حمله بی سابقه صادق زیباکلام به مهران مدیری

0
ماجرای سوبرداشت از شوخی مهران مدیری هم‌چنان ادامه دارد. قضیه از جایی شروع شد که هفته گذشته در برنامه «دورهمی» که به موضوع جرئت اختصاص داشت، مدیری در بخشی از مونولوگ‌هایش شوخی‌ای با این مضمون داشت که «اگر جرئت انجام کاری را نداری بتمرگ در خانه ات.» بلافاصله خیلی از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت این شوخی مدیری را خطاب به دولت و جواد ظریف در بحث برجام تلقی کردند و در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مدیری را شدیدا مورد حمله قرار دادند. اتفاقی که تازگی ندارد و مدیری  پیش از این بارها با جو و حاشیه‌های رسانه‌ای پیرامون کارهایش مواجه شده و به خوبی هم آنها را مدیریت کرده بود. در این مورد هم چه به صورت مکتوب و در چه در تماس تلفی در ویژه برنامه شب یلدای شبکه یک سعی کرد که سوءتفاهم‌های پیش آمده را برطرف کند. اما ظاهرا این داستان هنوز تمام نشده.
 سوابق صادق زیباکلام روشنفکرنمایان بیوگرافی صادق زیباکلام اصلاح طلبان چه کسانی هستند
صادق زیباکلام منتقد سیاسی اصلاح‌طلب طی یادداشتی به طرز بی‌سابقه‌ای به مدیری تاخته. در بخشی از این یادداشت چنین آمده:
-همه می‌دانیم که ایشان جرات نمی‌کند به پاسبان سر کوچه یا پیش‌نماز محله‌اش دیر سلام کند. همه می‌دانیم که ایشان جرات نمی‌کند به یک اصولگرای دسته سوم، چهارم، یا حتی دسته پنجم کوچک‌ترین اسائه ادبی کند. ولی اینکه ایشان به خودش اجازه می‌دهد به دکتر محمدجواد ظریف این‌گونه اهانت کند، نشان می‌دهد که چقدر آدم فرصت‌طلبی است. چقدر نان به نرخ روز خور است و چقدر دارد سرمایه‌گذاری سیاسی می‌کند.
-ایشان فکر می‌کند مردم نمی‌فهمند. در حالی که مردم خوب می‌فهمند ایشان دارد چه می‌کند. اتفاقاً آقای مهران مدیری هیچ حب و بغضی نسبت به آقای ظریف ندارد. شاید ته دلش از اینکه ظریف را خراب می‌کند خودش هم ناراحت باشد، ولی چرا این کار را می‌کند؟ پاسخش خیلی ساده است. آقای مهران مدیری نان به اصولگرایان و اصحاب قدرت قرض می‌دهد که ببینید من چطور به برجام توهین می‌کنم و چطور با شما هم‌نوایی می‌کنم و برجام را نفی می‌کنم، پس هوای من را داشته باشید! اگر هم چیزی از دهنم در رفت و طنزی را در برنامه‌ام گفتم خیلی علیه ما نشورید و اجازه دهید ما همچنان در تلویزیون باقی بمانیم و ما مخلص شما هم هستیم. بعضی وقت‌ها چیزهایی برای بازارگرمی می‌گوییم.
-خلاصه اینکه ایشان در حقیقت یک‌جور سرمایه گذاری سیاسی و متأسفانه خوش‌رقصی می‌کند. لغتی که نمی‌خواهم به کار ببرم، ولی چاره‌ای ندارم. آقای مدیری برای اصحاب قدرت و اصولگرایان خوش رقصی می‌کند که خیلی عرصه را به او تنگ نکنند.

واکنش جالب یکی از طرفداران مهران مدیری

این سیاستمدار کهنسال که گویا در هنگام تحریر این یادداشت به شدت عصبانی بوده، به این تناقض پاسخ نداده که اگر اصولا کسی «مهران مدیری» را جدی نمی گیرد، چرا شما با این حجم از عصبانیت و بعضا توهین او را مورد نکوهش قرار داده اید؟ درباره جسارت ایشان برای نقد هیئت حاکمه که جنابعالی از منتقدانش هستید شما را ارجاع می دهم به سریال «شب های برره» و تکه های سنگین و نقدهای جدی سیاسی آن که از همین رسانه ملی پخش شد، اما نه کسی «مدیری» را ترسو خواند و نه نان به نرخ روز خور و نه کسی که برای عده ای خوش رقصی می کند.

«صادق زیبا کلام» که به گفته خود سلول سلول بدنش لیبرال است چگونه مقدمات مبانی لیبرالیسم را در باب آزادی بیان نمی داند، نکند آزادی بیان تا آنجایی خوب است که به ما و جریان سیاسی ما بر نخورد؟ اصلا فرض بگیریم حرف های «مهران مدیری» بر خلاف ادعای خودش دقیقا با هدف تخریب جریان سیاسی شما بوده است، آیا قرآن خدا غلط شده؟ اصلا فرض بگیریم او اشتباه کرده و نسبت به کسی بی انصافی کرده است، جملات شما در این یادداشت توهین نیست؟ این سنت زشت انگ جیره خوار بودن به هرکس که برخلاف نظر ما حرف بزند تا کی ادامه خواهد داشت؟

آقای «صادق زیبا کلام» شما به نوعی ورود یک کمدین را به این مباحث محکوم کرده اید، چگونه است که وقتی «عادل فردوسی پور» در آنتن زنده سیما و آن هم دریک برنامه ورزشی، مستقیم یا غیر مستقیم به رقبای سیاسی شما متلک می اندازد شما و دوستانتان سکوت می کنید و چه بسا کف و سوت هم برای عادل خان می زنید؟ اصلا اگر ورود یک بازیگر به این مباحث به زعم شما سیاسی نادرست است، چطور وقتی در دوران انتخابات مجلس و ریاست جمهوری تعدادی از هنرمندان طبق حق قانونی تاکید شده در قانون اساسی کشور به حمایت علنی از یک جریان و نقد صریح از جریان دیگر اقدام می کنند شما مشکلی ندارید و به آن ها انگ جیره خواری و خوش رقصی نمی زنید؟

در پایان لازم است که این استاد علوم سیاسی کهنسال دانشگاه تهران که خود، هر وقت که لازم بداند در زمینه های مختلف اظهارنظر می کنند، به دیگران هم اجازه حرف زدن بدهند و نگاه جامع تری نسبت به اطراف و فضای مجازی داشته باشند و در کنار فحش هایی که به «مهران مدیری» بابت این حواشی روا شده، به کف و سوت هایی هم که درهمین باره به صدا در آمده توجه کنند و دوباره درس هایی که سال ها قبل از امثال «جان لاک» آموخته اند را دوباره پاس کنند.

میلاد نجفی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ