دبه و گروکشی ترکمنستان در آستانه ورود موج سرما به ایران

0

منبع آگاه در وزارت نفت از فشار ترکمنستان برای دریافت ۲ میلیارد دلار بابت مابه‌التفاوت قیمت گاز صادراتی به ایران خبر داد و گفت: ترکمنستان برای دریافت این مبلغ به دنبال قطع گاز ایران در فصل سرما است.

یک منبع آگاه در وزارت نفت با رد ادعای ترکمنستان برای پرداخت ۲ میلیارد دلار از سوی ایران بابت ما به التفاوت افزایش قیمت گاز وارداتی از این کشور گفت: قراردادهای خرید و فروش گاز قراردادهای بلندمدتی هستند که موارد اختلاف طرفین در آن صرفا از طریق مراجعه به داور مرضی الطرفین امکانپذیر است.

وی با بیان اینکه موضوع ادعای ترکمن‌ها مربوط به افزایش چند برابری قیمت گاز وارداتی در دولت قبل است، افزود: این موضوع فاقد مبنای قراردادی است و طرف ترکمن باید این موضوع را در دادگاه پیگیری کند نه اینکه با گروکشی و در فصل زمستان تلاش کند تا حرف زور بزند.

این منبع آگاه تصریح کرد: وزارت نفت برخی رفتارهای طرف ترکمن را برخلاف چارچوب قرارداد و بر خلاف روح معاضدت، حسن همجواری و همکاری دو کشور دانسته و در صورت عمل نکردن آنها به تعهداتشان آن را مصداق پیمان شکنی و موجب فسخ دائم قرارداد تجارت گاز با این کشور خواهد دانست.

وی یادآور شد: تمام تمهیدات لازم برای تامین سوخت زمستانی به ویژه در استان‌های شمالی صورت گرفته و اطمینان داریم با همکاری مردم مشکلی برای تامین سوخت زمستانی نخواهیم داشت.

این منبع آگاه افزود: ایران در برهه ها و زمینه های مختلف هیچگاه زیر بار حرف نادرست نرفته و به تاسی از این عزتمندی ملی، وزارت نفت نیز پول مملکت را به ناحق به کسی پرداخت نخواهد کرد و از حق مردم نخواهد گذشت.

وی گفت: ما برای مدیریت شرایط سخت آمادگی داریم و هرگز اجازه نخواهیم داد تا خانه های مردم سرد شود. برای تامین سوخت مصرف کنندگان عمده و صنایع استانهای شمالی نیز پیش بینی های لازم صورت گرفته و در صورت بروز هر مشکلی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

منبع : فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ