشین را بدون رنگ تحویل می‌دهند” و  خودرو را به گونه‌ای بازسازی می‌نمایند که غیر از خود مالک خودرو، هیچ فردی دیگری قادر به تشخیص تغییرات صورت‌گرفته نمی‌باشد.

این موضوع موجب شده تا کارشناسان خودرو، پا به‌ پای صافکارها و نقاشان، در این عرصه پیشرفت کنند و علاوه بر بهره‌گیری از تجربه، به تجهیزات و علم روز نیز در این حوزه مجهز شوند. ما در اینجا به چند روش کارشناسی رنگ خودرو اشاره می‌کنیم:

  • روش اول و ابتدایی‌ترین روش، نگاه‌کردن به خودرو با زاویه ۳۰درجه، در روشنایی طبیعی یا نور سفید است. یک کارشناس خبره، با یک نگاه معمولی، بخش‌هایی که با توجه کم رنگ شده باشد را براحتی تشخیص می‌دهد.
  • روش دوم استفاده از قلم آهنربایی است. این روش که البته دارای ضریب خطای بالایی می‌باشد،  بیشتر توسط دلالان خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. با چند بار استفاده بر روی چند خودرو، از طرز کار آن که مبتنی بر خاصیت آهنربایی این قلم می‌باشد، مطلع خواهید شد.
  • اما روش سوم که بالاترین دقت و کمترین خطا را دارد استفاده از دستگاه تست رنگ دیجیتال است. این دستگاه به کارشناسان این امکان را می‌دهد که رنگ‌شدگی، تعویض‌شدگی و حتی پاشیدن کیلر بر روی رنگ را براحتی تشخیص دهند.

نکته مهم و پایانی آن که فقط یک کارشناس با تجربه و ماهر میتواند رنگ شدگی را تشخیص دهد، لذا با هر سطح دانش خودرویی، حتما به یک کارشناس خودرو مراجعه نموده و هیچگاه قبل از کارشناسی سلامت، خودرویی را خریداری ننمایید چرا که می‌تواند زیانهای فراوانی به شما تحمیل نماید که در اغلب موارد؛ زیان‌های مالی فقط بخش بسیار کوچکی از این مشکلات را شامل می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ