بازدهی ۴۰۴ درصدی سهام کاشی و سرامیک‌

0

به گزارش ساتین : رشد و نوسان‌های گروه‌های بورسی به عوامل زیادی وابسته‌اند که هر یک خود تحت‌تاثیر رخدادهای داخل و خارج از گروه قرار دارند. به عنوان مثال گروه پتروشیمی و پالایشگاهی در سال ۹۲ به علت رشد سودآوری مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفتند. همچنین پس از رونق صنعت مسکن انتظار می‌رفت که این صنعت و صنایع و شرکت‌ها مرتبط با این بخش نیز مانند صنعت کاشی و سرامیک، سیمان، محصولات فلزی با رشد مواجه شوند که تقریبا نیز این انتظارات تاکنون برآروده شد اما در مقابل برخی از گروه‌ها نیز در بورس دیده می‌شوند که به دلایلی همچون پایین بودن حجم مبنا در معرض سفته‌بازی قرار گرفته و در کل با نوسانات غیرمنطقی روبه‌رو می‌شوند.

 این در حالی است که مسوولان بورس همواره سعی کرده‌اند با اعمال شرایطی همچون اجبار به افزایش سرمایه، عرضه سهام، ارایه اطلاعیه شفافیت و نظارت بر معاملات آنها تا حدود زیادی این شرایط را کنترل کنند که به عنوان مثال گروه‌های کوچک و پرحاشیه مانند قندی‌ها و کاشی و سرامیک و سایر گروه‌هایی از این دست همواره در معرض اتهام سفته‌بازی بوده‌اند.
درخصوص نمادهای گروه کاشی و سرامیک که تا سال‌هایی نه‌چندان دور جزو گروه‌های با حاشیه آرام محسوب می‌شد تاکنون چندان رمزگشایی صورت نگرفته است. به گزارش بورس‌نیوز، در سال‌جاری با احتساب آورده میانگین بازدهی بورس به ۱۱۵ درصد بالغ شده است که گروه کاشی و سرامیک با کسب میانگین بازدهی ۴۰۴ درصدی در این مدت توانسته رتبه سوم را در بین ۴۳ صنعت بورس به دست آورد. این در حالی است که صنعت یادشده در مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افت یا به عبارت دیگر (۱۳) درصد بازدهی داشته است و در سال ۹۰ این گروه مجددا با کسب بازدهی ۶۹ درصدی طی مدت مشابه توانست رتبه دوم را کسب کند. همچنین در بین ۱۱ نماد فعال در این گروه نماد‌های کاشی پارس و کاشی سینا بالاترین میزان بازدهی را در سال‌جاری داشته‌اند این در حالی است که به لحاظ میزان سهام شناور نمادهای بهسرام و تکسرام بیشترین میزان سهام شناور را در بورس دارند.
در مجموع رتبه نقدشوندگی نماد‌های این گروه در وضعیت مناسبی قرار ندارد و بهترین رتبه نقدشوندگی در سال‌جاری با عدد ۶۲ به نماد تکسرام تعلق گرفته است. درخصوص نسبت P/E نمادهای این گروه نیز گفتنی است میانگین موزون این نسبت برای این گروه به عدد ۷/۱۶ می‌رسد که کاشی سینا با نسبت ۷/۱۰ پایین‌ترین میزان و تکسرام با ۴۶ بیشترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند. براساس این گزارش این اعداد و ارقام در کنار سهم «۲۴/۰» درصدی این گروه از کل ارزش بازار سرمایه و میزان رتبه نقدشوندگی و همچنین حجم معاملات نماد‌های این گروه این مطلب را به ذهن می‌رساند که سهم فعالان بازار سرمایه از این بازدهی چشمگیر بسیار کم بوده است. افزون‌بر این، چنانچه به اوضاع صنعت بالادستی این صنعت نگاهی اجمالی در سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ داشته باشیم به‌خوبی می‌توان دریافت با یک فاصله زمانی پس از رونق بازار مسکن نوبت به رونق در صنعت کاشی و سرامیک بورس می‌رسد و پس از رکود در صنعت ساختمان متعاقبا با یک فاصله زمانی رکود در این صنعت را شاهد بوده‌ایم بنابراین با توجه به رکود سال ۹۲ در صنعت مسکن برای سال ۹۳ برای صنعت کاشی و سرامیک انتظار رکود می‌رود.
سهم ۱۷ درصدی حقوقی و ۸۳ درصدی حقیقی‌ها
همچنین اصولا فعالیت حقوقی‌های بورس در این گروه نیز بسیار پایین است به‌طوری که در معاملات سال‌جاری در مجموع ۱۷ درصد از کل خریدها توسط حقوقی‌ها و ۸۳ درصد توسط افراد حقیقی صورت پذیرفته است و در سمت فروش نیز کمابیش شاهد همین نسبت‌ها هستیم. به عنوان مثال در پنج نماد کاشی حافظ، پارس، اصفهان، الوند و مرجان کار بیش از ۹۸ درصد خریدها توسط حقیقی‌ها در سال‌جاری به عمل آمده است. گفتنی است شرکت‌های حقوقی سرمایه‌گذاری صدر تامین، سرمایه‌گذاری ملی و سرمایه‌گذاری سپه به عنوان مهم‌ترین سهامدار حقوقی عمده در این گروه شناخته می‌شوند که نقش صدرتامین بسیار بیشتر از سایرین است.
پیشتازان گروه
افزون‌بر این درخصوص وضعیت صورت‌های مالی نمادهای این گروه نیز باید گفت بیشترین پیش‌بینی تولید در این گروه به چینی ایران تعلق دارد و همچنین مرجان کار با پیش‌بینی فروش ۴۰ درصدی بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است. همچنین بیشترین سود خالص به فروش نیز به این نماد تعلق دارد. مرجان‌کار همچنین در مقایسه با سایر نماد‌ها از بیشترین درصد سود عملیاتی برخوردار بوده است اما نماد کاشی سینا در این گروه بیشترین بازده سرمایه و بیشترین مجموع درآمد را کسب کرده و بهسرام نیز بالاترین میزان نسبت بدهی را دارد.
علاوه بر این، کاشی الوند به همراه اصفهان بیشترین میزان دارایی را دارد و بیشترین میزان جمع بدهی‌ها نیز به کاشی اصفهان متعلق است. اطلاعات یادشده بر حسب آخرین مجمع برگزارشده، ارایه گردیده است. همچنین درباره وضعیت پیش‌بینی سود این شرکت‌ها نیز باید گفت اکثر نمادهای این گروه با نوسانات بالایی در میزان پیش‌بینی و تحقق سود مواجه‌اند اما از درصد بالای تقسیم سود برخوردارند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ