خودرو چقدر درآمد مالیاتی برای دولت ایجاد کرد؟

0
بررسی سرفصل های درآمدی دولت نشان می دهد شماره گذاری، واردات و نقل و انتقال اتومبیل در ایران ، درآمدی بیش از هزار و پانصد میلیارد تومان از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا پایان مهر ماه برای دولت به همراه داشته است.

بیشترین میزان درآمد حاصل شده در این سه سرفصل به واردات خودرو اختصاص داشته است. در این مقطع زمانی در حدود ۶۶۰ میلیارد تومان مالیات از محل واردات خودرو به دست آمده است که فاصله ای قابل توجه با پیش بینی دولت در این دوره زمانی دارد. دولت بر این باور بود که در این مقطع زمانی می تواند حدود ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان درآمد از این محل به دست آورد.

از سوی دیگر درآمد حاصل شده از محل شماره گذاری خودرو نیز برابر با ۵۸۰ میلیارد تومان بوده است که در این سرفصل ، عملکرد بیش از پیش بینی های دولت بوده است.

به این ترتیب مشخص می شود انتظار دولت ،تولید خودرویی کمتر از میزان تولید صورت گرفته در واحدهای خودروسازی ایران است. میزان تولید خودرو در سال جاری در حدود ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. پیش بینی می شود هدف تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری محقق شود.

در عین حال سرفصل بعدی به مالیات نقل و انتقال خودرو اختصاص داشته است. در این بخش درآمد حاصل شده برای دولت ۳۳۰ میلیارد تومان است این در حالی است که دولت انتظار داشت در این دوره زمانی در حدود ۴۴۰ میلیارد تومان از محل خرید و فروش خودرو و مالیات نقل و انتقال آن درآمد کسب کند .

این وضعیت نشان می دهد پیش بینی دولت در این حوزه نیز داغ تر بودن بازار خودرو بوده است اما عملکرد بازار در این مقطع زمانی کمتر از انتظار دولت بوده است. در واقع سه سرفصل شماره گذاری خودرو ، نقل و انتقال خودرو و همچنین مالیات واردات آن یک هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد کرده است که هر چند در یک سرفصل بیش از پیش بینی بود ، در دو سرفصل دیگر عملکرد بازار کمتر از برآورد مورد انتظار دولت بوده است .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ