روغن‌های خوراکی در بازار ایران «تراریخته» است یا طبیعی؟ +عکس

0
در حال حاضر با توجه به استحصال بخش عمده‌ای از روغنهای موجود در بازار مصرف کشورمان از سویای تراریخته یا همان سویای دستکاری شده ژنتیکی، این روغنهای مایع یا جامد در واقع روغنهای GMO (دستکاری شده ژنتیکی) محسوب می‌شوند که همچنان سلامت این دسته از محصولات در داخل کشور و نقاط مختلف دنیا مورد مناقشه و تشکیک است.

 مضرات تراریخته محصولات تراریخته کدامند بهترین روغن سرخ کردنی بهترین روغن خوراکی
جالب اینکه بر روی بسته‌بندی یا قوطی برخی از برندهای روغن موجود در بازار مصرف کشورمان، عبارت «GMO» به معنای استحصال این روغنها از مواد دستکاری شده ژنتیکی درج شده است اما در کنار این عبارت شاهد درج عبارت «۱۰۰ درصد طبیعی یا Natural» نیز هستیم!

در واقع محصولات غذایی که از فرایندهای دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته به دست می‌آیند، نمی‌توانند به عنوان محصولات صددرصد طبیعی قلمداد شوند.

از سوی دیگر، بر اساس قانون «ضوابط برچسب‌گذاری بر روی محصولات غذایی» ابلاغی توسط وزارت بهداشت، تمامی تولیدکنندگان محصولات غذایی در داخل کشورمان مظف هستند در صورتی که محصولات آنها از مواد دستکاری شده ژنتیکی تولید شده است، عبارت «حاصل از فرایند دستکاری ژنتیکی یا GMO» را روی لیبل یا برچسب محصول خود به‌صورت واضح و آشکار درج کنند تا خریداران این محصولات از طبیعی بودن یا دستکاری شده ژنتیکی بودن آن هنگام خرید مطلع باشند.

مضرات تراریخته محصولات تراریخته کدامند بهترین روغن سرخ کردنی بهترین روغن خوراکی

متاسفانه در حال حاضر با وجود صراحت قانون در این خصوص، بخش عمده‌ای از محصولات غدایی موجود در بازارهای مصرف کشورمان، فاقد برچسب GMO هستند و عملاً هموطنان ما در هنگام خرید از امکان تشخیص طبیعی بودن یا دستکاری ژنتیک بودن محصولات موجود در بازار محروم هستند و با کمال تاسف تا به امروز دستگاه‌های مسئول این حوزه، اقدام درخوری برای جلوگیری از این تخلف تولیدکنندگان محصولات غذایی و الزام آنها به اجرای قانون برچسب‌گذاری بر روی محصولات تولیدی توسط آنها صورت نگرفته است.

منبع: تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ