تولد جنین نادری که پاهایش از رحم مادر بیرون زده بود +عکس

0
در اتفاقی نادر در فرانسه یک جنین ۳۰ هفته ای به رغم اینکه پاهایش از رحم مادر بیرون زده بود، زنده و سالم به دنیا آمد و اکنون به حیاتش ادامه می‌دهد.

در این اتفاق کم سابقه به دلیل بوجود آمدن یک شکاف در دیواره‌ رحم مادر، پاهای جنین آویزان شده و مقدار زیادی از مایع آمنیوتیک از بین رفته بود.

این مورد زمانی کشف شد که یک زن ۳۳ ساله برای انجام سونوگرافی در موعد مقرر هفته ۲۲ بارداری به بیمارستان مراجعه کرد. در آن زمان، وی دارای هیچ علایم غیر معمولی نبود و فکر می‌کرد که این آزمایش نیز مانند تمام چکاپ‌های سابق است.

اما وقتی که پزشکان بیمارستان دانشگاه انگرز در فرانسه وی را مورد بررسی قرار دادند، متوجه شدند که وی دارای یک فتق بزرگ در کیسه آمنیوتیک است.

به غشای محافظتی که جنین در دوران بارداری در آن قرار دارد کیسه آمنیوتیک می‌گویند.

سونوگرافی نشان داد که این کیسه به دلیل پارگی در دیواره سمت چپ رحم دچار انحراف شده است.

پزشکان با انجام اسکن‌های بیشتر از طریق تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI دریافتند که طول این پارگی ۲.۵ سانتی متر(۱ اینچ) بوده و پاهای جنین تا کمی بالاتر از زانو از رحم بیرون زده است.

این امر سبب شگفتی کادر پزشکان بیمارستان شده و آنها اظهار کردند که تا به حال با این مورد نادر مواجه نشده اند.

پزشکان به بیمار توصیه کردند که وجود این فتق در کیسه آب می‌تواند دارای عوارض بالقوه خطرناک برای حاملگی وی از جمله پارگی کامل رحم و یا امکان تولد زودرس شود.

اما این بیمار و همسرش تصمیم گرفتند تا روند کامل بارداری را ادامه دهند.

پزشکان دلیل اصلی این پارگی را انجام عمل سزارین در زایمان‌های پیشین دانشتند. زیرا این بارداری ششم بیمار بود و او هر پنج فرزند قبلی خود را با عمل سزارین به دنیا آورده بود.

در حالی که بافتی که برش سزارین بر روی آن انجام شده بود کاملا ترمیم و تقویت شده بود، نواحی اطراف محل جراحی همچنان ضعیف باقی مانده و منجر به این پارگی شدند.

مجله پزشکی متخصص زنان و زایمان عکس سونوگرافی عکس جنین رحم مادر انسان عجیب

پزشکان اظهار کردند که تکرار عمل سزارین دارای خطرات زیادی است که این مورد از موارد نادر آن بوده و همیشه اتفاق نمی‌افتد.

این اتفاق بسیار نادر است زیرا معمولا خطر پارگی در طول زایمان رخ می‌دهد اما در این مورد دیواره رحم به دلیل سزارین‌های پیشین بسیار ضعیف شده و خیلی زود این اتفاق افتاده است. خوشبختانه در این مورد جنین سالم ماند.

دو ماه پس از انجام اسکن MRIو در هفته ۳۰ حاملگی سونوگرافی دیگری نشان داد که این پارگی به طول ۵ سانتیمتر (۲ اینچ) رسیده و دو برابر شده است.

پزشکان با دیدن نتیجه این سونوگرافی جدید تصمیم گرفتند که این بیمار را بار دیگر تحت عمل جراحی سزارین قرار داده و فرزند وی را از این طریق به دنیا بیاورند.

نتیجه این عمل جراحی به دنیا آمدن یک نوزاد پسر ۱.۳۸۵ کیلوگرمی سالم بود.

پس از تولد این نوزاد، پزشکان دیواره رحم زن و فتق کیسه آمنیوتیک را ترمیم کرده و بیمار پس از درمان تنها پنج روز در بیمارستان مانده و سپس مرخص شد.

شش ماه بعد، هم مادر و هم نوزاد سالم بوده و در شرایط خوبی به سر می‌برند.

اکنون پزشکان قصد دارند تا با بررسی بیشتر این مورد سایر پزشکان را نیز از وجود چنین اتفاق نادری آگاه کنند.

یافته‌های این پژوهش در The New England Journal of Medicine به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ