نیایش افشردی ،دانشمند ایرانی نظریه انیشتین را به چالش کشید

0
بسیاری از نظریه‌های فیزیک بر اساس این ایده ایجاد شده‌اند که سرعت نور ثابت است. اما «جوآو ماگویجو» و دکتر «نیایش افشردی» تفکر متفاوتی دارند.
آن‌ها در مقاله‌ای که در مجله Physical Review D منتشر شده است، به توصیف یک عدد دقیق در شاخص طیفی پرداخته‌اند. این مدل می‌تواند برای تعیین معتبر بودن نظریه این دانشمندان استفاده شود.
همه ساختارهای جهان کنونی در پی ایجاد نوساناتی در جهان اولیه تولید شده‌اند. شاخص طیفی، سابقه‌ای از این نوسانات است که اکنون در تابش زمینه کیهانی ادغام شده‌اند.
هوش آلبرت انیشتین نظریه انیشتین نابغه ایرانی فیزیکدان ایرانی دانشمندان ایرانی بیوگرافی نیایش افشردی بیوگرافی آلبرت انیشتین ایرانیان کانادا Niayesh Afshordi
رقمی که «افشردی» و «ماگویجو» به آن دست یافته‌اند، ۰.۹۶۴۷۸ است که به خوانش تخمینی مورد استفاده کنونی یعنی ۰.۹۶۸ بسیار نزدیک است.
نظریه «افشردی و ماگویجو» که می‌گوید سرعت نور متغیر است، اولین بار در اواخر دهه ۱۹۹۰ ارائه شد. این نظریه در آن زمان افراطی توصیف شد؛ اما اکنون که یک روش پیش‌بینی عددی توسعه داده شده، این نظریه ارزشمند شده است.
اگر سرعت نور را متغیر در نظر بگیریم، می‌تواند نشانگر این باشد که سرعت نور در جهان اولیه بسیار بالاتر بوده و با گسترش جهان به مسافت‌های بسیار دورتری دست یافته است. همچنین از آنجایی که چگالی جهان تغییر کرده، سرعت نور نیز ممکن است به شیوه‌ای قابل پیش‌بینی کاهش یافته باشد.
مورد توجه‌ترین نظریه در مورد سرعت نور،  تورم است که تلاش دارد مشکل افق را با این ایده که جهان در زمان تولد متعادل بوده و سپس بطور ناگهانی گسترش یافته، حل کند. البته جهان در طول این گسترش یکنواخت باقی ماند. اگر نظریه تورم درست باشد، تائیدی بر نظریه اینشتین در مورد ثابت بودن سرعت نور و سایر قوانین شناخته شده فیزیک تا به امروز است. اما برای اثبات آن باید یک میدان تورم اختراع شود که شامل مجموعه شرایطی است که تنها در آن زمان وجود داشته است.
دکتر «نیایش افشردی» Niayesh Afshordi از فارغ‌التحصیلان دبیرستان تیزهوشان علامه حلی تهران و برنده مدال نقره المپیاد جهانی فیزیک سال ۱۹۹۶ (۱۳۷۵) نروژ است که تحصیلات کارشناسی خود را در رشته فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برده است. وی اکنون اخترفیزیکدان مؤسسه فیزیک نظری پریمیتر و استاد دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه واترلوی کانادا است.
دکتر «افشردی» سال گذشته موفق به دریافت جایزه سوم کیهان‌شناسی بوکالتر (The Buchalter Cosmology Prize) شده بود.
منبع: ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ