عمر باتری موبایل چقدر است؟ /روش صحیح شارژ باتری موبایل

8
اگر طول عمر باتری گوشی شما پایین است می توانید با این ترفند آن را افزایش دهید.
خالی شدن زود هنگام باتری موبایل به یکی از اصلی ترین مشکلات کاربران گوشی های هوشمند تبدیل شده است. به طوری که کاربران مجبور اند حداقل روزی یک بار گوشی خود را کامل شارژ کنند.

شاید برای شما هم سوال باشد که چگونه طول عمر باتری گوشی خود را باید افزایش داد و مقدار شارژ دهی آن را بیشتر کرد. با استفاده از راهکار های زیر می توانید تا حدی عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید.

بستن برنامه‌های بدون استفاده در پس‌زمینه
هر نرم افزاری که شما آن را اجرا می کنید، آن برنامه در پس زمینه درحال اجرا می ماند و ممکن است انرژی زیادی از باتری گوشی را مصرف کند. خروج از یک نرم افزار به معنای بستن آن برنامه نیست و آن همچنان از باتری شما تغذیه می کند. برای جلوگیری از مصرف باتری باید نرم افزار های بدون استفاده ای که در پس زمینه در حال اجرا هستند را به طور کامل ببندید.

برای این کار در گوشی های آیفون دوبار دکمه Home را فشار دهید و در گوشی های اندروید با تپ کردن بر روی دکمه چند وظیفگی یا پنجره‌های اخیر به راحتی می‌توانید هر برنامه‌های که دیگر قصد استفاده از آن را ندارید به هر طرف بکشید و ببندید.

گذاشتن باتری گوشی در فریزر روش صحیح شارژ باتری موبایل ترفند موبایل ترفند تلفن همراه بهترین ترفندها باتری موبایل

تنظیم بروزرسانی نرم افزار ها در پس زمینه
برنامه هایی مانند ایمیل و مخاطبین، از جمله نرم افزار هایی اند که همیشه در پس زمینه در حال اجرا هستند. این نرم افزار ها بطور خودکار برای دریافت اطلاعات جدید به اینترنت متصل می شوند و این امر مصرف باتری گوشی شما را افزایش می دهد. به عنوان مثال شما می توانید زمان بروز رسانی صندوق دریافت ایمیل های خود را هر ۳۰ دقیقه تنظیم کنید تا مصرف باتری کاهش یابد و یا نرم افزار هایی که به بروز ‌رسانی آن ها نیازی ندارید، بروز رسانی آن ها را غیر فعال کنید.

برای تنظیم بروز رسانی ها به Setting بروید، پس از آن وارد بخش Accounts شوید. در این بخش می توانید حساب‌های خود را مشاهده کنید و زمان بروز رسانی آن ها را تغییر دهید.

گذاشتن باتری گوشی در فریزر روش صحیح شارژ باتری موبایل ترفند موبایل ترفند تلفن همراه بهترین ترفندها باتری موبایل

غیر فعال کردن امکانات بدون کاربرد
امکانات دستگاه همانند جی‌پی‌اس، وای‌فای، بلوتوث و … از جمله امکاناتی هستند که مقداری زیادی از باتری گوشی شما را مصرف می کنند. اگر در مکانی هستید که اینترنت وای‌فای وجود ندارد و یا با جی‌پی‌اس و بلوتوث کار نمی‌کنید، آن ها را خاموش کنید.

گذاشتن باتری گوشی در فریزر روش صحیح شارژ باتری موبایل ترفند موبایل ترفند تلفن همراه بهترین ترفندها باتری موبایل

نور صفحه را کنترل کنید
نور صفحه قطعا یکی از تاثیر گذار ترین موارد بر روی مصرف شارژ باتری موبایل است. اگر مقداری نور صفحه خود را کاهش دهید، مصرف باتری گوشی شما به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. شما می توانید تنظیمات نور صفحه گوشی را در حالت Auto قرار دهید تا نور صفحه به صورت خودکار تنظیم شود.

گوشی را صفر تا صد شارژ نکنید
برخی ها تصور می کنند باید شارژ گوشی به طور کل خالی شود تا آن را به شارژ متصل کنند و تا زمانی که به ۱۰۰ درصد نرسیده آن را از شارژ خارج نکنند اما این تصور اشتباه است. باتری های نسل جدید طوری طراحی شده اند که بهترین کار برای سالم نگهداشتن باتری، حفظ شارژ بین ۴۰ تا ۸۰ درصد است. شارژ مکرر هیچ ضرری برای باتری ندارد.

 

یکی از گزینه های مهم در گوشی های امروزی عمر باتری است. چون از آنجایی که مشخصات سخت افزاری گوشی ها بسرعت باد در حال رشد کردن عمر باتری گوشی ها به یکی از دغدغه های کاربران تبدیل شده است. از آنجایی که خیلی از کاربران دوست دارند بدانند که واقعا گوشی که دارند یا گوشی که علاقه دارند بخرند در زمینه های مختلف چقدر عمر باتری دارد تصمیم گرفتیم با استفاده از اطلاعات وب سایت های دیگر یک تصویر کامل را تهیه کنیم که با استفاده از آن بتوانید عمر باتری گوشی خودتان را در سه وضعیت مدت زمان صحبت، وبگردی و حالت پخش موسیقی مورد ارزیابی قرار دهید.

گذاشتن باتری گوشی در فریزر روش صحیح شارژ باتری موبایل ترفند موبایل ترفند تلفن همراه بهترین ترفندها باتری موبایل

همچنین در این تصویر بخشی به نام Endurance rating وجود دارد که میزان توانایی و مقاومت باتری گوشی را امتیاز بندی کرده است که هر چه این مقدار بالاتر باشد نشان دهنده این است که باتری گوشی مدت زمان زیادتری توان مورد نیاز گوشی را تامین می کند.

شارژ کردن گوشی یکی از دغدغه های افرادیه که به تازگی گوشی خوب می خرن هرچند آدم داریم چندین ساله گوشی خوب داره اما شاید نحوه صحیح شارژ کردن گوشی خودشو ندونه . امروز می خوام راه های معمول و از طرف دیگه غیر متعارف شارژ کردن گوشی بررسی کنم تا ببینیم چی درسته و چی غلط . پس تا انتهای پست همراه من باشید .

گذاشتن باتری گوشی در فریزر روش صحیح شارژ باتری موبایل ترفند موبایل ترفند تلفن همراه بهترین ترفندها باتری موبایل

آیا شارژ کردن گوشی از شب تا صبح مشکل داره ؟

فکر کنم یکی از مهمترین سوالات جامعه بشری از زمان تولید گوشی این بوده که اگه گوشی رو از شب تا صبح یا از صبح تا شب به شارژر وصل کنیم چی میشه ، باتری گوشی یا خود گوشی آسیب می بینه یا نه ؟

چند وقت پیش یه پستی نوشتم : ” آیا وصل بودن شارژر به پریز برق مشکل دارد ؟ ” توی این پست گفتم که اگه یه شارژر حالا فرقی نمی کنه واسه لپ تاپ باشه یا واسه گوشی ، توی پریز برق باقی بمونه ، جریان ناچیزی رو از شبکه سراسری برق کشور میکشه ، گفتم که این جریان شاید برای یه خونه کم باشه اما وقتی ضرب در ۷۰ میلیون بکنی می بینی که چه رقم زیادی برق الکی مصرف میشه . حالا در مورد شارژ کردن گوشی هم این مسئله صادقه .

گوشی موبایل شما اگه ۱۰ درصد شارژ داشته باشه و شما اونو ساعت ۱۲ شب به برق بزنید تقریبا ساعت ۲ یا نهایتا ۳ نصفه شب شارژ کامل میشه . از ساعت ۳ شب تا موقعی که شما از خواب بیدار میشید ، شارژر به برق وصل مونده و عمر شارژر گوشی هم کم میشه .

اما اگه فکر می کنید شارژ کردن گوشی به مدت زیاد یا به عبارت دیگه وصل موندن گوشی به شارژر از شب تا صبح باعث شارژ اضافه یا اورشارژ میشه اشتباه می کنید . گوشی های هوشمند جدید از چند سال پیش تا الان ، وقتی باتری ۱۰۰ درصد شارژ میشه دیگه باتری رو شارژ نمی کنن و مستقیم از برق شهر استفاده میکنن . اما نکته خیلی مهم اینجا اینه که شارژ کردن گوشی به صورت مداوم یعنی اینکه همیشه باتری روی ۱۰۰درصد باشه اصلا چیز خوبی نیست . باتری های جدید باید شارژ و دشارژ بشن تا مثل بچه آدم کار کنن . موندن باتری زیر ۲۰ درصد و بر عکس بالای ۹۵ درصد به مدت طولانی باعث آسیب دیدن بافت درونی باتری میشه . پس سعی کنید باتری رو بین ۴۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید چون بیشترین عمر باتری با همین رویه اتفاق میفته .

از طرف دیگه طبق تجربه خودم ، اکثر مردم از شارژرهای چینی و ارزون قیمت برای شارژ کردن گوشی خودشون استفاده می کنن . لازمه بگم که شارژرهای ارزون ، بعضی مواقع به مکانیزم قطع کردن شارژ توسط گوشی خیلی اهمیت نمیدن و کار خودشونو میکنن ، حواستون باشه !

از یه طرف دیگه مکانیزم گوشی مثل لپ تاپ نیست که بدون باتری هم روشن شه و کار کنه ، اولویت با باتری هست . وقتی شما خوابید ، ممکنه واسه شما ایمیل یا SMS بیاد یا زنگ بخوره ، این کار مقداری از باتری رو می خوره و مجدد شارژر باتری رو شارژ می کنه . این فرایند اگه زیاد اتفاق بیفته می تونه به باتری آسیب بزنه ، پس حواستون باشه .

با توجه به دلایلی که بالا اوردم توصیه میشه حتی الامکان گوشی رو به مدت زیاد به شارژر نزنید . البته همیشه گفتم و الانم میگم که زندگی انسان کوتاهه چه برسه به باتری که ساخته دست انسانه ، پس لازم نیست خودتون رو انقدر مقید کنید که اعصابتون به هم بریزه یا زیادی ریزبین بشید . تهش اینه که باتری خراب میشه و یکی دیگه نو می خرید !

کالیبره کردن باتری گوشی

نفس بگیر و برو زیر آب ، چند دقیقه می تونی زیر آب بمونی و تسلیم عزرائیل نشی ؟ تو یه حرکت نمی تونی بیشتر از ۲ دقیقه ( تازه خیلی تخفیف دادم ) دووم بیاری . اما اگه بیای بالای آب و دوباره نفس بگیری می تونی ۱ میلیون بار هی بری زیر آب بمونی . باتری و هر وسیله الکترونیکی دیگه اگه به صورت مداوم بخواد کار کنه عمرش کم میشه . توصیه میشه اولا گوشی خودتون رو هفته ای یکبار خاموش کنید تا باتری خودش رو ریکاوری کنه . از طرفی توصیه میشه جهت کالیبره کردن باتری گوشی ، ماهیانه اجازه بدید باتری کامل خاموش بشه و دوباره تا ۸۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید .

شارژ کردن گوشی به صورت وایرلس اشتباهه

شارژ وایرلس فعلا تو ایران خیلی جا نیفتاده اما من از همین الان میگم که این راه برای شارژ کردن در مواقع اضطراری طراحی شده یا برای بچه مایه دارهایی که حوصله خاروندن سر خودشونم ندارن چه برسه عَلم کردن شارژر سیمی و ور رفتن با سیم . ببینید کلا وقتی شما از طریق وای فای انتقال فایل یا توان انجام میدید حداقل یه بخشی از گوشی که وظیفه کنترل و انتقال دیتا به صورت وایرلس رو داره ، درگیر میشه و این یعنی گرمای بیشتر در گوشی . شارژ کردن گوشی به صورت وایرلس یا بیسیم می تونه به گرم شدن گوشی و در نتیجه باتری موبایل منجر بشه . گرما هم که قاتل بالفطره باتری توی هر دستگاه و از هر نوع که باشه !

اگه می خواید بدونید شارژ وایرلس چجوری کار می کنه حتما و حتما پست ” شارژ وایرلس چست و چگونه کار می کند ” رو بخونید .

گرما و سرما دادن به باتری گوشی اشتباهه

آقا جان ، برادر من ( شاید هم خواهر من ) باتری رو چرا میذاری تو فریزر ؟ چرا حالا میندازیش تو آب جوش ؟ بابا این کارها مال ۱۵ سال پیش بود الان اگه این کارها رو با باتری گوشیت کنی دیگه رنگ باتری سالم رو نمی بینی ، حالا از من گفتن بود ! سرما و گرمای زیاد باعث از بین رفتن بافت های داخلی باتری میشه ، شک نکنید ! گوشی خودتون رو حتی الامکان داخل ماشین ( تو تابستون ) نذارید . تحقیقات مشخص کرده هرچی دمای جایی که شما از گوشی استفاده می کنید بیشتر باشه باتری گوشی زودتر معیوب میشه .

شارژ کردن گوشی با کامپیوتر و باتری ماشین

کلا خواهش می کنم از سیستم های غیر متعارف و غیر منطقی برای شارژ کردن گوشی استفاده نکنید . درسته که شارژرهای گوشی ۵ ولتی هستن و خروجی پورت USB هم ۵ ولتیه اما پورت USB کامپیوتر برای اینکار تعبیه نشده مخصوصا پورت جلوی USB . سیستم برق ماشین هم که کلا از بیخ و بن مشکل داره . اصلا و تحت هیچ شرایطی گوشی که ۲ میلیون پولشو دادید با برق ماشین شارژ نکنید . من هیچ وقت اینکارو نمی کنم مگر اینکه در شرایط اضطراری باشم و یه شارژر فندکی مارک خوب با گارانتی هم داشته باشم وگرنه شارژر فندکی های چینی و درپیت رو اصلا توصیه نمی کنم .

پورت پشت USB باز یه مقدار معقول تره و احتمال آسیب زدن به گوشی کمتره .

نکات ریز اما مهم در مورد شارژ کردن گوشی

■ ترجیحا از شارژرهای دو تیکه استفاده نکنید ( از این شارژرا که یه کلگی دارن و کابل USB می خورن . ) البته برخی گوشی ها و تبلت ها شارژرهاشون اساسا ۲ تیکه اس . منظور من شارژرهای تقبلی ۲ تیکس .

■ اون زمان مرد که باتری رو اول این کار و کن و دوم اون کارو بکن بزا ۱۲ ساعت تو شارژ بمونه ، اولش که گوشی رو میگیرید احتمالا روی ۴۰ درصد تنظیم شده همونجوری بزنید تو شارژ و استفاده کنید . این تفکر از گذشته مونده .

■ بهتره موقعی که گوشی داره شارژ میشه به حال خودش بذاریدش .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 8 )
  1. احسان می گوید

    سلام – این مطلب خیلی برای من کار آمد بود و اینکه سایتتون هم عالیه خدا قوت ...

  2. الینا می گوید

    ممنون از آموزشخوبتون .

  3. جلال می گوید

    سلام ببخشید من دارم میرم خدمت چیکار کنم باتری گوشیم خراب نشه؟لطفا زود جواب بدید یا این که جواب رو به ایمیل مبفرستید..خواهش میکنم زود جواب بدید منتظر جواب شما هستم

    1. محمد می گوید

      بزارش تو وازرین و بعد تو روزنامه بپیچش حله داداش

    2. میثاق می گوید

      الان که من این وبلاگ رو دیدم احتمالا خدمتت تمومه داداش

  4. علی می گوید

    سلام سایتتون واقعا عالیه من خیلی لذت بردم

  5. علی می گوید

    سلام
    سایتتون عالیه واقعا
    دستتون درد نکنه

  6. Mm می گوید

    سلام شارژ کردن با کامپیوتر و… گذاشتن در فریزر خیلی هم متعارفه