متروی تهران ارزان ترین متروی جهان + قیمت بلیت

0
متروی تهران در اندک زمانی توانسته در سطج جهان حرفی برای گفتن داشته باشد و رتبه های خوبی را کسب کند. در این گزارش متروهای شهرهای بزرگ جهان با تهران مقایسه شده تا فاصله متروی تهران با ایده آل‌ها مشخص شود.

مترو وسیله‌ای مدرن و به‌دوراز آلودگی است که در شهرهای بزرگ جهان سالانه میلیاردها نفر را جابه‌جا می‌کند. توسعه‌یافتگی خطوط و ایستگاه‌های مترو یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی هر کشور به‌حساب می‌آید به‌طوری‌که کشورهای پیشرفته برای توسعه قطار شهری خود بودجه‌های ویژه‌ای اختصاص می‌دهند و در کنار ناوگان تاکسی و اتوبوس توجهی خاص به مترو دارند. در ایران، تهران از بزرگ‌ترین شبکه ریلی شهری برخوردار بوده که توانسته سهم قابل‌توجهی در کاهش آلودگی، جابه‌جایی مسافر و کم کردن ترافیک شهری داشته باشد اما رسیدن مترو تهران به جایگاه واقعی خود و رقابت با سایر شهرهای بزرگ جهان فاصله‌ای نجومی وجود دارد در این مقاله مترو تهران به‌عنوان گسترده‌ترین شبکه راه‌آهن شهری کشور با ۱۱ شهر بزرگ جهان مقایسه شده و آمارهایی نیز ارائه گردیده است، لندن، نیویورک، سئول، برلین، پاریس، توکیو، مسکو، مادرید، پکن، شانگهای مکزیکوسیتی ۱۱ شهر انتخاب‌شده هستند که در مواردی چون تعداد ایستگاه، کیلومتر ساخت، تعداد افراد برای جابه‌جایی در سال و سال احداث باهم مقایسه شده‌اند.

نقشه مترو تهران مدیرعامل مترو تهران مترو روسیه مترو تهران قیمت بلیت مترو

تعداد ایستگاه

در میان ۱۲ شهر بررسی‌شده نیویورک بیشترین ایستگاه را در خود جای‌داده است و با ۴۲۱ ایستگاه در رتبه نخست جای دارد، پس‌ازآن پاریس با ۳۰۳، مادرید با ۳۰۰، سئول با ۲۹۶ ،لندن با ۲۷۰ ، شانگهای با ۲۶۳ پکن با ۲۳۲، مکزیکوسیتی با ۱۹۵، مسکو ۱۹۴، توکیو ۱۷۹، برلین ۱۶۶ ایستگاه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. تهران نیز با داشتن ۱۰۱ در رتبه ۲۵ جهان قرار دارد.

نقشه مترو تهران مدیرعامل مترو تهران مترو روسیه مترو تهران قیمت بلیت مترو

مسافت ریلی

یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی مترو هر شهر مسافرت ریلی ایجادشده است که در میان ۱۱ شهر بررسی‌شده شانگهای با ۵۳۸ کیلومتر رتبه نخست جهانی را در دست دارد و پس‌ازآن لندن با ۴۰۲ کیلومتر، سئول با ۳۹۰، نیویورک با ۳۷۳، پکن با ۳۷۰، برلین با ۳۳۱، مسکو با ۳۲۵، پاریس با ۲۱۴، مادرید با ۲۹۳، مکزیکوسیتی با ۲۲۶ و توکیو با ۱۹۵ کیلومتر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نقشه مترو تهران مدیرعامل مترو تهران مترو روسیه مترو تهران قیمت بلیت مترو

حجم مسافران در سال

حجم جابه‌جایی مسافران یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های قدرت مترو به‌حساب می‌آید زیرا هدف از احداث یک خط مترو افزایش تعداد مسافر و کاهش مشکلات ترافیکی در شهر است ازاین‌رو این شاخص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. درمیان شهرهای موردبررسی قرارگرفته پکن با ۳میلیارد و ۲۰۰ میلیون جابه‌جایی مسافر در رتبه نخست جای دارد و پس‌ازآن سئول، شانگهای و مسکو هرکدام ۲میلیارد ۵۰۰ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند پس‌ازآن توکیو با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون، نیویورک با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مکزیکوسیتی با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ، پاریس با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لندن با ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ، برلین با ۷۱۰ میلیون مادرید با ۵۰۰ میلیون جابه‌جایی مسافر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اما مترو تهران با جابه‌جایی ۶۷۰ میلیون در میان برلین و مادرید قرار خواهد گرفت.

نقشه مترو تهران مدیرعامل مترو تهران مترو روسیه مترو تهران قیمت بلیت مترو

با توجه به آمارهای اعلام‌شده در میان شهرهای انتخابی وضعیت مترو تهران فاصله زیادی به‌ویژه در حمل مسافر ندارد و این در حالی است که از زمان احداث متروی تهران زمان زیادی نگذشته است. لندن در سال ۱۸۶۳ نخستین متروی خود را جهت سرویس‌دهی به مردم راه‌اندازی کرد و به‌عنوان قدیمی‌ترین متروی جهان در حال فعالیت است. پاریس، نیویورک و مادرید نیز به ترتیب جزء قدیمی‌های صنعت مترو به‌حساب می‌آیند. اما اگر ایران بخواهد در این زمینه رشد قابل‌توجهی بکند، همراه با احداث ایستگاه باید برای افزایش سرعت و تعداد واگن‌ها هم چاره‌ای بی اندیشد.

در میان تمامی شهرهای سنجیده شده، برلین با داشتن فاصله زمانی ۲ دقیقه در پی هر قطار سریع‌ترین و فشار کاری نیویورک طی ۲۴ ساعت کاری تمام‌وقت با همه امکانات بیشترین سرویس‌دهی را انجامی می‌دهند اما در تهران ممکن است فاصله زمانی به ۲۰ دقیقه هم برسد که به طبع سطح سرویس‌دهی را کاهش می‌دهد.

متروی تهران در سال ۱۹۹۹ ایجادشده و توانسته در این زمان تاکنون رکورد ارزان‌ترین بلیت جهان را به خود اختصاص دهد.

از طرفی در کل جهان رتبه ۱۲ را در تعداد حمل مسافر در طول “روز ” به دست آورد، در توسعه شبکه ریلی نیز مکان بیست و دوم جایگاه متروی تهران است و با مقیاس مسافر بر کیلومتر رتبه بیستم را دارد و در میزان تعداد ایستگاه‌ها نیز رتبه سی‌ام جهان را از آن خودکرده است.

که نشان می‌دهد متروی تهران می‌تواند در رقابت‌های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد و ایران از قافله مترو داران فاصله زیادی ندارد.

اما متأسفانه، رعایت نظافت، واگن‌های فرسوده و صدالبته حضور دست فروش‌های مترو از نقاط ضعف جدی متروی تهران است. فرهنگ‌سازی و استفاده درست مردم از این وسیله نقلیه باید به‌صورت جدی پیگیری شود تا در زمانی که یک فرد غیر ایرانی سوار مترو می‌شود بداند که فرهنگ مردم ایران همراه با توسعه مترو ارتقاءیافته و این مسئله از طرف مسئولان فرهنگی ایران موردتوجه واقع‌شده است. امکانات ایستگاه‌ها و همچنین استفاده از فضای آن‌ها در جهت فروش محصولات فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی می‌تواند فضای مترو را از حالتی کسل‌کننده به یک فضای بانشاط اجتماعی تغییر دهد و همین امر می‌تواند ایران را در حوزه خدمات شهری در زمره شهرهای مطلوب جهان قرار دهد.

قیمت بلیت های مترو از ابتدای سال ۱۳۹۵ به شرح ذیل تعیین می شود:

بلیت های سفری :

ردیف نوع بلیت قیمت (ریال) توضیحات
۱ تک سفره ۷۰۰۰ بدون محدودیت طول سفر و زمان استفاده
۲ دو سفره ۱۱۰۰۰ بدون محدودیت طول سفر و زمان استفاده

بلیت های اعتباری مبلغ دار :

نوع بلیت ناحیه سفر مسافت پیموده شده قیمت بلیت تک سفره (ریال) مبلغ کسر شده از اعتبار به هنگام خروج (ریال)
اعتباری مبلغ دار ناحیه ۱ از صفر تا ۱۰ کیلومتر ۷۰۰۰ ۲۸۰۰
اعتباری مبلغ دار ناحیه ۲ از ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر ۷۰۰۰ ۳۰۰۰
اعتباری مبلغ دار ناحیه ۳ از ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر ۷۰۰۰ ۳۵۰۰
اعتباری مبلغ دار ناحیه ۴ از ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر ۷۰۰۰ ۴۰۰۰
اعتباری مبلغ دار ناحیه ۵ از ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر ۷۰۰۰ ۴۲۵۰
اعتباری مبلغ دار ناحیه ۶ از ۵۰ کیلومتر به بالا ۷۰۰۰ ۴۵۰۰
 اعتباری مبلغ دار تهران-کرج ۶۰۰۰

*دارندگان بلیت های اعتباری بایستی در هنگام خروج از ایستگاه مقصد بلیت خود را به دستگاه های کنترل نشان دهند، در غیر این صورت حداکثر هزینه سفرهای درون شهری (۴۵۰۰ ریال) از اعتبار بلیت ایشان کسر خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ