آیا مالک جدید ایران خودرو را می شناسید ؟

0
سهام شرکت ایران خودرو از جمله سهم های بازار سرمایه است که طی روزهای اخیر بار دیگر با اقبال سرمایه گذاران و معامله گران بورسی رو به رو شده، به گونه ای که سهامداران این شرکت بزرگ خودروساز نظاره گر رشد قیمتی سهام آن و حجم بالای معاملات روزانه هستند. حال این سوال مطرح است که علل استقبال فعالان بازار سرمایه از سهام این شرکت چیست؟

براساس گزارش بورس نیوز، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تملک بیش از ۱۸ درصدی سهام “خودرو” در حالی سهامدار عمده آن به شمار می رود که طی ماه اخیر شاهد عرضه سهام “خودرو” توسط سهامدار عمده همزمان با واگذاری سهام شرکت های فعال بورسی همچون ایران خودرو از سوی سازمان خصوصی سازی هستیم. در این شرایط اما، شرکت کروز که در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت می کند همواره نسبت به خرید سهام ایران خودرو تمایل نشان داده و از طریق شرکت های زیرمجموعه خود اقدام به خرید سهام “خودرو” می کند. به نظر می رسد این شرکت قطعه ساز در صدد بالا بردن درصد مالکیت سهم خود در ایران خودرو است که البته این امر نیز دلایل خاص خود را دارد که در ذیل به آن اشاره خواهد شد.

براساس این گزارش، بزرگترین مجموعه خودروساز داخلی یعنی ایران خودرو در نظر دارد مجمع عمومی فوق العاده ای طی اسفند ماه سال جاری به منظور انتخاب اعضای هیأت مدیره برگزار کند که طی آن سه عضو هیأت مدیره توسط سهامدار عمده یعنی سازمان گسترش و نوسازی صنایع به همراه دولت و دو عضو دیگر توسط شرکت کروز قطعه ساز انتخاب خواهد شد. اگرچه مجموعه قطعه ساز مذکور می تواند تعیین کننده دو عضو هیأت مدیره براساس دیدگاه و نگرش خود باشد، اما به نظر می رسد این امر به دلیل رعایت برخی مناسبات و ملاحظات سیاسی، هماهنگ شده و مطابق با نظر سهامدار عمده ایران خودرو و دولت انجام پذیرد.

برهمین اساس کروز قطعه ساز در راستای بالا بردن سهام خود در مجموعه ایران خودرو و در پی آن برخورداری از امتیاز تعیین سه عضو از اعضای هیأت مدیره به جای دو عضو آن، در صدد جمع آوری عرضه های انجام شده بر روی سهام “خودرو” از طریق شرکت های زیرمجموعه خود برآمده تا بدین نحو بستر لازم جهت انتخاب سه عضو هیأت مدیره شرکت ایران خودرو را فراهم کند تا به دنبال آن بسیاری از اهداف و برنامه های مدنظر خود را در این مجموعه بزرگ خودروساز اعمال و به اجرا در آورد.

در پایان این گزارش می افزاید، با توجه به مطالب عنوان شده می توان دریافت که علت اقبال فعالان بازار سرمایه به سهام شرکت ایران خودرو و حجم بالای معاملات روزانه آن تمایل کروز قطعه ساز برای بالا بردن سهام خود در بزرگترین شرکت خودروساز یعنی ایران خودرو و در پی آن گسترش حیطه اختیارات خود در این شرکت می باشد که در صورت موفقیت کروز در اجرای این برنامه، مجموعه مذکور اولین شرکت خصوصی قطعه ساز خواهد بود که توانسته مالک میزان زیادی از سهام یک شرکت خودروساز داخلی بزرگ باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ