خاطره بازی علی ضیاء با فرخ هاشمیان بازیگر «بچه های آسمان»

0

علی ضیا در برنامه امروز «فرمول یک» میزبان فرخ هاشمیان بازیگر فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» بود.

همچنین کارشناس امروز برنامه صبحگاهی شبکه یک سیما، مسعود نجفی کارشناس سینمایی بود که او نیز در ادامه خاطره بازی با کودکانی که زمانی به عنوان بازیگر درخشیدند و مدتی است دیگر خبری از آنها نیست، با فرخ هاشمیان بازیگر «بچه های آسمان» گفت‌وگو کرد.

همسر فرخ هاشمیان جدول پخش شبکه یک بیوگرافی فرخ هاشمیان برنامه علی ضیا اینستاگرام علی ضیا
نجفی در ابتدا بیان کرد: ۲۱ سال از ساخت «بچه های آسمان» می گذرد. کمتر کسی است که این فیلم را ندیده باشد و اولین فیلم ایرانی بود که جزو ۵ فیلم اسکار شد.

فرخ هاشمیان نیز درباره حضورش به این پروژه توضیح داد: در ۹ سالگی «بچه‌های آسمان» را بازی کردم و حالا ۳۰ سال سن دارم. سوم دبستان معلم نقاشی سخت گیری داشتیم که چون من دفترم را نیاورده بودم با ماژیک مرا زد، من هم سرم را گذاشتم روی میز و داشتم گریه می‌کردم که آقای مجیدی با همراهانش وارد کلاس شد. آمد بالای سر من و گفت سرت را بالا بگیر. بعد هم به همراهانش گفت که این پسر را بیاورید بیرون.

وی افزود: از آنجایی که همه کاپشن چرم پوشیدند من فکر کردم بازرس از آموزش و پرورش آمده و حسابی ترسیدم. به یک کلاس خالی رفتیم و سوالات اولیه‌ای از من پرسید. بعد که دوربین را دیدم، خوشحال شدم. آقای مجیدی از من پرسید دوست داری فیلم بازی کنی؟ گفتم آره.

هاشمیان یادآور شد: ۱۴ روز تئاتر تمرین کردیم و بهزاد بهزاد پور مربی من بود. ۶ صبح تا ۷:۳۰ مدرسه معلم خصوصی داشتم، بعد سرویس دنبالم می‌آمد و مرا سر صحنه می برد تا ۷ و ۸ شب.

وی درباره دستمزدش گفت: آن زمان ۱۰۰ هزار تومان پول گرفتم. آن موقع پدرم ورشکست نشده بود و نمی خواستیم پولی بگیریم. اما آقای مجیدی به زور این پول را به ما دادند.

کارشناس سینمایی «فرمول یک» نیز تأکید کرد: من اولین بار، فرخ را توسط رضا ناجی پیدا کردم. حالا کار اصلی او نقاشی ساختمان است و در «کیمیا» هم نقش بازی کرد. او جزو بچه هایی است که در مقطعی از دوران کودکی مورد توجه قرار گرفت و بعد فراموش شد.

هاشمیان در ادامه گفت: اخیرا قرار بود آقای سجادی حسینی فیلمی درباره «بچه های آسمان» بسازد، اما نمی دانم چرا نشد. او من را به جواد افشار معرفی کرد و برای بازی در «کیمیا» انتخاب شدم.

وی درباره یکی از خاطرات نوجوانی اش اظهار کرد: بعد از بازی در فیلم آقای مجیدی، روزی در کلاس بودیم که نوبت به درس «بچه های آسمان» رسید. همه در کلاس می‌خندیدند. معلم سختگیری داشتیم که حسابی عصبانی شد و گفت چرا می خندید؟ بچه ها به او گفتند عکس این درس را ببینید و هاشمیان را نگاه کنید. معلم سختگیرمان هم خنده اش گرفت و گفت چرا زودتر نگفتی؟ من هم گفتم چه فایده ای دارد..

این بازیگر که با لحنی گلایه آمیز صحبت می کرد، در پایان گفت: دوست ندارم مردم ناراحت شوند، امیدوارم باز هم مثل «بچه های آسمان» دنبال کارهای من باشند.

وی به اتفاقاتی که برایش پیش آمد و باعث کم شدن علاقه‌اش به سینما شد اشاره کرد و گفت: می‌خواستم به هنرستان صدا و سیما بروم که به خاطر یکسری لج و لجبازی‌ها نشد و مدیرمان تایید نکرد. به شرکت‌های تولید فیلم می‌رفتم که آنها هم من را سرکار می‌گذاشتند. بازیگری را دوست داشتم و معتقد بودم در خونم است و استعداد ذاتی من بود.

بازیگر فیلم «بچه‌های آسمان» ادامه داد: یکبار هم در شبکه ۳ آشنا پیدا کردم و پیش بیژن بیرنگ رفتم که او من را به مسعود رسام معرفی کرد و در نهایت هم هیچ اتفاقی نیفتاد. روزی هم به «سیما فیلم» رفتم و با یک بازیگر مطرحی صحبت کردم که او بدجوری من را ضایع کرد و گفت؛ دلیل نمی‌شود یک فیلم بازی کرده‌ای و دیگر بازیگر شده‌ای. آن موقع ۱۵،‌ ۱۶ سال داشتم و در سن بلوغ بودم و به بدنسازی هم می‌رفتم که این صحبت آن بازیگر برایم خیلی سنگین بود و از این حرفه متنفر شدم.

وی افزود:‌از آن به بعد هیچ وقت پی بازیگر شدن را نگرفتم و حتی جایی می‌رفتیم از دوستانم می‌خواستم، نگویند بازیگر «بچه‌های آسمان» هستم.

هاشمیان گفت: انتظار داشتم آقای مجیدی از من حمایت کند تا بازیگر شوم و من را به دوستانش معرفی کند. رضا ناجی برایم تلاش زیادی کرد اما اتفاقی نیفتاد. آنقدر اعصابم خورد شده بود که حتی پوستر فیلم که به دیوار اتاقم بود را پاره کردم.

وی خاطر نشان کرد: تنها جایی که حضورم در «بچه‌های آسمان» به کمکم آمد،‌ هنگام استخدام در شرکت «روغن‌نباتی» بود که وقتی گفتم بازیگر «بچه‌های آسمان» هستم استخدامم کردند، البته ابتدا باور نکردند و همان موقع در گوگل اسم من را چک کردند و دیدند راست می‌گویم. البته مشکلاتی پیش آمد و از آنجا بیرون آمدم.

هاشمیان درباره فعالیت این روزهایش گفت: تقریبا ۱۲ سال است که در کار نقاشی ساختمان مشغول به کار هستم و چند وقتی هم هست که متاهل شده‌ام و با دختر همسایه‌مان ازدواج کرده‌ام.

وی با اشاره به عکسش که در کتاب درسی دوم دبیرستان چاپ شده است،‌ گفت: از سال ۷۵ «بچه‌های آسمان» یک درس شده است و در مقطع دبیرستان تدریس می‌شود و از اینکه عکس من هم در این کتاب است، بسیار خوشحالم.

همسر فرخ هاشمیان جدول پخش شبکه یک بیوگرافی فرخ هاشمیان برنامه علی ضیا اینستاگرام علی ضیا

فرخ هاشمیان در کنار صاحب کارش/عکس: محمد تهرانی

بازیگر «بچه‌های آسمان» ادامه داد: دوباره به بازیگری علاقه‌مند شده‌ام و در خودم می‌بینم بازیگر خوبی شوم و دوست دارم یک بار دیگر این فرصت نصیب من بشود و دیگر آن را به راحتی از دست نخواهم داد.

وی افزود: به عشق فیلم «بچه‌های آسمان» همیشه «کتونی» پایم است و انواع و اقسام کتونی‌ها را می پوشم. هنوز هم «بچه های آسمان» را می‌بینم بغض می‌کنم و همه کار برایم خاطره است.

صاحب‌کار هاشمیان هم که در طول این گفت‌وگو پا به پای او مشغول کار بود به اظهار نظر پرداخت و گفت: موقعی که پیش من آمد تا مدت‌ها نمی‌دانستم بازیگر است و بارها از او خواسته‌ام این فیلم را بیاورد تا ببینم اما نیاورده است . من او را به اندازه پسرم دوست دارم و حتی خودش هم به من «آقا» می‌گوید. از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب مشغول به کار هستیم و از کارش راضی هستم و هرچه می‌گویم نه نمی‌گوید. هیچ موقع هم برایم فیلم بازی نکرده است. از اولین روز به او گفتم اگر می‌خواهی دروغ بگویی با من کار نکن.

هاشمیان در پایان با ابراز خوشحالی از این گفت‌وگو، ادامه داد: موقعی که تماس گرفتید، خیلی خوشحال شدم که هنوز کسی به یادم هست. یک بارهم از تلویزیون آلمان و یک بار هم مجله‌ای از «کلمبیا» به سر کار من آمدند و گفت‌وگو کردند. سالی یکبار یادم می‌افتند و می‌آیند عکس و فیلم می‌گیرند اما هیچ اتفاقی برایم نمی‌افتد.

ضیاء در این قسمت همچنین با وحید افشار شیمیدان جوانی گفتگو کرد و در فضای باز نیز آزمایشهای شیمی با حضور او انجام شد.

«فرمول یک» شنبه تا چهارشنبه‌ها هر روز ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۱۰ با تهیه کنندگی افشین حسین خانی و با خوانندگی تیتراژ حامد همایون روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ